Rondreis Sri Lanka van 29-3-2011 t/m 13-4-2011 van A. Langeveld Dinsdag 29-3-2011

Datum20.08.2016
Rondreis Sri Lanka van 29-3-2011 t/m 13-4-2011 van A.Langeveld
Dinsdag 29-3-2011 ging mijn vlucht om 17.20 uur via Goa naar Colombo, waar ik dus op woensdag arriveerde. Het was een goede vlucht en ik heb wat proberen te slapen. Het was in Colombo al rond 9.00 uur (gevolg van tijdverschil). Ik heb toen de groep opgezocht en de gids en we zijn met een bus naar het hotel gereden. Prima hotel met zwembad en aan het strand. Nou hier heb ik allebei gebruik van gemaakt, ook om een beetje wakker te blijven. Want morgen gaan we echt op pad.
Donderdag 31-3-2011

Heerlijk geslapen in het Olenka Beach Hotel in Marawila vlakbij Negombo.

Vandaag zijn we via een prachtige rit, onderweg veel dakpannen fabriekjes gezien en in het typische tropische landschap veel bloemen, kerkjes, tempeltjes en rijstvelden gezien, naar hotel Miridiya in Anuradhapura gereden. De rit was ca. 230 km en we waren om 13.30 uur in het hotel. Om 16.30 uur zijn we de tempel van Mihintale gaan bezoeken,waar in de 2de eeuw voor Christus het Boeddhisme in Sri Lanka werd gebracht door een Indieer. We moesten eerst een heel eind omhoog de trap op (1850 treden) en dan je schoenen uit (uit respect) en dan nog eens een eind

omhoog op je blote voeten. Maar het uitzicht was er prachtig en er zaten ook veel apen maar deze waren niet vervelend. Boven was een grote Stupa van wel 10 miljoen bakstenen met daarin een haar van een Boeddhistische monnik. De uitleg van deze tempel en de geschiedenis werd gedaan door onze Sri Lankaanse gids Shanta en was heel interessant. Het was als volgt. De toenmalige koning werd op deze plek aangesproken door een indiase monnik en toen zei de koning, weet je wel tegen wie je spreekt? De monnik zei..ja, U bent de koning en ik kom hier om u

het Boeddhisme te brengen. Uiteindelijk heeft de koning dit geaccepteerd en zo is het Boeddhisme in Sri Lanka terecht gekomen. Na dit mooie verhaal, dat nog veel langer was zijn we weer op onze blote voeten naar beneden gegaan. Naar de plek waar onze schoenen stonden en toen weer al die trappen af. We waren rond 18.00 uur beneden. In Sri Lanka lijkt het wel of ze rond die tijd het licht uit doen want het is in een kwartiertje pik donker. Maar het was een heerlijke dag.
Vrijdag 1-4-2011

Vanmorgen zijn we naar de antieke ruinestad van Anuradhapura geweest. Waar veel cultuurhistorische monumenten zijn. Eerst naar een grote stupa van wel 105 m hoog die ze aan het opknappen waren voor het komende grote mei feest. Daarna naar het lovers-tempeltje waar een uit steen vervaardigd tableau hangt. (isurumuniya lovers) Dit steld een koningszoon voor die verliefd werd op een gewoon meisje uit het volk. Hij wilde haar toch trouwen en heeft

daardoor het toekomstige koningschap moeten laten schieten. Maar de liefde voor het meisje was toch groter. Aan de voet van het complex Isurumuni Rajamaha Vihara, dat deels uit een stenen berg bestaat, hebben ze een aantal olifanten gebeeldhoud en als er nu veel regenval is en de vijver voor die berg vol stroomt dan lijkt het net of die olifanten op het water staan (te dansen). Daarna zijn we naar de oudste boom (bo-tree) van de hele wereld gelopen. Dit is een overblijfsel van de oorspronkelijke boom van 2400 jaar oud en deze boom moet heel goed ondersteunt worden anders breken de takken. Men is in Amerika bezig om te kijken of ze deze boom

nog weer kunnen stekken. Daarna zijn we naar de grootste stupa gegaan ( 113 m hoog) en deze zijn ze aan het restaureren. Naast deze stupa heeft vroeger een klooster gestaan waar wel 2000 monnikken leefde. Verder hebben we nog de wasplaatsen gezien waar de monnikken wasten. En zijn we nog naar de halve maan cirkel gaan kijken, die ooit voor de ingang van de tempel heeft gelegen. Weer een interessante dag geweest.

Zaterdag 2-4-2011

Vandaag gaan we eerst naar Habarana een olifant-safari doen. We kwamen in een klein dorpje en daar stond een grote stellage gebouwd met een trap ervoor. De verzorger van de olifant zorgt dat de olifant onder de stellage gaat staan en dan kan je als bereider op de trap klimmen en zo op de rug van de olifant gaan zitten. De olifant heeft een frame op z'n rug gemonteerd gekregen en daar kunnen 3 of 4 personen in. De verzorger loopt naast de olifant en geeft aanwijzingen en er loopt nog een jongen omheen en die maakt dan foto's. Onderweg steekt de olifant regelmatig z'n slurf omhoog en verwacht dan dat hij een banaantje krijgt. Na een stukje zo gelopen te hebben mag de olifant even het meer in en dit doet hij keurig. Daarna loop je weer terug met de olifant en bij de stellage klim je er weer af en dan krijg je een certifikaat. Keurig met je naam erop en de naam van de olifant Raja. 'n erg leuke ervaring. Daarna zijn we naar Dambulla gereden waar je de Rock tempel hebt.De geschiedenis is als volgt. De voor de Tamils gevluchte koning Valagam Bahu zocht een schuilplek. Deze vond hij bij de Boeddha monnikken boven op een hoge berg. Het was een ideale schuilplaats. De koning heeft er 7 jaar schuil gezeten maar heeft in die tussentijd weer een nieuw leger opgebouwd. En uit dankbaarheid aan de monnikken heeft hij de grotten

om laten bouwen tot tempels. Ook stuurde hij een trommelaar van de berg af en zei, je blijft trommelen tot ik je niet meer kan horen en dan stop je.Dit bleek na ongeveer 50 km. Iedereen die nu in een straal van 50 km woonden moesten van de koning voor de monnikken zorgen. Zowel voor eten als drinken.Uit dankbaarheid. De koningen die na Valagam Bahu kwamen sierden de tempels op met talloze boeddha-beelden en schitterende fresco's, waarvan de oudste ruim 2000 jaar oud zijn. Daarna zijn we naar Polonnaruwa gereden en dan rij je eigenlijk door de jungle heen. Wel met een hek ertussen maar we hebben diverse wilde olifanten gezien onderweg.
Zondag 3-4-2011

We zitten in Polonnaruwa village hotel, de kamers lijken op een soort bungalows. En van hieruit zijn we naar de indrukwekkende ruine-stad Polonnaruwa gegaan. Hier vinden we de restanten van het koningklijk paleis, zoals het bad, de beroemde liggende Boeddha en het schitterende beeld van koning Parakramabahu. Rondom de stad liggen eindeloze rijstvelden, tegen een achtergrond van steenrotsen en allemaal bevloeid door grote meren. Daarna zijn we naar het museum van Polonnaruwa geweest en hier hadden ze een maquette van het 160 ha grote gebied nagemaakt en dan zie je pas hoe slim koning Parakramabahu is geweest en hoe die het land liet bevloeien via kanalen die hij had laten graven.Het gebied is ongeveer zo groot als Ancor Watt in

Cambodja, wat ook heel erg mooi is. Na de lunch zijn we een jeep safari gaan maken. Dan kom je op plaatsen waar de bus niet kan komen en zie je veel van de plaatselijke bevolking.Hoe ze zichzelf wassen in de riviertjes en de was doen. Dit moeten ze wel buiten de deur doen want in hun hutjes hebben ze geen sanitaire voorzieningen. De kinderen in de dorpjes zijn ook heel lief, ze staan te zwaaien en als je ze dan een pen oid geeft zijn ze helemaal blij.Onderweg zagen we

wilde pauwen, diverse vogels, varanen en een slang. Ergens op een veldje kwamen de jeeps bij elkaar om naar de zons- ondergang te kijken en om een cocktailtje te drinken. ('n laagje arak, 'n laagje fanta, 'n laagje sprite en wat ananas schaafsel erover heen) Heel lekker + we kregen nog een schijfje ananas.

Maandag 4-4-2011

Vandaag gaan we naar Sigiriya om de leeuwenrots te beklimmen. Een van de meest imponerende plaatsen in Sri Lanka. Het is een enorme steile klim naar boven.(2400 treden) Op het eerste plateau kom je bij de fresco's (18 stuks). Op het 2de plateau kom je bij de leeuwentenen en helemaal bovenop bij het paleis. Hier kan je genieten van een fenomenaal panorama.

Maar eerst de geschiedenis. De koning had 2 zonen en een ervan is de troonopvolger en de ander niet. Maar die broers krijgen ruzie, een ervan vermoord zijn vader en wil ook zijn broer vermoorden dan kan hij alleen koning zijn. Maar die broer laat zich niet vermoorden en klimt op die leeuwenrots, 200 m hoog. De ander wordt koning maar blijft z'n broer zoeken om hem te vermoorden. Na 7 jaar komt de koning er achter dat hij op de leeuwenrots zit. Maar daar heb je hem zomaar niet van af.Diverse gevechten maar het lukt steeds maar niet. Dan maakt de broer boven een fout, hij gaat naar beneden met een leger en komt dan zelf met zijn olifant in het moeras terecht. Zijn leger ziet hun koning worstelen om uit dat moeras te komen, maar dat lukt niet en hij roept om hulp, het leger denkt dat hij zich wil overgeven en ze nemen de benen.

Als de koning dit merkt is hij radeloos en pakt z'n zwaard en hakt zijn eigen hoofd eraf. Einde koning van de leeuwenrots. Deze koning had voor dit alles al eerder een fout begaan. Hij was een

keer eerder naar beneden gegaan en had met een witte vlag staan zwaaien. Boven dachten ze dat hij zich had overgegeven aan zijn broer. Het verhaal ging dat hij dood was. Boven op de berg had hij wel 200 vrouwen en 18 daarvan hebben zich uit solidariteit naar beneden gestort. En daarvan zijn later de fresco's gemaakt. Na de lunch zouden we naar een batik fabriekje gaan maar dit heb ik al zo vaak gezien, maar voor de mensen die het nog nooit gezien hadden, misschien erg interessant. Daarna naar een kruidentuin met uitleg wat je met kruiden allemaal kunt doen. Heel erg goed en nog interessant ook. Hier kregen we eerst allemaal een nek massage van 3 minuten. Erg lekker en daarna kon je voor alle kwaaltjes het juiste kruid of cremmetje kopen. Nou hier werd flink gekocht. Toen weer verder en toen kreeg de bus een klapband, precies onder mijn stoel. Dit was trouwens in een half uurtje opgelost door Duminda (chauffeur) en zijn hulp Sarath. Perfecte jongens en een hele goede chauffeur. Op weg naar hotel Casamara midden in Kandy.
Dinsdag 5-4-2011

Eerst naar de wereldberoemde botanische tuinen waar een schat aan exotische planten, bomen en struiken zijn in Peradeniya. Hier staat de grootste boom van azie met een diameter van 80 meter. De tuinen hebben een oppervlak van 59 ha. Een prachtige bloementuin en de grootste Ficus Benjamin nl. 40 m hoog. In het park liep ook nog een ossenwagen die je hier nog veel ziet. Ook zag ik een hele grote schorpioen in het park. De botanische tuin was werkelijk heel bijzonder. Daarna zijn we een kijkje gaan nemen in het edelstenen- museum. Sri Lanka is de grootste producent van gekleurde edelstenen in de wereld. We kregen eerst een filmpje te zien hoe de stenen gedolven werden en daarna konden we een kijkje nemen in een nagebouwde edelstenenmijn. De manier van delven zoals ze lieten zien doen ze vandaag de dag nog zo. Na de lunch waren we vrij om te gaan doen wat je wilde. Ik ben naar de markt geweest en heb daar wat leuke dingetjes gekocht. sÁvonds zijn we naar een echt Sri Lankaans dans festijn geweest. Er stond op het programma een wervelende culturele show van muziekanten en acrobatische dansers. Nou dit viel een beetje tegen. Daarna zijn we naar de beroemde tempel van de tand van Boeddha geweest. Hier blijkt de linkerboven hoektand van Boeddha te liggen. Er werd een soort show opgevoerd en er werd heel veel geofferd, dit was wel heel bijzonder. Heel indrukwekkend en druk en weer op onze blote voeten. Maar volgens de gids (Ed van Tamelen) was dit de laatste keer dat de schoenen uit moesten.

Woensdag 6-4-2011

Vandaag gaan we naar het wereldberoemde olifanten weeshuis in Pinnawela. Hier zijn +/- 85 olifanten. Jonge olifantjes die op de een of andere wijze uit hun natuurlijke omgeving zijn geraakt, worden hier verzorgt. De voedertijd voor de baby olifantjes levert altijd weer een vertederend schouwspel op. Kinderen mogen van de verzorgers ze de fles geven. Daarna loop je naar een hoger gelegen terrein, waar een hele grote groep olifanten vrij rondloopt.Er lopen wel Mahoeds (verzorgers) tussen die de boel in de gaten houden. Daarna gaat de hele kudde naar de rivier om te drinken en in het water te spelen. De Mahoeds gooien emmers water over de olifanten heen ter verkoeling. Dit hele schouwspel duurt ruim 2 uur en dan gaan ze weer terug. Vanmiddag zijn we vrij en ga ik heerlijk een massage nemen. Ze gebruiken hier wel veel olie om te masseren

en daarna ben ik nog even in de sauna geweest maar heb nog nooit zo'n hete sauna gevoeld, terwijl ik wel wat gewent ben op dat gebied.
Donderdag 7-4-2011

Vandaag wordt het een verplaats dag. We verlaten de stad Kandy en gaan dieper het berglandschap in. Al gauw glijden de groene heuvels van de eindeloze thee plantages voorbij. Onderweg zagen we de dames al de thee blaadjes plukken. Ze moeten 20 kg aan thee blaadjes per dag verzamelen en verdienen dan 240 rupies per dag. ( is ongeveer €1,54) Er werd op sommige plaatsen ook gestaakt want ze willen 400 rupies per dag. ( is ongeveer €2,60)voor 20 kg blaadjes. We zijn ook even in een thee fabriekje geweest waar de echte Ceylon thee vandaan komt. Nou daar kan nog heel wat efficienter gewerkt worden. Maar dat moet je ze niet

vertellen want dat zou heel veel mensen d'r baan kosten. Waardoor er nog meer werkeloosheid komt. Toen op weg naar het Orient hotel in Bandarawela.
Vrijdag 8-4-2011

We hebben de stad weer verlaten en vervolgen onze tour door het bergachtige binnenland naar Embilipitiya vlakbij Tissamaharama, gelegen in het zuid oosten nabij de zee. Onderweg hebben we kunnen genieten van indrukwekkende vergezichten en watervallen. Dan zie je pas hoe hoog het binnenland is. Mooie rijstvelden en genoeg moois om te fotograveren of te filmen. Na de lunch zijn we met jeeps het Yala national park in gegaan. Nou dit was een heel goede safari. We hebben veel olifanten gezien maar ook herten, waterbuffels,krokodillen, mariboes, visarenden, div. andere soorten vogels,veel wilde pauwen en een kudde olifanten die gingen zwemmen. Heel mooi en fijn om de beesten in hun natuurlijke omgeving te mogen aanschouwen. De safari zou 2,5 uur

duren maar door het enthousiasme van de chauffeur en de mensen in de jeep duurde het veel langer. Ik heb hele mooie opnamen kunnen maken. Daarna zijn we naar Centauria Tourist Hotel in Embilipitiya gereden.
Zaterdag 9-4-2011

Vandaag hebben we een rit van 206 km voor de boeg. Hoofdzakelijk langs de kust. Via Galle waar je een unieke Dutch Fortress uit de VOC tijd kunt bekijken. Het is een van de best bewaarde forten van Azie uit deze beroemde koloniale periode. We zijn langs het pakhuis gelopen waar de specerijen opgeslagen lagen en hebben het kerkje bezocht en het postkantoortje dat nog steeds dienst doet en het Dutch hospital. Heel leuk en nog een stukje nostalgie. Verder kwamen we onderweg nog de bekende paal vissers tegen. Die speciaal voor de toeristen nog even op die paal klimmen en doen of ze zitten te vissen? Wel leuk. Vervolgens zijn we naar Hikkaduwa, een toeristische badplaats met prachtige palmstranden gereden, om hiervan onze laatste dagen Sri Lanka te kunnen genieten.

Zondag 10-4-2011

Zo bus reizen doen we niet meer, we hebben afscheid genomen van een geweldige bus chauffeur en z'n hulp. Vandaag ga ik naar de markt. Heel kleurrijk en iedereen komt over de spoorbaan naar de markt? Heb ik ook maar gedaan. Terwijl er gewoon treinen rijden, wel niet hard en ze toeteren veel. In een slootje vlak bij de markt zag ik 2 grote varanen maar die doen niets. De bevolking wordt er ook niet warm of koud van. De markt was heel gezellig en de bevolking is ook heel aardig. s'Middags kon ik met iemand mee rijden naar een weeshuis en heb dat ook gedaan. Nou als je daar geweest bent klaag je nooit meer. 65 mensen zowel geestelijk als lichamelijk

gehandicapt moesten het doen met 2 man leiding. Het was allemaal heel aandoenlijk. En met de sunami die er is geweest in Sri Lanka zijn er 45 mensen verdronken in het gebouw. Het zou voor iedereen goed zijn om daar eens te kijken. De leeftijd van de mensen varieerden van 9 tot 64 jaar. Toen ik weer in het hotel kwam hadden ze een BBQ in de tuin georganiseerd. Ik kon er even niet van genieten.
Maandag 11-4-2011

Vanmorgen zouden we met een klein groepje met een glas-bottum boot de zee op gaan om schildpadden en vissen te bekijken. Dit was best wel leuk en we hebben ook hele mooie visjes gezien en een hele grote schildpad van wel bijna een meter groot. Zelfs de visser had nog niet zo'n grote gezien. Vanmiddag heb ik me maar weer eens laten masseren. 2 uur lang en met een olie, ongelooflijk. Ik ben bijna een half uur bezig geweest om de olie van mijn lijf af te halen want ze smeren het ook in je haar. Maar ik was herboren. Echt wel lekker.

Dinsdag 12-4-2011

Onze laatste dag. We gaan een rivier safari maken. Wij naar het dorpje aan de rivier en in de boot.

Gelijk zie je al in de bomen en de mangrove wortels varanen liggen. De dorpsbewoners leven van gamba's en krabben enz en verzamelen deze in bamboe netten in het water maar de varanen vinden deze ook heel lekker dus hebben de bewoners slaapplaatsen gemaakt bij die bamboe netten. En liggen daar s'nachts te waken. Op het grote meer stopte onze buitenboord motor ineens. Nou 'n mobiele is de uitkomst. We hadden zo een andere motor. Toen naar een eilandje waar een familie woont en die handelde in kaneel stokjes. Het rook er helemaal naar. Na deze safari zijn we naar een schildpadden opvang tehuis gegaan. Deze doen goed werk. Ze halen s'morgens de eieren op uit het zand van het strand zodat er niemand iets verkeerds mee kan doen en broeden ze uit in het zand van het opvang tehuis. Zodra de eitjes uit komen worden de kleine schildpadjes in een basin gedaan en blijven daar nog 4 dagen. Het naveltje is nl. het

grote probleem van zo'n klein schildpadje. Die moet eerst dicht groeien en dat is na 4 dagen.

Daarna worden ze in zee uitgezet en zijn ze veel minder gevoelig voor roofvissen en roofvogels.

Zo blijven er meer dan 40 % meer schildpadjes leven. Het opvang tehuis heeft al meer dan 3,5 miljoen schildpadjes zo uitgezet. Geweldig toch.

woensdag 13-4-2011

Na een goede vlucht en een hele fijne vakantie weer heerlijk om thuis te komen.