Persbericht atag winnaar van de vsk award met innovatieve MultiGasketel atag verwarming is met de door haar ontwikkelde, zeer innovatieve MultiGasketel winnaar van de vsk award in de categorie Vuur

Datum24.07.2016

ATAG winnaar van de VSK Award met innovatieve MultiGasketel

ATAG Verwarming is met de door haar ontwikkelde, zeer innovatieve MultiGasketel winnaar van de VSK Award in de categorie Vuur. Het innovatieve karakter van de producten, de prestaties op het gebied van kwaliteit en duurzaamheid en de prijs-/kwaliteitverhouding en kosten-/efficiencyverhouding vormden de belangrijkste speerpunten bij de selectie. De jury heeft deze elementen in de MultiGasketel herkend en daarvoor beloond.

De populariteit van de VSK Awards – dit jaar werden er maar liefst 45 inzendingen door de jury beoordeeld – geeft duidelijk aan hoe innovatief en initiatiefrijk de installatiebranche is. En binnen de branche loopt ATAG Verwarming voorop, door een product te ontwikkelen dat niet alleen revolutionair is in technisch opzicht, maar bovendien de potentie heeft om in de toekomst het complete aangezicht van de energiebranche te veranderen.

De MultiGasketel
De MultiGasketel1 is een HR-combiketel die onafhankelijk van de aangeboden gassamenstelling – variërend van aardgas tot biogas – functioneert. Met deze doorbraak in technologische ontwikkeling creëert ATAG een compleet nieuw energieconcept: concrete oplossingen voor een duurzame, CO2-neutrale verwarmingstechniek, waarmee een onafhankelijke energieproductie gerealiseerd wordt. Met de MultiGasketel loopt ATAG voorop in de discussie over de gaskwaliteit van de toekomst!

Variërende gassamenstellingen
De ATAG MultiGasketel is ontwikkeld voor gebruik van variërende gassamenstellingen. Dit maakt het mogelijk om een brede range aan gassen met wisselende samenstelling doelmatig en veilig te verbranden. De MultiGasketel combineert deze nieuwe vindingen in een HR-combiketel en is daarmee geschikt voor het gebruik van 100% biogas, maar ook voor het huidige aardgas, propaan en mengvormen van gassen. Dit betekent dat de MultiGasketel reeds geschikt is voor de huidige situatie met de in Europa aanwezige gaskwaliteiten. Maar ook in de nabije toekomst, met een toenemend gebruik van verschillende gassoorten in combinatie met biogas en uiteindelijk zelfs met 100% biogas, kan de MultiGasketel gebruikt worden.

Kenmerken
De ATAG MultiGasketel biedt een milieuvriendelijke manier van het gebruik van afvalstoffen mét behoud van alle comfort op het gebied van verwarming en warm water dat men gewend is. Ook de installateur die werkt met de huidige robuuste CV-ketel zal zich in de ATAG MultiGasketel kunnen vinden: deze is qua functionaliteit, doelmatigheid en kwaliteit 1 op 1 te vergelijken met de huidige generatie HR-combiketels en heeft – net als de huidige ATAG CV-ketels – uiteraard het hoogste rendement.

Op basis van de waardering van energie uit biomassa door BZK/WWI2 kan de ATAG MultiGasketel direct worden toegepast binnen het nieuw te implementeren Bouwbesluit. Toepassing van de ATAG MultiGasketel in de nieuwbouw zorgt voor een zeer sterke EPC reductie3 en bij renovatie van bestaande bouw voor een verbetering van het Energielabel (EI). De ATAG MultiGasketel is uit te wisselen met alle bestaande merken en typen HR-combiketels en dit zonder speciaal gereedschap, aanpassingen of extra vakkennis op het gebied van installatietechniek. Bovendien hoeft de MultiGasketel bij installatie niet ingeregeld te worden.

Concurrerend product
In tegenstelling tot veel technieken op het gebied van duurzame energie biedt de ATAG MultiGasketel een zeer eenvoudige, in prijs concurrerende en zeer efficiënte oplossing voor het verlagen van de CO2-uitstoot. De ATAG MultiGasketel zal qua prijsstelling in lijn liggen met de huidige HR-combiketel van vergelijkbare capaciteit en kwaliteit. Het hoge comfort- en prestatieniveau waarmee de ATAG CV-ketels zich onderscheiden in de markt blijft eveneens behouden. “Met de MultiGasketel hebben wij een product ontwikkeld dat nu in comfort, energiekosten en aanschafkosten gelijk is aan andere HR-combiketels, maar dat het toekomstig veranderende energielandschap moeiteloos het hoofd kan bieden en daarbij bovendien forse besparing kan opleveren in CO2-uitstoot en energiekosten. In de keten van opwekking tot en met het gebruik van energie is de ATAG MultiGasketel uit economisch, energetisch en milieutechnisch oogpunt dus een beter, zo niet het beste alternatief. Dat de MultiGasketel nu winnaar is van de VSK Award in de categorie Vuur bevestigt dat dit ook in de branche als zodanig wordt erkend”, aldus Gideon Blij, Manager R&D bij ATAG Verwarming.

Juryoordeel
In haar juryrapport stelt de jury dat de MultiGasketel een stap verder is in de ontwikkeling van verbrandingstechnologie en daarmee zeer vooruitstrevend. Zij stelt bovendien dat het product op een goede manier anticipeert op toekomstige ontwikkelingen: “Hoewel de toepassing van biogas op grote schaal nog enige tijd zal duren, is de MultiGasketel voorbereid op deze ontwikkeling. Met deze innovatie ontstaan nieuwe duurzame kansen voor HR-techniek en voor de installatiebranche in het bijzonder.”

Meer informatie:

Voor meer informatie over de ATAG MultiGasketel kunt u zich wenden tot:

Eugène Wissing, Product Manager Renewable Heating
tel. 0544 391 777, mobiel: 06 207 088 60

Voor aanvullende persinformatie, documentatie of interviewafspraken neemt u contact op met:

Annemiek van den Eertwegh, Projectleider Marketing & Communicatie
tel. 0544 391 772, mobiel: 06 518 495 94

Of stel uw vraag per e-mail: multigasketel@atagverwarming.com

Voor meer informatie over ATAG bezoekt u onze website: www.atagverwarming.com

1De MultiGasketel is een samenwerkingsproject met Liander

2 Rapport d.d. 19 april 2011