Persbericht, 25 November 2010 ermasport Volleyball Classic pakt groots uit

Datum19.08.2016

PERSBERICHT, 25 November 2010

ERMASport Volleyball Classic pakt groots uit

Vier voormalige toernooiwinnaars, vrouwentoernooi én interland in splinternieuwe IISPA in Almelo
ALMELO - De organisatie van de ERMASport Volleyball Classic pakt stevig uit ter gelegenheid van haar twintigste editie, de eerste in de lang verwachte, splinternieuwe IISPA (Internationale Indoor Sport Accommodatie) in Almelo. Naast vier voormalige toernooiwinnaars, komen tijdens het vierde lustrum ook vier vrouwenteams naar Almelo. Ook Oranje is op 28, 29 en 30 december van dit jaar vertegenwoordigd met Jeugd Jongens die zich voorbereiden op de EK-kwalificatie in januari.
MANNENTOERNOOI: NEDERLANDS TALENT EN BUITENLANDS SPEKTAKEL
De organisatie van de ERMASport Volleyball Classic heeft twee Nederlandse en vier buitenlandse topteams vastgelegd. Toernooidirecteur Siny Pots wijst op de exotische mix bij met name de Portugezen, Spanjaarden en Zwitsers: “Wij hebben spelers van in totaal veertien nationaliteiten te gast, waaronder liefst 8 Brazilianen. Wat wil je nog meer?”

Draisma Dynamo, kampioen, bekerkampioen en winnaar van de Super Cup in Nederland, bestaat uit een groep voornamelijk ambitieuze en talentvolle spelers die aan de hand van de in Borne geboren en getogen routinier Kars van Tarel in de competitie de aansluiting met de top van Nederland alweer heeft weten te realiseren. Na de ERMASport Volleyball Classic 2009 ging het steeds beter en haalde men toch wel verrassend de titel in 2010.

Rivium Rotterdam, de winnaar van 2008, heeft een sterk gewijzigde ploeg ten opzichte van vorig jaar. Maar de mix van jong en oud, met onder meer de in Twente opgegroeide jeugdinternational Fabian Dossett, doet het prima in de competitie. Daarin werd tot nu toe alleen verloren van koploper AB Groningen Lycurgus en nummer twee Draisma Dynamo, tegen de laatste met slechts 3-2.
Unicaja Almeria, de winnaar van vorig jaar, heeft een Nederlands tintje gekregen door het vastleggen van spelverdeler Nico Freriks. Hij werd in de derde speelronde van de sterke Spaanse competitie zelfs uitgeroepen tot Most Valuable Player, “omdat hij voor de overwinning heeft gezorgd”, aldus de Spaanse pers. De meervoudig landskampioen heeft dit jaar al weer de eerste prijs gewonnen, namelijk de Super Cup van Spanje.
Volley Amriswil, vorig jaar verliezend finalist, werd wel kampioen en bekerkampioen van Zwitserland. En de ploeg heeft intussen ook al weer de Super Cup gewonnen. De club heeft ondanks de successen van vorig jaar een bijna geheel nieuwe ploeg. Maar liefst 7 buitenlanders (uit Brazilië, Verenigde Staten, Duitsland, Venezuela en Slowakije) spelen onder leiding van de Nederlandse coach Johan Verstappen.
SL Benfica, de winnaar 2004, is weer terug in Almelo. In Portugal is deze ploeg favoriet voor de titel, omdat men zeer goed “ingekocht” heeft. Op de spelerslijst staan maar liefst vijf Brazilianen, vier Portugezen, een Cubaan, een Amerikaan en een Canadees. Die mix is op dit moment de trotse lijstaanvoerder in Portugal. De ploeg verloor nog maar één duel.

Euphony Asse-Lennik Wat zou de ERMASport Volleybal Classic zijn zonder hun deelname? De Belgen nemen dit jaar al voor de 16e keer deel in Almelo. Door het aantrekken van onder meer twee Servische internationals en een Canadese international is de Belgische topclub aan het net (aanval en blok) veel sterker geworden.

Siny Pots: “We zijn trots dat we in deze economisch moeilijke tijd dit ijzersterke deelnemersveld kunnen presenteren. De combinatie van de Nederlandse top met de topteams uit het buitenland maakte het ons mogelijk een zeer aantrekkelijk programma te maken dat de echte volleyballiefhebber niet mag missen. Het publiek zal niet alleen kunnen genieten van onze Nederlandse topspelers en talenten maar zeker ook van het zuidelijk temperament van de Spanjaarden, Portugezen en Brazilianen, die ruim zijn vertegenwoordigd. Bovendien hoeft men het om het geld niet te laten.”

PRIMEUR: EEN STERK BEZET VROUWENTOERNOOI

Er waren in het verleden al weleens wat vrouwenwedstrijden te zien op de ERMASport Volleyball Classic. Maar bij het vierde lustrum en door de verhuizing naar de nieuwe Almelose sporttempel, wilde de organisatie iets extra’s doen. Op de tweede dag, 29 december, beginnen dit keer maar liefst vier vrouwenteams aan hun toernooi. De winnaars van de twee duels die dag, spelen de finale op 30 december. De verliezers strijden dan om de derde en vierde plaats.

Heutink Pollux is natuurlijk de bekendste van de vier deelnemende ploegen. Het team van Jan Berendsen is jeugdig en goed, maar ook nog wisselvallig. De trainingsopbouw voorziet er echter in dat de echte vorm eind dit jaar moet komen, dus de ERMASport Volleybal Classic is een leuke graadmeter.
Sliedrecht Sport is de toch wel enigszins verrassende koploper in de Nederlandse Dela League. De club, die een uitstekende jeugdopleiding en een grote en trouwe aanhang heeft, kende een moeizaam vorig seizoen. Maar dit jaar loopt alles op rolletjes. De ploeg staat ongeslagen bovenaan nadat afgelopen weekend ook titelverdediger TVC Amstelveen met een kansloze 3-0 nederlaag naar huis was gestuurd.
Asterix Kieldrecht uit België is een verzameling talenten uit de inmiddels als uitstekend en zeer succesvol bekend staande jeugdopleiding van de Zuiderburen. Voor de extra dimensie zorgt het Nederlandse jeugdtalent Anne Buys dat de Belgische kampioen verkoos boven de ‘out-of-competition’ wintertrainingen van bondscoach Avital Selinger.
VT Aurubis Hamburg staat dit jaar onder leiding van de tot Nederlander genaturaliseerde Belg Jean-Pierre Staelens. De vader van de internationals Kim en Chaïne heeft een sterk team tot zijn beschikking dat in de sterke Duitse competitie wil meedoen om de prijzen.

DE ORANJE INBRENG: MANNENTALENT

Zoals bekend heeft de organisatie van de ERMASport Volleyball Classic een overeenkomst met de Nederlandse Volleybal Bond dat er ook ieder jaar een nationaal team acte de presence zal geven in Almelo. Hoewel Siny Pots het graag anders had gezien bij het vierde lustrum, zal er geen Oranje seniorenploeg aantreden. Pots: “Het heeft veel energie gekost, maar het Nederlandse volkslied zal voor het eerst klinken in de IISPA, want de Jeugd Jongens van Nederland, die zich voorbereiden op het EK en begin januari het kwalificatie toernooi in Letland moeten spelen, komen in Almelo aan hun vorm slijpen.” Ze doen dat tegen de ploeg waarbij ze in januari op bezoek gaan, Letland.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

T

Ermasport Volleybal Classic - De Klencke 6 - 7608 AH Almelo, Nederland
ot zover dit persbericht. Voor meer informatie en het programma: www.ermaclassic.nl