Persbericht silver: Letters of Intent getekend door bedrijven om reststromen te verwaarden

Datum23.08.2016

SILVER:

Letters of Intent getekend door bedrijven om reststromen te verwaarden

Woensdag 16 april zijn in het bijzijn van gedeputeerde duurzaamheid van de provincie Limburg Bert Kersten, directeur energie en klimaatverandering bij de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland Rob Boerree, en voorzitter van de Limburgse Werkgevers Vereniging Jan Zuidam zes Letters of Intent (LOI) getekend. Met deze LOI’s verklaren de bedrijven reststromen te gaan verwaarden. Dit is het tussenresultaat van het project SILVER dat beoogt Symbiose in Limburg tussen bedrijven te Versnellen en te Realiseren. SILVER is een gezamenlijk project van Provincie Limburg, RVO en LWV in samenwerking met het bureau Driven By Values.

Oerlemans Foods Nederland BV gaat met al haar reststromen aan de slag om deze weer in te zetten o.a. als bindmiddel in de papierindustrie. Euramax en Aandrijftechniek Dinnissen Roermond laten hun plastic afval hergebruiken door Product and Plastic Recycling, een bedrijf in de regio. Imtech en WBL gaan samen aan de slag met innovatieve waterzuivering en slibuitwisseling. Sabic gaat samen met het bedrijf EECT werken aan een innovatieve manier van rookgasreiniging, waardoor energie teruggewonnen kan worden uit de afgassen. Als laatste tekenen Attero en Kusters Engineering een LOI om op een innovatieve en biologische manier afval te verwerken en daardoor materialen met een hogere waarde te produceren. Gezamenlijk leveren deze afspraken een innovatie investering op van € 1,5 – 2 miljoen en een substantiële reductie van CO2-uitstoot en energiebesparing.
Een mooi resultaat na één jaar hard werken, en er zit nog meer in de pijplijn. Reden voor de stuurgroep van SILVER om unaniem te beslissen het project een vervolg te geven. Daardoor kunnen nog meer potenties worden verSilverd.
Het project SILVER is in 2013 van start gegaan en heeft tot doel via een Britse aanpak innovatie te versnellen. Deze methode levert verrassende nieuwe samenwerkingsvormen tussen bedrijven op. Maar niet alleen tussen bedrijven, ook kunnen er interessante uitwisselingen plaatshebben tussen bijvoorbeeld een groot ziekenhuis en een bedrijf.

Roermond, 17 april 2014

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Angely Waajen, secretaris LWV, tel. 06 22160713