Remy van Vugt Studentnr: 2009336



Dovnload 176.09 Kb.
Datum18.08.2016
Grootte176.09 Kb.


Vladimir
Mobster


Versie 1.1


27-02-2010


Auteurs

Remy van Vugt


Studentnr: 2009336
rrf.vanvugt@student.avans.nl

Thanh Dang


Studentnr: 2014429
qtdang@student.avans.nl



Inhoudsopgave


Inhoudsopgave
2

Titel 3


Platformen 3

Genre 3


Doelgroep 3

Marktonderzoek 3

Andere activiteiten die het hoofd publiek waarschijnlijk onderneemt 4

Talen 4


Regio's 4

Game overzicht 4

Doelstellingen 5

Gameplay thema 5

Game structuur 5

Missies en Regio’s 5

Conceptmissie – "Een vurige toespraak" 6

Conceptmissie – "A Test of Goodwill" 7

Gereedschappen 8

Achtervolgingen 8

Gang Wars 8

Scoremechanisme 8

Wapens 9

Powerups 13

Interactie met de omgeving 13

Spelstatus opslaan en laden 15

Bediening 16

Karakters 17

Omgeving 18

Verhaal 18




Titel


Vladimir


Platformen


PC (Xbox 360)

Systeemeisen
Hardware
Pentium 4 (2 GHz) of hoger
256 MB RAM Microsoft .
60 MB vrije schijf ruimte
Videokaart met tenminste:
- Shader Model 1.1
- DirectX 9

Software
Microsoft DirectX 9.0c Redistributable
NET Framework 2.0
Microsoft XNA Framework 1.0


Genre


Vladimir is een top-down shooter waarin je een lid van een ondergrondse organisatie bestuurd. Het is de bedoeling om de regio Den Bosch te veroveren door missies te voltooien. Hoe deze missies voltooid worden hangt af van de speler – er zijn verschillende mogelijkheden en wapens/”gereedschappen” om ze te voltooien. Naarmate je missies voltooid, wordt je organisatie steeds machtiger en krijg je de beschikking over betere uitrustingsmogelijkheden.

Visueel heeft het spel een lichtelijk “cartoonachtige” uiterlijk, zoals de eerdere GTA games. Dit is niet alleen makkelijker te maken maar helpt ook mee met de “Suspension of Disbelief”, aangezien mensen niet raar opkijken als er onrealistische dingen in een onrealistische omgeving gebeuren. Verder speelt het spel zich in op gebeurtenissen uit het recente verleden van Nederland. Zo zou de speler bijvoorbeeld in aanraking kunnen komen met de Hofstadgroep.




Doelgroep


Spel:

Gangster

Platform: PC, XBOX360 (port)




Age

Hoofd publiek

Andere gespeelde spellen

Secundair publiek

16+

Gamers die van veel actie en schieten houden.

Andere Sandbox-stijl spellen, zoals:
- GTA serie
- Mafia serie
- Saint’s Row serie
- Prototype / inFamous
- Red Faction: Guerrilla
- Mercenaries serie

First- of Third Person Shooter fans.


Marktonderzoek


Met name mannen houden van explosieve actie. Veel geweld, explosies en een stoer verhaal spreekt veel mannen aan. Uit onderzoek van Center for Interdisciplinary Brain Sciences Research van Stanford University blijkt dit ook te verklaren doordat mannen van nature houden van overwinnen, doorzetten, domineren en vernietigen, het liefst zelfs totale vernietiging. Dit blijkt ook wel uit populaire spellenreeksen zoals World of Warcraft, Grand Theft Auto (GTA) en schietspellen zoals FarCry, Doom, Halo, maar ook bijvoorbeeld racespellen zoals Need for Speed en Gran Turismo. Bij dergelijke racespellen is weinig te vernietigen, maar het overwinnen, doorzetten en domineren des te meer. Waar het op neer komt is dat je uiteindelijk iets hebt overwonnen, beter bent dan de rest, en steeds machtiger bent geworden (betere auto, betere wapens, meer geld).

In dit spel willen we hierop inspelen. We bieden de speler spetterende actie, een spannend verhaal, de mogelijkheid om meer macht te verkrijgen, de mogelijkheid om veel te vernietigen, veel vrijheid en voor de verandering speelt het spel zich niet af in Amerika maar in bekende plaatsen van Nederland. Zo kan het publiek zich beter associëren met het verhaal, wat bij het racespel 'A2 Racer' een onderdeel van het succes vormde.

Het spel zal te bedienen zijn via een voor de doelgroep vrij bekende methode, namelijk doormiddel van het toetsenbord en een muis. Met het toetsenbord kun je lopen, en met de muis kun je richten en schieten. Zo kun je wegrennen en toch schieten tegelijk. Dit wordt bij veel games toegepast en werkt zowel in 2D als 3D omgeving uitstekend.


Andere activiteiten die het hoofd publiek waarschijnlijk onderneemt


Aangezien het spel gebaseerd is op een serie wat veel actie en vrijheid bevat, zal het publiek meer hardcore zijn dan casual. Qua spelsysteem kan het zo’n beetje alles zijn; mensen die GTA1 of 2 spelen zijn PC-bezitters, terwijl de wat nieuwere generatie spelers GTA dan weer kennen van de Xbox of Playstation. Omdat het publiek nogal breed is, is het ook vrij lastig in te schatten wat hun overige activiteiten zijn.

