Samenvatting



Dovnload 100.5 Kb.
Pagina1/4
Datum26.07.2016
Grootte100.5 Kb.
  1   2   3   4
Hollywood op straat –
film en televisie in de hedendaagse mediacultuur

Thomas Elsaesser

Amsterdam: AUP, 1th Edition 2000.




SAMENVATTING
Door studenten Media en Cultuur van de Universiteit van Amsterdam

© 2005 - http://www.tomroes.com



Inhoud
Hoofdstuk 1: Hollywood op Straat.

Hoofdstuk 2: De Blockbuster als Motor van de Hedendaagse Mediacultuur.

Hoofdstuk 3: Welkom in de Speelautomatenhal.

Hoofdstuk 4: Categorisering, genre en reclame.

Hoofdstuk 5: Geluid: Overdaad Baat.

Hoofdstuk 6: Holland Hollywood, Endemol

Hoofdstuk 7: Over Smaak Valt Niet Te Twisten

Hoofdstuk 8: De Schandaligheid Van Televisie

Hoofdstuk 9: Media Events

Hoofdstuk 10: Herwaardering Van de Verborgen Camera

Hoofdstuk 11 & 12



Hoofdstuk 13: Wat niet weet deert wel.

Hoofdstuk 14: Reclame.

Hoofdstuk 15: In het Spiegelpaleis van de Roem.

Hoofdstuk 16: Starring Lara Croft.

Hoofdstuk 17: De Filmregisseur Als Auteur
Alleen de dikgedrukte hoofdstukken zijn opgenomen in dit document.

Hoofdstuk 1: Hollywood Op Straat
Film is populair, waarom:

-geld verdient

-lingua franca
Naast zichtbaarheid is een opvallend aspect dat cinema boven zichzelf is uigegroeid, ze zijn meer dan film alleen. Ze zijn een ruimte geworden, cultureel referentiekader.

Twintig jaar geleden was cinema en met name Hollywood cultureel en economisch dood verklaard. Vanwege de opkomst van de tv, disco, festivals etc. Als men al naar de film ging kreeg de art-film uit Europa de voorkeur. Deze voorkeur bleek ook uit wetenschappelijke publicaties.


Europa (kunstvorm): Hollywood(illusionisme):
Neo-realisme Italie Misrepresentaties van vrouwen, zwarten etc.

Nouvelle vague Frankrijk

Nieuwe Poolse Cinema

Ciema Novo Brazilie

Nieuwe Duitse Cinema
Nu weer succesvol:

-vertegenwoordiging nepcultuur waar we van houden

-paradox: ego versus sociale dimensie

(ego=noodzakelijke interesse in onszelf, soc.dim.=noodzakelijke interesse in anderen)

-paradox:geen realiteit toch beelden met de hoogste realiteit slepen ons het meest mee
Doelstellingen reader:

Nader onderzoek naar genoemde paradoxen over de merkwaardige alomtegenwoordigheid van cinema in onze moderne, door media verzadigde samenleving.

Op de eerste plaats beschrijven en niet analyseren en definieren.
Waarom binnen discipline Kunst en Cultuur?

Film wordt gemaakt door kunstenaars en net als in literatuur en theater bestaat cinema uit individuele werken die men kan bestuderen en interpreteren.


Hoe benaderen wij cinema en cinema ons?

-Verschil middel en doel (wag the dog-principe)

-confrontatie met heden, verleden en toekomst
Beschrijving hedendaagse mediacultuur heroverweging classificaties:

Aantal stappen om daar nader onderzoek naar te doen:
..alles hangt samen
-Visueel, direct op straat: gebouwen, winkels, horeca etc. hangt samen met cinema.

-historische diepte: verleden, economisch, cultureel etc.


-Niet de samenhang zelf, maar het inzicht wat de beschrijving in het landschap geeft van de definierering van cinema in materiele en immateriele facetten. Dit is de bodem waarop cinema groeit.

-horizontale verbanden, langs een as

-historische plek in constant in beweging, maar onderhuids stabiel

-om mediacultuur te begrijpen moet je ook het niet-waarneembare kennen


Wat is filmervaring?(combinatie van beeld en geluid die een complete wereld creert)
Om dit te begrijpen moeten we

-verschillen herkennen en onderscheid maken op 1. esthetische effecten

2. sociale, economische en historische krachten

-oorzaak en gevolg kan verwisselen (wag the dog principe)

vb:-bioscoopvertoning alleen als reclamebord voor videospel

vb:-wijze waarop de filmindustrie zichzelf begrijpt door verticale integratie

vb:-neiging speelfilm te beschouwen als centrum van mediacultuur
Andere invalshoek is de vraag of films als culturele gegevensbestanden gebruikt kunnen worden. Speelt intersubjectiviteit mee.
Intersubjectiviteit benadrukt relatie film/tv:
Cinema: TV

-fascinatie vooral zintuigelijk -andere manier doordat beeld kleiner is

Kracht TV:1.live-karakter

2.‘lege tijd’/’verveling’

Ad1.

Wordt het sterkst ervaren als de tv haar gesegmenteerde vorm onderbreekt om datgene te tonen bv een oorlog.



Ad2.

Bestaat aan de rand van elk programma. Zappen, kans op…


Mediaevenement is verhaal apart omdat dit een dramatisering van de tv zelf is doordat ze informatie om probeert te zetten in een verhaal.

Het samengaan van tijd en ruimte (waar was jij toen…) is de basis voor de identificatie van de kijker, dus de intersubjectiviteit.

Ook bij film kan dit wanneer de nadruk ligt op naar de film gaan in het geval van de blockbuster. Film is nooit live en zou in die zin nooit publiek kunnen trekken met ‘lege tijd’/’verveling’.
Cinema en tv gebruiken ironie om publiek te betrekken en vormt culturele verstandhouding die niet expliciet hoeft te zijn, het maakt de kijkers ‘medeplichtig’ in het complot van hun eigen misleiding.
Tv creert nieuwe gemeenschappen naast de collectieve vreugde of rouw en is in die zin politiek met haar extreme emoties en therapeutisch-ritualistische functie.

Ook hernieuwde populariteit cinema is misschien te verklaren uit het feit dat film ook op tv vertoont worden.



Het is dus zo dat alles samenhangt, maar dat wil nog niet zeggen dat alles gaat zoals het gaat.



  1   2   3   4


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina