Persbericht Nieuwegein, 15 februari 2011

Datum25.07.2016

Nieuwegein, 15 februari 2011

Internationaal business game Henkel: moderne technologie centraal in ideeën van studenten voor wasproducten en cosmetica voor het jaar 2050

Nederlandse finale van de Henkel Innovation Challenge op 21 februari

Voor het vierde jaar op rij organiseert Henkel zijn businessgame voor studenten waarbij ze een nieuw huishoud- of cosmeticaproduct moeten bedenken voor het jaar 2050. Opvallend bij de geselecteerde ideeën van de studenten voor deze editie: innovatieve shampoos en digitale cosmetica applicaties. Henkel vergroot ook de concurrentie: het winnende Nederlandse team neemt het in de internationale finale op tegen studenten uit opkomende Aziatische markten zoals China en India. Deelname staat garant voor een leerzame ervaring: de teams worden begeleid door Henkel managers die hen de kneepjes van het vak leren. Op 21 februari strijden 7 Nederlandse teams in Eindhoven voor winst in de Nederlandse finale.

De Henkel Innovation Challenge sluit goed aan op leerstof universiteiten

Corine Noordhoff, universitair docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam, steunt de businessgame: “Voor studenten is de Henkel Innovation Challenge een enorm leerrijke en verrijkende ervaring. De professionele aanpak en kennis die de studenten meekrijgen wordt erg gewaardeerd, zowel door studenten als door docenten. Innovatie is aan onze universiteit een belangrijk uitgangspunt. De Henkel Innovation Challenge sluit goed aan bij wat we onze studenten willen leren.

Springplank naar het bedrijfsleven

Jean-Baptiste Santoul, Algemeen directeur Benelux van Henkel Laundry & Home Care, over het professionele karakter van de wedstrijd: Sinds begin dit jaar zijn 7 Nederlandse teams in de huid van een Henkel business development manager gekropen. We willen hen zo goed mogelijk omkaderen en begeleiden. Daarom worden ze elk persoonlijk gecoacht door een Henkel manager. Deze laatste fungeert als coach en stoomt de teams klaar voor de mondelinge presentatie – een unieke kans voordat de deelnemers zich op de arbeidsmarkt begeven. Of voor een baan bij Henkel, want inmiddels zijn er al heel wat Henkel Innovation Challenge finalisten bij Henkel aan de slag gegeaan”

7 teams kruisen de degens op 21 februari in de Nederlandse finale

Op 21 februari nemen de Nederlandse studenten het tegen elkaar op in Eindhoven. Het winnende team wordt vervolgens uitgenodigd om deel te nemen aan de internationale finale van 6 tot 9 april in Berlijn, om er voor een internationale jury van Henkel topmanagers hun vaardigheden met de 13 andere deelnemende landen te meten, waaronder opkomende markten China en India.

Moderne technologie speelt volgens studenten een grote rol in toekomstige cosmetica- en huishoudproducten

18 Nederlandse studententeams schreven zich in voor de Henkel Innovation Challenge. 7 teams werden hieruit uitgekozen en nemen het tegen elkaar op in de finale. De deelnemers aan de Henkel Innovation Challenge hebben zich duidelijk laten inspireren door de behoefte aan innovatie en de opkomende markt van digitale technologie en applicaties. Bij de 7 Nederlandse voorstellen voor wasmiddelen en cosmetica van de toekomst zitten ondermeer:

• Een electrochromische haarkleuring, als opvolger van de huidige Schwarzkopf haarkleuringen.

• Een photon shampoo, die binnen enkele seconden olie en stof scheidt van de haren.

• Kraft, een middel dat, aangebracht op haren, in een shampoo verandert. Als het wordt aangebracht op kleding werkt het ook als wasmiddel.

De stimulans van de Henkel Innovation Challenge

De drie beste teams worden ontvangen op het hoofdkantoor van Henkel in Düsseldorf om er persoonlijk de CEO van Henkel, Kasper Rorsted, te ontmoeten. De uiteindelijke winnaars van de Henkel Innovation Challenge 2011 ontvangen naast een reisvoucher ter waarde van € 1.000 ook een vliegticket voor een reis rond de wereld.

***Einde***

Extra informatie

• Journalisten zijn welkom om de finale in Eindhoven mee te maken. Hiervoor kunt u contact opnemen met Michelle Fresco, michelle.fresco@bm.com of +31 70 302 1100.

• Volg de Henkel Innovation Challenge op Facebook (met 4.700 fans vandaag): www.facebook.com/henkelchallenge en op Twitter: www.twitter.com/henkelchallenge

Henkel opereert wereldwijd met leidende merken en technologieën in drie strategische domeinen: Was- en reinigingsproducten, Cosmetica- en verzorgingsproducten en Adhesive Technologies. Henkel is opgericht in 1876 en bezet wereldwijd leidende posities in zowel consumenten als industriële markten met bekende merken als Persil, Schwarzkopf en Loctite. Er werken ongeveer 50.000 mensen en in 2009 noteerde Henkel een omzet van 13,573 miljard euro en een aangepast bedrijfsresultaat van 1,364 miljard euro. Henkels preferente aandelen zijn genoteerd aan de German stock index DAX en het bedrijf is opgenomen in de Fortune Global 500.

In de Benelux bevinden de filialen van Henkel zich in Brussel en Westerlo (België), in Nieuwegein, Zutphen en Scheemda (Nederland). In 2009 realiseerde Henkel in de Benelux een omzet van meer dan 400 miljoen euro en stelde Henkel er meer dan 700 werknemers tewerk. In België en Nederland is Henkel bekend van o.a. de merken Persil, Dixan, Fleuril, Silan, Witte Reus, Per, Instanet (Was- en reinigingsproducten), Schwarzkopf, Fa, Theramed, Diadermine, Syoss, Taft, Indola (Cosmetica- en verzorgingsproducten), Pattex, Pritt, Perfax, Rubson, Loctite, Teroson, Hysol en Multicore (Adhesive Technologies
Noot voor de redactie, volgende informatie mag niet gepubliceerd worden

Henkel Benelux

Harold Kruis