Oefenproefwerk Pulsar 2 h4 Licht vs10012010 Deze opgaven en uitwerkingen vind je op



Dovnload 24.9 Kb.
Datum23.07.2016
Grootte24.9 Kb.

Oefenproefwerk Pulsar 2 h4 Licht vs10012010

Deze opgaven en uitwerkingen vind je op https://www.itslearning.com en op www.agtijmensen.nl
Bij elk proefwerk krijg je deze formules erbij:.


Lenzenformule

Lenssterkte

Vergroting


_________________________________________________________________________


1. Je bent 1,7 m lang en je staat op 10 m afstand van een hoge straatlantaarn. Achter je zie je een 4 m lange schaduw op de grond.

a. Bereken de hoogte van de lantaarpaal. Maak eerst een schets van de situatie.

b. De schaduw is niet helemaal scherp. Waardoor komt dat. Er brandt maar één lantaarn)

c. Wanneer krijg je een (behoorlijk) scherpe schaduw? Noem twee omstandigheden.


2. a. Vanaf 20 cm kijk je in je boek naar de plaatsnaam Leiden. Het puntje op de letter i zie je behoorlijk wazig. Hoe heet deze oogafwijking.

b. Hoe heet de lichtbundel die vanaf dat puntje op de i naar je pupil gaat.

c. Komt deze bundel achter je ooglens voor je netvlies of “er achter” samen? Leg uit.

d. Leg uit wat voor brilleglazen je nodig hebt.


De vader van Jan zegt dat hij een bril heeft van +4.

e. Wat vergeet zijn vader er bij te zeggen?

f. Bereken hoeveel cm de brandpuntafstand van zijn bril is.
3. In een lokaal wordt een beamer opgehangen. De lens heeft een brandpuntafstand van 10 cm en het voorwerp dat door de computer aan de beamer wordt doorgegeven is 2 cm hoog en 3 cm breed. Het voorwerp staat 10,25 cm vanaf de lens.

a. Bereken hoe ver de lens van het scherm bevestigd moet worden.

b. Bereken de afmetingen van het beeld op het scherm.

c. Op de gewenste plaats kan de beamer helaas niet aan het plafond bevestigd worden. Wel 50 cm verder van het scherm. Leg uit wat er veranderd moet worden om toch een scherp beeld te krijgen (zonder het scherm te verplaatsen of de brandpuntafstand van de lens te veranderen.


In figuur 3d is de opstelling getekend, maar niet op schaal.

d. Teken in figuur 3d het beeld op het scherm.

e. Teken in figuur 3d alle stralen die vanuit punt A van het voorwerp naar het scherm gaan.



--------------- Einde opgaven ---------------

Let op: Berekenen doe je in drie stappen. 1. Formule opschrijven (als die behandeld is natuurlijk), 2. Getallen invullen, 3. Uitkomst met eenheid.

Alleen een uitkomst levert je geen punten op ook al is de uitkomst goed.
1. a. Zie de tekening in figuur 1a.

Let op! De afstand van A naar B is 14 m.

De vergroting of vergrotingsfactor is

14/4 =3,5

Lantaarnhoogte BC = 3,5 . 1,7 = 5,95 m

b. De lichtbron is niet puntvormig.

c. Als de lichtbron puntvormig is.

Als de lichtbron ver weg staat ofwel als het voorwerp dicht bij het scherm staat.
2. a. Verziend.

b. Divergente bundel.

c. Als je verziend bent kun je je ooglens niet bol genoeg maken.

(Je lens is niet bol genoeg om dichtbij te zien).

De bundel zou achter je netvlies samen komen (hij kan er natuurlijk niet door heen; er komt een lichtvlek op je netvlies)

d. Je ooglens is niet bol genoeg. Je hebt dus de hulp van een bolle lens nodig.

e. Jan vergeet de eenheid. Dat is dioptrie.

f.


3. a. Geg.: f = 10 cm, v = 10,25 cm

Gevr.: b


Opl.:



b. Geg.: V = 2 cm, v = 10,25 cm en b = 410 cm

gevr.: B

Opl.:


=

De hoogte van het beeld: → B = 40 . 2 cm = 80 cm

De breedte van het beeld: → B = 40 . 3 cm = 120 cm

c. b is groter geworden dus moet je v kleiner maken. Dat kun je aan de lenzenformule zien.

Het voorwerp moet dus dichter bij de lens staan (Je bereikt dat in de praktijk door aan de

lens te draaien zodat de lens verplaatst wordt).


d. - Construeer in figuur 3d met 2 van de drie stralen (1 , 2 en 3) het beeld van de bovenkant

(of van de onderkant) van het voorwerp.

Als je straal 3 gebruikt moet je de lens een beetje verlengen!

- Je kunt nu het scherm tekenen (nr 4).

- Teken met één straal het beeld van de onderkant van het voorwerp (straal 5)

- Teken nu het beeld (nr 6,het is omgekeerd dus de pijlpunt moet boven)

e. - Teken eerst het beeld van A met één straal (nr 7 in figuur 3d).

- Teken de stralen naar de rand van de lens; deze gaan ook naar het beeld van A.

- Arceer de bundel of geef deze aan met een kleurtje of iets dergelijks.

Let op! Als je bij e en d niet nauwkeurig werkt kan in jouw tekening het beeld nogal wat groter



of kleiner uitvallen!



---------------- Einde uitwerkingen ----------------







De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina