Le petit nicolas



Dovnload 23.14 Kb.
Datum17.08.2016
Grootte23.14 Kb.
LE PETIT NICOLAS

Filmesthetische bespreking

Ilse Van Baelen

Week van de Franse Film 2010-2011 / Cinemagie




Humor in de film
Vragen voor de leerlingen

Er zijn verschillende manieren om mensen aan het lachen te brengen. Je kan een grap vertellen, je kan gekke bekken trekken, een onverwachte lachwekkende beweging (iemand schuift uit bv.) kan iemand doen lachen, enz…



Le Petit Nicolas van regisseur Laurent Tirard is gebaseerd op het gelijknamige boek van René Goscinny, scenarist, en Jean-Jacques Sempé, tekenaar. Zij brengen de lezers aan het lachen door het taalgebruik, de humoristische beschrijvingen van situaties en de vrolijke tekeningen. Hoe gaat de regisseur van de film te werk om het humorgehalte te behouden?

1. De inleiding van de film

a. Op welke manier verneem je informatie over de klasgenoten van Nicolas?

Let op het geluid (zowel de stemmen als de muziek). Hoe is dat? Welk effect creëert

het gebruikte geluid?

b. voorstelling Alceste (0.01.09 – 0.01.50): wat brengt je aan het lachen?


c. voorstelling Geoffroy (0.01.50 – 0.02.30): beschrijf het einde van de scène, wanneer

Geoffroy naar school gebracht wordt en leg uit waarom dit grappig is.


d. voorstelling Clotaire (0.02.30 – 0.03.20):

- wat is er grappig aan de vélo de course?


- welk effect heeft het stripballonetje?

- waar eindigt Clotaire bij een overhoring? Keert deze situatie terug in de rest van de film? Wat is het effect ervan?

e. voorstelling Eudes (0.03.50 – 0.05.30)
- Wat zegt Eudes over zijn vader? Wat horen we nadien? Welk effect heeft dit?
- Hoe vernemen wat Eudes later wil worden?
- Welk perspectief hebben we op 0.05.10? Welk effect heeft dit perspectief?
- Waarom is de bijnaam van de surveillant (le Bouillon) grappig? Hoe vernemen we
waar deze bijnaam vandaan komt?

f. voorstelling Agnan (0.05.30 – 0.06.10)


- Welke is de bijnaam van Agnan? Hoe zien we dat?
- Agnan wordt bedreigd door zijn vriendjes; welk perspectief wordt er gebruikt?

g. voorstelling papa Nicolas (0.06.10 – 0.07.30)


- Op welke manier stelt men de jeugddromen voor van de papa van Nicolas? Welke
aspecten van de voorstellingswijze maken alles grappig?
- Terugdenkend aan voorafgaande aspecten van de analyse, hoe noem je dan de

confrontatie met de buurman?


h. voorstelling mama Nicolas (0.07.30 – 0.09.58): beschrijf.

2. Welke manieren / technieken heb je nu gevonden om humor in de film te brengen?

Vat even samen.

3. Bekijk nu even de volgende filmfragmenten en vul aan op welke manier de regisseur de

film humoristisch wil maken Leg zo goed mogelijk uit.
- 0.07 – 0.10

- 0.11


- 0.14 – 0.15

- 0.10 – 0.11


- 0.11 – 01.13 / 0.13 – 0.13.20
- 0.17.50 – 0.19.00
- 0.22.13 – 0.23.54

- 0.20


- 0.25

- 0.26
- 0.28

- 0.31
- 0.32

- 0.34


- 0.34.50
- 0.38 – 0.40

- 0.43


- 0.47.00
- 0.53.00

- 1.05 – 1.06

- 1.14

- 1.17


Uitwerking voor de leerkracht

1. De inleiding van de film

a. Op welke manier verneem je informatie over de klasgenoten van Nicolas?

Let op het geluid (zowel de stemmen als de muziek); hoe is dat? Welk effect creëert het gebruikte geluid?

Ze worden afzonderlijk van elkaar voorgesteld aan de hand van een voice-over. De voice-over is de stem van Nicolas die commentaar levert bij de beelden die getoond worden. Vaak is dit humoristisch omwille van de inhoud (waarom


Alceste minister wil zijn) in combinatie met de beelden; visualisering van de
humor (Agnan als ‘cafard’, omwille van het contrast tussen beelden en uitleg).
Dankzij de combinatie / het contrast tussen dialoog en beeld worden grappige effecten gecreëerd en zijn woordspelingen mogelijk (vélo de course bv.).

De muziek is vrolijk en snel, zet je aan tot (glim)lachen, maakt je blij.

b. voorstelling Alceste (0.01.09 – 0.01.50): wat brengt je aan het lachen?

Inhoud voice-over + visualisering; minister zijn owv banketten

Contrast gesprek over Kerst; Nico beschrijft genodigden, Alcest het eten.

c. voorstelling Geoffroy (0.01.50 – 0.02.30): beschrijf het einde van de scène, wanneer Geoffroy naar school gebracht wordt en leg uit waarom dit grappig is.

De butler gedraagt zich op dezelfde manier als de moeders; hij streelt ‘zijn

zoon’ over het haar en roddelt mee met de andere vrouwen alsof hij zelf ook

een moeder was.

d. voorstelling Clotaire (0.02.30 – 0.03.20):



  • Wat is er grappig aan de vélo de course?

Dit wordt uitgelegd door de combinatie tussen dialoog en beeld; het is ‘un vélo

pour faire des courses’.



  • Welk effect heeft het stripballonetje?

Het doet ons denken aan een stripverhaal. Vaak zijn stripverhalen grappig en
de ongewone combinatie hier doet ons lachen.

  • Waar eindigt Clotaire bij een overhoring? Keert deze situatie terug in de rest van de film? Wat is het effect ervan?

Clotaire eindigt steevast in de hoek. Het is een situatie die verscheidene keren

keren terugkeert in de film. Hij gaat vaak al in de hoek staan wanneer de juf nog

maar zijn naam noemt; deze techniek is gebaseerd op de herhaling (men

lanceert een grappige situatie die men achteraf herhaalt zonder dat er nog uitleg

moet gegeven worden; men weet al meteen dat het grappig is).

e. voorstelling Eudes (0.03.50 – 0.05.30)



  • Wat zegt Eudes over zijn vader? Wat horen we nadien? Welk effect heeft dit?

Eudes zegt dat zijn vader hem gehoorzaamd maar we horen hoe hij een flinke bolwassing krijgt van zijn vader

  • Hoe vernemen wat Eudes later wil worden?

Via de voice-over van Nicolas en het beeld van Eudes bij op de fiets

  • Welk perspectief hebben we op 0.05.10? Welk effect heeft dit perspectief?

Het personage wordt van onderuit naar boven toe gefilmd, in kikkerperspectief, zodat het lijkt dat hij machtig is. Hij komt bedreigend over voor de kinderen. Het is hier ook wel lachwekkend voor de kijker.

  • Waarom is de bijnaam van de surveillant (le Bouillon) grappig? Hoe

vernemen we waar deze bijnaam vandaan komt?
Via de voice-over van Nicolas; het is een woordspeling (hij zegt steeds:

‘Kijk me in de ogen’ en een bouillon heeft ook ogen…)

f. voorstelling Agnan (0.05.30 – 0.06.10)


  • Welke is de bijnaam van Agnan? Hoe zien we dat?

Hij wordt ‘de kakkerlak’ genoemd. We vernemen dit via de voice-over van Nicolas maar we zien dit ook (visualisering van de humor)

  • Agnan wordt bedreigd door zijn vriendjes; welk perspectief wordt er

gebruikt?
De kinderen worden van bovenuit gefilmd, in vogelperspectief zodat de dreiging die Agnan voelt, duidelijk is

g. voorstelling papa Nicolas (0.06.10 – 0.07.30)



  • Op welke manier stelt men de jeugddromen voor van de papa van Nicolas?

Welke aspecten van de voorstellingswijze maken alles grappig?
Een carrière als voetballer wordt gevisualiseerd, een carrière als zwemmer

ook (de versnelde beelden creëren een bijkomend komisch effect).



  • Terugdenkend aan voorafgaande aspecten van de analyse, hoe noem je dan

de confrontatie met de buurman?
een herhaling; het is een terugkerende situatie, men weet al dat er een grappige confrontatie zal volgen als de buurman verschijnt

h. voorstelling mama Nicolas (0.07.30 – 0.09.58): beschrijf


deze voorstelling is eigenlijk gewoon een weergave van de bewondering die

Nicolas voelt voor zijn mama; geen humor


2. Welke manieren / technieken heb je nu gevonden om humor in de film te brengen?

Vat even samen.


- muziek (vrolijk en snel)


- voice-over; de commentaar op situaties via de stem van Nicolas. Deze commentaar

zorgt zowel voor contrasten, illustraties als woordspelingen).


- visualiseren van fictie (de ‘gemiste’ beroepen van de papa van Nicolas, de dagdroom

van Clotaire in vorm van een stripballon, Alceste als minister, Geoffroy op het

bureau van zijn papa, Eudes achterop de fiets bij zijn papa-agent)
- herhaling, terugkeer van grappige situaties; de herkenbaarheid ervan maakt je meteen

al aan het lachen

- camerabewegingen zoals kikker- en vogelperspectief

- de taal: de woordspelingen (vaak in combinatie met beeld), de dialogen


3. Bekijk nu even de volgende filmfragmenten en vul aan op welke manier de regisseur de

film humoristisch wil maken Leg zo goed mogelijk uit.


- 0.07 – 0.10: de verwijzing naar de inspiratiebron van de film door effectief de

tekeningen van Sempé te tonen maakt (de kenner) al duidelijk dat er humor in de

film zal zitten

- 0.11: herhaling van een situatie; Clotaire gaat automatisch in de hoek staan

- 0.14 – 0.15: muziek met het snelle ritme van de slapstick

- 0.10 – 0.11: het verhaal van Klein Duimpje in verschillende versies


- 0.11 – 01.13 / 0.13 – 0.13.20: Joachim heeft een broertje en hij beschrijft hoe dat

is, hij vertelt hoe het veranderde gedrag van zijn ouders de komst van zijn broertje

aankondigde
 dit noemt men de set-up (het opzetten)

- 0.17.50 – 0.19.00: na het verhaal van Joachim ziet Nico het gedrag van zijn ouders

met andere ogen, hij denkt dat hij ook een broertje zal krijgen
- 0.22.13 – 0.23.54: het verhaal van Klein Duimpje werkt door en wordt zelfs

gevisualiseerd

 dit noemt men de pay-off (de afbetaling) die volgt op de set-up (cf supra)

- 0.20: de bolleboos van de klas wordt pas rustig als de juf hem een overhoring

wiskunde belooft; situatiehumor

- 0.25: kikkerperspectief

- 0.26: de indruk die Marie-Edwige op Nicolas maakt wordt weergegeven door de

camerabeweging (zoom)
- 0.28 – 0.28.40: de manier waarop Nicolas afscheid neemt van Marie-Edwige;

de voice-over en de visualisering maakt de situatie grappig. Ook de muziek is

belangrijk in deze scène met de meisjes

- 0.31: situatiehumor (assis/debout/assis)


- 0.32: de chaos (toneel, optocht, koor)

- 0.34: de appel wordt effectief opgegeten (door Alceste)

- 0.34.50: men spot met het slechte geheugen van Clotaire
- 0.38 – 0.40: snelle muziek tijdens het poetsen van het huis / vogelperspectief

- 0.43: visualisering van de wensdroom van Agnan

- 0.47.00 – 0.49.00: WESTERNMUZIEK bij de komst van de nieuwe juf! Clotaire

mag de kaart ophangen want hij lijkt minder onoplettend dan de rest. Agnan

daarentegen wordt stevig berispt
- 0.53.00: visualisering van Agnan als kakkerlak + visualisering van fictie

- 1.05 – 1.06: bezoek van de minister; situatiehumor (ernst valt níet in de smaak);

de kennis van Clotaire wordt getest (dit is de pay-off van de set-up op 0.44.30 –

0.45.25 waarop Clotaire moeizaam de oplossing op dezelfde vraag vindt)

- 1.14: de parkeerwijze van mama Nico

- 1.17: de pogingen van papa om Nico te laten lachen: visuele humor






LE PETIT NICOLAS

Filmesthetische bespreking - Ilse Van Baelen



Week van de Franse Film 2010-2011 / Cinemagie




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina