Songanalyse Jimmy



Dovnload 56.42 Kb.
Datum22.08.2016
Grootte56.42 Kb.

Thomas Pieters

Songanalyse - Jimmy




Song: ‘Jimmy’

http://www.youtube.com/watch?v=H2tQByk6Qo0



Artiest:

Boudewijn de Groot



Componist(en):

Boudewijn de Groot


Tekst:

Lennaert Nijgh





Genre/Stijl:

Pop




Informatie over de song

De song Jimmy is vernoemd naar de zoon van B. de Groot

Informatie over band/artiest

Boudewijn de Groot werkte jarenlang samen met tekstdichter Lennaert Nijgh. Lennaert Nijgh is in 2002 overleden.





Karakteristieken



Tempo

Metrum

Ritme

Structuur

Wat is de maatsoort:

4/4

Blijft het stuk regelmatig qua maatsoort:

Nee, net niet.




Wat is het tempo - (BPM)

110 BPM

Indien niet; wat gebeurt er:

Er komt ook een 2/4 maat in voor.




Wat is de structuur/vorm

Deze song heeft een zeer merkwaardige structuur.

Welke ‘feel’ qua telindeling – achtste – zestiende - shuffle

Achtste

(hi-hat)

Eigenlijk is het lastig deze song in te delen in een standaard couplet/refrein/brug structuur. Toch komt er een deel (‘als ‘ie maar geen voetballer word…’) wel 2x terug wat daardoor als refrein aanvoelt. Ik heb er voor gekozen alles wel een naam te geven wat dan volgens mij dat onderstaande structuur zou leiden:
Structuur:

A Hook

B Couplet x3

C Voor-refrein

D Brug (instr.)

E Refrein

A Hook (+solo)

E Refrein

F Outro
Wanneer ik ieder deel merk met een letter zie je dat de ‘Hook (A)’ en het ‘Refrein (E)’ beide 1 keer terugkomen. Maar verder is het nummer een opeenvolging van verschillende schema’s.

Ritmisch sterk:
De Hook bestaat eigenlijk puur en alleen uit 2 akkoorden: B & A gespeeld in barré vorm in 7e en 5e positie. Maar door het ritmische patroon wat in de gitaarpartij gespeeld wordt ontstaat er een heel kenmerkende en sterke hook.

Tevens speelt de Groot in dit nummer redelijk veel met voorgetrokken noten. Dit werkt erg sterk in maat 15 vind ik.

De song heeft door het stuwende ritme van de basgitaar en de gitaarhook sowieso al een onrustig karakter. Dit ‘stuwende’ gevoel word extra versterkt door het voortrekken van de akkoorden.

Wanneer we ritmisch gezien in het refrein in iets rustiger vaarwater komen, wordt het refrein toch weer onrustig afgesloten met een 2/4 maatsoort waarna we meteen weer terugkeren na de onrustige hook. Dit terugkeren gaat ook weer gepaard met het voortrekken van het akkoord.
Maat 27 (einde refrein):



Maat 28 (begin hook):

Deze feel vind ik ritmisch erg sterk en het meest kenmerkende aan deze song.



Harmonisch


Wat is de toonsoort:

B Majeur




Blijft het stuk laddereigen?

zoniet: wat gebeurt er?



Nee

B Majeur toonmateriaal:
B-C#-D#-E-F#-G#-A#-B
B majeur laddereigen drieklanken:


I B–D#-F#

Primus

Majeur

II C#-E-G#





Mineur

III D#-F#-A#





Mineur

IV E-G#-B

Sub-dominant

Majeur

V F#-A#-C#

Dominant

Majeur

VI G#-B-D#


Mineur parallel

Mineur

VII A#-C#-E





Verminderd

De hele song is eigenlijk opgebouwd uit laddereigen akkoorden. Alleen in de hook komt een vreemd akkoord ‘om de hook’ kijken. In B majeur is trap VII > A# verm zoals we kunnen zien in bovenstaand schema. Echter komt er in de Hook het A majeur akkoord voor.

Het klinkt eigenlijk helemaal niet vreemd.

Dit komt volgens mij omdat A majeur trap VII is in de toonsoort B mineur. Zodoende is hier sprake van ‘lenen uit mineur’ denk ik.


Wanneer ik het naspeel merk ik overigens ook dat de progressie A > Bm wel echt laddereigen klinkt in verhouding tot A > B. Het was me alleen in eerste instantie niet opgevallen.


Harmonisch sterk:
Ik vind de baspartij tijdens de Hook (intro) erg sterk. Terwijl de gitaar bovengenoemde B>A progressie speelt, blijft de basgitaar met (een ritme wat grotendeels synchroon loopt met de gitaarslag) de hele tijd de ‘B’ spelen. Dit werkt harmonisch goed vind ik.
Verder vind ik de koortjes het hele nummer door wel sterk, maar vooral tijdens de outro is het harmomisch gezien erg interessant gedaan. Het bouwt mooi op van leadzang naar een harmonische dubbeling van de leadzang naar vervolgens extra ‘oeh’ koortjes.
In het begin moet je zelfs goed luisteren om de twee zangpartijen van de outro uit elkaar te houden. Omdat B. de Groot beide stemmen zelf zingt vlechten ze heel mooi in elkaar qua timing en sound en klinkt het echt als één geheel.


Melodie


Opmerkelijke intervallen:

Zie hieronder




Spelen ‘niet’ primaire akkoordtonen een rol:

Ja



Melodisch sterk

Over de melodie van dit nummer is duidelijk goed nagedacht en is niet toevallig ontstaan denk ik.


Tijdens het couplet klinkt trap I: het B akkoord.

De melodie van de zanglijn is letterlijk een gebroken B6 akkoord: B-D#-F#-G#







Er klinkt dus een B akkoord maar de zang zingt steeds richting de 6 (G#). Het mooie is dat de zang richting deze 6 blijft zingen tot het volgende akkoord komt. Het volgende akkoord is nu juist ook trap VI (G#m) en ook hier zit hier weer op die G# (tegen de wind..). Nu is die ‘niet primaire akkoordtoon (G#) van het B akkoord dus opgelost tot de grondtoon van het volgende akkoord (trap VI G#m).

Tekst


Autobiografisch

ja/nee


Ja




Realistisch/abstract:

Beide. Enerzijds wordt in het couplet een aantal filosofische vragen gesteld welke gekoppeld zijn aan diverse beroepsgroepen. Anderzijds word in het Refrein de realistische angst uitgesproken over tot welk van deze beroepsgroepen zijn zoon later zal gaan




Onderwerp/thema:

Ouderlijke zorgen




Metafoorgebruik:

Nee

Wat vind je tekstueel sterk/niet sterk:

Ik vind de tekst leuk opgebouwd. Het is echt een verhaaltje met een leuk einde.
In het voor-Refrein (ik zit heel tevreden met die kleine…) begint hij voor het eerst over dat hij thuis zit met z’n kind. Dit kan, want daarvoor heeft hij in het couplet bovenstraande vragen opgeworpen, nu dus ook een situatieschets gegeven zodat hij in het refrein die 2 zaken kan koppelen door te zingen ‘als ie maar geen voetballer word….’’
Toch vind ik de structuur en samenhang soms erg ver te zoeken. Zo komt de zin van het voorrefrein ‘ik zie geen reden te gaan fietsen met dat kind’ wel erg uit de lucht vallen. Ik zie geen enkel verband met de rest van de tekst, maar dat kan aan mij liggen.
Al met al zitten er een heleboel sterke zinnen in deze tekst, vind ik ook de opbouw leuk maar hangt het te weinig samen naar mijn smaak.


Arrangement


Welke instrumenten hoor je:

Akoestisch gitaar

Basgitaar

Drum

Piano


Zang

Backing voacalen

Electrisch gitaar





Laag voor laag / basis in één keer

Laag voor laag.




Verhouding arrangement / naakte songidee

Het naakte songidee het eigenlijk helemaal overeind gebleven ondanks dat er ontzettend veel ‘poes pas’ aan het nummer is toegevoegd: gitaarsolo, basloopjes, piano riedeltjes en tientallen verschillende backing voacalen.
Toch blijft het naakte songidee goed hoorbaar en heeft dat wel centraal gestaan tijdens de mix denk ik.




Hook/riff/herkenningspunt:





Sound
Productie
Mix
Uitvoering


Omschrijf met één woord de productie:

Verfraaid.




Producer, waar en hoe drukt hij z’n stempel:

Ondanks dat er zo veel is instopt om het allemaal op te leuken, heeft alles toch een dusdanige plaats in de mix gekregen dat het genoeg ruimte laat voor de zang.




Je eigen mening op basis van smaak en op basis van muzikale inhoud:
Arrangement:

Het arrangement leid mij eigenlijk toch best af sinds ik er specifiek naar ben gaan luisteren. Nu vind ik het eigenlijk best irritant worden allemaal, maar omdat het me voorheen nooit opgevallen is vind ik het toch heel goed gedaan. Blijkbaar kon het al die tijd een veel voller karakter geven aan het nummer zonder dat ik als luisteraar mezelf bewust was van alle partijtjes. Onvoorstelbaar eigenlijk hoe oppervlakkig ik dus blijkbaar vaak naar muziek luister als ik niet met volle aandacht ècht luister…..maar anderzijds, misschien maar goed ook.



Wat kan ik van het stuk leren:


Het belangrijkste vind ik zelf toch wel de dingen die ik heb mee kunnen pikken van het arrangement (de baspartij die blijft liggen etc) en vooral ook van de zangmelodielijn (gebroken ‘6 akkoord). Opvallend dat een melodietje wat zo ‘natuurlijk’ klinkt blijkbaar toch goed doordacht is. Zo blijkt maar weer hoe belangrijk de melodie van een nummer is, en de melodie van deze song op zich vind ik erg sterk! Tevens de Structuur van het nummer natuurlijk, muzikaal en tekstueel gezien. Het is in ieder geval echt een keer wat anders! Muzikaal gezien werkt het wel echt goed vind ik en is het misschien wel het meest bijzondere van het hele nummer, maar tekstueel weet ik het nog zo net niet…



Wat wil ik van het stuk leren:

Overige opmerkingen:




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina