Michelangelo Beeldhouw werken. Madonna en kind met de kleine Johannes (Pitti Tondo)



Dovnload 51.55 Kb.
Datum26.08.2016
Grootte51.55 Kb.
Michelangelo Beeldhouw werken.
Madonna en kind met de kleine Johannes (Pitti Tondo)

Het kunstwerk is een marmer reliëf, het is ook wel bekend onder de naam Pitti Tondo (Pitti was de oorspronkelijke bezitter en opdracht gever).

Het kunstwerk verschilt heel veel in vergelijking met de vorige in stijl. Het werk lijkt veel meer op een standbeeld, niet echt een reliëf, dat komt door de manier op hoe de figuren worden weergegeven, ze steken veel verder uit dan normaal.

Bevindt zich in het museum Bargello in Florence.




Gevangenen

De Gevangenen Bestaat uit 4 beelden:


- “Atlas” is een van die gevangenen, een onvoltooid standbeeld dat deel zou moeten uitmaken van Paus Julius z’n graf.
- een andere is de “Cross-legged” gevangenen, dit zou ook deel uit moeten maken van Paus Julius z'n graf.
- dan is er nog de “Young slave” ook een beeld dat nooit is afgemaakt en ook op het graf van de paus zou moeten komen

- Er is ook nog de “Bearded-Slave” ook een beeld dat nooit af is gemaakt en ook bedoeld was voor het graf van Paus Julius de tweede.

De beelden staan nu in de Galleria dell'Accademia, Florence

Alle beelden waren bedoel om op het graf van de Paus te komen

Crossed-legged Jonge slave Atlas

Bearded Slave



Medici Madonna

Het beeld is van marmer en het beeld heeft een Hoogte van 226 cm

Het werk is niet helemaal afgewerkt, dit komt omdat Michelangelo weg ging uit Firenze.

Het beeld toont Jezus op zijn moeders knie, hij probeert zich in de richting van zijn moeder te draaien.

Dit beeld is geplaatst op het altaar van de graftombe van de Medici.

In 1521 begon Michelangelo dit werk in 1521, maar de werkzaamheden schoten niet op omdat er andere dingen in Michelangelo’s hoofd zaten en het werk was onvoltooid achtergelaten bij het vertrek van Michelangelo in 1534 uit Firenze.


De Medici Madonna is niet echt een zogende Madonna: het kind klemt zich vast aan de borst met een gebogen draai en wat toen ongebruikelijk was is dat het kind met zijn rug naar de gelovigen gedraaid. Er is een scherpe tegenstelling tussen de rustige Moeder en het levendig kind.
Het bevindt zich in de Medici Chapel in San Lorenzo te Florence.



Centaurengevecht

Michelangelo is ongeveer 17 jaar oud wanneer hij met het kunstwerk begint .Het is een mezzo rilievo (halfreliëf). Het kunstwerk moet de roof de strijd van de Centauren tegen de Lapithen voorstellen.

Tegenover de ´klassieke´ Madonna van de trap is alles hier in beweging.

Het werk heeft een mooie en stevige structuur : 2 driehoeken kruisen elkaar, en samen met de cirkelende beweging komt het dat de centrale figuur meer opvalt.

Michelangelo werd onder andere beïnvloed door de oudheid (laat-Romeinse sarcofaag) en de werken van Donatello.
Hij beperkt zich niet tot de voorstelling van het verhaal. De diepere drijfveer van zijn arbeid is de furore dell´anima, het geweld van de ziel die zich loswringt uit de slavernij van het materiaal. De muur van de vechtende lichamen wordt geleid door het goddelijke gebaar van Apollo. De geest beheerst de stof; dit is de opdracht van de cultura, de menselijke geschiedenis. (bron: internet)
De tegenstelling tussen de ruw gebleven achtergrond en de afgewerkte figuren wordt hier door Michelangelo bewust duidelijk om ons op een of andere wijze de overwinning van de levende geest op het dode materiaal te laten aanvoelen, wat overigens goed gelukt is. Daarom ook beschouwt hij de beeldhouwkunst als de meest spirituele kunstvorm.

Dit fresco is gemaakt voor de Pauline Chapel in het Vaticaan te Rome.

De afmeting is 84,5 x 90,5 cm


Piëta

Een tweede Piëta door Michelangelo, dit werk heeft veel verschillen met het eerdere kunstwerk, dit werk is niet goed afgewerkt, het is ruw.

Het beeld laat 4 Mensen zien, het lijkt alsof twee mensen de middelste persoon proberen op te vangen, de oudere (achterste) man kijk toe wat er gebeurt.

Helaas is er weinig informatie te vinden over dit werk.

Staat in Castello Sforzesco te Milaan.



Madonna met kind

Het kunstwerk van Madonna met het kind is ook wel bekend onder de naar de Brugse Madonna.

In het werk is een zittende Madonna samen met een naakt kind te zien.

Het kind zit tussen de knieën van de Madonna, het kind is groot uitgebeeld.

De Madonna heeft een gesloten boek vast, dat is het symbool van maagdelijkheid, zuiverheid en voor de eeuwige jeugd.

Je kunt de Madonna zien nadenken, men zegt dat ze denkt aan de toekomst van haar kind, ze is bang maar rustig.

Het kind is bang en verlegen, hij probeert zich te verstoppen in de schoot van zijn moeder, Madonna

Het kunstwerk is gemaakt uit marmer en is 128 cm.

Het beeld was eerst voor een Italiaanse opdrachtgever maar die was niet erg tevreden over het gemaakte werk en weigerde om te betalen.

Michelangelo zocht een andere koper en vond er ook een, dat was Jan van Moeskroen die in Firenze te Florence een goedlopend lakenbedrijf had.

Het beeld werd verkocht aan Jan van Moeskroen voor honderd gouden dukaten en het werk werd naar Brugge gebracht.

Het marmeren beeld werd op 23 november 1514 aan de Onze Lieve Vrouwekerk geschonken.

De waarde van het beeld wordt later duidelijker: In de tweede wereldoorlog wordt het beeld door de Duitsers ontvoerd, en ze verstopte het ergens in Oostenrijk.

Bij de bevrijding vonden de Amerikanen het terug. Ieder jaar komen miljoenen toeristen de "Madonna met kind" bewonderen.

Dit beeld werd gemaakt door Michelangelo op ongeveer dezelfde tijd dat hij aan het werken was aan de "David".
Het staat in de Onze Lieve Vrouwekerk in Brugge



Overwinning

Bij het volgende beeld is men niet zeker of het bestemd zou zijn voor het graf van Paus Julius de Tweede, maar dit beeld is in tegenstelling met veel van de werken voor het graf wel voltooid.

Een Jong man heeft van oudere man gewonnen en heeft hem klem gezet onder zijn knie en maakt overwinnende bewegingen.

Het werk heeft een uiteindelijke rustplaats gevonden in het Palazzo Vecchio te Florence.

Gemaakt in 1527-1528




Kruisiging
Dit is een houten kruis en het is het enige houten werk dat van Michelangelo nog bekend/gespaard is. Jezus z'n lichaam is naakt (wat zijn tijdgenoten shockeert), door heel zijn carrière heen creëerde Michelangelo zijn meesterwerken meestal als een viering van het menselijk lichaam.

In de periode van het maken van dit kunstwerk bestudeert hij ook de menselijke anatomie (de bouw van een organisme: bron online van dale woordenboek).

Hij krijgt de uitzonderlijke toelating om lijken te onderzoeken; dit laatste was strict verboden door de Kerk. In ruil daarvoor schenkt hij deze prior een houten Kruisbeeld, de kruisiging.
Het houten kruisbeeld uit de Casa Buonarotti is een studie van de menselijke anatomie. Het werk was verloren gegaan, maar werd in 1963 herontdekt.

Voor de eerste maal wordt in een kruisbeeld een contrapposto tussen hoofd en benen toegepast.

De afmeting is 142 x 135 cm

Het werk staat in Santo Spirito, Florence


**Contrapposto of contrapost is een term uit de beeldende kunst die een bepaalde houding van een geschilderd of gebeeldhouwd figuur beschrijft.


Madonna van de trap
Het werk Madonna van de trap is een ondiep reliëf. En het is monumentaal opgebouwd, door steeds meer samengehouden kringen toe te passen.

Op de achtergrond zie je spelende kinderen en de engel op de trap (door invloed van Donatello) daarbinnen de monumentale Madonna.

Madonna is in haar gedachten verzonken,ze let niet op haar omgeving ze is met andere gedachten bezig.

Het kunstwerk beeld onder andere eenzaamheid uit, wat ook te zien is in veel van Michelangelo’s latere kunstwerken.

Als kern/climax van het werk : het kind Jezus, op de schoot van zijn moeder

De complex in elkaar gezette compositie zal steeds het kenmerk blijven van Michelangelo´s kunstwerken.

Tot op het einde van het leven zal Michelangelo´s werk sterk onder invloed zijn van de neoplatonische visie op de werkelijkheid.

Het werk Madonna van de trap is een relief in marmer.

Het kunstwerk is te bezichtigen en staat in het Casa Buonarroti in Florence.

De afmeting van het werk is 55,5 x 40 cm




Stervende slaaf

Helaas werd dit beeld nooit afgemaakt, het kunstwerk was bestemt voor het graf van Paus Julius de tweede

Nu staat het werk in het Louvre te Parijs.


Opstandige slaaf

Ook dit beeld was bedoeld om een deel uit te maken van het graf van Paus Julius de Tweede.


Nu bevindt het zich in het Louvre te Parijs.

De Slaven
Beide slaven verwijzen naar de Sixtijnse kapel.

De kunstenaar moet het idee dat in zijn ziel aanwezig het beeld dat hij voor zich ziet als hij naar het blok kijkt proberen op een materiële manier te verwezenlijken.

Het creëren van een beeld word dus ook wel als een scheppingsproces gezien en dus een proces van bevrijding.

Michelangelo slaat delen van het marmerblok weg wat hem overbodig lijkt om het beeld dat hij in zijn hoofd heeft uit het blok marmer te bevrijden

Dit scheppingsproces kan elk ogenblik onderbroken worden. Soms kiest Michelangelo er dan ook bewust voor om zijn beelden onafgemaakt te laten of hij krijgt belangrijkere opdrachten, die door hem dan ook de voorkeur krijgen.

In de Stervende slaaf is het onduidelijk of de slaaf aan het sterven, slapen of ontwaken is, maar door de naam word er vanuit gegaan dat deze slaaf aan het sterven is.


De Opstandige slaaf heeft op zijn gezicht een uitdrukking van pijn ook is het sterk beïnvloed door de Laocoön.  


Mozes

Ook dit beeld was bedoeld voor het graf van Paus Julius de tweede. Het toont een indrukwekkende, zittende Mozes en bevindt zich in San Pietro in Vincoli in


Rome.

de slaven en mozes zouden dus behoren tot het graf van Paus Julius de tweede, die zelf de opdracht gegeven had voor deze graftombe aan Michelangelo

Michelangelo kreeg deze opdracht omdat de Paus zo onder de indruk was van de werken van Michelangelo maar vooral het werk: "De Piëta".

Michelangelo kon wel nooit de graftombe opdracht afmaken, omdat de Paus eerst fresco’s wilde in de Sixtijnse Kapel.


Alleen de "Mozes" werd voltooid. De slavenfiguren zijn helaas nooit voltooid

Dronken Bacchus

Michelangelo kreeg de opdracht dit beeld te maken voor de tuin van Jacopo Galli,Het beeld een pseudo-antiek toont een naakte “bacchus” (de griekse halfgod van de wijn)

Z’n hoofd bekranst met een tros druiven in zijn hand een beker met drank, hij is weg van de muziek en de dans.

De trossen druiven op zijn hoofd wijzen erop dat hij de wijngod is, hij heeft ook een sater op zijn zijde.

Het klassieke contapposto wordt er verworpen, de kromming in het rechterbeen geeft de figuur de uitstraling van een dronken man.

Het is een van de weinige echt heidense beelden die Michelangelo heeft gemaakt

Staat in het museum Bargello in Florence.

** Een sater is een gevolg van een wijngod





Graf van Lorenzo de Medici

Het graf ook in de Medici Chapel in San Lorenzo te Florence Staat tegenover het graf van Giuliano.

Het graf heeft ook twee naakte figuren die Dageraad en Schemering voorstellen.

Er moesten ook nog beelden van goden bij komen zoals de rivier god maar dit is er nooit van gekomen omdat Michelangelo in 1534 naar rome ging en nooit meer zou terug keren naar Florence.


1524-1531

630 x 420 cm




Rondanini Piëta

Dit is het laatste werk waar Michelangelo kort tot voor zijn dood aan heeft gewerkt. Hij had het beeld al eerder voltooid maar Michelangelo sneed stukken weg en begon opnieuw te beeldhouwen, het origineel was veel groter.

Een onafgewerkt standbeeld van de staande figuren van Jezus en zijn moeder is het nieuwe resultaat.

Jammer genoeg bleek dit laatste beeldhouwwerk te zijn.

Tegenwoordig bevindt het zich in het Castello Sforzesco te Milaan.



David

Dit kunstwerk toont het wereldberoemde beeld, de David. David is naakt en hij heeft een steen en een slinger in zijn hand, het beeld is precies 4,34 meter hoog.

Het beeld tot tegenstelling van Bernini beeld geen beweging van het slingeren uit maar een rustig geconcentreerde David die bijna actie onderneemt

Dit standbeeld is ook heel bekend.

Het beeld is een toonbeeld van het renaissancistische ideaal. In ongeveer 2 eeuwen tijd zijn er vier totaal verschillende standbeelden van David gemaakt, allemaal waren het meesterwerken en alle zijn in Italië gemaakt.

Donatelo (1430) was het eerste, daarna Verrocchio, gevolgd door Michelangelo en uiteindelijk Bernini.

De david heeft de symbolische betekenis: Hij staat als politiek symbool voor de republikeinse overheid van Firenze (Florence).

David was een nederige herder die uiteindelijk de koning van Israël werd.

Het beeld werd voor het Palazzo vecchio geplaatst.  Tegenwoordig staat het in de Accademia en is de originele op de oorspronkelijke locatie vervangen door een kopie.
Staat in Galleria dell’ Accademia in Florence.



Graf van Giuliano de Medici

Het graf staat in de Medici Chapel in San Lorenzo te Florence. Het graf heeft twee naakte figuren die Dag en Nacht voorstellen en één beeld van hemzelf.


1526-1531 marmer,

Giuliano: hoogte 180 cm,

nacht: lengte 200 cm,

dag: lengte 211 cm

totaal 630 x 420 cm


Piëta

Een van Michelangelo’s belangrijkste maar ook persoonlijk de mooiste, de “Piëta” is ook Michelangelo’s enige gesigneerde werken, dat geeft eigelijk al aan hoe belangrijk het beeld ook voor hem zelf was.

Wat ook raar aan het beeld is dat het beeld geen Italiaans thema heeft maar meer uit het noorden komt.

Dat is onder andere te zien aan de verschillende gevoelens die zijn vastgelegd, beide figuren lijken geen pijn te hebben maar toch zijn er verschillende gevoelens.

Vrede, angst, rust.

Jezus ligt dood op de schoot van Maria, hij lijkt tevrede.

Het kunstwerk is anders dan de "Bacchus" dat komt mede door het feit dat de "Bacchus" een heidens figuur is, polytheïsme (het geloven in meerdere goden) word hier bedoeld, dus niet-christelijk. Het werk De "Piëta" daarentegen is christelijk want deze geeft het beeld van Maria met een dood lichaam van Jezus.

Michelangelo zorgt ervoor dat er in dit beeld verschillende momenten samen worden gevat. Hij gebuikt het heden en het verleden, hij legt een verband en legt het samen vast in een kunstwerk.

In het woordenboek staat voor piëta: 1 voorstelling van Maria met het dode lichaam van Jezus op haar schoot
Het enige werk van Michelangelo dat gesigneerd is met :“Michelangelus bonarotus florent facibat”.

Dit werk staat in de Sint-Peter Basiliek in Rome.





SCHILDERWERKEN




De Sixtijnse kapel
Het begon allemaal op 10 mei 1508, Michelangelo begon met het werk

Michelangelo had schilders ingehuurd om te helpen maar die konden de klus niet klaren, Michelangelo besloot alleen te beginnen.


Het Mooiste aan de Kapel is dat het nog steeds door de paus in gebruik is.
De muren zijn verdeeld in drie:

- Onder wandkleden ontworpen door Rafaël met scènes uit de evangelies en handelingen

- In het midden fresco's met scènes uit de levens van Mozes en Jezus

- Bovenaan, naast de ramen, afbeeldingen van pausen.


De muur en plafondschilderingen in de Sixtijnse kapel worden door velen beschouwd als het hoogtepunt van de renaissance. Vooral het plafond en de achterwand van Michelangelo worden geprezen.

De schilderwerken zijn in drie verschillende stappen aangebracht, maar ook in opdracht van verschillende pausen:




  • Pier Matteo d'Amelia schilderde een sterrenhemel op het plafond.

  • Julius II gaf in 1508 Michelangelo de opdracht om het plafond te beschilderen. Dit werk was in 1512 voltooid.

Het plafond toont negen taferelen uit Genesis hieronder genoemd, in de lunetten worden voorvaderen van Jezus getoond.

  • Paus Paulus III gaf Michelangelo in 1536 een opdracht om op de wand achter het altaar een fresco te maken met het Laatste Oordeel. Dit meesterwerk was in 1541 gereed.


De decoratie is verdeeld in 3 delen:

- 4 Scenes uit de bijbel met profeten en sibylen (sibyllen zijn een soort waarzegsters): Deze vormen een belangrijk onderdeel van de zijstukken van het plafond.

Er zijn 7 profeten, gebaseerd op de Joodse tradities, en 5 Sibyllen, gebaseerd op Griekse traditie.



- De Voorouders van Christus tot aan Abraham

- Episodes (‘afleveringen’) uit het oude testament:
Er zijn 9 scènes uit de Bijbel: -Dronkenschap van Noah.
-Scheiding van de Wateren

-Schepping van de hemellichamen

-Scheiding van Licht en Donker

-De Zondvloed

-Het offer van Noah

-De erfzonde

-De schepping van Eva

-De schepping van Adam
Op de achterwand van de Sixtijnse Kapel schilderde hij tussen 1536 en 1541 het Laatste Oordeel in opdracht van Paus Julius III

Profeten en sibillen




De Schepping van Adam, onderdeel van een plafondschildering in de Sixtijnse Kapel in Rome is een zoniet de beroemdste en de beste muurtekening die hij ooit heeft gemaakt, aan De schepping van Adam werkte hij bijna vijf jaar




Het Laatste Oordeel:
Michelangelo werd in 1534 door Paulus III gevraagd de altaarwanden van de kapel te beschilderen, het Laatste Oordeel was het uiteindelijke resultaat, waaraan hij van 1534 tot 1541 werkte. Hij deed echter niet al het werk, Michelangelo schilderde naakte figuren en Daniele da Volterra schilderde de kleding

Ook dit werk bevind zich in de Sixtijnse kapel en is een gigantische meesterwerk bedekt de volledige kant aan de altaarzijde.

Het kunstwerk moest eerst de Verrijzenis voorstellen maar dit werd veranderd in het Laatste Oordeel

Het fresco is opgebouwd uit meer dan 400 secties.






De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina