Persbericht project doorontwikkeling Wilhelminaberg

Datum14.08.2016

Project doorontwikkeling Wilhelminaberg

Ondertekening intentieovereenkomst op 23 september
Landgraaf - Op dinsdag 23 september wordt de intentieovereenkomst voor het project ‘doorontwikkeling van de Wilhelminaberg’ ondertekend door onder meer Snowworld, gemeente Landgraaf, Philips en Play4Power.

De intentieovereenkomst houdt in dat de partijen zich uitspreken hun kennis en expertise in te brengen om de Wilhelminaberg door te ontwikkelen als toeristisch recreatieve bestemming in Landgraaf en Parkstad Limburg; voor toeristen uit de Euregio en (ver) daarbuiten.

Op korte termijn wordt gestart met een onderzoek naar de haalbaarheid van de doorontwikkeling van de Wilhelminaberg. De Wilhelminaberg heeft uiteraard al een grote ontwikkeling doorgemaakt; van stortplaats voor mijnsteen in het verleden naar de huidige toeristische attractie van formaat. Het onderzoek richt zich met name op innovatieve en interactieve verlichting op de trap, een ‘landmark’ op de top, verbetering van de bestaande route naar de top, een speeltuin met toestellen waarmee tevens energie kan worden opgewekt en het benutten van het dak van de hallen van Snowworld voor zonne-energie en andere duurzame energietoepassingen.

Als de partijen in gezamenlijkheid uit het onderzoek concluderen, dat de doorontwikkeling in z'n geheel of op onderdelen haalbaar en wenselijk is, vindt de doorontwikkeling ook daadwerkelijk plaats. Het onderzoek zal naar verwachting een jaar in beslag nemen.

Partijen zijn eveneens overeengekomen om het project doorontwikkeling van de Wilhelminaberg aan te melden voor het IBA-label; de Internationale Bau Ausstellung (IBA) wordt in 2020 in Parkstad Limburg afgerond met de presentatie van een aantal spraakmakende gerealiseerde projecten.

Niet voor publicatie:

Pers wordt uitgenodigd om de ondertekening bij te wonen:
Dinsdag 23 september, 15.30 uur, SnowWorld, Witte Wereld 1 te Landgraaf

Bijlage: mogelijke onderdelen doorontwikkeling

Noot voor de redactie: Voor meer informatie kunt u terecht bij de afdeling Informatievoorziening, tel. 045-5695 370, 045 – 5695 235 of -236

Gemeente Landgraaf, 14 augustus 2016 /