Programmaoverzicht Hortus Festival 2015 Nachtlied Nocturnes Maarten van Veen Erard piano & Pleyel piano



Dovnload 27.37 Kb.
Datum23.07.2016
Grootte27.37 Kb.
Programmaoverzicht Hortus Festival 2015
Nachtlied

Nocturnes Maarten van Veen - Erard piano & Pleyel piano
John Field Nocturnes nr. 1, 2, 5 en 12
Frédéric Chopin Nocturne op. 9 nr. 9, Nocturne op. 32 nr. 1, Nocturne BI 49, Nocturne op. Post. 72 nr. 1 BI79
Pauze
Gabriel Fauré Nocturne nr, 3 op. 33, Nocturne nr. 1 op. 33
Francis Poulenc Nocturnes nr. IV, VII, XIII en II

When I am not in the mood, I play on the Erard piano, where I find the ready tone easily. But when I am full of vigour and strong enough to find my very own tone - I need a Pleyel piano’. Aldus Frédéric Chopin. Maarten van Veen speelt, verdeeld over beide instrumenten, vier generaties nocturnes.


Pianist/dirigent Maarten van Veen is artistiek leider van het Hortus Festival, directeur van het Rotterdamse DoelenEnsemble en artistiek directeur van de Murray Dranoff Foundation in Florida. In zijn zoektocht naar authentieke uitvoeringen van muziek geschreven tussen 1820 en 1950 vond hij in instrumenten uit diezelfde tijd (o.a. de Erard piano) een bron van inspiratie en inzicht. ​Hij studeerde bij Philippe Herreweghe en Frans Brüggen om als dirigent de taal van de 20e eeuw om te zetten naar een oorspronkelijke orkestklank. Met Robert Craft nam hij in de Abbey Road Studios in Londen een cd op met werken van Igor Stravinsky. De New York Times noemde het ´de beste opnamen ooit´.
LEIDEN WO 22 JULI 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 23 JULI 20:00 UUR

UTRECHT ZA 25 JULI 20:00 UUR

HAREN ZO 26 JULI 14:15 UUR

Trio d’Anches de Paris Hortus Ensemble: Lars Wouters van den Oudenweijer - klarinet, Jonathan Reeder - fagot, Bram Kreeftmeijer - hobo
Darius Milhaud Suite d'après Corrette

Alexandre Tansman Suite

Jean Françaix Divertissement

Georges Auric Trio d’Anches


Pauze
Henri Sauguet Trio

Joseph Canteloube Rustiques


Componist Joseph Canteloube reisde door heel Frankrijk om inspiratie op te doen voor zijn volksmelodieën. Zijn muziek ging over de liefde, het leven, geluk. Rustiques is misschien wel zijn allermooiste en in ieder geval het meest originele werk. In het Rêverie van dit driedelige stuk wordt op indrukwekkende wijze de stilte bezongen.
Darius Milhaud schreef vooral muziek om het leven te vieren. Zijn Suite d'après Corrette componeerde hij in 1937, voor een uitvoering van Romeo en Julia.
Lars Wouters van den Oudenweijer, Jonathan Reeder en Bram Kreeftmeijer, de houtblazers van het HortusEnsemble, presenteren een puur Frans concert boordevol avondmuziek. Waarbij aangetekend dat Jonathan speelt op een zeer zeldzame en authentieke Franse fagot.
LEIDEN WO 29 JULI 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 30 JULI 20:00 UUR

UTRECHT ZA 1 AUG 20:00 UUR

HAREN ZO 2 AUG 14:15 UUR

A Midsummer Night’s Thalia Ensemble: Belén Nieto Galán - fluit, Sarah

Dream Aßmann - hobo, Hylke Rozema - natuurhoorn, Oscar Arguelles - klarinet en José Rodrigues Gomes - fagot
Felix Mendelssohn A Midsummer Night’s Dream: Scherzo nr. 1 (Act II, scene 1, op. 61)
Franz Danzi Blaaskwintet op. 56 nr. 2 in g-klein

- Allegretto

- Andante

- Menuetto

- Allegretto
Ludwig van Beethoven Trio in C groot voor fluit, hobo en fagot op. 87

- Menuetto: Allegro molto, Scherzo

- Finale: Presto
Anton Reicha Andante nr. 2 voor Cor Anglais in F groot
Pauze
Anton Reicha Blaaskwintet op. 100 nr. 6

- Adagio: Allegro

- Andante poco adagio

- Minuetto: Allegro scherzo

- Finale: Andante, Allegro assai
Felix Mendelssohn A Midsummer Night’s Dream: Nocturne nr. 7 (Act III, scene 2)
Het Thalia Ensemble heeft met delen uit dit programma de prestigieuze

York Early Music International Young Artists Competition gewonnen. Het ensemble speelt kamermuziek uit de periode 1750 - 1850, in verschillende bezettingen, afhankelijk van het programma. En dat doet het nog jonge gezelschap louter op oude, historische instrumenten, waarmee ze naadloos aansluiten bij de missie van het Hortus Festival. Het festivalthema Nachtlied komt tot uiting in A Midsummer Night’s Dream van Felix Mendelssohn. Het Thalia Ensemble speelde eerder op het Festival Oude Muziek in Utrecht en tijdens de Erbdrostenhofkonzerte in Münster. Dit najaar verschijnt hun debuutalbum.
LEIDEN WO 5 AUG 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 6 AUG 20:00 UUR

UTRECHT ZA 8 AUG 20:00 UUR

HAREN ZO 9 AUG 14:15 UUR
Jetzt wage ich nichts DoelenEnsemble

mehr Michaela Riener - mezzosopraan
Arnold Schönberg Klavierstücke (1899-1900)

Franz Liszt Nuages gris

Anton Webern Liederen

Anton Webern Variationen für Klavier op. 27

Patrick van Deurzen What is Beautiful is loved, and what is not is unloved
Pauze
Arnold Schönberg Verklärte Nacht
‘Jetzt wage ich nichts mehr’, schreef Arnold Schönberg bij zijn Fragment eines Klavierstücks uit 1901, een miniatuurcompositie die zomaar halverwege eindigt. De moed was hem in de schoenen gezonken. Wat was er hand? Kon hij zichzelf na Verklärte Nacht nog overtreffen of had hij zijn grenzen bereikt? Niets bleek minder waar. Met dit programma betreden Michaela Riener en het DoelenEnsemble het muzikale ‘terra incognita’ van rond 1900.
Het DoelenEnsemble brengt al vijftien jaar muziek uit vooral de 20e en 21e eeuw. In een telkens wisselende samenstelling wordt een breed en verrassend repertoire gespeeld. De concerten zijn veelal vurig en avontuurlijk en altijd van internationaal topniveau. De Oostenrijkse Michaela Riener heeft zich niet alleen toegelegd op de historische uitvoeringspraktijk van oude muziek maar draagt ook de hedendaagse muziek een warm hart toe. Zo maakt zij deel uit van de band Hexnut, waarmee ze de paden van het muziektheater en de audiovisuele kunst bewandelt. Met het oude muziek-ensemble Calamus Consort behaalde ze de eerste prijs bij de International Biber Competition.
LEIDEN WO 12 AUG 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 13 AUG 20:00 UUR

UTRECHT ZA 15 AUG 20:00 UUR

HAREN ZO 16 AUG 14:15 UUR

Schumanns Nachtlied Theatraal concert met Vincent Bijlo - acteur en

Maarten van Veen - piano
De nacht is voor componisten als Schumann, Chopin, Poulenc en Schönberg een grote inspiratiebron geweest, ze schreven er prachtige werken over. Dit theatrale concert over het beroemde Nachtlied van Robert Schumann is geïnspireerd op het gelijknamige boek van Bas van Putten, een roman over een nachtelijke reis die Schumann maakt per postkoets. De componist bewondert de overweldigende sterrenhemel, geniet van de ultieme rust en laaft zich aan de duisternis. En mijmert over wat hij het allerliefst zou willen: de natuur overtreffen met een kunstwerk.
De veelzijdige Vincent Bijlo is cabaretier, muzikant, schrijver en radiomaker. Hij werkte mee aan talrijke radio- en televisieprogramma’s van onder meer BNN, de NTR, de VARA en BNR Nieuwsradio.

Voor het AD verzorgt hij drie maal per week een column en voor Milieudefensie Magazine en Feyenoord Magazine doet hij dat maandelijks. Vanaf september 2015 toert Vincent Bijlo met zijn zestiende voorstelling Het Nieuwe Nu langs de Nederlandse theaters. Hij heeft vier romans op zijn naam staan en schreef samen met zijn vrouw Mariska Reijmerink een kinderboek.



LEIDEN WO 19 AUG 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 20 AUG 20:00 UUR

UTRECHT ZA 22 AUG 20:00 UUR

HAREN ZO 23 AUG 14:15 UUR


Schumann en Chausson HortusEnsemble: Eva Stegeman, Josje ter Haar en Heleen Hulst - viool, Örsze Adam - altviool, Job ter Haar - cello, Maarten van Veen - Erard piano
Robert Schumann Nachtstücke op. 23 , nr. 1
Pianotrio nr. 1 op. 63 (1850)

- Mit Energie und Leidenschaft

- Lebhaft, doch nicht zu rasch

- Langsam, mit inniger Empfindung

- Mit Feuer
Pauze
Ernest Chausson Concert voor viool, piano en strijkkwartet op. 21 (1896)

- Décidé


- Sicilienne

- Grave


- Très Animé
“Afgelopen zaterdag om twee uur ’s nachts, ik was nog wakker, hoorde ik een koraal gespeeld door trombones”, schreef Robert Schumann in maart 1839 aan zijn latere echtgenote Clara Wieck. De volgende dag bleek precies op dat moment zijn broer te zijn overleden. De dagen erna schreef de componist zijn Nachtstücke op. 23, hiermee opent het HortusEnsemble. Van Chausson speelt het ensemble het Concert voor viool, piano en strijkkwartet op. 21. De componist schreef het op zijn 37e en dit werk wordt beschouwd als het eerste waarin hij zijn eigen stijl vond.

De strijkers van het HortusEnsemble, vanaf het eerste uur het ‘huisorkest’ van het festival, verzorgen traditiegetrouw de slotconcerten van het Hortus Festival. Het ensemble legt zich toe op de authentieke uitvoering van kamermuziek uit de periode 1850-1950. Het specifieke coloriet van de authentieke instrumenten (zoals de Erard vleugel) waarop het ensemble speelt, vormt de basis voor de interpretatie van de muziek.


LEIDEN WO 26 AUG 20:00 UUR

AMSTERDAM DO 27 AUG 20.00 UUR

UTRECHT ZA 29 AUG 20:00 UUR

HAREN ZO 30 AUG 14:15 UUR

Locaties
Hortus Botanicus, Rapenburg 73, LEIDEN

Hortus Botanicus, Plantage Middenlaan 2a, AMSTERDAM

De Oude Hortus (in Universiteitsmuseum), Lange Nieuwstraat 106, UTRECHT

Hortus Botanicus Haren, Kerklaan 34, HAREN
Tickets
Toegangsprijs voor alle concerten € 26,00.

Voor de snelle beslissers 10% Early Bird korting (op een beperkt aantal kaarten per concert).

Kaartverkoop en info: www.hortusfestival.nl / 06-10171938



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina