Multitouch-playing on the iPhone Bert Lempens



Dovnload 15.02 Kb.
Datum27.09.2016
Grootte15.02 Kb.


abstract.

Multitouch-playing on the iPhone

Bert Lempens

bertlempens@gmail.com

bertlempens.com

Supervisors: Kris Cardinaels, Steven Malliet

Presentation: September 2009

Keywords: iPhone, Playability, Games, FPS
Nederlands
Sinds Apple zijn AppStore en SDK’s heeft geïntroduceerd, zijn er al verscheidene games verschenen op het platform en is de iPhone zich stilaan beginnen te profileren als een echte game console. De iPhone heeft enkele speciale kwaliteiten waardoor hij zich kan differentiëren van andere game consoles. Het toestel beschikt over een groot touch screen dat gebruik kan maken van multitouch technologie en een accelerometer om bewegingen te kunnen registreren. Sommige spelen gebruiken deze kwaliteiten en technologie perfect, terwijl er andere spelen zijn die helemaal niet leuk zijn, gewoon omdat hun besturing onhandelbaar is.



Mijn onderzoek zal zich focussen op de playability van 3d games, gebruik makende van de input mogelijkheden die de iPhone beschikbaar stelt. Om mijn prototype te kunnen testen maak ik gebruik van een open-source spel met de naam “Cube”, een cross platform game dat nu ook beschikbaar is op de iPhone. Omdat er geen toetsenbord en muis aan te pas kunnen komen, moeten er speciale wijzigingen gemaakt worden om het spel speelbaar te maken. Standaard maakt het spel gebruik van een kleine touch joystick om rond te kijken, gebruikt het de accelerometer om rond te lopen en om te bewegen en er kan op knoppen gedrukt worden om andere acties uit te voeren, zoals schieten en springen.
Ik wil met mijn onderzoek een betere manier vinden om deze First Person Shooters te kunnen spelen. Er zijn 2 stappen in mijn project. Als eerste stap zijn er zes verschillende controle configuraties ontwikkeld die gebruik maken van verschillende technieken om de vele acties die de gebruiker in het spel gebruikt, uit te voeren. Daarna wordt er gebruik gemaakt van een Focus Group, bestaande uit ervaren gamers, om deze nieuwe configuraties samen met het originele spel aan een user-test te onderwerpen.
Als doel van mijn project wil ik een meer intuïtieve manier vinden om FPS-games op de iPhone te spelen, gebruik makend van de multitouch eigenschappen van het scherm.

Engels
Since Apple launched their AppStore and SDK’s, numerous games have emerged on the platform and the iPhone has been profiling itself as a game console. The iPhone has some qualities which differentiate it from other game consoles. It features a large touch screen which incorporates multi-touch technology and an accelerometer to capture movement. Some games use these features perfectly while others are absolutely no fun at all, just because their control schemes are unusable.


My research will focus on the playability of 3D games using the input devices on the iPhone. For prototype testing, I will use an open-source game called “Cube” which has been ported to iPhone. Since there is no keyboard or mouse to play with, it needs some special adaptations to be playable. The game features a small “touch joystick” to look around, uses the accelerometer to control movement and buttons can be touched to trigger other actions, like fire and jump.

In my research I want to find a better way to play these First Person Shooters (FPS). There are 2 steps to my project. The first step was to develop six different control configurations for my prototype, using different techniques to control the various actions the user can perform. For the second step I will use a focus group, consisting of experienced gamers, to submit these configurations, including the original, to a user test.

The goal of my project is to find a more intuitive way to play FPS games on the iPhone using the capabilities of multitouch.





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina