Peter van den Borne 5521 lm eersel



Dovnload 13.07 Kb.
Datum16.08.2016
Grootte13.07 Kb.

Peter van den Borne

5521 LM Eersel,

T: 0497-516872

info@galerieborn-art.nl



www.galerieborn-art.nl

KvKnr: 17186751




25 maart 2013

lezing over mijn weg naar het kunstenaarsschap

museum het Prinsenhof te Delft



Dankzij:

Peter Zuidhoek van Galerie Art Boutique te Noordwijk

Miran van ’t Klooster, van Podium Kunst en Interieur te Noordwijk

Van der Linde Catering en hun nieuwe dinerconcept : Inspiration dinners


Wat is een inspiration dinner?

Tijdens een inspiration dinner is het de bedoeling dat design, kunst, natuur en lekker eerlijk eten op een verassende wijze bij elkaar komen







Een paar weken geleden ben ik door Peter Zuidhoek (via Miran van ’t Klooster) gevraagd om tijdens een inspiration dinner als gastspreker iets te vertellen over mijn werk. Lang heb ik er niet over na moeten denken want het idee stond me bijzonder aan. De vraag was of ik op een inspirerende manier over mijn werk wilde vertellen, waarbij eten en drinken centraal zouden staan. Dit in de hoop op een leuke discussie tijdens de –overigens (h)eerlijke- maaltijd. Het leek me leuk en spannend om de uitdaging aan te gaan. Dus startte ik met de voorbereidingen.
Visuele voorbereiding

Als kunstenaar ben ik nu eenmaal visueel ingesteld en dus besluit ik mijn verhaal flink te illustreren met tekeningen en schilderijen die ik tijdens mijn leven heb gemaakt en die op een of andere manier te maken hebben met eten en drinken. Uiteindelijk krijgt het verhaal vorm maar zoals dat soms gaat met creatieve processen… het loopt anders dan ik in eerste instantie in mijn hoofd had zitten.

25 maart nadert echter met rasse schreden en ik check nog even of ik alles binnen de gewenste tijd kan vertellen. Het lijkt lukken, en een dag later reis ik samen met mijn vrouw Jolanda naar Museum het Prinsenhof in Delft.
Vorstelijk ontvangst

Bij binnenkomst worden we verwelkomd door Miran die ons nog verschillende aanwijzingen geeft over het verloop van de avond. Ik luister aandacht, maar kijk ondertussen mijn ogen uit. Wauw!!! Wat een sfeer en ambiance, dit had ik niet durven dromen. Een sprookjesachtige locatie, de eeuwenoude sfeer uitademend van ‘klooster’, ‘prinsenhof’ en ‘Willem van Oranje’, … Het is een voorrecht dat ik hier vanavond iets mag vertellen over mijn werk.

Overal in de grote ruimte zijn grote beeldschermen te vinden en voor het geluid en beeld zijn professionals aanwezig die werkelijk fantastisch werk verrichten die avond. We kijken onze ogen uit. De kok is inmiddels bezig met de voorbereidingen en wordt op de voet gevolgd door een fotograaf die dit vakmanschap op de gevoelige plaat wil vastleggen.

Een lange tafel siert de ruimte en is opgedekt en versierd met weelderige bloemenvazen die zo uit een stilleven van Jan van Hysum zouden kunnen komen. Dat heeft Miran van ’t Klooster perfect gedaan, eenvoudig maar in de juiste sfeer en op de juiste manier gedecoreerd.


De eerste gasten arriveren, en het aperitief en bijbehorend hapje wordt op originele wijze geserveerd dankzij de goede zorgen van ‘Van Der Linde’. De serveersters zijn blijkbaar nét uit een schilderij van Vermeer gestapt, want ze zijn gekleed zoals dat in de 16 eeuw gebruikelijk was. Zelfs het licht dat op hun gezichten valt, doet denken aan een ‘van Vermeer’.
Langzaam stroomt de zaal vol en we worden uitgenodigd om aan tafel te gaan. Het is heerlijk en we genieten van de voorgerechten terwijl de kok daarover zijn verhaal verteld. Na een inleiding door de organisatie krijg ik het woord en mag ik vertellen over mijn werk.

Zoals gezegd besloot ik mijn lezing te illustreren met veel beeldmateriaal zoals mijn eerste schilderij (10 jaar) en een van mijn laatste werken op de leeftijd van 53 jaar. De overige afbeeldingen vertelden iets over de verschillende periodes van mijn leven als kunstenaar, en indien relevant: de relatie tussen werk én eten en drinken.

Eenmaal terug aan tafel komt er tijdens het eten langzaam een discussie los over mijn lezing.


Mooi de gesprekken en wederzijdse interesses die er ontstaan.

Na het hoofdgerecht is de tweede spreker aan het woord, haar naam Renée Korbee en ze heeft een eigen bedrijf dat Artvision heet, een bureau voor Kunstadvies bemiddeling. Renée heeft kunstgeschiedenis gestudeerd en legt de link van de kunstenaars uit de 16 eeuw naar de kunstenaars van deze tijd die op dit moment erg beïnvloed worden door de stijl van kunstenaars als Vermeer en van Huysum. Portretten van mensen uit deze tijd met een achterliggende gedachte in een zelfde setting als bij het meisje met de parel.


Het toeval wil dat ik binnenkort een hedendaags model schilderij ga maken, geïnspireerd door het licht van Vermeer. (Mocht u dat graag willen volgen dan graag aanmelden voor de nieuwsbrief via deze link).


Het filmpje waarbij een stilleven explodeert en refereert aan een stilleven van van Huysum maakt behoorlijk wat indruk. De schoonheid van de vernietiging. Raar als ik het me zo hoor zeggen maar toch. Er was op momenten schoonheid te ontdekken bij de vertraagde opname van het bloemstilleven dat explodeerde. Ori Gersht's Big Bang - YouTube

Dit sluit overigens wel erg aan bij de theorie van tegenstellingen. Een totaal beeld en een gefragmenteerd beeld. Fragmentatie, het uit elkaar vallen van de vorm. Dit gegeven pas ik ook wel eens toe in mijn model schilderijen. Juist de twee tegenover elkaar zetten maken de spanning. Gewoon omdat alles wat tegengesteld is van nature in de mens aanwezig is. Constant op zoek naar evenwicht.


Na een dankbaar applaus -en een overheerlijk toetje met bladgoud- sluiten we de avond af. Tevreden over dit prachtige avontuur keren we in de late uurtjes terug naar Brabant. Delft heeft indruk op ons gemaakt en deze bijzondere avond zal ons geheugen lang plezieren. Fantastisch!!






De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina