Metropole Orkest zegt het met Karin Bloemen ‘Als het Metropole belt, neem ik altijd de telefoon op’



Dovnload 7.43 Kb.
Datum22.08.2016
Grootte7.43 Kb.
Metropole Orkest zegt het met Karin Bloemen

‘Als het Metropole belt, neem ik altijd de telefoon op’

Zondag 14 februari was het Valentijnsdag. In de serie De Magische Muziekfabriek, gaf Karin Bloemen en het Metropole een muzikaal cadeau aan het publiek in Vredenburg Leidsche Rijn. Het was smullen geblazen met herkenbare popstukken uit The Sixties. Op deze Valentijnsmorgen zwijmelden heel wat luisteraars weg bij stukken als A Whiter Shade of Pale, Yesterday en Satisfaction. Het was een echt familieconcert, voor jong en oud.

Een orkest is een muziekfabriek waarmee je kunt toveren. Dat was het idee achter de concerten De Magische Muziekfabriek. In Vredenburg Leidsche Rijn vonden drie (familie)concerten plaats met een groot orkest en een beroemdheid. Welnu, dan kom je al snel bij het Metropole en Karin Bloemen uit. Vertellen en zingen, dat kun je wel aan Karin overlaten. Ze krijgt snel de lachers op haar hand, maar pas op, ze is zo muzikaal en professioneel. Kwaliteit in een vrolijke jurk. Dat is waar het hier om ging.

Vroeg uit de veren
Het concert van zondag 14 februari begon al om 11.00 uur. Voor menig muzikant en performer vaak een draak van een tijd. Maar als Karin Bloemen opkomt ben je gelijk wakker. Alsof ze al uren het bed uit is, weet ze het publiek om de vinger te winden. Karin Bloemen bij aanvang van het concert: “Als ik zeg Woodstock, flowerpower en hippietijd, waar denken jullie dan aan? The Sixties natuurlijk. Die jaren 60. Het is werkelijk een schatkamer van de popmuziek. De tijd dat ouders nog streng waren, kunnen de kids het voorstellen? En laat ik nou heeeeel toevallig zelf in 1960 geboren zijn.”

Op de hak
Het programma op deze zondagmorgen was afwisselend. Karin zong samen met het Metropole Engelse tophits uit The Sixties. Via medleys van liedjes kwamen zijdelings ook onderwerpen als vrijheid, liefde en identiteit aan de orde. Voor de afwisseling was ook een Nederlandstalig blokje ingelast. Dirigent Jurjen Hempel moest tijdens het korte maar krachtige optreden, wel sterk in de schoenen staan. Voortdurend nam Karin hem op de hak, maar alles wel met een glimlach. Karin zelf over de samenwerking met Jurjen: “Met Jurjen kan ik zo relaxed werken. Dat verliep prima.”

Karin en het orkest trapten af met Aquarius uit de musical Hair, A Whiter Shade of Pale en House of the Rising Sun. Het Nederlandstalig blokje bestond uit Ritme van de Regen van Rob de Nijs, Spiegelbeeld van Willeke Alberti en Land van Maas en Waal van Boudewijn de Groot. Overigens werden alle liedjes prachtig ondersteund door originele beelden van de songs uit die jaren. Karin knipperde even karakteristiek met haar wimpers, toen ze al zingend de jonge Rob de Nijs voorbij zag komen.



Rollende stenen
Het familieconcert vloog voorbij. Karin legde nog eens uit, vooral tot hilariteit van de aanwezige kinderen, wat die Engelse titels nou eigenlijk betekenen. “Rollende stenen? Nou, nou kom er maar eens op. Of kevers en de strandjongens. En The Monkees waren gewoon apen. Soms slaat het eigenlijk helemaal nergens op.” Vervolgens zong Karin twee blokken met songs van The Beatles en de Rolling Stones en eindigde de bijzondere morgen met Jimi Hendrix, Tina Turner, James Brown, Richard Harris en The Mamas and the Papas.

Disciplines
Na afloop heeft Karin nog even tijd voor een gesprek voor Metro Friends. We zitten in een inmiddels bijna leeg Vredenburg Leidsche Rijn. Een bijzonder moment. Ze is best een beetje moe, maar dat is logisch met zo’n intensief programma. Hoe kijkt Karin terug op de eerste Magische Muziekfabriek? “Hier komen eigenlijk alle disciplines bij elkaar. Een orkest, en wat voor één, de muziek, dans, zang, presentatie, beeld en dat alles moet kloppen. En ik blijf natuurlijk zelf meer een theatermaakster. Zingen alleen is niet mijn ding. Dit is mijn kracht en vind ik ook gewoon erg leuk en uitdagend om te doen. Het vereist wel een grote concentratie. Maar wat is het toch jammer dat deze gekozen arrangementen maar voor drie keer gebruikt zijn. Echt jammer, zo mooi maar zo kort.”
Karin Bloemen is een veelzijdig zang- en theatertalent. Dat hoeft geen betoog. Zij staat al tientallen jaren op het podium met personality-shows en liedjesprogramma’s. Haar werk wordt ook in belangrijke mate bepaald door haar partner en muzikant Marnix Busstra. “Hij bepaalt samen met mij de sound, klank en repertoire. Hij componeert ook. Bij deze serie was hij nadrukkelijk betrokken.”

Ze kent het Metropole al behoorlijk lang. “Al in 1984 zong ik mee onder leiding van Rogier van Otterloo. Kan ik me nog goed herinneren. Dat was voor de Firatoshow. In het lichtere muziekwerk is het Metropole zo goed. Bij deze serie van de Magische Muziekfabriek zijn de stukken lekker afwisselend. De voorbereidingen hiervoor begonnen al zo’n beetje een half jaar geleden. De samenwerking met zowel Jurjen Hempel, het orkest en niet te vergeten Dick Bakker waren fantastisch. En deze keer was de keus zo moeilijk,” verzucht Karin. “Er waren meer songs om niet te gebruiken dan wel. Maar we stonden allemaal helemaal achter de keuze van The Sixties.”



Het is voor rasartieste Karin Bloemen nu echt tijd om naar huis te gaan. Er restten nog twee Magische Muziekfabriek optredens. “Morgenvroeg rinkelt om 06.30 uur de wekker. Vroeg uit de veren voor alweer een heerlijk vroeg optreden met het Metropole. Voor dit orkest kan de wekker niet vaak genoeg gaan.” Ze verlaat een stil en bijna donker Leidsche Rijn. Die glimlach, die mimiek, die vriendelijkheid. Ze is en blijft een unieke vakvrouw in ons land. Ze roept nog wat bij de deur: “Als het Metropole belt, neem ik altijd de telefoon op.”

Naast het Metropole orkest werd Karin bijgestaan door de backing vocals Olga Meijer, Wies Ingwersen en Esmee Bor-Stotijn en door de danseressen Marieke Saan, Zunaira Choudhry en Miriam Nunez Escribano. Het beeldwerk werd verzorgd door Max Boerree en Lotte van Gelder. Choreografie was in handen van Andres Perez Lopez. De Magische Muziekfabriek was een samenwerking tussen de TROS, Leidsche Rijn, Radio 4 en Muziekcentrum van de Omroep.




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina