Persbericht 13 oktober 2006 Stichting Eigen Gezicht organiseert gezinsdag

Datum25.07.2016
Persbericht - 13 oktober 2006 -
Stichting Eigen Gezicht organiseert gezinsdag

Speciaal voor kinderen met afwijkend gezicht
Stichting Eigen Gezicht organiseert op 25 november in Burgers’ Zoo in Arnhem een gezinsdag, speciaal voor kinderen met een gezichtsafwijking en hun familie. Dankzij een startsubsidie van Skanfonds kan de recent door Patty Gerrits uit Nijmegen en Tonnie Landman uit Amsterdam opgerichte stichting zich manifesteren.
Het Britse Changing Faces was de inspiratiebron voor de Nederlandse initiatiefnemers om zich in ons land met psychosociale ondersteuning voor volwassenen en kinderen met een gezichtsafwijking bezig te houden. De organisatie Changing Faces is sinds 1992 succesvol actief. De Nederlandse Stichting mag zich verheugen in de belangstelling van bekende Nederlanders en vooraanstaande medici. In het comité van aanbeveling hebben presentatrice Angela Groothuizen, schrijver Arthur Japin en TROS-voorzitter Karel van Doodewaerd zitting.
Naar schatting 100.000 mensen hebben in Nederland een gezichtsafwijking, onder wie enkele duizenden kinderen. Deze afwijking kan aangeboren zijn (schisis, wijnvlekken) of op latere leeftijd veroorzaakt zijn door bijvoorbeeld kanker of brandwonden.

Omdat ons gezicht zo’n belangrijk onderdeel is van ons lichaam, kan het behoorlijk moeilijk zijn om te leven met een afwijkend gezicht. Starende blikken, nieuwsgierige vragen en lompe opmerkingen kunnen mensen ten deel vallen. Door deze inbreuk op de persoonlijke levenssfeer kunnen sommige mensen zich terugtrekken uit het sociale leven. Daarnaast worden kinderen vaak gepest en uitgescholden, waardoor zij zich buitengesloten en minderwaardig kunnen voelen.

Stichting Eigen Gezicht wil hier iets aan doen en mensen met een gezichtsafwijking sociaal weerbaarder en vaardiger maken, zodat ze met zelfvertrouwen in het leven kunnen staan. Daarom wordt speciaal voor kinderen met een gezichtsafwijking (6 t/m 12 jaar) en hun familieleden de gezinsdag op 25 november georganiseerd. Op deze dag is er plaats voor ontspanning en plezier en wordt de theaterworkshop ‘Beestenbende’ aangeboden, waarin onder andere op speelse wijze het zelfvertrouwen vergroot wordt en kinderen leren zichzelf te presenteren. Voor ouders is er de mogelijkheid om deel te nemen aan een gespreksgroep. Dankzij subsidie van het Revalidatiefonds en de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind kan de eigen bijdrage met 5 euro per persoon laag blijven.
Geïnteresseerden kunnen meer informatie vinden op www.eigengezicht.nl en zich aanmelden via info@eigengezicht.nl of via 024-3500191.

Notitie voor de redactie:

Nadere informatie over onze stichting vindt u op www.eigengezicht.nl.

Voor interviews en info kunt u bellen met Patty Gerrits (ervaringsdeskundige) 024-3500191 of Tonnie Landman 020-6964706. Via hen kunt u eventueel ook foldermateriaal en foto’s verkrijgen.