Persbericht jessy Langen wint Geesa’s Design Challenge

Datum28.08.2016

Jessy Langen wint Geesa’s Design Challenge

Modulair accessoire systeem biedt oplossing voor losse gebruiksvoorwerpen in de sanitaire ruimte.

Amersfoort, 22 oktober 2012 – Jessy Langen heeft met haar modulaire accessoire ontwerp de Geesa Design Challenge 2012 gewonnen. De jury heeft dit afgelopen zaterdag, 20 oktober, op de Dutch Design Week in Eindhoven bekend gemaakt. Op de vraag, bedenk en ontwerp ‘the missing bathroom accessory’, heeft Langen een modulair accessoire systeem ontworpen dat vanuit het gemis van een passende houder voor vochtige toiletdoekjes is ontstaan. Vanuit deze gedachte heeft zij een accessoire lijn ontwikkeld waarin losse gebruiksvoorwerpen als vochtige toiletdoekjes, de iPhone, een plantje en gastendoekjes een plek in het ontwerp krijgen tezamen met de bestaande toiletaccessoires als de toiletrolhouder en de wc-borstelhouder. Samen gecombineerd, voorzien van dezelfde vormgeving, vormt het een geheel, ongeacht welk accessoire-element men kiest. Het winnende ontwerp is gedurende de Dutch Design Week tentoongesteld op de Geesa stand.

De jury, bestaande uit Robert Bronwasser, industrieel ontwerper en eigenaar SMOOL, Henk Rijkers, Hoofd toonzalen Jan van Erp groothandel, dr. ir. Bart Hengeveld, Assistant professor Eindhoven University of Technology en Ben van der Steen, Managing director Geesa BV, heeft op 15 oktober jl. het ontwerp van Jessy Langen verkozen boven de andere inzendingen. ‘Het modulaire accessoire systeem maakt van een accessoire een meubelstuk en biedt hiermee de “missing link” tussen grote badmeubelen en kleine accessoires. De modulaire opzet zit goed in elkaar waardoor het eindeloos uit te breiden is. Daarnaast is deze lijn prima produceerbaar, goed uitgedacht en gedetailleerd vormgegeven. Een accessoire lijn dat uitstekend past binnen de traditie en de scoop van Geesa’, aldus de jury.

Het ontwerp
De aanleiding voor Jessy Langen om te komen tot het winnende ontwerp zijn de vochtige toiletdoekjes. ‘Ik mis ze in bijna iedere toiletruimte. En áls ze er zijn, slingeren ze ergens in een plastic omhulsel rond alsof ze er eigenlijk niet bij horen’, aldus Jessy. Jessy Langen stelde zich tot taak een passende houder te ontwerpen voor deze doekjes én tegelijkertijd een manier te bedenken waarmee de losse accessoires één geheel vormen en bij elkaar passen. Om de accessoires op het toilet of in de badkamer voor ieder familielid naar wens te maken, kunnen de losse, uitgekozen elementen, zoals de houder voor vochtige doekjes, het plankje voor je mobiele telefoon of het plantenbakje, gekoppeld worden tot een logisch geheel. Middels de vierkante vorm van elk element past het zowel naast, boven als onder elkaar. In haar ontwerp heeft Langen voor een houten afwerking van de elementen gekozen.

Jessy Langen
Jessy Langen is in 1994 afgestudeerd aan de Design Academy in Eindhoven, afdeling wonen. Daarna heeft zij voor verschillende ontwerpburo’s gewerkt, waaronder MC Hamel in Milaan en ontwerpstudio Jan des Bouvrie in Naarden-Vesting. Sinds 2003 werkt Langen freelance als interieur- en product ontwerpster. Ze richt showrooms, stands en huizen in, verzorgt de styling en heeft een maandelijkse indeelproductie in het Sanoma tijdschift 101 woonideëen. Werk van Jessy Langen is te zien op de website www.jessylangen.com.
Geesa Design Challenge
Geesa heeft met de Design Challenge (aspirant-) ontwerpers uitgedaagd hét vernieuwende badkameraccessoire te ontwerpen. Met deze ontwerpwedstrijd wil Geesa haar passie voor design en detail doorgeven en delen met jonge Nederlandse ontwerpers. www.geesa.nl/designchallenge

Noot voor de redactie:
Voor beeldmateriaal en eerder verschenen persberichten over de Geesa Design Challenge zie www.geesa.nl/pers

Voor meer informatie u kunt contact opnemen met PR bureau MIES, Michelle de Ruiter, tel: 06-45740465 of mail: mies@michellederuiter.nl.

Over Geesa

Geesa is in 1885 opgericht en ruim 125 jaar actief in badkameraccessoires. Geesa is marktleider in Nederland in het professionele segment (installateurs en badkamerspeciaalzaken) en toonaangevend in export naar nog eens 65 landen. Deze positie is bereikt door consequent op kwaliteit in te zetten. Met de slogan ‘Dutch Detail’ richt Geesa zich nog meer op de details in de badkamer. Het resultaat van de nieuwe, innovatieve koers van Geesa is o.a. de samenwerking met topontwerper Marcel Wanders en de daaruit voortvloeiende Haiku collectie en het uitschrijven van de Design Challenge. Hiermee benadrukt Geesa haar passie voor design, met een duidelijke knipoog naar de Nederlandse roots: ‘Design met Dutch DNA’. Het hoofdkantoor van Geesa is gevestigd in Amersfoort.