Kleine spellen



Dovnload 168.99 Kb.
Pagina1/4
Datum23.07.2016
Grootte168.99 Kb.
  1   2   3   4
KLEINE SPELLEN
Smaug
Draken bewaken, zoals iedereen weet, hun geplunderde schat zolang ze leven (wat praktisch neerkomt op voor

eeuwig, tenzij ze worden vermoord. Smaug is de naam van de draak in The Hobbit van J.R.R. Tolkien

Het spel 1 speler is Smaug. Hij bewaakt de schat, die er wel mag uitzien als een theedoek maar die uiterst kostbaar is. Iedereen wil het dus jatten! Maar als de draak je aanraakt, dan versteen je ! De verstening duurt 500 jaar. Of tot

iemand de schat steelt. Speel het spel meerdere keren, dan ontwikkelen de deelnemers een taktiek. Oh ja, de dief van de schat wordt de volgende draak.


Samurai
In het midden van de cirkel staat iemand met een opgerolde krant of een rubber zwaard, oh sorry, ik bedoel een

Samurai zwaard. Hij mag er op twee manieren mee slaan; op hoofden-niveau en op knieën-niveau. Hoeoeoe-aai !

Of een andere kreet die je erg Japans vindt klinken.

Als de Samurai op hoofdniveau zwiept, moet je snel bukken of je kop ligt eraf, en als ie laag zwiept kun je maar

beter in de lucht springen ! Als je je vergist dan lig je natuurlijk helemaal in tweeën !

In het begin gaat de cirkel langzaam om de mensen te laten wennen. Trouwens, de Samurai raakt niemand ècht.

Een goeie warming-up!
Vampier (grotere groepen)
Het vrij grote veld heeft duidelijk voelbare grenzen. Want iedereen loopt rond met de ogen dicht ! Eén van de

mensen is de vampier (ook met ogen dicht)!!! Met een akelige vampier-kreet ?bijt? ze degene tegen wie ze

oploopt.

De ?gebetene? persoon slaakt een maagdelijke kreet (vampiers lusten alleen jonge maagdelijke vrouwen) en

wordt ook een vampier !

Het is een erg besmettelijke ziekte.

Om het langer te laten duren kan je zeggen dat als twee vampiers elkaar raken, ze allebei genezen worden

verklaard. Ze herkennen elkaar natuurlijk want een vampier klinkt heel anders dan een maagd !


Proei (Goofy)
De mensen lopen door elkaar, met de ogen dicht, in een duidelijk afgebakende ruimte. 1 persoon is ?Proei?,

maar niemand weet wie dat is. Als je iemand tegenkomt, schud je diens handen zeg je ?Proei ??. De ander

antwoord met ?Proei!? als die NIET de sproei is. Dus als je geen antwoord krijgt, is die ander Proei.

Ik ben vergeten wat er dan officieel gebeurd, maar je kunt misschien diens hand vastpakken en doorgaan tot

iedereen opgenomen is in de Proei ?
Blind tikkertje
Iedereen met de ogen dicht. Er is 1 tikker, een (of meer) vanger(s) en de rest. De tikker is er om loslopende

mensen op te sporen en ze te tikken. Ze gan dan stokstijf stilstaan en maken een geluid, zodat de vanger ze kan

vinden. Als die ze opgespoord heeft, moeten ze naar een hoek toe buiten het speelveld.

Schijnt het leukst te zijn voor de toeschouwers, want iedereen die meedoet houdt haar ogen dicht.


Ballonnen (kan in de bus)
Voorin en achterin de bus zit iemand met een naald. Zij zijn het doel. De inzittenden zijn om en om van het ene en

het andere team. Het ene team slaat de ballon naar achter, de andere naar voor. Gaat de ballon stuk door de

naald dan is er een punt gescoord. De chauffeur moet er natuurlijk wel lol in hebben....

Engelse Bulldog (De beer is los !)
Een vrij groot veld met twee achterlijnen. Allemaal achter 1 lijn staan behalve de Bulldog. Iedereen rent naar de

overkant maar als de bulldog je optilt en ?Engelse Bulldog? roept dan wordt je ook een bulldog. Pversteken

wordt steeds moeilijker.
Inktvis
Hetzelfde veld. Maar nu is er geen bulldog maar 1 octopus. De mensen die getikt worden blijven stokstijf staan

en steken hun armen uit als waren zij een octopus. De renners mogen hun niet raken dus oversteken wordt

steeds moeilijker.
Tweeling-voetbal
Voeballen terwijl je benen aan elkaar gebonden zijn.
Schaduwtikkertje
tikker staat op je schaduw
Jager en gejaagde
Iedereen staat in tweetallen behalve de jager en de gejaagde. De jager moet de gejaagde tikken. Als de

gejaagde echter aansluit bij een tweetal dan moet 1 van dat tweetal de nieuwe gejaagde worden.


Kwalleballen
Nodig: twee bakken water, 1 bal omwikkeld met theedoeken.

De groep wordt verdeeld over twee partijen. Het doel is om de bal in de bak van de tegenpartij te dompelen. Er

mag gelopen worden met de bal. Het lijkt een beetje op rugby.
Freeze
Iedereen die door de tikker wordt getikt bevriest of versteend ter plekke. Als een vrij mens onder zo?n stenen

mens doorkruipt, kunnen ze weer wegrennen.


Klingons en Ferengies
Twee groepen en een afgebakend speelterrein.

Met de bal kun je iemand van de tegenpartij afgooien - die komt dan bij jouw partij !

Andere naam: vlinders en rupsen, of whatever je thema is.
Aktief Steen/papier/schaar.
Veld met twee achterlijnen

Je kent vast wel het spelletje met steen/papier/schaar. Maar nu speel je het in een team: de groepen spreken

eerst in het geheim hun gebaar af, met een reservegebaar . Dan komen ze in twee lijnen tegenover elkaar te

staan. Dan doen ze EEN-TWEE--GEBAAR. De groep die verliest moet snel achter de veilige achterlijn rennen.

Anders worden ze getikt en gaan ze naar de tegenpartij. Of ze zijn af.

Het reservegebaar wordt gebruikt als allebei de groepen hetzelfde eerste gebaar hadden.


Reuzen/elfjes/magiers
In plaats van de handgebaren van het vorige spel, spreek je een van deze drie karakters af. De karakters uiten

zich in een kort theatraal gebaar. De magiërs bijvoorbeeld betoveren je.

De reus wint van het kleine elfje, maar de magiërs kunnen de domme reuzen betoveren. De elfjes winnen weer

van de magiërs omdat ze immuun zijn voor hun betoveringen.

Overeenkomsten

Iedereen zit op stoelen, in een cirkel. Er is 1 stoel te weinig. In het midden staat Conny. Zij roept bijvoorbeeld 'ik draag een blauwe broek' en dan moet iedereen die een blauwe broek aanheeft van plaats wisselen. Conny probeert snel op een stoel te gaan zitten, zodat een ander in het midden komt. Mogelijkheden:'ik heb twee zusjes', 'ik woon in Amsterdam', 'ik ben gek op chocola' of zelfs 'ik heb 1 neus'.


Alien

Er is een Alien ! Dit onzichtbare wezen gaat op je gezicht zitten en zuigt je uit ! Als hij op je gezicht terechtkomt moet je het wezen zo snel mogelijk met twee handen van je gezicht te trekken en wegsmijten in de richting van iemand anders. Die iemand wil natuurlijk niet uitgezogen worden....



Beroemde koppels
Maak naamkaartjes van beroemde stelletjes/duos. Als de groep aankomt, krijgt iemand een naam op zijn of haar

rug. Die kan dit dus niet lezen en de anderen mogen alleen vragen beantwoorden met ja of nee (is het een

echt figuur, is het een vrouw enz). Het eerste paar dat elkaar vindt wint. Het is leuk, breekt de sfeer en

aktiveert mensen.


Levende Stoelendans

Ik neem aan dat je je nog wel kan herinneren hoe de stoelendans gaat. Maar nu zijn er geen stoelen nodig. De

binnenste kring bestaat uit alleen maar jongens, die met de klok meelopen(dansen) op de muziek. In de

buitencirkel lopen de meisjes de andere kant op. Er is 1 meisje meer dan er jongens zijn, dus als de muziek stopt

moet elk meisje erg snel een jongen zoeken. Natuurlijk draai je de rollen regelmatig om.
Wat langer duurt ‘geheime vriend’, of ‘elfje’
Iedere deelnemer krijgt een briefje met de naam van een andere deelnemer. De opdracht is om die persoon zoveel

mogelijk te verwennen, zonder dat die persoon het merkt. Bijvoorbeeld door thee te zetten, haar spullen te

dragen enz. (dit spel schijnt voor sommige mensen iets te eng te zijn)
Stapelen
Mensen zitten in een kring op stevige stoelen of banken. Iedereen krijgt een kaart uit een spel kaarten en onthoudt of dit schoppen, harten, ruiten of klaveren is. Iemand heeft de pot (van een kaartspel), en draait de bovenste kaart om. Als het harten is, moet iedereen die harten had 1 stoel naar links. Als daar al iemand zat, dan moet je dus bij diegene op schoot zitten. Het kan een fikse stapel worden !
Continu acteren
Erg leuk, zet twee acteurs in het midden van de cirkel en laat hen een bepaalde situatie uitbeelden (iemand koopt lingerie, een bevalling, een cowboyduel,...) en iedereen die in de cirkel zit mag op gelijk welk moment 'Stop!'

roepen en iemand van die twee aflossen.


Waterpoort
Plaats twee stoelen om 5 meter tegenover elkaar. Om elke stoel komt er iemand te zitten die geblinddoekt is. Geef

ze allebei een waterpistool, of goedkoper: een colafles met een gaatje in de dop geprikt, gevuld met water.

Nu moet al de rest zo geruisloos mogelijk door de poort paseren, wanneer de poortwachters iets menen te horen

mogen ze spuiten.


Dasmeppen
Vorm en kring. Iedereen moet een ruime kring vormen en er worden twee vrijwilligers gekozen: een verdediger en

een slachtoffer. Het slachtoffer moet op handen en knieën plaatsnemen in het midden van de kring, de verdediger



probeert iedereen die te dicht bij het slachtoffer komt te tikken. Het spel gaat als volgt: iedereen neemt zijn das ter hand en de leid(st)er zegt wie mag proberen op het slachtoffer te meppen ('iedereen met een T in z'n voornaam', 'iedereen met een D in z'n familienaam'). Als voldoet aan het criterium mag je proberen het slachtoffer een mep te geven met je das, maarrrr... wordt je getikt door de verdediger dan wordt jij het slachtoffer en wordt het ex-slachtoffer de verdediger.
Veelvouden
Iedereen zit in een kring en iemand begint vanaf één te tellen, de persoon rechts telt dan verder 'twee' en zovoort. Als het overeengekomen cijfer 7 is dan mag nooit een cijfer gezegd worden die 7 bevat of dat een veelvoud is van 7, de speler moet gewoon stil blijven. Als je mist moet je iets doen (slecht punt, kledingstuk uitdoen). Het tellen gaat dus als volgt: 1 2 3 4 5 6 stilte 8 9 10 11 12 13 stilte 15 16 stilte 18 enzovoort. Als je goed wordt in dit spel kan je twee of meerdere cijfers nemen, probeer maar eens met vier, zes en acht. Moeilijk geloof me. Als je dan nog eens bij elk veelvoud een verschillend gebaar moet doen: bij vier stilte, bij zes handen boven het hoofd houden en bij acht in je handen klappen.
Kiesakerietje
Iedereen neemt in zwembroek en badpak plaats in een kring. In het midden van de kring staat een assortiment aan walgelijke overschotten van het kamp (oude soep, de spaghetti van twee dagen oud, een overschot spinazie, wat slijk, puree,…) Nu volgt een quiz met heel eenvoudige vragen (‘Wie is de troonopvolger van België’, ‘Geef een andere naam voor chlorofiel’) en heel eenvoudige regels: voor het antwoorden steek je je hand op, antwoord je voor je beurt dan men je een slachtoffertje, geef je het verkeerde antwoord dan ben je ook een slachtoffertje. Vervolgens mag degene die het juiste antwoord gegeven heeft iets kiezen uit de winkel en het smeren op een persoon naar keuze, maar eerst moeten alle degene die voor hun beurt geantwoord hebben of die verkeerd geantwoord hebben besmeurd worden. En zo ga je maar door tot iedereen goed vuil is. Na iets meer dan een half uurtje escaleert dit gewoonlijk tot een ongecontroleerd gevecht met etensresten. Daarna is een grote wasbeurt voor iedereen.
Krantenmeppen
Een spelletje om elkaars naam te leren kennen (goed om te spelen tijdens een overgang). Iedereen vormt een kringen in de kring komt iemand, we noemen hem Marc, te staan met een opgerolde krant in de hand. Nu moet een leider beginnen met een naam te zeggen, 'Liese'. Marc moet zo snel mogelijk proberen Liese een mep te geven, maar Liese kan dit verhinderen door nog sneller een andere naam te zeggen. Is Liese niet snel genoeg en krijgt ze een mep voor ze een andere naam kan noemen, dan moet zij in het midden van de kring staan Nu kan het ook gebeuren dat er toch een mep uitgedeeld wordt, al was er reeds een andere naam gezegd. In dat geval mag het slachtoffer een strafmep uitdelen aan Marc.
New Games
Iedereen is ondertussen wel vertrouwd met New Games: spelletjes waar je niks voor nodig hebt, behalve vertrouwen. Misschien ken je deze nog niet?...
Je hebt 4 stoelen nodig, die je tegen elkaar zet zoals in de figuur (dit is een bovenaanzicht). Nu moeten vier mensen plaatsnemen, voeten op de grond. Alle vier laten ze nu het bovenlichaam zakken tot ze liggen op de benen van een ander. Als iedereen goed ligt kunnen enkele vrijwilligers de stoelen wegtrekken zonder dat het 'tafeltje' ineenvalt. Wat gelijkaardig. Vorm met een vijftiental mensen een cirkel, en kijk allemaal naar de persoon voor je. Nu moet iedereen gelijktijdig gaan zitten op de knieen van degene achter je. Als alles goed gaat kan je zo comfortabel blijven zitten.
Stage diven

sta in twee rijen van zes naar elkaar toe en hou elkaars handen stevig vast. Nu moet iemand vanaf een verhoogje (tafel met een stoel op) zich voorover laten vallen, armen gestrekt langs het lichaam. Maak duidelijk dat je je armen moet langs je lichaam houden en niet moet beginnen molenwieken, en dat je je niet achterover moet laten vallen, omdat je anders toch je kont naar achter steekt en zo moet degene die je kont op vangt je volle lichaamsgewicht torsen, wat toch niet lukt.


Levitatie

iemand ligt op de grond met de benen gestrekt, maar gekruist. Hij/zij moet zich als een plank houden. Nu moeten zes mensen, drie aan elke kant, hun vlakke hand onder zijn/haar lichaam schuiven en gewoon heffen. Zonder moeite til je zo iemand twee meter op en zet je hem zacht terug neer. Maak en kring van 6 tot 8 mensen en plaats iemand in het midden, laten we hem Vladimir noemen. Vladimir moet zich stijf mogelijk houden. Nu laat Vlad zich gewoon vallen en de kring moet hem opvangen en zachtjes naar de andere kant duwen, voortdurend heen en weer (uitstekend om Vladimirs vertrouwen te testen).


Magisch spelletje

Nodig: een stoel, een vrijwillige (Tom) voor op de stoel en vier om te heffen. Tom gaat dus gewoon op de stoel zitten en de vier andere vormen met hun beide handen revolver (je weet wel, vingers in elkaar en twee wijsvingers naar voor steken). Elk neemt plaats bij de een knie of een oksel van Tom en steekt zijn 'revolver' onder een knie of oksel. Nu probeer je Tom op te heffen, wat niet echt goed lukt. Vervolgens moet je alle vier je vlakke hand boven Toms hoofd houden zonder dat je handen elkaar raken; er moeten dus acht handen boven Toms hoofd hangen, zo dicht mogelijk bij elkaar, maar de handen mogen elkaar niet raken. Hou dit zo voor 1 tot 2 minuten... Probeer nu Tom op te heffen op dezelfde manier als daarnet, je zal merken dat Tom verbazingwekkend licht geworden is! Als je dit spelletje met de nodige geheimzinnigheid aanpakt is het een echte hit.


Gehaktbal

één iemand,Piet, is het slachtoffer die straks de gehaktbal zal moeten uit elkaar trekken, de rest ligt zich op de buik in een cirkel, met de hoofden naar elkaar; je haakt je armen ineen met je twee buurmannen. Nu probeert Piet om iemand uit de cirkel te trekken. Wanneer iemand uit de cirkel getrokken is mag hij met Piet meehelpen. Dit gaat zo door tot er niemand meer vastgehaakt is.


Hoet-hoet
Een Tsjechisch spelletje. Zoek een afgebakend speelveld van 20 op 10 meter en verdeel het in twee. In elke helft komt een groep te staan. Nu mag om beurten van elke groep iemand een grote hap adem nemen en in het veld van de tegenspeler lopen om zoveel mogelijk tegenspelers tikken. Je mag echter maar eenmaal adem happen en je moet terug op je eigen helft zijn om opnieuw te mogen ademen. Maar hoe controleer je nu als iemand niet ademt? Heel simpel, vanaf het moment dat je in het veld van de tegenspeler loopt moet je constant 'hoet-hoet-hoet' zeggen; stop je even met 'hoeten' dan wil dat zeggen dat je adem gehapt hebt en lig uit het spel. Om het helemaal moeilijk te maken, mag de tegenspeler proberen je vast te houden als je op hun veld komt, zodat je zonder adem valt op hun veld. De boodschap is dus: snel als 'hoetent' een tegenspeler aantikken en terug spurten naar je eigen helft voordat ze je kunnen grijpen. Wie getikt is of wie op de helft van de tegenspeler zonder adem kwam te zitten, ligt er uit.

Kat en muis
Met z'n allen vorm je een grote kring en ieder spreidt zijn benen, zodat de voeten tegen elkaar staan. Nu gaan er twee personen in de kring staan: de kat en de muis. Nu moet de kat de muis tikken, zonder dat één van beide de kring verlaat. Als de kat de muis kan tikken, dan wisselen de rollen: kat wordt muis en muis wordt kat. As de muis er echter in slaagt om in een hol (= geopende benen) te kruipen voor de kat hem tikt, dan wordt de kat de muis, en wordt degene bij wie de muis door z'n benen kroop, de kat. Leute! Je kan als iedereen het spel doorheeft, een tweede kat en muis in de cirkel steken. Om het spel helemaal te gek te maken kan je terzelfdertijd een ander spel spelen aan de buitenkant van de cirkel... een voorbeeldje: iemand loopt met een das rond de cirkel, plots gaat hij stilstaan tussen twee mensen, waarna die twee beginnen te lopen, elk in tegenovergestelde richting. Wanneer ze elkaar tegenkomen aan de andere kant van de cirkel geven ze elkaar een hand (of zoen) en lopen verder, de eerste die de das kan pakken mag nu rond de cirkel beginnen wandelen...

Geld grijpen


Een grappig pestspelletje die je met iedereen tot 16 jaar kan proberen.
Kies twee deelnemers uit het publiek en zet ze tegenover elkaar, met tussen hen een tafeltje of plankje. Leg uit dat het eenreactiesnelheidspel is waarbij ze om ter snelst moeten een 1 gulden stuk grijpen. Ze starten dus met de handen op hun rug en wanneer de leider een teken heeft mogen ze het geldstuk pakken, we het eerst is mag het houden. Na een eerste keer knikken de leiders goedkeurend naar elkaar en besluiten om een 5 gulden stuk te leggen, en er volgt hetzelfde. Daarna, om het echt spannend te maken leggen jullie een 10 gulden briefje (zwaai met het

briefje!), maar om het wat moeilijker te maken worden de twee deelnemers eerst geblinddoekt. Ondertussen is de

spanning opgelopen, de twee zitten met hun handen op hun rug klaar, maar in plaats van de 10 gulden. leg je nu een ei of een kwak konfituur op het tafeltje. Haha...
Koetje beeeuuuh
Een spel om 1of meerdere ontwetende deelnemers in het ootje te nemen. Kies uit de kring twee vrijwilligers -laat ons ze Piet en Jan noemen,-en zend ze weg, zodat ze niet horen wat er gezegd wordt. Leg nu het volgend uit aan de kring: De ganse kring is een bende koeien, maar slechts 1 van hen is een stier. Nu moet degene die net weggezonden is in het midden gaan staan en raden wie de stier is. Hiervoor zullen alle koeien eenmaal loeien, de stier herken je

doordat hij het luidst van allemaal loeit. Je duidt iemand aan die stier is en je roept Piet in de kring, Piet mag het

spel nog nooit gespeeld hebben (belangrijk!). Nu krijgt Piet drie kansen om de stier uit de groep te halen. Op het

teken van de leider loeit iedereen, en als Piet nu juist of mis raadt, na drie maal met z'n allen loeien mag hij de stier

zijn. Piet zal plaats nemen in de kring en je roept Jan binnen (Jan mag het spelletje wel kennen). Nu komt de grap:

de eerste twee keer roept iedereen keihard, maar de derde keer moet iedereen zwijgen, resultaat:alleen Piet zal

keihard 'Beeeuuuuh' brullen. Erg grappig, maar zorg wel dat iedereen het spel snapt, anders zal de derde keer niet enkel Piet loeien!
Vissersketch (bonte avond)
Er zitten drie vissers aan de rand van het water. De rechtse visser vangt de ene vis na de andere, terwijl de andere

twee niks vangen. Die andere twee zitten verbaasd te kijken, tot een van hen vraagt:

'Excuseer meneer, maar hoe komt het dat u zoveel vangt?', waarop hij antwoordt,

'Mnoddwoowaammoedn'

'Wablief?'

'Mnoddwoowaammoedn'

'Pardon?'

De mompelende visser houdt z'n hand voor z'n mond en spuwt er iets in.

'Je moet je wormen warm houden!'
De vlieg (bonte avond)
Centraal staat een tafel, er komt iemand naar de tafel gewandeld, kijkt wat rond en volgt een denkbeeldige vlieg.

'Ha, een vlieg!', en hij vangt hem met beide handen. 'Ik zal zijn vleugeltjes uittrekken, hihihi...', en doet alsof hij de vleugeltjes afrukt en zet de vlieg vervolgens op tafel en wandelt weg. Er komt iemand anders binnen...

'Haha, een vlieg zonder vleugels, ik zal z'n linkerpootjes uittrekken, hihi...' hij zet de vlieg terug op tafel en wandelt

weg. Een volgende persoon komt binnen... 'Haha, een vlieg zonder vleugels en zonder linkerpootjes, ik zal zijn rechterpootjes uittrekken, hihi...' zet de vlieg terug op tafel en wandelt weg.Een volgende persoon komt binnen,

'He, een rozijn, mmmm...' en eet het op.
Het groene balletje (bonte avond)
Iemand komt de kring binnen en doet alsof hij iets laat vallen uit z'n handen. Hij gaat prompt op zijn knieen zitten

om het te zoeken. Na een tijdje komt een volgende binnen die vraagt wt hij verloren is.

'Een klein groen balletje', is het antwoord en degene die er net bij kwam besluit om mee te zoeken.

Dit gaat zo door tot er een man of vijf aan het zoeken is, waarop de eerste plots zegt:

'Ah, je moet niet zoeken hoor, ik draai wel een nieuwtje.' Zegt hij terwijl hij in zijn neus gaat peuteren.
Toiletrace (bonte avond)
Zet drie stoelen naast elkaar en kies drie deelnemers die de grap nog niet kennen. Neem de drie apart en leg hen uit dat de drie stoelen F1-racewagens voorstellen, waar ze een wedstrijd mee zullen moeten rijden. Op het startsein

moeten ze zo snel mogelijk naar hun wagens lopen en vertrekken, elkaar inhalen en daarbij de nodige geluiden

maken. Onderweg hebben ze natuurlijk motorpech en moeten ze even aan hun mechaniek werken voordat ze terug

verder kunnen. De groep vertel je echter iets heel anders: dat de drie die straks zullen binnenstormen zullen tonen

hoe zij naar het toilet gaan.
Sketch...(bonte avond)
Er komt een verkoper aanbellen en boven de deur gaat een raam open.

'Goededag meneer, 't is om lotjes te verkopen van de fanfare.'

'Neen, dank je, ik rook geen sigaren.'

'Neeneen, 't is om lotjes te verkopen van de fanfare!'

''k Zeg 't, ik rook geen sigaren!'

'Neen! 't Is om lotjes te verkopen voor de fanfare!'

'Ik rook geen sigaren!!'

De verkoper stapt het af,

'Oh, jij met je sigaren!'

Waarop de man in het raam antwoord,

'Oh, jij met je fanfare.'
De stoelenvoeler(bonte avond)
Plaats drie stoelen in de kring, er is één presentator en de stoelenvoeler. Vraag de stoelenvoeler om naar buiten te

gaan. Nu mag een vrijwilliger kort op één van de drie stoelen gaan zitten, even een 'stempel' drukken. Daarna wordt

de stoelenvoeler binnen geropen, en na wat snuffelen en voelen duidt hij feilloos de stoel aan waar net de

vrijwilliger op zat. Hoe? Eenvoudig: wanneer de stoelenvoeler binnen komt is de eerste zin die gezegd wordt bepalend voor de stoel. Bevat de zin 1 woord dan is het de eerste stoel, 2 woorden = 2de stoel en 3 woorden = 3de stoel. Vb.: 'Ja!', 'Kom maar', 'Kom maar binnen!'. Normaal duurt het een tijdje voor de toeschouwers doorhebben dat ze in het ootje genomen worden.


Weeuwsnitje (bonte avond)
Een giller! Iemand kleed zich als oud vrouwtje een leest het volgende verhaaltje (langzaam) voor. Je kan eventueel

ook nog het verhaal uitbeelden met enkele anderen.


Leel hang geleden leefde er eens een scheel hoon meisje, ze heette Weeuwsnitje.

In het koot grasteel aan de band van het ros woonde de moze biefstoeder van weeuwsnitje. Iedere dag trok de moze

biefstoeder haar kloonste scheedje aan en ging voor het spandwiegel staan en zei: "Wiegeltje, wiegeltje, aan de

spand, wie is de vroonste schouw van lans het gand ?". En dan zei het wiegeltje: "Miefstoeder, gij zijt scheel hoon,

maar weeuwsnitje is nog knuizend maal dapper". En dat maakte de moze biefstoeder nog bozer Op dekere zag ging de biefstoeder naar de joze bager en zei: "Joze bager, gij gaat weeuwsnitje deze adelijke doppel geven!".

De joze bager, de leersmap, nam de appel, sprong met zijn klatte zoten op zijn perk staard en reed naar het harig

kutje van Weeuwsnitje. Toen weeuwsnitje de deur open deed haf hij gaar een appel en weed reg. Weeuwsnitje nam

een hote grap en viel grard op de hond! Opeens kwamen de deven zwergen. Met verkrachte eenden trokken de bakoutertjes weeuwsnitje naar hun haddenspoelen-puisjes. Op zekere dag kwam de pronge jins. Hij was matroos en had jeven zaar op een slip gescheten. De bakourtertjes vertelden de pronge jins dat Weeuwsnitje zich has verslikt in een fruk stuit. Natuurlijk werd de pronge jins zapelstot op weeuwsnitje. Hij streek haar kak in de ogen en muste haar op haar kond. Weeuwsnitje kwam terug tot leven, ‘Preve de lins’ schreeuwden de deven zwergen. En leefden nog veel en hadden lange kinderen.




  1   2   3   4


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina