KM1 Pianotrio serie km14 Nouvelles Aventures



Dovnload 23.15 Kb.
Datum23.07.2016
Grootte23.15 Kb.

KM1 Pianotrio serie

KM14 Nouvelles Aventures





Dinsdag 14 december 2010

Het Concertgebouw

Amsterdam

Kleine Zaal, 20.15 uur





Stichting Kamermuziek Amsterdam presenteert:

Trio Dali

Amandine Savary piano

Vineta Sareika viool

Christian-Pierre La Marca cello




Ludwig van Beethoven

(1770-1827)



Pianotrio in Es opus 70/2

* Poco sostenuto-Allegro ma non troppo

* Allegretto

* Andante cantabile ma però con moto

* Finale. Allegro








pauze


Franz Schubert

(1797-1828)



Pianotrio nr 1 in Bes opus 99 posth. D 898

* Allegro moderato

* Andante un poco mosso

* Scherzo. Allegro

* Rondo. Allegro vivace

Meer informatie over de Stichting Kamermuziek Amsterdam:

www.kamconcerten.nl

Brouwersgracht 21-sous

1015 GA Amsterdam

tel. 020 - 681 21 00

e-mail: info@kamconcerten.nl
Het volgende concert in de Serie KM 1 is op dinsdag 8 februari 2011.

Trio Suleika speelt werken van Clara Schumann, Schönberg en Brahms.


Het volgende concert in de Serie KM 14 is op vrijdag 4 februari 2011.

Liza Ferschtman speelt werken van Biber, Bartók, Berio en Bach.


Deze serie komt tot stand met steun van de Gemeente Amsterdam.

Trio Dali

Eerste prijswinnaars en een gouden medaille op het 6e Internationaal Kamermuziek Concours in Osaka (Japan), eerste prijs op het prestigieuze internationale Pianotrio Concours van de Frankfurt Commerzbank (Duitsland) en de tweede prijs op de Young Concert Artists International audities in New York; het Dali Trio is een sensatie en wordt reeds gezien als één van de meest opmerkelijke trio’s van deze generatie.


De naam van het trio is een verwijzing naar het kostbare Aziatische marmer van de Chinese stad Dali, een materiaal dat gesneden wordt voor de productie van kunstwerken. De symbolen van Dali marmer, de doordachte en creatieve vormgeving, weerspiegelen de muzikale waarden van dit trio.
Het Trio Dali geeft concerten in vooraanstaande concertzalen in vele Europese landen, het Midden-Oosten, Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland en Azië en op internationaal vermaarde festivals als Verbier, Aix en Provence, Montpellier, Stavelot, Riga e.a. Het trio werkt ook samen met vooraanstaande musici als Maria João Pires, Augustin Dumay, Leif Ove Andsnes, Daniel Hope, Gyorgy Kurtag e.v.a.
Zij volgden masterclasses bij het Artemis Quartet, Augustin Dumay en enkele malen bij Menahem Pressler aan de Koningin Elisabeth Chapelle Musicale in Brussel. Momenteel studeert het Trio Dali bij het Artemis Quartet aan de Universität der Künste in Berlijn.
Het Trio Dali heeft de eerste cd opname gewijd aan Maurice Ravel op het label Fuga Libera (Harmonia Mundi) en ontving hiervoor verschillende prijzen waaronder de Diapason d’Or. Een nieuwe opname gewijd aan Franz Schubert wordt uitgegeven in het voorjaar van 2011 op hetzelfde label.
Het Trio Dali is ensemble ‘in residence’ aan de Singer-Polignac Foundation in Parijs. De ‘Leverhulme Fellowship’ van de Royal Academy of Music in Londen stelt het trio in staat te doceren binnen deze prestigieuze instelling.
Vineta Sareika speelt een Matteo Goffriller viool gemaakt in 1690, beschikbaar gesteld door de Koningin Elisabeth Music Foundation en Christian-Pierre La Marca bespeelt een ‘Matteo Goffriller’ cello uit 1700 die eerder behoorde aan het beroemde Amadeus Quartet.

Meer informatie op: www.triodali.com


Ludwig van Beethoven (1770-1827) - Pianotrio in Es opus 70 nr 2

Beethoven werd regelmatig door aantrekkelijke dames geïnspireerd om muziek te componeren. Helaas (?) waren zijn liefdesobjecten als regel van hogere stand en daardoor onbereikbaar voor de snel ontvlambare maestro.

Zo ook de muzikaal begaafde gravin Anna Marie Erdödy, een gehuwde dame, die een vurig bewonderaarster was van zijn composities. Ten tijde van het ontstaan van de pianotrio’s opus 70 woonde hij zelfs een tijdje bij de familie Erdödy in hun stadspaleis. Tijdens de Kerstdagen 1808 werd in dit stadspaleis door de violist Ignaz Schuppanzigh, de cellist Joseph Linke en met de componist aan de piano de première van beide pianotrio’s opus 70 gegeven. Het schijnt dat de soms onbehouwen Beethoven ruzie kreeg met Marie. Vermoedelijk omdat het oorspronkelijk de bedoeling was dat zij de pianopartij zelf zou uitvoeren. Die was haar echter te machtig. Beethoven zal niet genegen zijn geweest ter wille van haar vereenvoudigingen aan te brengen.

Wel bestaat er bij uitzondering een vingerzetting van de hand van de componist. Even heeft Beethoven overwogen ook de opdracht aan haar te schrappen en het opus 70 op te dragen aan Aartsbisschop Rudolph, maar zo hoog is de ruzie uiteindelijk niet opgelopen. Ook nadat het gezin Erdödy Wenen had verlaten zijn de componist en Anna Marie vriendschappelijk blijven corresponderen.


Het trio opent met een langzame ouverture, waarin het muzikale materiaal, waarvan de hele compositie is afgeleid, al verscholen ligt. Het hoofdthema is een levendig Allegro ma non troppo in 6/8 maat. Het lyrische neventhema is rechtstreeks ontwikkeld uit de langzame inleiding. De overwegend vriendelijke muziek mist het heroïsche karakter, dat de composities in de toonsoort Es van Beethoven vaak hebben. Tegen het einde keren de openingsfrasen terug, alsof de componist de luisteraar er nog even aan wil herinneren, dat het al voorafgaande uit dat muzikale materiaal stamde. Deel twee is een Allegretto, waarin twee thema’s, één vol geluiden uit de natuur in majeur en de ander plechtstatig in mineur, alternerend worden gevarieerd. Hoewel het derde deel Andante cantabile ma però con moto heet, is het een zoetgevooisd scherzo met twee trio’s à la Schubert. De temperamentvolle Finale biedt ten slotte het nodige vuurwerk.

Franz Schubert (1797-1828) - Pianotrio nr 1 in Bes opus 99 posth. D 898

Veel van Schuberts kamermuziek werd geschreven voor huiselijk gebruik, hetzij met zijn familie of in gezelschap van vrienden. Wanneer zijn 40-jarige vriend Josef von Spaun begin 1828 aankondigt zijn vrijgezellenbestaan op te geven, stelt Schubert voor een muzikale avond ter gelegenheid van de verloving te organiseren.

“Ik breng Bocklet, Schuppanzigh en Linke mee.” En zo geschiedde. Voornoemde muzikanten speelden een trio, en daarna nog veel meer muziek. De vrienden bleven tot na middernacht vrolijk bij elkaar. Flink aangeschoten boemelde het stel verder in café Bogner. Het is bijna zeker dat het meer dan een half uur durende pianotrio in Bes op die gedenkwaardige laatste Schubertiade werd gespeeld. Pas acht jaar na Schuberts dood werd het stuk

bij Diabelli gepubliceerd als opus 99.


“Leidend, weiblich, lyrisch”, zo karakteriseerde Robert Schumann in zijn

‘Neuen Zeitschrift für Musik’ de vloeiende melodieënpracht van het blijmoedige Pianotrio nr 1. Het eerste deel, Allegro moderato, heeft twee thema’s. Het eerste, snelle thema zit vol zwierige triolen. Het materiaal wordt uitgebreid bewerkt. Pas na 60 maten wordt het gracieuze neventhema door de cello geïntroduceerd. In de doorwerking worden de beide melodieën kunstig dooreen gevlochten. Het langzame tweede deel, Andante un poco mosso, is een wonder van modulatietechniek. De muziek vertrekt in een dromerig As-groot. Plotseling geeft Schubert een draai aan het harmonische stuur en bevinden zich de noten in de ver verwijderde toonreeks E-groot. Slechts een kwartmaat heeft het genie nodig om daar te komen, en het effect is hemels. En zo varieert Schubert in deze fijnzinnige mijmering voortdurend de toonsoorten. Op het schelmse Scherzo (Allegro) met een zangerig trio op een walsachtig ritme volgt tot slot een dansant Rondo (Allegro vivace). Verrukkelijke muziek!

Han van Tulder (www.hanvantulder.nl)

De toelichtingen zijn na te lezen op: www.kamconcerten.nl


Wilt u op de hoogte gehouden worden van de activiteiten van de KAM?

Meld u dan nu aan voor de nieuwsbrief: www.kamconcerten.nl/nieuwsbrief










De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina