Persbericht 28

Persbericht 28

T.a.v. Sportredactie

d.d. 4-4-2009

Afgelopen week speelden in café De Nieuwe Tijd te Herwijnen de finalisten van de libre 3e klasse hun finale. In een zinderend slot wist Piet van Beest van O. & O. Spijk op de valreep een gelijkspel uit het vuur te slepen tegen lokale favoriet Dirk van Leersum (Trefpunt Herwijnen) om zodoende genoeg punten voor de titel te veroveren. Bij verlies had de titel gegaan naar Gijs van Hof van ’t Vennetje Leerdam, die in de twee partijen daarvoor had gewonnen en achteraf het beste gemiddelde had neergezet. Chris Pennings van ’t Uyltje Gorinchem werd vierde, maar herstelde zich de tweede avond opvallend sterk met een winstpartij in 20 beurten tegen de eveneens debuterende Koos Morelis van De Vluchthaven.
Het lot bepaalde dat Van Leersum en Pennings mochten beginnen. Al vroeg leek Van Leersum een beslissende voorsprong te nemen met een serie van 9. Pennings zag hem verder uitlopen, maar zijn series van 7 en 9 brachten de spanning meteen weer terug: 45-46. Van Leersum voelde de hete adem en maakte de partij gauw uit in beurt 25. Van Hof tegen Van beest was in eerdere edities al eens een finale dus dat beloofde vuurwerk. Het was bepaald geen siervuurwerk zo bleek bij 23-20 na 14 beurten. Van Hof bleef kon zijn voorsprong koesteren tot de 48, want Van Beest kwam met 6 langszij en greep de punten. De partij Van Leersum tegen Morelis kende een felle start van eerstgenoemde: 8 om te beginnen. Het werd echter een kopie van de voorgaande met 23-24 na 15 beurten. Van Leersum maakte wederom een beslissende serie, ditmaal 10 stuks en tikte in 28 beurten uit.
Van Beest tegen Pennings liet eindelijk een kampioen in wording zien. Een serie van 15 en 11 door Van Beest maakten Pennings al vroeg in de partij kansloos. Tot slot ging er nog eens 10 overheen en in 13 beurten kreeg het publiek een schitterende partij te zien. Van Hof leek geïnspireerd en speelde tegen Morelis al een stuk beter. Met 39-15 was bij hem geen twijfel over de afloop. De slotbeurten werden wel wat rommeliger, maar in 21 beurten toch de eerste punten en aansluiting bij de top.
De tweede avond begon met een Gorkums onderonsje tussen Pennings en Morelis. Beiden speelden hun beste spel en maakten fraaie series. Met een serie van 9 kwam Morelis in de 18e beurt als eerste op 46, maar zag dat Pennings met 5 ook al tot 46 was genaderd. De spanning was tastbaar, maar de winst ongrijpbaar voor Morelis. Die winst werd in een prima pot gepakt door Pennings in 20 beurten. Van Leersum startte in de partij tegen Van Hof met de hoop op een voorlopige eerste plaats. Van Hof was anders van plan en was geconcentreerd bezig met 32-14 na 8 beurten. Van Leersum liep daardoor al vroeg averij op en bovendien maakte van Hof ook nog een serie van 12. In 17 beurten was de winst daar voor Van Hof en ook weer kansen op de titel.
Van Beest had moeite om in de partij te komen tegen Morelis. Deze was met 22-23 in 11 beurten op weg naar weer een goed resultaat. Van Beest maakte uitgerekend op dat moment de hoogste serie van het toernooi: 18 caramboles. Morelis kwam amper meer tot scoren en Van Beest behaalde de overwinning in 21 beurten. Van Hof tegen Pennings kende ook lang twee gelijkwaardige tegenstanders. Pennings speelde wederom een prima partij en met 37-33 voorsprong hing een sensatie in de lucht. Van Hof werkte daaraan niet mee en maakte met een serie van 12 duidelijke korte metten met die gedachte in de 17e beurt. Van Hof kwam in een zetel van 6 punten, maar bleef afhankelijk van winst voor Van Leerum in de finale tegen Van Beest. Het bleek een prima ingrediënt voor een thriller scenario. Van Beest had het initiatief, maar Van Leersum kwam in beurt 15 weer goed bij met een serie van 9. Weer was het Van Beest die aanzette en Van Leersum die geweldig terugknokte tot 47-45. Er volgde een spannende ontknoping, waarbij fouten van de tegenstander direct werden afgestraft. Van Hof had nog alle kans tot Van Beest eindelijk de laatste carambole maakte in de 26e beurt. Van Leersum verdiende een gelijkspel, maar schoot er helaas niets meer mee op. Van Beest duidelijk kampioen op punten en daarmee de titel geprolongeerd.

Einduitslag: 1. Pieter het Beest 4-7 (2.35), 2. Gijs van Hof 4-6 (2.48), 3. Dirk van Leersum 4-5 (1.95), 4. Chris Pennings 4-2 (2.01) en 5. Koos Morelis 4-0 (1.59).

v.l.n.r.: Chris Pennings, Gijs van Hof, Pieter van Beest, Koos Morelis en Dirk van Leersum

Met vriendelijke groeten,

De Twee Provinciën