Onderdeel: speeelfilm- en media-geschiedenis



Dovnload 14.74 Kb.
Datum21.08.2016
Grootte14.74 Kb.
CURSUS FILMGESCHIEDENIS 1

ONDERDEEL: SPEEELFILM- EN MEDIA-GESCHIEDENIS

Docent: J.W. Drukker

COLLEGE 6: DE EUROPESE FILM NA WO2:

NEOREALISME(N) EN NOUVELLE(S) VAGUE(S)

1. Het neorealisme in Italië als

reactie op het fascistische tijdperk

Italiaanse film tijdens Mussolini: proaganda, kleinburgerlijke familie-drama’s en escapisme. Socialistische en communistische traditie (vooral onder intellectuelen) in Italië onderdrukt, dus: sterk socialistische inslag na 1945. Denk eraan: hier is film geen massaproduct voor de middle-class, maar een kunstzinnig vehikel voor en door een intellectuele elite (en voor de arbeiders, natuurlijk)
2. Inspiratiebronnen en kenmerken

van het neorealisme

Film-historisch: Franse realisten voor WO2: René Clair, Jean Vigo en sociale documentaire-makers: Joris Ivens, bijvoorbeeld.

Kenmerken: drama’s over ‘de gewone man’ in zijn worsteling om in de armoede na WO2 te overleven; afkeer van sterren-cultuur; er wordt veel met amateur-acteurs gewerkt; gefilmd op straat; sterk sociaal-realistische inslag
3. Parijse intellectuelen, existentialisme

en de Franse film na WO2: de “Nouvelle Vague” (“New Wave”)

Intellectueel klimaat: existentialisme (Sartre)
4. Achtergronden, inspiratiebronnen en kenmerken

van de “Nouvelle Vague”

De rol van het tijdschrift ‘Cahiers du Cinéma’ (Astruc en Bazin)

en de Cinémathèque Française’(Henri Langlois): voorbeeld van B-films: “film noir”

afkeer van de ‘Cinéma de Papa’.

Voorbeelden: René Clair, René Clément, Jean Vigo

Theorie : Montage Interdit (André Bazin)

Technische mogelijkheden verruimd door WO2-documentaristen (Steady Cam, relatief kleine, handzame camera’s)

Ook hier: op lokatie filmen, op straat filmen, werken met onbekende acteurs.

Sterk socialistische en anarchistische inslag

Zeer belangrijk: producent hier relatief onbelangrijk, maar regisseur centraal: cinéma d’ auteur, camera stylo

Alle filmtechnische kenmerken van ‘film noir’ volledig aanwezig; alleen de plots zijn totaal ‘geëxistentialiseerd’ en …. Frankrijk houdt er aanzienlijk minder preutse normen en waarden op na
5. Onmiddellijke navolging:

Angry Young Men” Filmische navolging van literaire stroming



Ingmar Bergman : een genre op zichzelf

6. Latere navolging:

de Oost-Europese Renaissance (Polanski, Forman): afhankelijk van perioden van relatieve liberalisering in Oost-Europese landen (technisch gesproken belangrijke filmlanden vanwege propagandafunctie film door de staat in stand gehouden,

Neue Deutsche Kino” (Fassbinder, Herzog, Wenders): in Duitsland veel later vanwege Duits-culturele crisis na WO2,



ja, zelfs Nederland..! (Scorpio, Weisz, Nicolai van der Heijden): invloed van Nederlandse Filmacademie. Hier sterk afzetten tegen Bert Haanstra.

nog later: invloed op Hollywood! (Bogdanovich): vanwege crisis in Hollywood na WO2 ook daar de rol van de studio’s en de producenten achteruit: ruimte voor goedkoop gemaakte ‘kunstfilms’ waar de regissseur een sterk persoonlijk stempel op drukt
7. Latere ontwikkelingen in Frankrijk:

Radicalisering (Godard): maoisme en anarchisme centraal; qua kijkersaantallen gemarginaliseerd

Commercialisering (Vadim): eigenlijk al vanaf het begin,

Internationalisering (Truffaut): Nouvelle Vague regisseurs worden in Hollywood uitgenodigd om ‘Europese’ films te maken (eigenlijk nooit een succes geworden);.

Latere Oost-Europese regisseurs (Polanski, Forman) wel!

FILMS EN FILMFRAGMENTEN BIJ COLLEGE 6

COLLEGE 6: DE EUROPESE FILM NA WO2:

NEOREALISME(N) EN NOUVELLE(S) VAGUE(S)
Luchino Visconti,

Ossessione, Italië, 1942

(UB: video 3041)
Vittorio de Sica,

Ladri di Biciclette, Italië, 1948

(UB: video 2371)
Roger Vadim,

Et Dieu Créa La Femme, Frankrijk, 1956

(UB: video 3459)
Louis Malle,

L’Ascenseur pour l‘ Échafaud, Frankrijk, 1957
Jean Luc Godard,

A Bout de Souffle, Frankrijk, 1959

(UB: video 0488)
Tony Richardson,

A Taste of Honey, Engeland, 1961

(UB: video 3650)
Ingmar Bergman,

Tystnaden, Zweden, 1962

(UB: video 2971)
Ingmar Bergman,

Persona, Zweden, 1966

(UB: video 6851)
(ongelofelijk slechte Hollywood re-make van “A Bout de Souffle”:

Jim McBride,

Breathless, Verenigde Staten, 1983

(UB: video 2821)


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2016
stuur bericht

    Hoofdpagina