Persbericht Leusden, 30 oktober 2012 Bibliotheken stappen massaal over naar afas software

Datum19.08.2016

Leusden, 30 oktober 2012
Bibliotheken stappen massaal over naar AFAS Software

Softwareleverancier boekt succes en is marktleider in bibliotheekbranche
AFAS Software voorziet op dit moment ruim driekwart van de openbare bibliotheken in Nederland van administratieve software. In de afgelopen vijf jaar stapten tientallen bibliotheken, en de serviceorganisaties die hen ondersteunen, over naar de software van AFAS.
In de bibliotheekbranche werden tot voor kort veel administratieve handelingen nog handmatig verricht. Hierop viel dan ook veel tijdswinst te behalen. Met name het werken met de Employee Self Service (ESS), waarbij medewerkers zelf hun gegevens aan kunnen passen en bijvoorbeeld declaraties in kunnen voeren, resulteerde in een flinke reductie van het aantal administratieve werkzaamheden, bij sommige bibliotheken tot wel 70%. Daarnaast droeg de software van AFAS bij aan een transparantere archivering.
“De opkomst van AFAS Software in de bibliotheekbranche begon zes jaar geleden met de bibliotheken in Noord-Brabant,” zegt AFAS Expert Paul Verberne van Hospitalitys, die de implementatie bij de bibliotheken begeleidde. “De Provinciale Service Organisatie (PSO) voor de bibliotheken in die provincie, Cubiss, had al verschillende modules van AFAS Profit aangeschaft voor zichzelf en de Brabantse bibliotheken. Met de fusie van Cubiss en bibliotheekhuis Limburg worden ook bibliotheken in Limburg en Zeeland voorzien van de software van AFAS.”
“Toen de pakketten eenmaal ingericht waren, verkochten deze zichzelf. Via Cubiss kwamen ook Probiblio, de PSO voor bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland en RBG, PSO voor Gelderland en Overijssel en bibliotheekhuis Friesland, in contact met AFAS Software,” aldus Verberne. In een paar jaar tijd stapte zo een groot deel van de in totaal 163 Nederlandse bibliotheken over.
Uitgebreid pakket
De bibliotheken maken met name gebruik van de modules Financieel, HRM/payroll, Cursusmanagement, Projecten en een landelijke Bibliotheekcompetentieset. Ook maken enkele PSO’s gebruik van de logistieke module, bijvoorbeeld voor het beheren van de collecties. Volgens Verberne kiezen veel organisaties in de bibliotheekbranche voor AFAS Software omdat het pakket zeer uitgebreid is: “Bibliotheken kunnen er al hun activiteiten in onderbrengen tegen een gunstig tarief.” Luc van Klink, directeur operations bij PSO Probiblio, voegt hieraan toe: “AFAS Profit is flexibel en eenvoudig te begrijpen. Het is een simpel, zakelijk systeem zonder toeters en bellen, dat eenvoudig in te richten is.”
Kijk voor meer informatie op www.afas.nl/bibliotheken.
--------------------------------
Noot voor de redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Truus Koppelaar, directeur Marketing & Communicatie van AFAS Software via 06-51849790 of t.koppelaar@afas.nl of met Peter Drent van Wisse Kommunikatie via 026-4431523 of peter.drent@wisse-worldcom.nl.

Indien u persberichten over AFAS Software op een ander adres wenst te ontvangen of niet meer wenst te ontvangen, dan kunt u dat via een reply op deze mail aangeven.
Over AFAS Software
Het Nederlandse familiebedrijf AFAS Software ontwikkelt softwareproducten voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt op een maatschappelijk verantwoorde manier waarbij klanten, medewerkers en milieu centraal staan. AFAS Software (www.afas.nl) automatiseert bedrijven en organisaties uit alle branches met complete en moderne (online)bedrijfssoftware. Consumenten krijgen met het online huishoudboekje AFAS Personal (www.afaspersonal.nl) inzicht in hun persoonlijke geldzaken en daardoor grip op hun uitgavepatroon. AFAS is hoofdsponsor van voetbalclub AZ, de AFAS Tennis Classics en het AFAS Circustheater in Den Haag.