Met trots kondigen Maartje Nevejan, Karin Spaink, Ernst Meisner



Dovnload 39.33 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte39.33 Kb.
PERSBERICHT
Met trots kondigen Maartje Nevejan, Karin Spaink, Ernst Meisner,

Bert Kommerij, Nijgh & Van Ditmar, Het Nationale Ballet, NTR & Viewpoint Productions Het Nationale Canta Ballet aan, een zes weken durend transmedia project rondom een opvallend Nederlands gehandicaptenvoertuig. In het project werken dansers en gehandicapten samen.


Het project begint half mei en start met een boek, een tv-serie en een radiodocumentaire. Op 28 juni 2012 is de grote finale: een bijzondere dansvoorstelling van dertig balletdansers van Het Nationale Ballet en zestig Canta-rijders. In deze voorstelling zijn de autootjes volwaardige danspartners. Op www.hetnationalecantaballet.nl is de voortgang van het project te volgen.
ONDERDELEN
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Website
www.hetnationalecantaballet.nl
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Boek
De benenwagen
Karin Spaink / Nijgh & Van Ditmar, 15 mei 2012

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •



TV-serie
De Canta danst!

Maartje Nevejan / NTR, juni 2012

4 delen, iedere zondagavond vanaf 3 juni, 19.00 uur Ned.2

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •



Radio documentaire
Hunt for the little red car
Bert Kommerij / NTR, 3 juni 2012

Holland Doc Radio, 21.00 uur Radio 1

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Dansvoorstelling
Het Nationale Canta Ballet & Het Nationale Ballet
De Gashouder, 28 juni 2012, aanvang 18.30 uur & 21.30 uur

kaartverkoop vanaf 1 mei via www.hetnationalecantaballet.nl

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

TV-registratie
Het Nationale Canta Ballet
NTR Podium, 1 juli 2012, 19.00 uur Ned.2

• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Achtergrond
Niemand vindt een kruk, een gehoorapparaat of een rollator ‘cool’. Maar Canta’s – die kleine, kekke autootjes voor mensen met makke – zijn zo leuk en handig dat zelfs gezonde mensen er graag een willen. De Canta laat de zieligheid achter zich en maakt iedereen vrolijk.
Ineens droomden we van een Canta-ballet. Zestig fotogenieke autootjes die op een theatervloer rondrijden, daar cirkels vormen en figuren schrijven. Linkerdeuren synchroon open, rechterdeuren synchroon dicht; ruitenwissers aan, ruitenwissers uit, pirouettes om hun eigen as draaiend. En we vroegen ons af: wanneer een gehandicaptenautootje het verlengstuk van een onwillig lichaam vormt, kan een danser dan het willige verlengstuk van een autootje zijn?
Het Nationale Ballet, dat in 2012 zijn 50-jarig jubileum viert, stapte in deze droom. Zij gingen het avontuur aan en besloten een ballet met gehandicapten en hun autootjes te maken. Choreograaf en ‘grand sujet’ Ernst Meisner kreeg de vrije hand. Voor dit ballet werd niet geoefend in Het Muziektheater Amsterdam, maar in de parkeergarage eronder.
Binnen de kortste keren ontdekten we dat dansers en gehandicapten gemeen hebben dat zij permanent in gevecht zijn met hun lichaam en tegen fysieke grenzen aanlopen die ze steeds weer moeten verleggen. We zagen dat dansers mechanisch kunnen zijn en dat autootjes een persoonlijkheid kunnen hebben. We ontdekten dat de meester zich inderdaad vooral in de beperking toont.
Het project is bedacht en opgezet door Maartje Nevejan, Karin Spaink en Bert Kommerij. Ernst Meisner maakte de choreografie van het ballet, Scanner (Robin Rimbaud) de muziek. De vormgeving van het project is in handen van Rogério Lira. Viewpoint Productions tekent voor de productie.
Het Nationale Canta Ballet wordt mede mogelijk gemaakt door:

SNS Reaal Fonds, Stichting Doen, Mediafonds, Westergasfabriek en Waaijenberg.


Noot voor de redactie (niet bestemd voor publicatie)
Voor meer informatie over de deelprojecten en/of beeldmateriaal kunt u terecht op www.hetnationalecantaballet.nl
Voor interviewverzoeken en/of informatie over het boek ‘De benenwagen’ kunt u contact opnemen met van Nijgh & Van Ditmar, Ilse van der Zee, i.vanderzee@nijghenvanditmar.nl / 020 - 5511220 en/of Karin Spaink, karin@spaink.net
Voor interviewverzoeken en/of informatie over de tv-serie, registratie en de radiodocumentaire kunt u contact opnemen met NTR, René Takken,

rene.takken@ntr.nl / 06 - 53938460


Voor interviewverzoeken en/of informatie over de dansvoorstelling kunt u contact opnemen met Het Nationale Ballet, Richard Heideman, richardh@het-ballet.nl /

020 - 5518242


Bij publicatie graag vermelden: www.hetnationalecantaballet.nl

De website
www.hetnationalecantaballet.nl
De website van het project verbindt alle onderdelen. Daar wordt verslag gedaan van de voortgang en zijn van alle deelprojecten voorproefjes te vinden. Canta-rijders kunnen meedoen via de website, bijvoorbeeld via het project ‘Doe een Wals’, waarin ze via GPS kunnen laten zien hoe zijzelf met hun eigen autootje door hun woonplaats dansen en hun eigen stad als dansvloer gebruiken. In het deel ‘Aanhangers’ kunnen bezoekers lezen hoe het de dansers en Canta-rijders tijdens de repetities vergaat, en kunnen zij daarop reageren.

Het boek
De Benenwagen
De Canta is bedacht en ontwikkeld door een Nederlandse coureur, Dick Waaijenberg. Tegenwoordig is het bedrijf achter de Canta zelfs de grootste Nederlandse autofabrikant. Nergens ter wereld worden zulke goede gehandicaptenauto’s gemaakt als bij ons op de Veluwe. Maar aan welke vereisten moet een gehandicaptenvoertuig voldoen, en hoe rijm je een helder, uniform ontwerp met vergaande individuele aanpassingen?
Karin Spaink heeft de opmerkelijke geschiedenis van de Canta te boek gesteld. Ze beschrijft hoe een doormidden gezaagd Frans autootje, de Arola, zijn weg naar Nederland vond, en verkent de ontstaansgeschiedenis van diens opvolger, de Canta. Ze ging op stap met een monteur die dagelijks bij klanten thuis reparaties uitvoert en onderzocht als ‘writer in residence’ in de fabriek van Waaijenberg hoe een Canta wordt gemaakt. Aan elke Canta hangt een adreskaartje, ontdekte ze: elk exemplaar wordt met de hand in elkaar gezet en aangepast aan zijn toekomstige bestuurder.
‘De benenwagen’ schetst tevens de strijd over mobiliteit. Door de populariteit van het autootje dreigen gehandicapten hun schaarse privileges te verliezen. Wie mag een Canta hebben, wie niet? Wie mag waar rijden en parkeren? Van wie is de straat? Bovenal laat ‘De benenwagen’ zien hoe belangrijk het autootje voor gehandicapten is. De Canta is hun toegang tot de buitenwereld.
‘De benenwagen’ wordt uitgegeven door Nijgh & Van Ditmar. Full colour, 192 pagina’s, prijs: 19,95 euro.

De tv-serie
DE CANTA DANST!
Maartje Nevejan volgt in een vierdelige tv-serie de dansers van Het Nationale Ballet en een groep Canta-rijders. Ze was bij hun eerste ontmoetingen en legde hun repetities vast. Ze liet dansers en gehandicapten vrijuit vertellen over hun lichaam en hun beperkingen, over hun mobiliteit en over hun dromen. Ze ondervroeg beide groepen over de grenzen van hun lichaam, over woekeren met ruimte en beweging, over pijn en transcendentie. De leidraad is de vraag: hoe zit dat nou met jóuw lichaam? Wat kun je, wat kun je niet? Wat doe je als je iets niet kunt?
In elke aflevering staan steeds twee Canta-rijders centraal. De dansers geven tussendoor een bewegelijk commentaar: soms contrasterend of confronterend, soms geruststellend of bevestigend en soms helemaal op zichzelf. De spanningsboog van de serie wordt gevormd door de ontmoeting van die twee groepen, de dansers en de rijders, op één avond, in één ballet. Elke aflevering laat zien hoe ingewikkeld de totstandkoming daarvan is. Deze verhaallijn biedt in iedere aflevering een cliffhanger, die de kijkers naar de volgende aflevering doet verlangen.
De tweede verhaallijn in de serie is het autootje zelf. Nevejan bezocht daartoe hardcore Canta-liefhebbers in Amsterdam en Den Haag, die verhaalden over hun liefde voor hun autootje, en was aanwezig bij een zeer fotogenieke Canta-toertocht. Ze legde vast hoe autocoureurs op het Circuit van Zandvoort een slipcursus gaven aan Canta-rijders en filmde in de fabriek van Waaijenberg, waar de Canta wordt gemaakt.
De vierdelige tv-serie ‘De canta danst!’ wordt uitgezonden door de NTR.

De eerste aflevering wordt vertoond op zondag 3 juni 2012 19.00 uur, Ned. 2; daarna volgt elke week een nieuwe aflevering.



De radiodocumentaire
Hunt for the little red car
NTR-radiomaker Bert Kommerij volgde anderhalf jaar lang de totstandkoming van het project. Hij was bij vergaderingen en repetities, hij sprak met alle deelnemers en legde dit alles vast.
Voor Kommerij begint het verhaal in mei 2009, wanneer hij een foto van een rode Canta op Flickr plaatst. Al snel is er een nieuwe foto-pool geboren: ‘Hunt for the little red car’. Iedereen ziet ze plotseling overal. De fascinatie voor het kleine, eigenwijze rode autootje is geboren. Waar komen ze vandaan? Wie rijden erin? Hoe kom je eraan?
Een jaar later gaat de bal rollen wanneer documentairemaakster Maartje Nevejan een foto op Facebook plaatst waarop ze meerijdt in de Canta van Karin Spaink. De reacties vliegen over en weer en Nevejan ontdekt de Huntgroep op Flickr, die inmiddels meer dan 600 Canta-foto’s omvat. Die nacht droomt Nevejan van een heus Canta-ballet à la Esther Williams.
In de radiodocumentaire wordt gevolgd hoe het plan voor de tv-serie van Nevejan, het boek De benenwagen van Spaink en de choreografie van Meisner voor Het Nationale Canta Ballet ontstaan. De groep mensen die meedoet breidt zich in rap tempo uit. Iedereen lijkt aangestoken door het Canta-virus.

De achtergrond van alle medewerkers komen aan bod, hun drijfveren en hun werkwijze. Ondertussen tikt de tijd en nadert de datum voor de balletuitvoering...


De radiodocumentaire ‘Hunt for the little red car’ wordt door de NTR uitgezonden bij Holland Doc Radio op 3 juni, 21.00 uur, Radio 1.

De voorstelling
Het Nationale Canta Ballet
Het Nationale Ballet, dat in 2012 zijn 50-jarig jubileum viert, ging een avontuur aan en besloot een ballet met gehandicapten en hun autootjes te maken. Zij gaf haar choreograaf en ‘grand sujet’ Ernst Meisner de vrije hand. Hij componeerde een voorstelling met een corps de ballet en een corps de Canta, met solisten op spitzen en solisten op banden.
Aan de ene kant is het ballet een spektakelstuk voor auto’s en dansers, aan de andere kant is het een ontmoeting tussen twee ogenschijnlijk totaal verschillende werelden. Maar voor beiden is mobiliteit en beweging heel belangrijk, en beiden proberen het uiterste uit hun lichaam te halen. In het ballet zoeken we uit wat beide groepen gemeen hebben, wat hun verschillen zijn en hoe ze elkaar kunnen aanvullen, veranderen en versterken.
Zwaarte en lichtheid wisselen elkaar af: groot spektakel versus intieme gebaren. De schoonheid en de kracht van de Canta’s en de schoonheid van de beweging van beide groepen (bestuurders en dansers) staan centraal.
De autootjes zullen als personages fungeren. Maar ook de beperkingen van de bestuurders van de Canta’s worden gebruikt en verkend: waar ligt hun kracht, waar hun kwetsbaarheid? Hoe bewegen zij zich? Wat gebeurt er op het toneel wanneer de bestuurders ineens uitstappen? Hoe kwetsbaar wordt een geoefende danser wanneer die ineens een auto als partner heeft? Kan een danser het verlengstuk van een auto worden?
De dansvoorstelling wordt gechoreografeerd door Ernst Meisner, met muziek van Scanner (Robin Rimbaud), en uitgevoerd door Canta-rijders en dansers van Het Nationale Ballet. Locatie: de Gashouder, Amsterdam.

Twee avondvoorstellingen op 28 juni 2012, aanvang 18.30 uur & 21.30 uur




De tv-registratie
Het Nationale Canta Ballet
Van de eenmalige balletuitvoering wordt een tv-registratie gemaakt die door NTR Podium wordt uitgezonden op 1 juli, 19.00 uur Ned 2.
Het Nationale Canta Ballet

wordt gemaakt door:


Het Nationale Ballet

Het Nationale Ballet heeft een traditie in vernieuwing. In de vijftig jaar van zijn bestaan heeft HNB zowel succesvolle buitenlandse versies van klassiek-romantische balletten gebracht, alsook eigen interpretaties het licht doen zien. Deze producties hebben in belangrijke mate aan het Nederlandse culturele erfgoed bijgedragen. Het gezelschap werd achtereenvolgens geleid door Sonia Gaskell, Rudi van Dantzig, Wayne Eagling en Ted Brandsen.

Meer info: www.het-ballet.nl
Maartje Nevejan

Maartje Nevejan is documentairemaker. Naast lange documentaires maakt ze sinds 2000 transmedia-projecten waarbij ze film, internet en live- events met elkaar verbindt.

Ze werkt onder andere voor BNN, KRO, Human, NTR en Al Jazeera. Ze won verschillende prijzen, waaronder een Gouden Kalf, een zilveren Zebra en was genomineerd voor de Rose d’Or en een Emmy award.

Bij dit project verkent Nevejan de dans van het banale met het verhevene en zoekt ze de sierlijkheid van imperfectie op.

Meer info: www.nevejan.nl
Karin Spaink

Karin Spaink publiceerde elf boeken en honderden columns. Haar favoriete onderwerpen zijn gezondheid, internet, technologie, burgerrechten en politiek. Voor haar werk ontving ze meerdere prijzen, waaronder de Van Praagprijs (2009). Spaink rijdt sinds 1994 in een gehandicaptenautootje. Met haar eerste Canta is ze - met maximaal 45 kilometer per uur - zelfs naar Polen gereden.

Meer info: www.spaink.net
Bert Kommerij

Bert Kommerij schrijft en regisseert voor de NTR hedendaagse hoorspelen, maakt radiodocumentaires en ontwikkelt internetprojecten die kunnen uitmonden in films. De meeste produc-ties komen tot stand met steun van het Mediafonds en zijn te beluisteren/bekijken via de website http://bertkommerij.ntr.nl. Kommerij is gefascineerd door nieuwe media en de verhalen die zij voorbrengen.
Ernst Meisner

Ernst Meisner is danser en choreograaf. Na een 10-jarige carrière bij The Royal Ballet Londen, is hij sinds 2010 als ‘grand sujet’ aan Het Nationale Ballet verbonden. Hij choreografeerde de eerste kleutervoorstelling ‘De kleine grote kist’ en de jubileumvoorstelling ‘Yes We Can Dance’ voor Het Nationale Ballet. Hij choreografeerde verder voor o.a. The Royal Ballet, DanceEast, English National Ballet School, Nationale Balletacademie, TedX Amsterdam en New English Ballet Theatre. Meer info: www.ernstmeisner.com
Scanner / Robin Rimbaud

Robin Rimbaud (ook bekend als Scanner) maakt elektronische muziek en werkt veel met soundscapes. Hij componeerde eerder muziek voor choreografieën van onder meer Wayne McGregor en Merce Cunningham. Samen met Joel Cadbury schreef hij ‘Céleste’, dat onder meer gespeeld zal worden bij de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Meer info: www.scannerdot.com
Rogério Lira

Rogério Lira is media-ontwerper en werkte onder meer voor MTV Brasil, Channel V Hong Kong, VPRO en NTR. Zijn werk strekt van postzegels tot video-installaties, van gezondheidscampagnes tot mobiele applicaties. Hij is docent digital media-design op de Willem de Kooning Academie (Rotterdam) en gaf eerder les bij ARTEZ (Arnhem), Design Academy (Eindhoven) en Merz Academie (Stuttgart).



Meer info: www.rogeriolira.com



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina