Seminar voor filmjournalisten



Dovnload 16.97 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte16.97 Kb.
The writer is the most important person in Hollywood,

but we must never tell the sons of bitches.

Irving Thalberg


KIJKEN NAAR VERHALEN

SEMINAR VOOR FILMJOURNALISTEN

Twee dagen nadenken over, werken aan en duiken in het scenario

7 en 8 juni 2007
Waarom heet een film over Idi Amin The Last King of Scotland? Waarom gaat The Queen over Tony Blair en waarom houdt het hedendaagse publiek van mozaïekfilms?

Kennis nemen van nieuwe en beproefde verteltechnieken verhoogt het genieten van het film kijken en verschaft een instrumentarium om nog beter het maatschappelijk belang van vertellingen te wegen.

Daarom organiseert de Scriptschool een tweedaags seminar om uw kennis over verhaalstructuren en dialoog uit te breiden. Want als we naar een film kijken zien we veel, maar nooit het scenario. Toch is het werk van de scriptschrijver het uitgangspunt, de ruggengraat en het motief tot financiering van elke dramatisering geweest.
Met Kijken naar Verhalen biedt de Scriptschool u een stevig inhoudelijk programma.

In een groep van 15 deelnemers wordt er uitgebreid ingegaan op de fundamenten van een vertelling, de distributie van informatie, het belang van de arena en de betwijfelbare betekenis van dialoog. Karakter versus plot, feit en fictie, het materialiseren van emoties en natuurlijk Waar gaat het over! Het seminar Kijken naar Verhalen biedt u de mogelijkheid om in twee dagen uw vakkennis op het relatief verborgen terrein van de filmnarratie te vergroten. Binnen het programma is ruimte voor discussies, opdrachten en eigen inbreng. Het seminar is alleen toegankelijk voor journalisten.


Docenten van het seminar zijn Ger Beukenkamp, scenarist, Paul Bertram, studieleider Scriptschool en scripteditor, Jean van de Velde, filmmaker en Annemieke Hendriks, criticus.

Het seminar Kijken naar Verhalen wordt mede mogelijk gemaakt door het Thuiskopiefonds en de Nederlandse Vereniging van Journalisten.

Writing movie critics: the Sight & Sound perspective

Scriptschool organiseert op zaterdag 9 juni om 15.30 de lezing Writing movie critics door de hoofdredacteur van het vooraanstaande Britse filmblad Sight & Sound. Toegang is gratis voor deelnemers aan het seminar.



PROGRAMMA
Dag 1

9.00 – 9.30 uur Ontvangst met koffie en thee

9.30 – 12.30 uur * Welkom en inleiding. Paul Bertram

* De moraliteit van filmverhalen. Wat kan een scenarioschrijver wel en niet beweren? Ger Beukenkamp

12.30 – 13.30 uur Lunch

13.30 – 17.00 uur * Vertelstructuren in film en televisieverhalen. Ger Beukenkamp

* Vergelijkende filmkritiek. Annemieke Hendriks

17.00 – 19.30 uur Dinerpauze

19.30 – 22.00 uur * Bespreking van de meegebrachte filmscènes. Jean van de Velde
Dag 2

9.00 – 9.30 uur Ontvangst met koffie en thee

9.30 – 12.30 uur * Mondiale filmkritiek. Paul Bertram

* De verhouding tussen plot en karakter. Ger Beukenkamp

12.30 – 13.30 uur Lunch

13.30 – 17.00 uur * Dialoog, arena, suspense & surprise en de (voor)kennis van het publiek. Ger Beukenkamp

* Persoonlijke ervaringen met betrekking tot de ontvangst en beoordeling van werk door filmmaker Jean van de Velde.

17.00 uur Afsluiting


Voorbereiding op het programma:

Ter voorbereiding op het programma verzoeken wij u één favoriete scène uit een speelfilm op DVD mee te nemen met een maximale lengte van 5 minuten. Deze scènes worden besproken tijdens het avondprogramma op de eerste dag.


Daarnaast is het mogelijk om een zelfgeschreven synopsis in te sturen. Als u dit synopsis met een maximale lengte van 500 woorden uiterlijk 3 dagen voor aanvang instuurt naar de scriptschool, zal uw synopsis op de eerste dag tijdens het dagprogramma plenair worden besproken.





AANMELDEN

Locatie:

Dit seminar vindt plaats op de Scriptschool, Oosteinde 15 – 17 Amsterdam. Voor een routebeschrijving zie www.scriptschool.nl


Kosten:

Deelname aan het seminar kost € 265,=. Leden van de NVJ betalen slechts € 200,=.

Lunches zijn inbegrepen.

Voor het diner op de eerste dag reserveren wij een restaurant in de buurt van de scriptschool. Als u hieraan deel wilt nemen, kunt u dit aangeven bij uw aanmelding.


Aanmelden:

Aanmelden kan via info@scriptschool.nl of bij Sanne Sok 020 – 550 14 44.


Uw synopsis kunt u sturen naar Scriptschool Oosteinde 15-17 1017 WT Amsterdam.
DOCENTEN

Ger Beukenkamp

Ger Beukenkamp schreef ruim honderd werken voor theater, televisie en film. Daaronder prijswinnaars als Ik ga Naar Tahiti, Mamma’s Proefkonijn, De Panter en de Pissebed en Het Ravijn. Voor De Kroon, over de Zorreguieta kwestie, kreeg hij in 2005 een Gouden Kalf voor beste tv-drama. Voor toneel schreef hij oa. het stuk Landgenoten, Beatrix spreekt, dat veel stof deed opwaaien. Hij ontving voor zijn werk oa. de Liraprijs, de Prix Italia 1993 en 4 Gouden-Kalf-nominaties. Hij is docent aan o.a. de Scriptschool, Filmacademie en de Theaterschool Amsterdam. In 2003 verscheen zijn boek over dramaschrijven: De Verborgen Schrijver.


Paul Bertram

Paul Bertram is de studieleider en hoofddocent bij scriptschool. Paul Bertram is scripteditor voor fictie en documentaire in binnen- en buitenland. Hoofdredacteur van Plot. Voorheen was hij werkzaam als docent Film en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht en als adviseur bij het Stimuleringsfonds.


Jean van de Velde

Na zijn opleiding aan de Nederlandse Filmacademie richtte Jean van de Velde samen met Rene Seegers en Leon de Winter de eerste Amsterdamse Film Associatie op, waarmee hij een groot aantal televisiedocumentaires voor NOS en VPRO, single plays en low-budget speelfilms schreef, regisseerde en produceerde. In 1985 richtte hij zijn eigen bedrijf op en schreef en regisseerde een groot aantal succesvolle speelfilms, waaronder De Kleine Blonde Dood, het veelbekroonde Lek en All Stars, en meer recent Floris en Wild Romance. Daarnaast is hij bestuurslid geweest van het Nederlandse Film Festival en het Nederlandse Fonds voor de Film en en begeleidde en ontwikkelde hij als intendant voor dit laatste fonds vele commerciële speelfilms.


Annemieke Hendriks

Annemieke Hendriks is publicist en socioloog. Ze publiceerde de afgelopen jaren reportages, interviews, politieke analyses, debatten, (culturele) achtergrondverhalen, polemieken en commentaren in onder meer De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, de Volkskrant, De Standaard, De Morgen, Humo, Skrien, de Filmkrant, Neues Deutschland, Frankfurter Rundschau.

Annemieke Hendriks publiceerde in verschillende bladen over de kwaliteit van filmkritieken en de opvallende verschillen tussen filmkritieken.

SCRIPTSCHOOL

Film- en televisiedrama vervult een belangrijke functie in onze hedendaagse maatschappij omdat het voorziet in een behoefte aan verhalen. Verhalen zijn zo oud als de mensheid en we vertellen ze om de wereld te begrijpen, om zin en betekenis te geven aan het leven en ons bewustzijn te ontwikkelen. In onze toenemende beeldcultuur vervult de scenarioschrijver daarom een belangrijke rol.



Scriptschool heeft het vak scenarioschrijven voor televisiedrama in Nederland geprofessionaliseerd door een gedegen opleidingenpakket te ontwikkelen voor praktiserende en aankomende scenarioschrijvers.  De school heeft als uitgangspunt dat het schrijven van scenario's specifieke eisen stelt aan de kennis en vaardigheden van de schrijvers, naast talent en de passie om verhalen te willen vertellen. Scriptschool wil bijdragen aan een continu en gevarieerd aanbod van kwalitatief hoogstaand Nederlands drama. Dit wordt mogelijk door studenten en cursisten te leren hoe ze hun eigen verhalen het beste kunnen vertellen.

Voor meer informatie over scriptschool zie www.scriptschool.nl




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina