Press release 22 April 2008 De Belgische overheid luistert naar de Japanse gemeenschap

Datum14.08.2016
PRESS RELEASE - 22 April 2008
De Belgische overheid luistert naar de Japanse gemeenschap

om meer investeringen binnen te halen

De Japanse Ambassade in België, de Belgisch-Japanse Vereniging en Kamer van Koophandel (Belgium-Japan Association & Chamber of Commerce - BJA) en de Vereniging voor Japanners in België (Nihonjinkai) houden een gezamelijk seminarie over de ‘Hervormingen met betrekking tot de Belgische Immigratie Procedure’ (Reforms of Belgian Immigration Procedure: Where we stand and what will come – Visa, Work Permit & Limosa) op 22 april in het Cultureel en Informatie Centrum van de Japanse Ambassade in Brussel.
In dit seminarie zullen de federale beleidsmakers de recente hervormingen met betrekking tot immigratie procedures uitleggen die relevant zijn voor Japanse werknemers (expats) en hun families. De kwesties gaan van de nieuwe werkvergunningsreguleringen, Limosa registraties tot de nieuwe reguleringen met betrekking tot verblijf. De presentaties worden gevolgd door een panel discussie tussen vertegenwoordigers van de Belgische beleidsmakers en de Japanse investeerders.
De sleutelpunten in het discours zijn: hoe verkort men de tijd nodig voor de expats om te starten met hun activiteiten in België en hoe stroomlijnt en vereenvoudigt men best de procedure, administratie en andere noodzakelijkheden.
Dhr. Masatomo Nomura, Voorzitter van het Investeringscomité van de Belgisch-Japanse Vereniging en Kamer van Koophandel (BJA), die de panel discussie voorzit, verklaarde: “ België voert competitie met de buurlanden, niet enkel om investeringen aan te trekken maar ook om de beste mensen aan te trekken. Deze gaan hand in hand. Het is noodzakelijk om aantrekkelijk te zijn, zowel op zakelijk als op menselijk vlak. Het is belangrijk voor de Belgische overheid en de Japanse gemeenschap om in direct contact met elkaar te staan opdat de hervormingen de voordelen zouden maximaliseren voor de beide partijen en beiden ten goede zullen komen.”

Achtergrond

België is zeer succesvol in het aantrekken van Japanse investeringen. Er is nu een cumulatieve investering van 9.6 biljoen US Dollar door Japanse investeerders in België (zie bijgevoegd document). Het aantal geregistreerde Japanners in België bereikte 6200 inwoners begin 2008.

In West-Europa waar de Japanse investeerders eerder naar kwaliteit zoeken dan naar goedkope werkkrachten, heeft de competitie tussen de landen om nieuwe investeringen aan te trekken een nieuw stadium bereikt: een zakenmilieu creëren dat vlot en efficiënt international zaken doen bevordert. Hiervoor is het essentieel dat bedrijven hun personeel kunnen uitzenden naar België, zonder onnodige bureaucratie te doorlopen. Een vlotte transferering van personeel moet geen negatieve impact hebben op de arbeidsmarkt in het gastland. In tegendeel, de investeerders zullen werk kunnen aanbieden doorheen de ontwikkeling van hun werkzaamheden in het gastland. Zij dragen bij tot de inkomsten van het gastland door het betalen van inkomensbelastingen. De procedures om een werk-en verblijfsvergunning te verkrijgen voor personeel dat tewerkgesteld wordt vanuit het moederbedrijf in Japan in het bedrijf in België, is veelal een formaliteit. Echter de last voor de bedrijven zowel als de werknemers en hun familie is substantieel, en het zou een obstakel kunnen zijn in de vlugge ontwikkeling van zaken.
De buurlanden van België vereenvoudigen de immigratieprocedures om gekwalificeerde werknemers te laten overkomen om te werken in hun landen. In Duitsland is het bijvoorbeeld mogelijk om een werkvergunning aan te vragen in het land nadat de Japanse expat is gearriveerd om zijn nieuwe taak in het gastland aan te vatten. Dit laat bedrijven toe om belangrijk personeel uit te zenden zonder dat men moet wachten op een werkvergunning. In Nederland moeten zogenaamde kennis-werkers (knowledge workers) zelfs geen werkvergunning bekomen.
Belgisch-Japanse Vereniging en Kamer van Koophandel (Belgium-Japan Association & Chamber of Commerce) (BJA)

De Vereniging is een vereniging zonder winstoogmerk en heeft tot doel alle commerciële, industriële, financiële, culturele, humanitaire en sociale betrekkingen tussen België en Japan te bevorderen en te ontwikkelen. De BJA biedt tevens een unieke combinatie van business en culturele evenementen voor hun 600 Belgische en Japanse leden.

De BJA is opgericht in 1991 uit een merger van twee voormalige onafhankelijke organisaties, de "Association Belgo-japonaise" (1963) en de "Belgian-Japanese Trade Federation" of BEJAT (1987).
Voor verdere informatie www.bja.be en registratie om het seminarie bij te wonen:

Anja Oto-Kellens - Executive Director

Belgium-Japan Association and Chamber of Commerce
tel: 02-644 13 33 fax: 02-644 23 60 oto-kellens@bja.be

Dhr M. Nomura, Voorzitter BJA Investment Committee & Director KPMG, Tel: 02 708 38 27