Res: Parkeerplaats winkelcentrum aan de Rue Bay Bonnet

Datum23.07.2016

400. FLÉRON 15,4km

www.wandelgidsardennen.nl

Startadres: Parkeerplaats winkelcentrum aan de Rue Bay Bonnet.

(Vlak bij de rotonde aan de Avenue des Martyrs).

Op vrijdag is er markt, parkeer dan bij het winkelcentrum. Neem de A2 Luik en volg Aachen-Verviers. Neem afslag Fléron en volg de borden Fléron-Liege. Aan de dubbele rotonde RD. Aan de grote rotonde met vele restaurants neemt u de tweede afslag. Na 50m L de parkeerplaats op.

Tijdens deze wandeling door Pays de Herve sud met 390m hoogteverschil wandelt u omlaag naar het prachtige dal van de Vesdre. In Prayon na 6km is een eetcafé. Na een mooi stuk langs de Vesdre wordt het pittig klimmen door weilanden en bossen naar een hoogte van 220m vanwaar u een schitterend uitzicht heeft. Via het dorpje Magnée loopt u terug naar Fléron. Onderweg passeert u de bekende klap- en draaihekjes. Aan het eind zijn enkele restaurants. Neem na regenval een wandelstok mee om af te dalen.
Gps afstand: 15400m

Looptijd: 3.45

Hoogteverschil: 181m

Samenstelling route: Jan Nobbe (1995).

400. FLÉRON 15,4km

(Volg bij punt 3 even het extra routekaartje onderaan deze tekst).

1.   Vanaf de weg loopt u RD langs de Lidl de parkeerplaats op van het winkelcentrum. Bij de C&A even R en neem de eerste weg L, dus links langs de winkel Kius Styling. Houdt links aan tot aan de grote kruising met café. Steek over en ga RD langs het fitnescentrum. De weg loopt omlaag langs wat scholen en aan de T-splitsing R door de Rue Eugène Jehaes. Aan de T-splitsing L de doodlopende weg in. U komt aan de 3-sprong met Rue de la Longue Hayoulle. Let op! Ga hier R het bospaadje in door een naaldbos. Langs wat paaltjes loopt u RD het loofbos in (F15 geel). Neem aan de bosrand het graspad naar rechts (F15 geel).
2. Aan het eind komt u bij een groen hek aan de asfaltweg. Steek schuin rechts de weg over en ga RD door een nauwe doorgang het weiland in. Blijf rechts van de afrastering lopen langs wat schuurtjes. Loop een volgend weiland binnen en ga meteen L het weiland omlaag, u loopt rechts van de afrastering. Beneden in de rechterhoek loopt u het volgend weiland binnen (geel F15/blauw/wit-rood). Loop rechts van de afrastering omhoog. In de linkerhoek neemt u het smalle voetpad RD langs de afrastering. Aan het eind van het graspad L over de asfaltweg (blauw). Buig mee naar rechts en negeer 2 wegen links en ga RD over de Rue Niton. Negeer een zijweg rechts.
3. Aan de T-splitsing R richting Romsée (Volg even het extra routekaartje). Negeer de doodlopende weg links en ga RD door de Rue Colonel Piron. Bij huisnr. 1a neemt u de eerste weg L (Rue des Combattants). Aan de kruising RD (groen/rood). Neem de eerste weg L, dit is wéér (Rue des Combattants). Negeer in de bocht meteen de zijweg links (Voie Collas – bordje is weg!). Volg geruime tijd de asfaltweg tot aan een ruime 3-sprong. Hier RD ( groene pijl ) ( Rue Du Haras )" De weg wordt een veldweg en u komt bij een boerderij.
4. Voorbij de boerderij neemt u schuin links de veldweg. Hier heeft u een eerste uitzicht op het prachtige dal van de Vesdre en in de verte de eerste Ardennen. Volg geruime tijd de veldweg en aan de 3-sprong waar deze naar rechts buigt gaat u RD een steil hol grindpad omlaag. Beneden aan de 3-sprong L de veldweg volgen. Loop geruime tijd omlaag en negeer een inrit rechts naar huisnr. 35. Na geruime tijd maakt de weg een scherpe bocht naar rechts en u komt bij een bordje “ Zone refuge” (achterkant bord, bord op dit moment weg!). (Beneden ziet u de verkeersweg). Ga 5m voorbij dit bordje scherp L de bosweg in. Volg de smalle asfaltweg langs een zitbank en wat rotsen. We komen aan de voorrangsweg in Chaudfontaine, hier L.
5. Na enige tijd lopen we Foret binnen en neem de eerste weg R (Rue du Pont). Loop de brug over en aan de 3-sprong voor de kerk L. Negeer meteen de zijweg links. Neem de eerste weg R, rechts is een parkje met een bankje (6km). (U kunt ook doorlopen tot het café bij 6,3km). Aan de kruising RD de grindweg in en RD door het tunneltje onder de spoorlijn door. Meteen na de tunnel L over de asfaltweg. Na enige tijd ziet u rechts het café Fassotte waar u een lekkere kop koffie kunt drinken (6,3km).
6. Loop langs het café Fassotte de weg omhoog en boven aan de 3-sprong RD langs de spoorlijn (Rue Trou Lina). Aan het eind van de weg scherp L door het lage tunnetje onder de spoorlijn door. Meteen na de tunnel L het trapje omhoog en dan meteen weer L het graspad volgen. U loopt nu dus rechts van de Vesdre. Volg nu geruime tijd het mooie graspad langs de Vesdre. U loopt onder een brug door en aan de overkant ziet u de kerk van Prayon waar we straks komen. U passeert een zitbank. Aan het eind RD de asfaltweg volgen tot aan de brug.
7. Ga L de brug over en volg de drukke straat. (Aan de rechterkant is een bakker met heerlijk gebak, mmmm! Neem de eerste weg L (Rue de la Marbrerie). Aan de 3-sprong voor een loods R en negeer een grindweg links. Neem de 1e weg R (links ligt de kerk) de éénrichtingsweg in (Rue du Marché. Steek de voorrangsweg over en ga even L. Voorbij huisnr. 81 R het steile geasfalteerde voetpad omhoog. Nu begint het klimgedeelte van deze wandeling. Volg dan het steile bospad omhoog door het bos. Let op! Zodra u uit het bos komt ziet u links een naaldboom. Ga hier nog 20m RD en dan R een steil graspaadje omhoog door de berm, het weiland in. Loop steil omhoog door het weiland richting twee lantaarnpalen boven aan de weg. Ca. 25m voordat u boven bent, aan een Y-splitsing van graspaden R aanhouden richting de rechtse lantaarnpaal Loop onderlangs die rechtse lantaarnpaal en dan links omhoog naar de verkeersweg. (Als u even naar links loopt heeft u in de bocht een schitterend uitzicht!).

8. Ga hier R de asfaltweg omhoog. Loop enige tijd omhoog langs wat huizen tot u aan de linkerkant de achterkant van een verkeersbord (verboden voor alle motorverkeer) ziet. Ga hier scherp L het graspad omlaag. Aan de 3-sprong met een wegwijzer (rode rechthoek) R het smalle graspad in. Daal het steile pad af en u passeert twee bruggetjes vlak na elkaar. Let op! U loopt weer het bos in en meteen aan de 3-sprong met wegwijzer (rode rechthoek) R het paadje zeer steil omhoog! U komt uit het bos en blijf rechts van de afrastering door het weiland lopen met links mooi uitzicht. U begint aan een lange klim. In de linkerhoek bij een ijzeren hek R het weiland omhoog lopen, rechts langs de bomen. U passeert een ruïne van een huis en loop verder omhoog. Loop helemaal boven naar de linkerhoek bij de bosrand (bordje Grand promenade des Forèt). Dit is op een hoogte van 220m.
9. Ga hier L het bospad in. U komt uit het bos en volg het graspad RD. U daalt een steil bospad af en aan de 3-sprong met rechts een berkenboom R. Volg het steile bospad omlaag, voorzichtig bij nat weer! Beneden aan de schuine T-splitsing voor een afrastering R omhoog. Na geruime tijd loopt het pad steil omhoog en boven komt u aan een 3-sprong met links een diepe rotskuil. Ga hier L en na 20m aan de Y-splitsing R het holle stenige pad omlaag. U passeert een open stuk en loop dan weer het bos in. Na 40m in het bos aan de 3-sprong scherp R het bospad omlaag. Helemaal beneden bij een huis L de weg in naar de voorrangsweg.
10. Steek de weg over en ga RD de weg omhoog. Aan de kruising van grindwegen RD het bos in (blauw en rood/wit). Aan de 3-sprong scherp R het bospad omhoog voor een lange klim. We komen hijgend boven aan een asfaltweg, rechts is een manege. Hier L (blauw en rood/wit). Negeer een inrit rechts naar huisnr. 1 en volg de weg geruime tijd omhoog. Loop door tot het tweede huis met nr. 62. Ga hier R het weiland in en blijf rechts van de afrastering lopen (blauw). Aan het einde RD het weiland in. Buig meteen naar links met links van u een bomenrij en loop richting het bosje. In het bos aan de Y-splitsing L de bosweg omhoog. Aan het eind RD langs een ijzeren hek en nauwe doorgang de asfaltweg omhoog (blauw).
11. Aan de 3-sprong R de doodlopende weg omlaag (Rue Neuve). Volg de weg omlaag, dit wordt een veldweg. Let op! U komt bij een electriciteitspaal met links een grind parkeerplaatsje. (Fond du Pucet). Ga hier links van het ijzeren hek het voetpad in (blauw/geel). Ga 5m vóór een bruggetje L over een rioolbuis het bospad in (blauw/geel). Volg enige tijd het pad tussen bos en struiken door tot een 3-sprong met wegwijzer. Hier R (blauw/geel). Ga door een klaphekje (buik inhouden) het weiland in en loop schuin links richting het linkse witte huis. Ga op de uitstekende hoek van de afrastering door het draaihekje en blijf links van de afrastering lopen. Ga in de rechterhoek door een nauwe doorgang en RD over de asfaltweg. Kort daarna aan de 3-sprong RD. Neem de eerste weg R omlaag (Rue de la Longue Hayoulle). Volg de weg tot op een parkeerplaats voor een flatgebouw, hier L. Na 20m L het beklinkerde voetpad omhoog en aan de 3-sprong R aanhouden. U komt weer bij een parkeerplaats voor een flat, hier R. Op de hoek van de flat R naar de voorrangsweg. Hier L terug naar de parkeerplaats.

Auteur: Jos Wlazlo
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.