Requiem voor Fauré



Dovnload 23.83 Kb.
Datum22.07.2016
Grootte23.83 Kb.




Secretariaat: J. Van Haesendonckstraat 42, 2180 Ekeren

Tel. 03 542 69 55

IBAN BE29 4145 0206 5164 – BIC KREDBEBB

www.davidsfonds.be


Mededelingen 42ste jaargang oktober 2015 nr. 8

Het Davidsfonds nodigt u uit


Requiem voor Fauré
monoloog met muziekfragmenten door

Jos Meersmans
donderdag 12 november 2015 - 20 uur

Ekers Hof, Groot Hagekruis, 9/1


Toegang: 9 euro - met Davidsfonds cultuurkaart (leden): 7 euro

abonnementen Ekerse Gesprekken: gratis

wie aan de kassa betaalt, betaalt 1 euro extra
inschrijving (ekeren@davidsfonds.net of 03/542.69.55) en betaling op rekening van Davidsfonds Ekeren: BE29 4145 0206 5164

de Weser en haar Renaissance

het Münsterland

vierdaagse uitstap

van 13 tot 16 mei 2016 (Pinksterweekend)

Jos Meersmans
Het is niet de eerste keer dat wij Jos Meersmans uitnodigen. De intimistische en muzikale componistenportretten die hij eerder in Ekeren bracht (Schubert, Chopin, Tsjaikovski, Mahler, Haydn, Mozart) werden door de aanwezigen steeds sterk gewaardeerd.


Jos Meersmans studeerde musicologie aan de KUL en is leraar muziekgeschiedenis en algemene muziekcultuur aan het stedelijk conservatorium te Leuven. Hij doceert ook aan de Universiteit Vrije Tijd van het Davidsfonds.


Hij is echter ook een begenadigd verteller. Zijn eigen manier van presenteren zorgt voor een aangrijpende sfeer. Zijn vertellingen, dat hebben wij telkens mogen ervaren, grijpen aan en geven een menselijk beeld van de componist waar het verhaal om draait. Het doet ons anders –en beter- naar de muziek luisteren
Requiem voor Fauré
In Requiem voor Fauré vertelt Robert Lortat, één van de grootste componisten van zijn tijd, over zijn vriendschap met Gabriel Fauré (1845 – 1924).
Naast zeer bekende en beklijvende fragmenten uit het werk van Fauré (denken we maar aan het Pie Jesu uit zijn requiem), komen ook Saint-Saëns, Debussy en Ravel aan bod.

De petites histoires tekenen zich af tegen een snel veranderende tijd na de Frans-Pruisische oorlog van 1870. De zeden worden losser, de wereld lichtvoetiger, tot de ‘Groote Oorlog’ alle illusies wegneemt en giftgas een streep trekt door een ontluikende carrière.


In deze monoloog wordt dan ook de tragiek van de eerste wereldoorlog herdacht.
Gabriel Fauré
De Franse Fauré volgde in zijn opleiding onder andere les bij Camille Siant-Saëns. Later werd hij docent en directeur aan het Conservatoire national supérieur de musique van Parijs en gaf er op zijn beurt les aan Maurice Ravel.
Hij was koordirigent en organist aan de Parijse Madeleine kerk en schreef er onder andere zijn Requiem, dat werd opgebouwd rond het Pie Jesu.
Over dit Requiem zei Fauré onder andere het volgende: Alles wat ik kon opbrengen op religieus gebied heb ik in het Requiem gestopt, wat bovendien het stuk domineert van begin tot eind met een groots humaan gevoel van het geloof in de eeuwige rust", en ook nog: "Het is gezegd dat mijn Requiem niet de angst voor de dood uit, en iemand noemde het een slaapliedje voor de dood. Maar zo zie ik de dood, als een blijde overlevering en een streven naar de blijdschap hierboven, in plaats van een pijnvolle ervaring. (…) In mijn Requiem heb ik misschien ook instinctief een vluchtweg gezocht van wat goed en deugdelijk is, na al die jaren van het spelen van orgel op begrafenissen! Ik weet het zeker, ik wilde iets anders schrijven."

De Weser en haar Renaissance en het Münsterland
Een vierdaagse uitstap in de voetsporen van mevrouw Charlotte
Sophie Bentinck, gravin van Aldenburg.


Een leven in de 18de eeuw met rijkdom, verarmde adel en hartstocht.
Ook dit jaar trekken we met onze gids Paul Koop naar Duitsland. Daar valt inderdaad nog één en ander te ontdekken.
De Weservallei en het Münsterland is bij de haastige toerist minder bekend.
Ten onrechte: het is een land vol rustige schoonheid in het hart van historisch Europa. Het is ook een land van gastvrijheid waar in de ‘Gasthoven’ vers gebrouwen bier van dorpsbrouwerijen wordt geschonken.
De Weser is een belangrijke verkeersader. Van Bremen tot Kassel ligt zij bezaaid met talrijke historische stadjes. De rijkdom van de middeleeuwse handel is nog steeds af te lezen in de historische gebouwen, de kerken, de kastelen. Het hoogtepunt van deze architectuur en bouwstijl is de Weser Renaissance. Een aaneenschakeling van bewaarde stadskernen, gekoesterde dorpen, pastorale landschappen verwelkomen de rustige reiziger, ver weg van de overspannen steden
Dag1: Soest – Wewelsburg
Na het middagmaal in Soest bezoeken we de Wewelburg, een driehoekig renaissancekasteel dat in de 17de eeuw door de Prinsbisschop van Paderborn gebouwd werd.

In 1934 werd het gebouw door Himmler aangewezen als een centraal religieus oord waarin de heidense Germaanse elementen van het nazisme zouden worden verzameld en verder ontwikkeld. De Wewelsburg zou in de ogen van de nazis de burcht van de Graal worden.


Nu is er in het kasteel een museum ingericht als waarschuwing tegen totalitarisme en terrorisme. Ook is er een historisch museum over het Paderborner land.
Dag 2: Bückeburg en Hameln
In de voormiddag bezoeken we Bückeburg, het gezellige stadje in het noorden van het natuurpark Weserbergland, waar we verblijven. We bezoeken er het Schloss. Graaf Ernst von Schaumburg besloot in het begin van de 17de eeuw zijn residentie over te brengen naar Bückenburg. De Grave nresideren nog steeds in het prachtige barokkasteel.
Na de middag maken we een wandeling door Hameln, een oud hanzestadje tussen de beboste heuvelruggen van de Weservallei. Wij kennen het stadje natuurlijk van het sprookje de rattenvanger van Hameln van de gebroeders Grimm. De stad heeft veel te bieden aan de cultuurtoerist: historische gebouwen getuigen van de Weserrenaissance, met de Rattenkrug als voorbeeld (waar we het middagmaal gebruiken).

Dag 3: Detmold en Bad Salzuflen
Vlakbij Detmold ligt het Hermannsdenkmal, een kolossaal beeld van 35 meter hoog dat in de 19de eeuw werd gebouwd en herinnert aan de slag bij het Teutonerwoud in het jaar 9. In die slag versloeg Arminios (Hermann), de vorst van de Germaanse stam der Cherusken, de Romeinse legioenen onder leiding van Publius Varus.
Bad Salzuflen is een van de oudste steden in Duitsland waar de zoutwinning centraal stond. Door haar ‘zoutmonopolie’ verwierf het grote rijkdom. De ‘Altstadt’ bezit talrijke huizen uit de 16de en 17de eeuw in de Weserrenaissance stijl. Beroemd is het ‘Gradierwerk’. Sinds 1767 loopt deze zoutwal dwars door de stad. Men kan er doorheen wandelen en de jodium lucht volop opsnuiven .
Dag 4: Münster




Münster heeft een rijke geschiedenis. Als Hanzestad aan de Salzstrasse was het een belangrijke schakel in het handelsverkeer.
In 1648 werd er de ‘Vrede van Westfalen’ gesloten, die het einde betekende van de tachtig- en dertigjarige oorlog. De scheiding van de Nederlanden werd door dit verdrag officieel.
In de 8ste eeuw werd in Münster een bisdom opgericht met Ludgerus als eerste bisschop. Het klooster ‘ monasterium’ gaf de naam aan de stad Münster. In de Sankt Paulusdom vind je veel romaanse en gotische sporen. In het voorportaal staat het Paradijs afgebeeld. Er zijn twee koren, typisch voor de Rijnlandse kerkbouw. Het westkoor heeft twee torens.
Het Stadhuis is een van de mooiste burgerlijke gotische bouwwerken in Europa. Het wer volledig heropgebouwd na de vernieling tijdens de oorlog. Gelukkig had men het interieur vooraf in veiligheid kunnen brengen.

In de Friedensaal: werd na vijf jaar onderhandelen de vrede van 1648 gesloten.. Het houten interieur van de Friedenssaal is een meesterwerk van de Renaissance. Er is de ‘ gouden haan’, een vergulde zilveren bokaal, die de inhoud van een fles wijn bevat.


De St. Lambertikirche is een sobere gotische hallenkerk met aan de buitengevel nog de drie ijzeren kooien, waarin de lijken van de drie leidende ‘ wederdopers’ ( ondermeer deze van Jan van Leiden) in 1535 werden opgehangen tot afschrikwekkend voorbeeld.

Het is tenslotte heerlijk kuieren op de Prinzipalmarkt, een prachtige straat met mooie gevels en arcaden.


We overnachten in hotel Ambiente, een vier sterrenhotel in het historische centrum van Bückeburg (www.ambiente-hotel.de).

De deelnameprijs aan deze uitstap is op 530 euro vastgesteld. Hierin zijn begrepen: de reis en alle uitstappen, de toegangsprijzen voor het Schloss Bückeburg en de Wewelsburg, het verblijf, alle eetmalen vol pension (vanaf het middagmaal op vrijdag tot en met het middagmaal op maandag – uitgebreid ontbijtbuffet en avondmaal in het hotel), de gids. Voor een éénpersoonskamer moeten wij een toeslag vragen van 60 euro. Niet-leden betalen respectievelijk 575 en 635 euro. Wie een annulatie- en bijstandsverzekering wil, betaalt een surplus van 14 euro (expliciet te vermelden bij inschrijving en te betalen bij het voorschot).



U kan inschrijven tot 1 februari 2016 bij Bart Beheydt (03 542 69 55, bart.beheydt@telenet.be). De inschrijving wordt definitief na overschrijving van een voorschot van 250 euro per persoon (rekening BE 29 4145 0206 5164 van Davidsfonds Ekeren). De annulatieverzekering indien gewenst
(14 euro) moet ook met het voorschot betaald worden.

Het aantal inschrijvingen is beperkt tot 40. Wijzigingen aan het programma zijn steeds mogelijk. Bij onvoldoende inschrijvingen gaat de reis niet door. Programma onder voorbehoud.


Oproep aan onze leden kunstenaars
Wij plannen in de loop van februari opnieuw een kunsttentoonstelling. Deze zou plaatsvinden op de zolderverdieping van CC252 (Hof De Bist). Dit is echter een beperkte ruimte zodat het aantal werken dat kan tentoongesteld worden dan ook sterk zal beperkt worden.

Om een beeld te krijgen van de mogelijkheden verzoeken wij alle kunstenaars die willen deelnemen ons hiervan te verwittigen op uiterlijk 20 november (ekeren@davidsfonds.net of 03/542.69.55).



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina