Persbericht 50 jaar inbouwreservoir; bedenker Geberit viert feest

Datum07.10.2016

50 jaar inbouwreservoir; bedenker Geberit viert feest
Het verdwijnen van de wc stortbak heeft de weg vrijgemaakt voor design badkamers
Nieuwegein, februari 2014 – In 2014 viert Geberit feest vanwege het 50 jarig bestaan van haar inbouwreservoirs. Het is alweer 50 jaar geleden dat Geberit als eerste de stortbak achter de muur monteerde, in plaats van voor de muur. Dit was niet alleen interessant voor het creëren van meer ruimte in de badkamer, maar het was - en is - ook aanzienlijk handiger. De stortbak stond niet meer in de weg, waardoor de wanden op andere manieren gebruikt konden worden. Als gevolg hiervan ‘verdwenen’ ook de aansluitingen en leidingen achter de muur. 1964 is daardoor niet alleen het jaar waarin de nieuwe generatie inbouwreservoirs werd geboren, maar luidde ook het tijdperk in van inbouwreservoir installaties. Dit leidde tot een wezenlijke verandering in de manier waarop men keek naar badkamers en het gebruiksgemak ervan.
Tot op heden heeft Geberit meer dan 60 miljoen inbouwreservoirs verkocht. “Dit succes is alleen mogelijk dankzij de samenwerking die wij hebben met onze loodgieters, sanitaire ingenieurs en groothandelaren. Immers, het is door hun harde werk, dat wij in staat waren de eerste generatie inbouwreservoirs te ontwikkelen tot aan de ‘state of the art‘ systemen, zoals we die tot op de dag van vandaag kennen. Zij waren degene die destijds het revolutionaire product achter de wand installeerden, met het grootst mogelijke vertrouwen dat het een succes zal worden. Samen hebben we de weg vrijgemaakt voor een toen ongekende mate van functionele en creatieve vrijheid in badkamer toepassingen," aldus Geberit.
Paradigma verandering: van sanitaire unit naar badkamer met gebruiksgemak

Een paradigma verandering in de Europese badkamers begon met de verborgen versie van de conventionele stortbak. Het was nu mogelijk leidingen vrijwel onzichtbaar te installeren achter de muur. Dit betekende dat de hele badkamer volledig ontworpen kon worden naar de wensen van de klant. Met de verschillende inbouwreservoirs en installatiesystemen die vandaag beschikbaar zijn, kunnen loodgieters een oplossing vinden voor elke badkamersituatie, ook voor bijvoorbeeld hoekinstallaties of installaties onder hellende daken.

Zelfs hydraulische, pneumatische en elektrische bedieningen zijn vandaag de dag beschikbaar voor verzonken toiletbediening. Dit opent nieuwe ontwerpmogelijkheden. Baanbrekende systemen, zoals de geurafzuiging achter de bedieningsplaat, zijn recent op de markt gekomen. Naar de mening van deskundigen kunnen deze ontwikkelingen binnenkort deel uitmaken van de fundamentele kenmerken van de moderne badkamer. Zelfs douchewc’s, zoals de nieuwe Geberit AquaClean Sela, kondigen een nieuw tijdperk van frisheid en hygiëne in badkamerontwerpen aan.

Geurafzuiging achter de bedieningsplaat

Onaangename toiletgeuren in de toiletruimte of badkamer zijn vervelend. Geberit heeft hiervoor het DuoFresh inbouwreservoir geïntroduceerd. Dit innovatieve toiletsysteem zit achter de muur verborgen en verwijdert onaangename geurtjes direct vanuit de toiletpot. Een knop op de bovenzijde van de bedieningsplaat Sigma40 activeert het geurzuiveringssysteem achter de muur. Dit systeem maakt gebruik van een actief koolstoffilter om de lucht uit de pot te zuiveren en vervolgens weer vrij te laten. De Geberit DuoFresh geeft tevens heerlijk fris water bij elke spoeling; achter de bedieningsplaat is onzichtbaar een houder geïntegreerd waar hygiënisch een stortbakblokje geplaatst kan worden ter vervanging van de - vaak - onhygiënische toiletblokhouder aan de wc rand. De DuoFresh is een mooi voorbeeld van de ontwikkeling die inbouwreservoirs hebben doorgemaakt. Ontdek hoe schone lucht rondom het toilet werkt op www.geberit-duofresh.nl. Installateurs kunnen op deze site deelnemen aan de ‘50 jaar inbouwreservoir actie’ van Geberit.

Betrouwbaarheid

Het feit dat Geberit inbouwreservoirs al voor een halve eeuw in gebruik zijn, is een teken van vertrouwen. Zelfs vandaag de dag komen loodgieters nog voortdurend Geberit inbouwreservoirs uit de vroege jaren tegen, die nog dagelijks gebruikt worden. Geberit heeft nog steeds onderdelen van de eerste generatie inbouwreservoirs in haar magazijn. Deze worden gebruikt indien een onderdeel moeten worden vervangen. Geberit garandeert onderdelen minimaal 25 jaar na te kunnen leveren. Voor een aantal producten is dit zelfs langer, zoals voor de eerste generatie inbouwreservoirs.

Eerste plaatsing

Het is vijftig jaar geleden dat het Geberit inbouwreservoir voor het eerst geïnstalleerd werd in een Zwitsers hotel. Het eerste reservoir is gebruikt bij een badkamer renovatie in een hotel in Grindelwald, Zwitserland. Hier was het Geberit inbouwreservoir in 1964 voor het eerst te zien. Door het vertrouwen van de installateurs van destijds, profiteren wij nu van het comfort en het gemak, dat het inbouwreservoir ons heden ten dagen biedt.

Meer informatie over Geberit is te vinden op www.geberit.nl.

___________________________________________________________________
Noot voor de redactie:
Voor vragen en/of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met PR bureau MIES, Michelle de Ruiter, Email: mies@michellederuiter.nl of tel. 06-45740465.
Over Geberit

Geberit is van oorsprong een Zwitsers bedrijf dat al vanaf 1874 actief is op het gebied van sanitaire producten. Geberit is uitgegroeid tot Europees marktleider en wereldwijd aanbieder van sanitaire technologie met circa 6.100 medewerkers in 41 landen. De Nederlandse vestiging van Geberit bevindt zich in Nieuwegein.