Persbericht: weekend van de architectuur

Datum20.08.2016

PERSBERICHT: WEEKEND VAN DE ARCHITECTUUR

In het weekend van 28 en 29 juni wordt landelijk de jaarlijkse Dag van de Architectuur gevierd met dit jaar het thema 'De grenzen voorbij'.

zaterdag 28 juni: Opruiming Architectuurboeken

Op zaterdag 28 juni organiseren Architectura & Natura en ARCAM een grootschalige opruiming van architectuurboeken in de ARCAM GALERIE, Waterlooplein 213, van 10.00 tot 17.00 uur.

zondag 29 juni: Architectuurwandeling Rondje Oosterdok/

De toekomst van het uitzicht

ARCAM organiseert ter gelegenheid van de Dag van de Architectuur een verkenningstocht rond het Blauwe Museumplein, het waterplein waaraan culturele instellingen en architectonische hoogstandjes grenzen. Vanaf de glazen noordgevel van de nieuwe behuizing van ARCAM kunnen de toekomstige architectonische ontwikkelingen, die het steeds veranderende uitzicht bepalen, scherp in de gaten worden gehouden.

Op 29 juni vertellen betrokken architecten welke veranderingen plaats gaan vinden - of net hebben plaats gevonden - bij het Scheepvaartmuseum (Liesbeth van der Pol van Atelier Zeinstravanderpol), aan de Oostelijke Handelskade (Katrien Weber van Claus en Kaan Architecten), de brug naar Kop Oostelijke Handelskade (Hans van Heeswijk Architecten) het Oosterdokseiland (Robert Klusman van Zwarts & Jansma Architecten en Stijn de Jong van hvdn architecten) en natuurlijk in(!) de bijna voltooide nieuwbouw van ARCAM (Maarten Kloos).

Het startpunt voor de wandelroute is de nieuwe behuizing van ARCAM, Prins Hendrikkade 600.

De wandeltocht duurt ongeveer anderhalf uur en kost € 5,-. Vertrektijd: 14.00 uur.

Reserveren is niet nodig, u kunt zich aanmelden ter plaatse.

Informatie bij ARCAM, Waterlooplein 213, Amsterdam, t: 020-6204878, arcam@arcam.nl

zondag 29 juni: De grenzen voorbij

Het thema van de Dag van de Architectuur 'De grenzen voorbij', beweegt de BNA kring Amsterdam ertoe liefhebbers van architectuur, leken en professionals uit te nodigen om op zondag 29 juni de meest grensverleggende nieuwe projecten in Amsterdam te bezoeken onder leiding van gidsen. De meest spraakmakende gebouwen worden voor een dag opengesteld:Galerie Mediamatic (Verburg Hoogendijk Architecten), Binnenspeelplaats Tun Fun (Gabeler Duijn Architecten), Drieklimatenkas Hortus Botanicus (Zwarts & Jansma Architecten), Woongebouw Sarphatistraat (VMX Architects), Woningcorporatie Het Oosten (Steven Holl Architects), Rijksacademie v.Beeldende Kunsten (Architectenbureau Koen van Velsen), Appartementen Mauritskade (Erick van Egeraat associated architects), Woongebouw Timorplein (Herman Zeinstra / Atelier ZP), Montessoricollege Oost (Architectuurstudio Hertzberger), Woongebouw Kalenderpanden (Claus en Kaan Architecten), Woongebouw Aquartis (Liesbeth van der Pol / Atelier ZP), Bedrijfsverzamelgebouw INIT (Groosman en Partners) en woongebouw Pireaus (Hans Kollhoff en Christian Rapp).

Info: www.bna-amsterdam.nl www.dvda.nl tel.: (020)6375940 Het startpunt voor de (fiets)routes naar die gebouwen is de nieuwe behuizing van ARCAM, Prins Hendrikkade 600.
Het nieuwe gebouw van ARCAM, Prins Hendrikkade 600, 10 minuten lopen vanaf Centraal Station of bus 22 halte Kadijksplein, parkeren in garage Markenhoven of bij Artis.

Zie voor een volledig overzicht van alle activiteiten op de Dag van de Architectuur: www.dvda.nl

Noot voor de pers, niet voor publicatie:

U bent van harte welkom in dit weekend van de Architectuur.

Een gratis perskaart voor het ARCAM-programma ‘Rondje Oosterdok’ ligt na reservering bij ARCAM voor u klaar.

Voor meer informatie: ARCAM, Maaike Behm tel: (020) 6204878, e-mail: arcam@arcam.nl