Waarschijnlijk leest het publiek ook vaak game tijdschriften zoals Power Unlimited. Deze gamers als doelgroep valt natuurlijk niet mee omdat zij in veel games geïnteresseerd zijn en dus niet makkelijk te strikken zijn om ons spel aan te schaffen. Mede dankzij het lezen van de Power Unlimited zijn ze van veel nieuwe games op de hoogte. Veel andere activiteiten zal deze doelgroep niet ondernemen, mede dankzij de vele uren die ze aan het gamen besteden. Als sport zal vaak gekozen worden in de avonden voor fitness omdat dit de minste verplichtingen heeft en het minste tijd in beslag neemt maar toch gezond is.



Talen


Engels
Aangezien Engels een vrij internationale taal is, is het logisch om het spel in het Engels te maken. Uiteraard bevat het spel ook wat Nederlands in de vorm van graphics. (denk aan reclame borden e.d.)

Regio's


Noord-Amerika, Japan (NTSC)
Europa (PAL)
Beide NTSC en PAL zal ons doelgroep zijn, aangezien het spel in het Engels gemaakt wordt.

Game overzicht


Het spel Vladimir is een top-down “sandbox-style” shooter. Met “sandbox-style” wordt bedoeld dat de speler de vrijheid heeft om door (gedeeltes van) een spelwereld te lopen, en missies op verschillende manieren kan aanpakken.
Hoe het spel gespeeld wordt verschilt van speler tot speler; zo kun je met een Rocket Launcher een pad door gebouwen heen blazen om zo het doelwit te vernietigen, of kun je met een bom naar binnen glippen en bij het doelwit de bom verstoppen zonder dat iemand iets verdenkt. Wellicht kun je zelfs een gepantserd voertuig stelen om zo jezelf naar het doelwit te krijgen.
Er zitten dus een mengeling in van allerlei verschillende spelmechanismes: pure actie, stealth en zelfs wat tactiek en RPG.


Doelstellingen


In Vladimir speel je een lid van een ondergrondse bende. Het is de bedoeling om aan de hand van missies de verschillende regio’s van Den Bosch voor je organisatie te veroveren en daarnaast te stijgen in rank binnen je bende. Het doel van het spel is dan ook – naast het veroveren van Den Bosch – om te eindigen tot “Mafiabaas van Nederland”.
Uiteraard zal het veroveren van Den Bosch geen koud kunstje zijn. Je zult te maken krijgen met de overheid (politie/leger) die je met alle macht zal proberen te stoppen. Hoeveel last je van hen hebt, hangt af van hoe subtiel (of totaal niet) je te werk gaat. Niet alleen dat, maar jouw bende is lang niet de enige die actief is binnen het gebied, dus je zult ook met rivalen te maken krijgen.

Om de overheid omver te werpen en jouw maffia aan de top te krijgen, zul je dus allerlei missies moeten volbrengen. Deze missies kunnen uiteenlopen, maar over het algemeen zullen de beginnende missies eenvoudig zijn.


Uiteraard lopen er ook onwetende mensen rond bij het doelwit, maar als gangster zijnde hoef je je geen zorgen te maken over “collateral damage”…
Uiteraard trek je wel de aandacht van de plaatselijke politie of zelfs het leger als je zomaar in het rond schiet, net zoals je de aandacht van vijandige gangs oproept als je hun leden neerhaalt.


Gameplay thema


Het thema is 'Nederlandse georganiseerde criminele organisatie'. Dit thema geldt voor heel het spel en heeft invloed op het geluid, de sfeer, het verhaal, de gameplay maar ook de userinterface.
Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat je als baas van een criminele organisatie niet een typische 'lowrider' met open dak rijdt maar een BMW met geblindeerde ramen. En het menu geeft de speler nog voordat hij begonnen is met het spel aan dat hij een actiespel gaat spelen. Voor de karakters in het spel moet je denken aan Willem Holleeder-, Samir A.- en Joran van der Sloot-personages. Ook de rest van het verhaal kent typische elementen dat te maken heeft met het bovenstaand thema, denk bijvoorbeeld aan coffeeshops, drugshandel, vuurwerkhandel en aanslagen belangrijke personen of gebouwen.

Game structuur


Zoals gezegd speelt het spel zich af rond de stad Den Bosch. Deze stad is opgedeeld in verschillende regio’s, die elk hun eigen nuances hebben. Zo is één regio bijvoorbeeld onder de macht van een vijandelijke gang, terwijl een ander stadsdeel veel politie aanwezigheid heeft.
De speler is vrij om de stad te verkennen, hoewel veel regio’s in het begin afgesloten zullen zijn totdat je bepaalde missies gedaan hebt.

Missies en Regio’s


Je kunt missies accepteren door naar het hoofdkwartier te gaan van je bende in die regio. Hier zul je de instructies krijgen wat de missie inhoudt. Als je eenmaal een missie geaccepteerd hebt kun je ook niet een andere missie verkrijgen zonder de huidige te annuleren. Verder zijn er ook heel wat extra missies te vinden die verspreid zijn rond een regio. Deze missies zijn optioneel, maar bieden je wel wat voordelen in de vorm van extra wapens of andere nieuwe “upgrades”. Een speler die veel de stad verkend wordt op die manier dus beloont. Regio’s zijn Neutraal, in het bezit van een Gang, of bewaakt door de ME. (centrum van Den Bosch) Neutrale regio’s zijn uiteraard het makkelijkst over te nemen.

Elk regio heeft zijn eigen, kritieke missie die je moet volbrengen om het te veroveren. Deze kritieke missie zal pas beschikbaar zijn als je al eenmaal wat missies volbracht hebt. Als je deze kritieke missie eenmaal voltooid heb, bezit je gang de regio. Je hebt dan ook de vrijheid om zelf te kiezen in welke volgorde je de verschillende regio’s aanpakt – hoewel zoals eerder gezegd was veel regio’s in het begin afgesloten zullen zijn.


De missies kunnen variëren tot het overnemen van een geldtransport tot het neerleggen van een “business executive”.
In de beginnende regio’s krijg je vrij simpele, makkelijke missies om je door het spel heen te geleiden. Naar mate je stijgt in rank en dichterbij het centrum van Den Bosch komt zullen je missies steeds pittiger worden. Denk hierbij aan het bombarderen van een politiebureau of het aanvallen van de basis van een vijandelijke gang.

Conceptmissie – "Een vurige toespraak"





Naam

A Fiery Speech

Opdrachtgever

Hans de Boer - gangleider

Opdrachtomschrijving

Politicus W. Gilders is enorm populair. Hij wil voorkomen dat de criminaliteit in Nederland uit de hand loopt door militairen door de straten te laten patrouilleren en een zerotolerance beleid te hanteren. Tevens wil hij de doodstraf invoeren voor berechte criminelen.
Aan zijn opmars moet een einde komen. Gilders geeft vanmiddag een toespraak op het plein in de binnenstad. Vladimir moet hem op een van de meest pijnlijke manieren doden: door hem levend te verbranden. De TV-beelden moeten heel de wereld over gaan om te laten zien dat de onderwereld de baas is.

Stap

Doel

Uitvoering

1

Ga naar het plein

De speler moet naar het plein lopen of rijden

2

Zie binnen te komen

De politie heeft het plein afgezet. Iedereen wordt gefouilleerd op wapens bij de toegangscontroles. De speler moet geweld gebruiken om toegang te verschaffen. Hij kan met een auto proberen door de afzettingen te rijden. Hij kan ook de portiers neerschieten of de afzetting opblazen.

Er ontstaat direct een chaos en de politie zal aanval openen.



3

Vermoord Gilders met een brandbom

De speler moet een molotov cocktail op Gilders gooien zodat hij levend verbrand.

4

Vlucht naar een safehouse

De speler moet zich uit de voeten maken en zo snel mogelijk naar een safehouse toe waar hij zich kan verbergen voor de politie



Conceptmissie – "A Test of Goodwill"





Naam

A Test of Goodwill

Opdrachtgever

Hans de Boer - gangleider

Opdrachtomschrijving

Om Vlad’s vaardigheden te testen, wordt hij door de gang eropuit gestuurd om een licht-bewaakte politiestation plat te bombaderen. Omdat het gebouw slecht onderhouden wordt, moet het neerhalen van een stel steunpilaren bij de ingang genoeg zijn.

Stap

Doel

Uitvoering

1

Ga naar het station

De speler moet naar het politiestation lopen of rijden. Rijden is aangeraden, aangezien je moet ontsnappen.

2

Zie binnen te komen

Het politiestation is een verboden plek. Als Vlad binnen de perken gespot wordt, zullen agenten op hem vuren en versterkingen halen.

Het station wordt bewaakt door een vijftal licht bewapende agenten, die op voorspelbare wijze rond patrouilleren. Een slimme speler kan ongemerkt binnen het gebouw komen.



3

Vernietig de steunpilaren

Één explosief moet genoeg zijn om beide steunpilaren omver te blazen. Wanneer de pilaren vernietigd zijn, heeft de speler een beperkte tijd om uit het gebouw te ontsnappen. Als je te laat bent, wordt je bedolven onder het gebouw.

4

Vlucht naar een safehouse

De speler moet zich uit de voeten maken en zo snel mogelijk naar een safehouse toe waar hij zich kan verbergen voor de politie

Gereedschappen


Je hebt als gangster natuurlijk wel “gereedschap” nodig om missies te volbrengen. In het begin kun je bij je gang’s basis(sen) een kleine selectie wapens en gereedschappen kopen. Door missies in een regio te voltooien kun je deze selectie uitbreiden. Zo kun je bijvoorbeeld een wapenopslag veroveren voor je gang, waarna deze door je gang wordt bezet. Met deze opslag in handen kun je vervolgens bij elke basis het nieuwe soorten wapens kopen. Naar mate je meer van dit soort missies doet wordt je organisatie dus ook steeds machtiger en krijg je meer wapens en andere middelen tot je beschikking.


Achtervolgingen


Je karakter zal tijdens het verloop van het spel veel vijanden maken. Als je je niet al te netjes gedraagt, zal de politie eenheden inzetten om je te arresteren. Je kunt deze achtervolgingen stop zetten door de achtervolgers af te schudden en je te verstoppen in steegjes of – nog beter – een safehouse die je gang in het bezit heeft. De politie zal versterkingen sturen als je ze probeert te vernietigen.
Ook kunnen vijandelijke gangleden je achterna zitten, als je hun bendeleden dwars zit. Deze achtervolgers kun je op dezelfde manier kwijtraken als de politie, maar in tegenstelling tot de politie zullen deze geen versterkingen sturen als je ze vernietigd.


Gang Wars


Later in het spel zullen de meeste gebieden overgenomen worden door revelerende bendes. Bendeleden zullen de straten van overgenomen gebieden patrouilleren. Wanneer bendeleden van twee vijandige bendes elkaar zullen kruisen, zullen zij het vuur op elkaar openen.
Tegen het eind van het spel zullen de straten dan ook een enorme chaos worden, met bendeleden die elkaar te lijf gaan met antitankwapens en molotovcocktails. Politie agenten zullen het vuur openen op iedere betrokkene.


Scoremechanisme


Geld is waar het allemaal om gaat in dit spel. Door geld te verzamelen, verzameld de speler eigenlijk punten. Deze punten krijgt hij zodra hij een missie geklaard heeft, of als hij geld op straat of bij het uitvoeren van een missie vind. Dit zijn dus beloningen voor het spelen van missies en het verkennen van het spel.

Uiteraard kan de speler ook geld verliezen. Als hij neergeschoten en opgepakt wordt zal hij een boete en ziekenhuiskosten moeten betalen. Dit kunnen flinke bedragen zijn. Ook kan hij wapens kopen, en kan het vereist zijn dat hij een minimum bedrag moet hebben voor bepaalde missies.



Andere beloningen die de speler krijgt zijn wapens en toegang tot nieuwe gebieden en nieuwe missies. Door de missies te spelen zal de speler toegang krijgen tot betere, krachtigere nieuwe wapens. Ook zullen er nieuwe gebieden opengaan om te verkennen. Door het voltooien van een missie kan een speler een nieuwe missie halen.
Als alle missies zijn voltooid dan heeft de speler het spel uitgespeeld. De hoeveelheid geld bepaald dan zijn eindscore.


Wapens


Het spel Vladimir bevat een aantal wapens waarmee je je vijanden kunt uitschakelen. Wapens hebben een aantal verschillende statistieken. Deze statistieken zijn beoordeeld op een schaal van één tot tien. Ze zijn als volgt:

Kracht
Hoeveel basis schade het wapen aanricht per schot.
Anti-Pantser
Hoeveel schade van het wapen een bepantserde tegenstander of voertuig doordringt.
Vuursnelheid
Hoe snel het wapen vuurt.
Ammunitie Totaal
Hoeveel munitie je kunt meedragen voor het wapen.
Ammunitie Magazijn
Hoeveel munitie het wapen in een magazijn heeft.
Bereik
Hoe ver de projectielen van het wapen kunnen komen voordat ze verdwijnen. Explosieve wapens zullen exploderen in plaats van verdwijnen.
Explosief Bereik
(Voor explosieve wapens) Hoe groot het bereik is van het wapen waarin het schade aanricht.
Prijs
Hoeveel het wapen kost om te kopen. (Sommige handelaren geven korting!) Hoe hoger hoe duurder.

Naam

Walther P99 Handgun

Kracht

5

Anti-Pantser

2

Vuursnelheid

3

Ammunitie – Totaal

7

Ammunitie – Magazijn

5

Bereik

4

Explosief Bereik

0

Prijs

2

Beschrijving

Betrouwbaar, goedkoop en een lichtgewicht. De Walther P99 heeft een beperkt bereik, schiet traag maar doet redelijk wat schade tegen onbepantserde doelwitten. Hoewel het wapen niet bepaald effectief is tegen grotere aantallen tegenstanders, is deze eenvoudig verkrijgbaar.




Naam

Remington 870 Shotgun

Kracht

8

Anti-Pantser

1

Vuursnelheid

2

Ammunitie – Totaal

7

Ammunitie – Magazijn

1

Bereik

3

Explosief Bereik

0

Prijs

4

Beschrijving

Met deze hagelgeweer hoeft de speler niet nauwkeurig te mikken. Je moet na elk schot opnieuw de geweer “pompen”, wat tijd kost. De shotgun heeft een ietwat beperkt bereik en is niet geschikt om personen met een beschermd pak dodelijk te verwonden.

Naam

HK UMP45

Kracht

5

Anti-Pantser

2

Vuursnelheid

8

Ammunitie – Totaal

8

Ammunitie – Magazijn

7

Bereik

4

Explosief Bereik

0

Prijs

4

Beschrijving

Dit machinegeweer van Duitse makelij en van hoogwaardige kwaliteit schiet vele kogels achter elkaar. Een magazijn bevat redelijk veel kogels, en herladen gaat vrij vlot. Een absolute topper voor de aspirant gangster. Het enige nadeel aan dit wapen is dat het vrij weinig schade doet per kogel.




Naam

AK-47

Kracht

7

Anti-Pantser

6

Vuursnelheid

6

Ammunitie – Totaal

7

Ammunitie – Magazijn

7

Bereik

6

Explosief Bereik

0

Prijs

6

Beschrijving

Wereldbekend en op de zwarte markt flink in omloop, dit betrouwbare Russische machinegeweer schiet kogels van een hoog kaliber. Niet al te precies, maar krachtig.




Naam

X1 Sten Autocannon

Kracht

8

Anti-Pantser

7

Vuursnelheid

5

Ammunitie – Totaal

6

Ammunitie – Magazijn

3

Bereik

8

Explosief Bereik

2

Prijs

9

Beschrijving

Dit experimentele automatisch kanon dat in Nederland op een geheime locatie gefabriceerd wordt vuurt relatief langzaam maar zeer accuraat grote explosieve kogels af op de vijand. De kogels richten schade aan over een klein gebied, en is zelfs effectief tegen voertuigen. De enige nadelen zijn de beperkte munitie en hoge prijs.




Naam

M136 AT-7 Missile Launcher

Kracht

9

Anti-Pantser

8

Vuursnelheid

1

Ammunitie – Totaal

3

Ammunitie – Magazijn

1

Bereik

10

Explosief Bereik

10

Prijs

8

Beschrijving

Met dit antitankwapen kun je eenvoudig raketten afvuren. Deze vliegen in rechte lijn naar je doelwit en veroorzaken grote explosies.




Naam

X50 Blaster Bomb Launcher

Kracht

10

Anti-Pantser

10

Vuursnelheid

1

Ammunitie – Totaal

5

Ammunitie – Magazijn

1

Bereik

7

Explosief Bereik

7

Prijs

10

Beschrijving

Een experimenteel wapen wat op afstand bestuurbare raketten afvuurt, welke ontploffen wanneer ze tegen een obstakel botsen of te ver vliegen. Hoewel de raketten van dit wapen een beperkt bereik hebben, stellen ze de gebruiker in staat om bijvoorbeeld om hoekjes te schieten. Wanneer de speler een raket afschiet kan hij met zijn muis de raket besturen. Je bent dan ook redelijk kwetsbaar als je een raket aan het besturen bent.



Naam

10KG ANFO

Kracht

8

Anti-Pantser

4

Vuursnelheid

1

Ammunitie – Totaal

3

Ammunitie – Magazijn

n.v.t.

Bereik

0

Explosief Bereik

8

Prijs

4

Beschrijving

Goedkoop en effectief! Dit geïmproviseerde wapen wat bestaat uit ammoniumnitraat, autobrandstof en een tijdsontsteker veroorzaakt een redelijk grote explosie. Perfect om gebouwen mee omver te blazen. Helaas, vanwege het gewicht van dit “wapen” moeten ze neergezet worden.




Naam

C4 Remote Detonation Bomb

Kracht

10

Anti-Pantser

8

Vuursnelheid

1

Ammunitie – Totaal

3

Ammunitie – Magazijn

n.v.t.

Bereik

0

Explosief Bereik

10

Prijs

8

Beschrijving

Heel wat krachtiger en betrouwbaarder dan welke geïmproviseerde bom dan ook, C4 stelt de speler in staat om doelwitten op een veilige afstand op te blazen. Als de bom eenmaal geplaatst is kan door nog een keer op de vuurknop te drukken de bom worden ontploft.

Het enige nadeel is de hoge prijs.





Naam

Signalrakete 901

Kracht

7

Anti-Pantser

3

Vuursnelheid

2

Ammunitie – Totaal

5

Ammunitie – Magazijn

n.v.t.

Bereik

6

Explosief Bereik

5

Prijs

5

Beschrijving

Deze lawinepijl is geschikt om mensen weg te jagen, of zelfs als geïmproviseerd wapen. Door ze plat op de weg te leggen en aan te steken vliegen ze met hoge snelheid door de straat om vervolgens te ontploffen. Wanneer ze op de grond gelegd zijn, duurt het een tijdje voordat ze daadwerkelijk ontsteken. Als de pijl onderweg iemand raakt zal het tot ontploffing komen en het slachtoffer en omstanders dodelijk verwonden.




Naam

Molotov cocktail

Kracht

5 (veroorzaakt een tijdelijke vuurzee wat schade over tijd aanricht)

Anti-Pantser

2

Vuursnelheid

2

Ammunitie – Totaal

4

Ammunitie – Magazijn

n.v.t.

Bereik

4

Explosief Bereik

6 (grootte van de vuurzee)

Prijs

5

Beschrijving

Steek deze brandbom aan en gooi hem in de richting van de vijand. Zodra het neervalt of een object raakt ontploft de fles met brandstof en ontstaat er een vlammenzee. Bijzonder geschikt om mensen te verwonden, en door de grote uitwerking kun je er groepen mensen tegelijk mee aanvallen.




Naam

High-Explosive Grenade

Kracht

7

Anti-Pantser

5

Vuursnelheid

2

Ammunitie – Totaal

5

Ammunitie – Magazijn

n.v.t.

Bereik

5

Explosief Bereik

6

Prijs

6

Beschrijving

Trek de pin eruit, gooi hem weg. Deze granaten zijn uitgerust met een schoksensor, waardoor ze onmiddellijk ontploffen nadat ze tegen een oppervlak kaatsen. Er volgt een flinke ontploffing die iedereen die te dichtbij staat dodelijk verwond. Kijk uit dat je niet jezelf raakt hiermee!


Powerups


Speed pil
Met deze drug kan de speler tijdelijk sneller rennen.

EHBO Kistje
De speler kan dankzij het EHBO kistje zijn eigen verwondingen op het veld verzorgen en zo (gedeeltelijk) genezen van zijn verwondingen. Afhankelijk van de grootte van het kistje (klein, middel, groot) en het aantal spullen erin kunnen er ook meer verwondingen verzorgt worden.

Munitie
Munitie is er voor elk soort wapen. Munitie voor het ene wapen kan natuurlijk niet gebruikt worden voor het andere wapen. Bij overgenomen basissen is er altijd munitie beschikbaar.

Munitiekist
Deze kist voorziet de speler toevallig altijd van de juiste munitie voor het wapen dat hij geselecteerd heeft!

Bankbiljetten
Dit geld is eigenlijk waar het allemaal om draait. Hoe meer geld, hoe meer respect, hoe meer mogelijkheden. Soms ligt het voor het oprapen, maar vaak moet krijg je het in ruil voor het klaren van een klus.

Nieuwe burgerkleren
Deze kleren zorgen ervoor dat de politie hem niet meer herkent indien de speler gezocht wordt


Interactie met de omgeving


Er is veel interactie met de omgeving in het spel. Wat niet opgenomen is in een van de volgende lijsten zal op geen enkele wijze reageren en kan dus ook niet kapot.

Generieke objecten
Deze objecten komen vaak voor in het spel

Object

Interactie

Resultaat

Auto

Kogel

Ontploft na het 100 rake schoten




Explosie

Ontploft direct




Vuur

Ontploft na 10 seconden




Botsen

Slaat af na herhaaldelijk tegen muren of andere objecten botsen

Raam

Kogel

Gaat bij 1 rake kogel direct kapot




Explosie

Gaat direct kapot

Burger

Overrijden met auto

Er ontstaat een bloedvlek

Politieagent of politieauto

Object ziet in zijn waarnemingsveld dat speler een wapen gebruikt of een voetganger platrijdt

Politie wil speler arresteren. Indien de speler al gezocht werd dan zal de politie meer moeite gaan doen om hem te arresteren

Straatmeubilair
Straatmeubilair kan in principe kapot door er tegenaan te rijden met een auto, er op te schieten of door vuur en explosies tenzij anders aangegeven.
Elk element heeft een maximum hoeveelheid schade die hij kan opnemen voordat het veranderd in brokstukken. Als iets in de brand staat door vuur dan wordt de sterkte geleidelijk verminderd zolang het in brand staat. Als de sterkte 0 bereikt dan verandert het object ook in puin. In de lijst is dat als 'sterkte' aangegeven in een schaal van 0 tot 100



Object

Sterkte

Opmerkingen

Bushok

40




Bloembak

10




Struik

2




Lantaarnpaal

80

Uitzondering: kan niet kapot door vuur of kogels

Bankje

10




Prullenbak

5




Houten picknick tafel

10




Brievenbus

10




Ijzeren paal

80

Uitzondering: kan niet kapot door vuur of kogels

Houten paal

20




Wegafzetting

25




Pion

5




Flitskast

50




Lege olieton

10




Gevulde olieton

10

Grote explosie

Telefoonpaal

30






Missie objecten

Deze objecten en het resultaat zijn specifiek voor bepaalde missies. Als de speler niet deelneemt aan een missie waar het object toe hoort dan zal het object niet reageren. De objecten kunnen ook reageren op bepaalde andere objecten





Object

Interactie

Resultaat

Opblaasbare muur

Explosie

Er ontstaat een gat in de muur waar de speler doorheen kan

Camera

Speler komt in de zichtbaarheidgebied van de camera

De vijand wordt gealarmeerd

Pasjessysteem

Speler voert een specifiek pasje in

Toegangspoort gaat open

Kluisdeur

Explosie

Kluisdeur staat open

Toegangsdeur

Speler gebruikt sleutel

Toegangsdeur gaat open

Benzinestation

Explosie

Grote ontploffing










Er is veel interactie met de omgeving: er kunnen namelijk door wapenvuur veel dingen kapotgemaakt worden zoals straatmeubilair, auto's en ramen. Ook kunnen sommige muren en zelfs gebouwen opgeblazen worden.


Explosies zullen objecten die kapot kunnen en in de buurt staan beschadigen of vernietigen. Met de auto is het ook mogelijk om bepaald straatmeubilair te beschadigen of te vernietigen.
Verder zijn er knoppen en pasjessystemen die poorten openen, camera's die vijanden alarmeren en uiteraard is er nog politie die in actie komt zodra ze je op heterdaad betrappen of als ze een melding binnenkrijgen.


Spelstatus opslaan en laden


De speler kan het spel opslaan als hij bij een 'thuisbasis' van zijn bende is. Dit voorkomt dat de speler op elk moment kan opslaan, wat dan weer misbruikt wordt om alle missies in één keer te halen.

Verder, wanneer je overal zou kunnen opslaan zou dat betekenen dat de status van elk karakter, voertuig, richting en snelheid van het voertuig, projectiel, missiestatus schade van elk onderdeel, en wat dan ook bijgehouden moet worden.


Verliezen en nog een keer proberen hoort er nou eenmaal bij. Er wordt de speler ook aangeboden op het spel op te slaan zodra hij een missie heeft voltooid. Dit om ergernis te voorkomen als hij het spel wil afsluiten en dan nog een eind moet lopen of rijden om alleen maar op te kunnen slaan.

Bij het opslaan worden alleen de spelrelevante gegevens opgeslagen. De posities van de willekeurige auto's en voetgangers in de omgeving wordt dus niet opgeslagen. De voortgang van de missies, de hoeveelheid munitie, leven, geld en het bezit van speciale items uiteraard wel. Een spel kan praktisch oneindig vaak opgeslagen worden. Oude opgeslagen spellen kunnen verwijderd of overschreven worden.

Een speler kan ook een spel laden. Dit kan in het beginscherm via het menu, en tijdens het spelen van een spel. Bij elk opgeslagen spel is de datum en tijdstip van het moment van opslaan zichtbaar.

Camera

Het spel is een zogenaamd 'topdown' spel. Dat betekent dat de speler alles van bovenaf ziet. Het hele spel is tweedimensionaal, maar er wordt gebruik gemaakt van 'vals 3D'. Dat betekent dat doormiddel van schaduweffecten en muren, die niet eens precies volgens de juiste perspectief kloppen, er een soort van hoogte wordt gecreëerd in de tweedimensionale wereld.

Helemaal precies kloppen de perspectieven dus niet. Muren van gebouwen zijn bijvoorbeeld altijd even goed zichtbaar, terwijl je van een persoon of auto alleen precies de bovenkant ziet. Het is dus lastig te zeggen of de camera nou 'recht boven' of 'schuin boven' de wereld staat.

Waar het het meest op lijkt is dat de camera precies rechtboven de speler naar beneden kijkt. De speler is altijd het middelpunt van de camera. Er omheen kun je toch van gebouwen de muren zien, en de opdrukken van borden. Dit maakt de wereld mooier en gedetailleerder.



Zelda: A Link To The Past screenshot. Laat zien dat de speler het middelpunt van het scherm is en de perspectieven vals zijn.





Een screenshot van een vroege prototype van het spel

Bediening


Het spel wordt gespeeld met een muis en toetsenbord, of in het geval van de Xbox 360 met de Xbox 360 controller.

Handeling

PC

Xbox 360

Vooruit lopen / gas geven

Pijltje vooruit / W

Linkerpookje naar voren

Achteruit lopen / remmen

Pijltje achteruit / S

Linkerpookje naar achteren

Zijwaarts naar links bewegen

Pijltje links / A

Linkerpookje naar links

Zijwaarts naar rechts bewegen

Pijltje rechts / D

Linkerpookje naar rechts

Rondkijken

Bewegen muis

Rechterpookje

Wapen herladen

R

X-knop

Vooruit door lijst met wapens scrollen

Omhoog Scrollen

B-knop

Achteruit door lijst met wapens scrollen

Omlaag Scrollen

A-knop

Openen / sluiten menu

Esc

Start

Map bekijken / sluiten

F4

Back

Met ‘generieke actie’ uitvoeren wordt bedoeld:



  • het openen van deuren

  • in- en uitstappen bij auto’s

  • indrukken en omschakelen van knoppen en hendels

  • het gebruiken van missieobjecten en specifieke missieacties zodra de speler daartoe in staat is. Bijvoorbeeld het plaatsen van een bom zodra hij naast de auto staat dat opgeblazen moet worden. Of het invoeren van een wachtwoord bij een beveiligde ingang van een legerbasis.

Karakters


De Speler
Vladimir Romanov – Bom expert
Dynamietstaven, C2, C4, IED’s… als het om explosieven gaat is Vladimir ongeëvenaard. Afkomstig uit Rusland om in Nederland de macht van de onderwereld over te nemen en wraak te nemen op een oude rivaal ..
Vriendelijke Bendeleden
Deze mensen zijn vriendelijk en patrouilleren de straten van overgenomen gebieden. Als je ze neerschiet of omver rijd draai je zelf op voor de kosten, dus kijk uit waar je richt! Belangrijke karakters binnen deze bende zijn:

Vladimir Romanov – Bom expert
Dynamietstaven, C2, C4, IED’s… als het om explosieven gaat is Fedor je man. Fedors verleden is gehuld in mysterie. Er gaan geruchten dat Fedor in het verleden zijn oude baas heeft proberen om te leggen, waarna hij zwaar gewond was geraakt. Hoe dan ook, Fedor wil wraak.

Klaus Kelner – Wapen expert
Een oude rot in het vak, Klaus was eens lid van een geheime ondergrondse organisatie die opgericht was om buitengewone bedreigingen te voorkomen. Maar door het gebrek van aliens en monsters om te bestrijden verveelde Klaus zich dood en werd hij bijna krankzinnig. Gelukkig heeft hij onze bende gevonden en is nu een productief lid van de team.

Nikolai Lucketski – Spionage expert
Lucketski heeft de binnenkant van wel twintig gevangenissen gezien. Maar dankzij zijn bijna bovennatuurlijke vaardigheden weet hij altijd wel te ontsnappen. Helaas voor Lucketski, werd hij bijna vermoord door een vijandelijke bende nadat hij getracht had van hen te stelen. Nadat hij door onze bende gered was, besloot hij ons te helpen.

Hans de Boer – Huidige baas
“Ruthellez end efficiant”, zegt de Boer vaak in een krom Engels accent. Maar ruthless is hij zeker; door zich een bloederig pad te wagen door zijn oude bende, wist hij aan de top te komen en richtte hij onze bende op. Of hij nu echt efficiënt is valt nog te betwijfelen…

Vijandelijke bendeleden
Deze mensen zullen op je schieten wanneer ze je zien. Uitkijken dus! Net als je eigen bendeleden zullen deze mensen de straten patrouilleren van gebieden die van hun zijn.

Kaasman
Deze mysterieuze man is de leider van de grootste vijandelijke bende. Niemand behalve zijn belangrijkste stafleden weet zijn ware identiteit, wat hem uitschakelen heel wat lastiger zal maken…

De Overheid
Met alle chaos op de straten heeft de overheid het veels te druk om op een individuele gangster te letten. Maar als je teveel problemen veroorzaakt zullen zij politie en de ME inzetten om je te stoppen. Er gaan geruchten dat Mr. Kaasman de overheid indirect beïnvloed…

Neutrale partijen
Deze mensen horen niet bij een bepaalde groep. Ze zijn dan ook niet vriendelijk of vijandelijk en kunnen je soms zelfs helpen.

Burgers
Onwetende mensen die rond de straten lopen. Over het algemeen zijn deze mensen van geen belang, hoewel sommige je vuurschoten “in de weg kunnen zitten”. Als ze zich bedreigt voelen zullen ze proberen te vluchten.

Klaas Hermans – Handelaar
Waar Hermans zijn wapens en gereedschappen vandaan haalt weet geen mens, maar als je kwaliteit wilt en de nieuwste wapens wilt verkrijgen, dan moet je bij hem zijn. Hoe dan ook weet Hermans je altijd te vinden, en verschijnt op verschillende plekken in de stad.
Via Hermans kun je wapens met korting kopen die je bende nog niet eens in het bezit heeft.


Neutrale missiegevers
Rond de stad zijn mensen verspreid die je missies kunnen geven die niets met je bende te maken hebben. Als je extra geld wilt verdienen, kun je altijd bij deze mensen terecht.
Yoram van der Sloot – Neutrale missiegever
Met zijn doorgeslagen gedachtegang ziet hij overal geld in. Of het nou gaat om vrouwen verhandelen of het importeren en verkopen van een zeecontainer met explosieven, niks gaat hem te ver.
Samir B. – Neutrale missiegever
Net vrij uit de gevangenis heeft hij nog wel een paar explosieve klusjes voor je die hem nooit gelukt zijn.

Willem Snolleeder – Neutrale missiegever
Een ijskoud en weinig spraakzaam persoon. Hij kent nog wel iemand die hij graag geliquideerd ziet.


Omgeving


Het spel speelt zich overdag af in de straten van Den Bosch. Het is altijd mooi weer in het spel, alsof het hoogzomer is en de zon volop schijnt. Er zal veel groen in het spel voorkomen om een grijze eentonigheid van gebouwen en wegen te voorkomen. De speler bevindt zich altijd op het vaste land op verharde ondergrond of gras. Het verhaal in het spel speelt zich af in 2018, wat betekend dat alles modern is maar dat het niet te futuristisch is.
Het spel heeft een tekenfilmachtige uitstraling. Toch zullen er realistische en herkenbare elementen in terug te zien zijn. Denk aan auto's, voetgangers, en bekende dingen van Den Bosch zoals het Centraal Station en de grachten.


Verhaal


Het jaar is 2018 2040, de westerse wereld verkeert zich in een staat van chaos. Criminele organisaties hebben het voor het zeggen over de straten, terwijl overheden machteloos staan. De politie en het leger wordt ingezet om de orde te herstellen, maar zij staan machteloos tegenover de zwaar bewapende syndicaten en veroorzaken alleen maar nog meer chaos.

In Nederland staat de misdaad nog in zijn kinderschoenen. Het land wordt bezet door een groot aantal kleine bendes. Veel van deze bendes zijn niets meer dan een stel schooiers, maar er zijn er een paar bendes die grotere plannen hebben.



Jij, Vladimir Romanov, bent lid van één zo’n bende. Het is dan ook aan jou de taak om je bende te helpen aan de top te komen en uiteindelijk de macht van de bende over te nemen. Je begint in een klein vervallen warenhuis aan de rand van de stad Den Bosch, maar je ambities zijn groot: Het veroveren van Den Bosch om van je bende een heuse Maffia te maken.
Er is maar één manier om dit te volbrengen: Het uitschakelen van het zwaarbewaakte stadsbestuur in het hart van Den Bosch! Maar voordat dit kan gebeuren zul je als bende heel wat meer macht moeten winnen…






De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina