Merle Meeuws Klas 5b Kunst



Dovnload 20.51 Kb.
Datum24.08.2016
Grootte20.51 Kb.
Merle Meeuws

Klas 5b

Kunst
Het dwarse zoeken’
Titel kunstwerk: ‘Binnenstebuiten’
Concept:

Voor ik begon heb ik gedacht aan 2 manieren om mezelf ergens tegen af te zetten:




  • Het afzetten tegen het schoonheidsideaal. Iedereen krijgt er mee te maken hedendaags, reclames, advertenties enz.. Volgens het schoonheidsideaal moet je dun zijn, lang, de perfecte afmetingen hebben in je gezicht, bruine haren met blauwe ogen en ga zo maar door. Modellen met anorexia zijn geen uitzondering, het is eerder een uitzondering als je als model geen anorexia hebt. Alle oneffenheden op foto’s in reclames worden mooi gefotoshopt om ons een totaal verkeerd beeld te geven van zogenaamde ‘schoonheid’. Ik wil me in mijn kunstwerk hier tegen afzetten omdat het volgens mij het belangrijkste is jezelf te zijn, en je eigen schoonheid te laten zien!

Vanaf het begin dacht ik al bij mezelf, ik wil me afzetten tegen het schoonheidsideaal, het streven naar perfectie rondom het uiterlijk in de huidige samenleving, maar over de manier waarop ik dit wilde gaan doen heb ik verschillende visies gehad:

  • Een spiegel maken met teksten erop die niet te maken hebben met het uiterlijk maar met het innerlijjk.

  • Een collage van foto’s van superdunne modellen, super gespierde mannen, enorm knappe vrouwen en mannen zonder enige ‘imperfecties’ maken. Deze collage vervolgens bewerken met verf of erin knippen en alles lelijk maken. Ik heb alleen bij mijn vorige project ook al gewerkt met foto’s en deze bewerken e.d. en daarom wilde ik dit keer iets anders uitproberen dus ben ik iets anders gaan bedenken.




  • Een 3D werkstuk, ik heb zitten denken aan het verminken van oude barbiepoppen of het maken van een hoofd met bijvoorbeeld 2 neuzen en haren op de ogen, maar uiteindelijk werkte ook dit niet voor mij.



  • Uiteindelijk heb ik mezelf een iets specifieker denkvlak gegeven, ik heb niet alleen meer gekeken naar; afzetten tegen uiterlijk, maar ben na gaan denken over waar het dan wel over gaat: innerlijk dus. Tijdens de praktijklessen ben ik gaan experimenteren met aardkleuren omdat deze in mijn ogen worden gezien als minder mooi, toen ben ik op het idee gekomen om een tekst te kerven in dikke verf op een groot vel en het resultaat beviel me wel. Mijn uiteindelijke concept is nu dus geworden:

De omtrek van mijzelf op een groot vel papier dat bedekt is met een dikke gemengde laag van verf, gips en water. In deze gelei heb ik woorden gekerfd die over mijn innerlijk gaan. De kleur van de verf is net als bij mijn experiment in aardkleur, dat vond ik erg toepasselijk. Het idee werkt dubbel, niet alleen spreken de woorden over mijn innerlijk, ook staan ze letterlijk ín het dikke mengsel gekerfd. Verder zijn er vrijwel geen uiterlijke kenmerken meer zichtbaar waardoor je zou kunnen zeggen: ‘hee dat is een knap meisje’ of ‘wow dat is een lelijk meisje’.

Een andere manier van mijzelf afzetten was nog geweest:



  • Het afzetten tegen de haast die mensen tegenwoordig allemaal hebben. Iedereen heeft een superdruk leven en veel mensen nemen niet echt meer de tijd om gewoon eens even rustig te genieten in plaats van zichzelf druk te maken om weer een afspraak of deadline. Ik wil me in mijn kunstwerk hiertegen afzetten omdat het belangrijk is om niet altijd te haasten maar ook gewoon te genieten van de rust.

  • rustgevend landschap schilderen als contrast met de westerse opgefokte wereld.


Persoonlijke associatie:

De persoonlijke associatie is denk ik vrij duidelijk, allereerst is het een omtrek van mij en de woorden in het kunstwerk gaan ook over mij. Mijn innerlijk wordt in het kort duidelijk gemaakt.



Associatie met de cultuur van het Moderne:

Wat ik heb gemaakt is vrij abstract o.a. door het werken met aardkleuren en materieschildering.


Associatie met moderne kunstenaars:

  • Anselm Kiefer:

(Donaueschingen, 8 maart 1945) is een Duits beeldhouwer en schilder. Hij is een van de meest succesvolle maar ook meest omstreden kunstenaars van het naoorlogse Duitsland.

In zijn werk gebruikt hij naast verf ook materialen als stro, zand, glas, as, beton, roestig ijzer, klei en lood. Zijn werk zit vol verwijzingen naar historische gebeurtenissen en figuren, filosofie, en wetenschappelijke theorieën. Oorlog, vernietiging, verval en destructie zijn belangrijke thema's in zijn werk.

Hij heeft ook een werk waarbij hij in een omgeploegd landschap namen heeft gekerfd, net als ik woorden in ‘mezelf’ heb gekerfd.


  • Armando

geboren als Herman Dirk van Dodeweerd (Amsterdam, 18 september 1929) is een Nederlands kunstschilder, beeldhouwer, dichter, schrijver, violist, acteur, journalist, film-, televisie- en theatermaker. Armando is zijn officiële naam; zijn geboortenaam, het pseudoniem zoals hij het noemt, bestaat voor hem niet meer. Later heeft hij zijn oorspronkelijke naam in het register van de Burgerlijke Stand laten vervangen door Armando, een verbastering van Herman die hij te danken heeft aan zijn Italiaanse grootmoeder. Betekenissen als 'zich wapenend' zoals de literaire analisten in zijn naam zien, zijn dus toevallig. Zelf ziet hij zijn werk als Gesamtkunstwerk, waarvoor zijn ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Kamp Amersfoort de basis vormen. Armando werkt net als ik bij deze PO veel met aardkleuren en grove vormen. In mijn werk zitten ook grove vormen door de materieschildering.

Beeldaspecten:

Kleur:

Zoals al eerder vermeld heb ik expres gekozen voor een aardkleur, dit heb ik gedaan omdat aardkleuren vaak redelijk donker en/of grauw zijn en mensen het geen mooie kleur vinden. Wanneer ik iets ‘moois’ ga maken denk ik al snel aan ‘mooie’ kleuren als blauw, rood, groen: felle kleuren en vooral heldere kleuren. Maar bij dit kunstwerk gaat het niet om het ‘mooie’ en juist daarom heb ik gekozen voor de aardkleur.



Vorm:

De vorm is ook best belangrijk in dit geval: het is de omtrek van mij. Het is in dit geval dan wel die van mij, maar het had net zo goed de omtrek van de buurman of de koningin kunnen zijn. Het gaat er in ieder geval om dat het om een persoon gaat en dat het niet uit maakt hoe deze persoon er uit ziet en wat voor status deze persoon heeft maar dat het gaat om wat er in deze persoon zit.



Compositie:

De compositie komt aan bod bij het schikken van de woorden. In eerste instantie was het eigenlijk mijn idee om de woorden mee te laten lopen met de vorm van het lichaam maar bij nader inzien vond ik het eigenlijk nog een veel beter idee om de woorden kris kras neer te zetten, lekker ‘dwars’! Op deze manier moet je ook moeite doen om ze te lezen. De gestalte zelf staat gewoon in centraal perspectief, in het midden van de vel karton.


Aanpassingen:

Voordat ik begon met het maken van mijn praktische opdracht, was het eigenlijk mijn idee om de woorden in het lichaam met de lichaamsvormen mee te laten lopen, maar omdat dan de lijnen van de buitenkant benadrukt worden het ik toch gekozen om de woorden in verschillende vormen te kerven, niet kijkende naar de curven van het lichaam.



Nadat ik alle woorden had ingekerfd en het gips lichter werd door het drogen, viel het mij op dat sommige woorden iets te slecht leesbaar waren, daarom heb ik enkele woorden verduidelijkt door middel van witte en zwarte verf.
Evaluatie eigen werk:

Nu alles klaar is en ik het kunstwerk zie hangen in de perfect passende omgeving ben ik enorm tevreden over het resultaat. De goede lichte omgeving laat het kunstwerk overlopen in de omgeving, doordat het buitenste deel van het kunstwerk dezelfde kleur heeft als de muur. Er zijn natuurlijk altijd nog wat puntjes die achteraf gezien beter hadden gekund, zo is mijn omtrek een beetje scheef, maar dat is heel slecht te zien als je aan het werk bent op plat vlak. Al met al ben ik zeer tevreden en hoop dat mijn lerares dit ook is!



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina