Plaats : Neigem Naam wandeling : Neigembos-wandeling Lengte wandeling : 9 km 480 Duur wandeling : 2 uur 25 min. Aard van de wegen

Datum26.08.2016

Plaats : Neigem
Naam wandeling : Neigembos-wandeling
Lengte wandeling : 9 km 480
Duur wandeling : 2 uur 25 min.
Aard van de wegen : De wandeling loopt over betonwegjes en veld-aardewegen

Moeilijkheidsgraad : rustige en gemakkelijke wandeling goed begaanbare wegen
Laatste maal verkend op/in : 2009
Vertrek:

Aan de Sint-Margarethakerk van Neigem . Het dorp, deelgemeente van Groot-Ninove, ligt nog net op de rand van het pajottenland.

Net voor we het kerkgebouw gaan binnenlopen slaan we links af, tussen de grafzerken en dit 77 meter. We dwarsen de Kantonstraat, komen in de Pastorijstraat en wandelen voorbij het klooster waar nu het parochiecentrum en de volkssterrenwacht gevestigd zijn.

Na 100 meter ,tussen het huisnummer 7 en een omheiningsmuur wandelen we rechts een smaller pad op dat we volgen 488 meter tot op de T-splitsing met Bevingen(straat). Naar rechts komen we aan de kapel van Bevingen. Aan de kleine parkeerplaats gaat onze wandeling nogmaals rechts, langs een smaller pad.

Natuurlijk nemen we eerst de tijd voor een bezoek in en rond de kapel. De schoonheid en sereniteit die hier heersen, in dit kleine heiligdom met de 22 kleinere kapelletjes, zetten aan tot een moment van stilte en bezinning. Maar even later vervolgen we dus langs het grintpad 356 meter dat vertrekt aan de parkeerplaats. De bosrand ligt nu links van ons.

Waar het pad overgaat in een betonbaantje Pindaal 234 meter , gaan we het Neigembos in door links een smal pad te nemen door het bos. We houden een holle uitgespoelde weg rechts van ons en het wordt klimmen nu! Niet te verwonderen als je weet dat het bos een niveauverschil van zeventig meter kent (20-90 meter). Boven gekomen na 280 meter zien we een ontwortelde dikke boomstam liggen .

Hier gaat het rechts, nog altijd lichtjes bergop, en we volgen nu de roodwitte bewegwijzering van het Grote Routepad. Voor de slagboom (we zijn bijna het bos uit) slaan we links af en dit na 580 meter (het Grote Route pad loopt rechtdoor,indien men een korte weg wil nemen namelijk 8 km 330 meter). Tussen de bomen door bemerken we soms het torentje van de Woestijnkapel (Gooik), en we komen aan een tweede slagboom na 577 meter, waar we het bos verlaten.
Vanaf deze weg krijgen we een mooi uitzicht op de stad Ninove, met ondermeer de fabriekschouw van de Fabeltafabriek en daarachter de scheefgezakte toren van de

oude barokke abdijkerk. Meer naar rechts de gele kerk van Pamel (Roosdaal). De veldweg gaat over in een asfaltweg, en net voorbij het huisnummer 48, gaan we rechts een pad op met in het landschap een bunker die deel uitmaakte van een aftakking van de KW-linie.

Na 295 meter , op het einde vervoegen we de Nellekensstraat en de Woestijnstraat door gewoon rechtdoor te lopen tot aan een Kruising en dit na 878 meter. Ook deze straat biedt ons mooie vergezichten, ondermeer op het hooggelegen Pamelse gehucht Ledeberg.

Op het kruispuntje met de twee knotwilgen stappen we rechtdoor de Wijngaardbosstraat in en komen alzo aan het oudste café van Gooik en dit na 677 meter, de gekende herberg Den Haas. Heb je nog nooit Lambik geproefd? Hier kan het!

Nu slagen rechts af ,we dalen dan verder af langs de veldweg tussen de glooiende akkers en het kastanjebosje, dat we aan onze rechterzijde houden. Na 844 meter komen we aan een T-splitsing ,op de Drie Egyptenbaan die we rechts in slaan , en 208 meter verder slaan we links de Kindekensstraat in. Heerlijk wandelen is het hier in dit glooiend landschap. Bij helder weer komt, tussen twee bochten, het kerkje van Lieferinge in zicht. Dit charmante dorpje behoort, net als Neigem, tot de fusiegemeente Ninove.
De Ekelendriesstraat negeren we voorlopig nog. We dalen verder af om, voorbij het huisnummer 10 ,na 1067 meter, rechts een kiezelweg in te slaan. Op het einde na 527 meter komen we dan toch op de Ekelendriesstraat terecht, die we links volgen. In een bocht naar rechts staat een kapel gewijd aan O.L.V. van Zeven Weeën. Onder de brede dakrand hangt een klokje. Wat verder, ter hoogte van een hoevetje met het jaartal 1908 op de dakpannen, 238 meter verder slaan we links de Kelenbergstraat in.
We passeren het hoevetje en komen na 510 meter in de Kroonstraat die we links afdalen.

Enkele meters voor we aan de watermolen van Terhagen (met de hoge schouw) en het vervallen Sportschuurke komen, slaan we rechts af en dit na 466 meter. De Gotestraat brengt ons na 812 meter op de Brusselseheerweg, waar het links afslaan, en vandaar nog 198 meter tot aan ons vertrekpunt , de kerk van Neigem.

Neigemboswandeling www.non-stop.be "Cartografie:© NGI"