Persbericht arbo-bokaal van papierbranche voor vierde keer naar Swalmen Van Houtum veiligste papierfabriek van Nederland Swalmen, 10 december 2014

Datum24.07.2016

Arbo-bokaal van papierbranche voor vierde keer naar Swalmen

Van Houtum veiligste papierfabriek van Nederland
Swalmen, 10 december 2014 – Van Houtum uit Swalmen heeft de Arbo-bokaal van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Papier- en Kartonfabrieken gewonnen. De branchevereniging reikt deze trofee jaarlijks uit aan de papier- of kartonproducent die de beste prestaties behaalt op het gebied van arbeidsomstandigheden, ziekteverzuim en veilig werken. Van Houtum kwam dit jaar als beste uit de bus. De leverancier van innovatieve washroomoplossingen inclusief hygiënepapier won de award voor de vierde keer: ook in 2007, 2009 en 2010 ging de onderscheiding naar Swalmen.
“Veiligheid is een zeer belangrijk speerpunt in ons MVO-beleid en staat bij alles wat we doen voorop”, stelt KAM-coördinator Jos Manders van Van Houtum. “Dagelijks zijn we hier mee bezig, consequent, positief, maar ook wel streng. Veilig werken vloeit met name voort uit gedrag. Wij houden elkaar voortdurend bewust van onze handelwijze en dat is niet vrijblijvend. Veilig werken moet een tweede natuur zijn voor al onze medewerkers en ook voor onze contractors. Het resultaat is er naar en in die zin mag je de Arbo-bokaal zien als een kroon op het werk van de onderneming. Het gaat erom dat onze medewerkers iedere dag aan het eind van de dienst gezond en wel naar huis gaan. Dat is en blijft onze boodschap!”
Van Houtum deelt zijn kennis en ervaring op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) graag met zijn branchegenoten. In november volgden zo’n 20 technici van collega-bedrijven in Swalmen een workshop Lock-out, Tag-out, Try-out (LTT). Jos Manders: “Deze methode zetten wij al ruim een half jaar met succes in. Bij LTT wordt eerst de machine veilig gesteld (lock-out), daarna gaat er een label op zodat zichtbaar is dat de machine veilig is (tag out) en als laatste - voor de werkzaamheden beginnen - wordt gecontroleerd of de machine inderdaad veilig is gesteld (try-out). Dit vraagt veel discipline van onze collega’s, maar we krijgen er een nog veiligere werkomgeving voor terug. Onze opgedane kennis en ervaring geven wij uiteraard met alle plezier door aan de collega’s uit de branche.”
De Arbo-bokaal is dit jaar voor Van Houtum de vierde erkenning als MVO-koploper. Eerder werd de organisatie genomineerd voor de Gezondheidsaward 2014 Landelijk Grootzakelijk en de MVO Nederland Award en won ze de MKB Gezondheidsaward.

Fotobijschrift: KAM-coördinator Jos Manders (links) ontvangt de Arbo-bokaal uit handen van Henk van Houtum, voorzitter van de Koninklijke VNP.
-------------------------------------- EINDE PERSBERICHT --------------------------------------

NOOT VOOR DE REDACTIE
Over Van Houtum B.V.

Van Houtum is al bijna 80 jaar leverancier van innovatieve washroomoplossingen inclusief hygiënepapier en is koploper op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het hoofdkantoor en beide productielocaties bevinden zich in Swalmen, gemeente Roermond. Met circa 200 medewerkers realiseert Van Houtum een jaaromzet van €60 miljoen.

Al ruim 50 jaar wordt bij de papierproductie enkel gebruikgemaakt van 100% gerecycled papier. Van Houtum heeft de vaste overtuiging dat wegwerpproducten alleen met gebruikte vezels mogen worden geproduceerd. Deze visie op MVO wordt in de praktijk gebracht met evenredige aandacht voor People, Planet en Profit.
Onder de merknaam Satino Black produceert Van Houtum Cradle to Cradle Silver gecertificeerd hygiënepapier. Dit is kwalitatief hoogwaardig wit en zacht toilet- en handdoekpapier op basis van 100% recycled papier. Satino Black is ’s werelds eerste en enige hygiënepapier dat de keurmerken FSC recycled, Europees Eco-label en Cradle to Cradle mag voeren. Het wordt volledig CO2-neutraal geproduceerd.
Naast hygiënepapier bestaat de Satino Black productlijn uit eveneens Cradle to Cradle gecertificeerde hand- en foamzeep, toiletbrilreiniger, alcoholgel en bijbehorende dispensers.
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
Bas Gehlen, algemeen directeur, 088-0183000

Van Houtum B.V. Boutestraat 125, 6071 JR Swalmen, The Netherlands – P.O. Box 9013, 6070 AA Swalmen, The Netherlands

T +31 (0)88 0183000 W www.vanhoutum.nl VAT-nr. NL009429554B01 Chamber of Commerce 13029403