Startpunt: Bäckerei und Caféhaus Heidbüchel, Bundesstrasse 43, Roetgen. Tel : 0049-2471921253. Geopend : Dagelijks vanaf 06. 00 uur, zondag vanaf 08. 00 uur

Datum18.08.2016

948. ROETGEN 15,5km

www.wandelgidseifel.nl

www.wandelgidszuidlimburg.com

Startpunt: Bäckerei und Caféhaus Heidbüchel, Bundesstrasse 43, Roetgen. Tel :0049-2471921253. Geopend : Dagelijks vanaf 06.00 uur, zondag vanaf 08.00 uur.

(Naast het café is een parkeerplaats maar u kunt ook in de straat parkeren (Jennepeterstraβe)). Tegenover het startpunt ligt een Aldi supermarkt met grote parkeerplaats.

Ten zuid-oosten van Aken ligt aan de rand van de Eifel de plaats Roetgen. Dit is een gemakkelijke wandeling om eens kennis te maken met het mooie Nationaal Park Eifel. U wandelt eerst over een rustige weggetje langs de Vesdre/Weser die hier nog klein is en dan volgt u een avontuurlijk paadje langs deze bergbeek. U klimt een boshelling omhoog en dan doorkruist u Roetgen. Dan volgt u weer geruime tijd een mooi voetpad langs een beekje en dan heeft u een mooi uitzicht op de Dreilägerbachtalsperre. Na 10 km passeert u een leuk vennetje met zitbank voor een pauze en wandelt u langs een mooi heidegebied en over knuppelpaadjes door Naturschutzgebiet Struffelt. Beneden aan de stuwdam volgt u een leuk voetpaadje terug naar het dorp en café waar u kunt afsluiten met Kaffee und Kuchen. Neem voor onderweg zelf proviand mee. In de route zitten geen echte steile klimmen maar wel een steile afdaling waarbij een stok handig is.
U kunt ook starten in punt 4 bij de parkeerplaats Wanderparkplatz Schleebachbrücke. Deze is gelegen vlak voorbij adres: Grünepleistraβe 76 Roetgen. U kunt dan na circa 9 km pauzeren bij het startpunt Bäckerei und Caféhaus Heidbüchel,

Gps afstand: 15500m

Looptijd: 3.45

Hoogteverschil: 123m

948. ROETGEN 15,5km

1. Met uw rug naar de ingang gaat u L over het fiets-voetpad langs de doorgaande weg. Na 50 m. steekt u via het zebrapad deze weg over en loop dan rechts van het bushokje bij bord “Zone” RD (Hofstraβe) over de asfaltweg. Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u R omlaag. Aan de volgende T-splitsing gaat u R (Offermannstraβe) verder omlaag. Aan de T-splitsing gaat u L (Mühlenbendstraβe) onder het voormalig spoorwegviaduct van de Vennbahn door. (De Vennbahn was de spoorlijn, die van Aken naar het Luxemburgse Troisvierges liep. Nu is het voormalig spoortraject een 125 km lange fietsroute (Vennbahnradweg)). Meteen na het viaduct gaat u bij verbodsbord L (Eifelsteig) over de grindweg. Na 100 m. gaat u R (Eifelsteig) over het licht dalende pad. Via smalle brug steekt u hier het beekje de Weser over en volg RD (Eifelsteig) het pad. (Het beekje wordt in Duitsland de Weser genoemd en in België de Vesdre). Boven aan de 4-sprong gaat u L (Eifelsteig) de asfaltweg omhoog. Aan de volgende 4-sprong bij zitbank loopt u verder RD. (U verlaat hier de route van de Eifelsteig). Boven aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u R langs huisnr. 37 en volg de rustige smalle asfaltweg met links van u de Weser.
2. Na 650 m. gaat u vóór brug, einde asfaltweg, en bij zitbank R over het bospad met links van u de Weser. Vlak daarna aan de Y-splitsing bij infobord gaat u L (groen/blauwe ruit) over het bospad met links van u de Vesdre (Weser) met het ijzerhoudend water. (U loopt nu over Belgische grondgebied). Na 300 m. loopt u de trap omhoog en ga dan boven voor “stuwmeertje” R (groene/blauwe ruit) over het bospad. (Als u hier even L gaat, dan heeft u zicht op het watervalletje). Let op! Na circa 25 m. gaat u L en steek op de smalste plek het smalle zijbeekje van de Vesdre over (geen bruggetje) en volg dan het bospad RD (groene/blauwe ruit). Negeer zijpaadjes en volg de wandelmarkeringen van de groene en blauwe ruit. Na 400 m. loopt u weer vlak langs de Vesdre. Negeer zijpaadjes en blijf 1 km het mooie avontuurlijke bospad via de wandelmarkeringen van de groene/blauwe ruit parallel aan de links gelegen Vesdre volgen. (Soms is het pad slecht te zien). Aan de asfaltweg steekt u L via de brug de Vesdre over. Meteen daarna gaat u aan de T-splitsing L over de smalle asfaltweg.
3. Let nu heel goed op! Na circa. 150 m. gaat u R een bospaadje omhoog met links van u een bergbeekje. Loop nu het avontuurlijke wortelpad omhoog met links van u het bergbeekje. Boven in het bos steekt u L het beekje over en volg het bospaadje met even verder links en rechts van u een weiland en rechts op 100 m. afstand de doorgaande weg. (Het bospaadje gelegen tussen de weilanden kan flink begroeid zijn in de zomer. U loopt nu weer ongemerkt Duitsland binnen). Het bospaadje wordt een graspad waar in de zomer het gras hoog kan staan.. Na 100 m. loopt u RD over de licht dalende brede bos-grindweg. Aan de 4-sprong bij zitbank gaat u R de asfaltweg omhoog. Steek de drukke doorgaande weg Aken – Monschau over en loop bij winkel Intersport Plum (6-2016) RD (Grünepleistraβe). Negeer alle zijwegen en volg deze rustige licht dalende asfaltweg 1,3 km RD (Grünepleistraβe). Na 650 Meter steekt u bij wegwijzer de 125 km lange Vennbahnradweg over. (Aardigheidje: het traject van de Vennbahnradweg (voormalige spoorlijn) ligt op Belgische grondgebied). Na 600 m. gaat u aan de 3-sprong RD en u steekt meteen via de brug de Schleebach over.
4. Meteen daarna bij de parkeerplaats Wanderparkplatz Schleebachbrücke, infoborden en picknickbak gaat u vóór de volgende brug L (A2/A3) over het bospaadje richting Schwarzwildpark. Volg nu 2,2 km dit bospaadje langs infoborden en met rechts van u het rechte beekje Schleebachhanggrabe. (Let op uitstekende stenen. Het beekje is een gegraven aftakking van de Schleebach. Het water van dit gegraven beekje komt via de Dreilägerbach in het grote stuwmeer Dreilägertalbachsperre, waar u straks langs komt). Bij brug, wegwijzer en infobord gaat u RD (A2/A3) verder langs het beekje. Negeer zijpaadjes links en volg verder de beek. (U passeert het 5 hectare grote Schwarzwildpark waarin circa 20 wilden zwijnen rondlopen, die dagelijks gevoederd worden). Meteen daarna aan de 4-sprong bij brug, infobord, wegwijzer en ingang Kindergartenwald loopt u RD (A2/A3) over het hoger gelegen pad vlak langs het beekje. (Dus niet over het breder pad (A-4)). Negeer zijpaden links en volg het pad verder RD (A2/A3) langs de beek. Steek bij brug de grindweg over en loop RD (A2/A3). Aan de volgende kruising bij zitbank, infobord en ijzeren bruggetje gaat u RD (A-3) verder langs de beek. U passeert een sluisje en loop verder RD (A-3). Aan de kruising bij stenen bruggetje en houten bord “Schleebachhanggraben” gaat u L de brede bosweg omlaag. (U verlaat hier o.a. de Struffelt route). Aan de 3-sprong gaat u RD (A2) verder omlaag.
5. Beneden aan de ruime T-splitsing gaat u L over de brede grindweg. Aan de volgende T-splitsing bij infoborden steekt u R (A-2) de stuw (Vorbecken) over. (Dit kleine stuwmeer is het “voorportaal” van het grote stuwmeer Dreilägertalbachsperre). Na de stuw buigt de weg naar links en wordt een stijgende brede bosweg. (Waar de stijgende bosweg naar rechts buigt, heeft u links mooi uitzicht op het grote stuwmeer Dreilägertalbachsperre). Aan de T-splitsing bij zitbank en wegwijzer gaat u L over de asfaltweg richting Rott en u steekt meteen via de brug de Hasselbachhanggraben over. Negeer meteen brede bosweg scherp rechts. 25 Meter verder, waar de asfaltweg begint te dalen, gaat u bij bordje “112” en verbodsbord R (Struffelt (heide) route) de bosweg omhoog. Boven aan de 3-sprong gaat u RD over de grindweg. Volg nu bijna 1 km de even verder stijgende grindweg langs heidegebied waarop veel adelaarsvarens staan. (Na 100 m. komt u rechts bij leuk vennetje waar een zitbank (zonder leuning) staat. Een prima genietplekje na 10 km). Boven aan de 4-sprong bij picknickbank, ligstoelen en infobord gaat u L (Struffelt route) over de bosweg richting Roetgen/Monschau. Volg nu de op 454 m. hoogte gelegen (bos)weg over de heide Een eind verder loopt u over een leuk knuppelpaadje. Negeer knuppelpaadje rechts. Meteen daarna aan de 3-sprong bij gaat u R (Eifelsteig/Struffelt route) het brede pad omlaag dat een eindje verder een dalende bosweg wordt. Aan de 3-sprong gaat u RD (Eifelsteig/Struffelt route) het bospad omlaag.
6. Beneden aan de asfaltweg gaat u R (Eifelsteig/Struffelt route) omlaag. (Als u hier even L gaat, dan heeft bij infobord en zitbanken mooi uitzicht over de stuwdam (Dreilägertalbachsperre), die evenals het Vorbecken gebouwd is van 1909-1911). Na 50 m. gaat u bij groot ijzeren hek L (Eifelsteig/Struffeltroute) de trap omlaag en loop dan voorzichtig zigzaggend via de bordjes Eifelsteig/Struffel route de steile boshelling omlaag. Beneden steekt u de doorgaande weg over. (Hier heeft u achteromkijkend uitzicht op de hoge muur van de stuw dam). Loop RD over de asfaltweg richting Filterwerken. Steek via de brug de Vichtbach over en ga meteen na de brug L (A1/A3/Eifelsteig/Struffelt route) de asfaltweg omhoog met links beneden van u de Vichtbach. De asfaltweg wordt een stijgende grindweg. Aan de 3-sprong bij wegwijzer gaat u R (A1/A3/Eifelsteig) de grindweg omhoog richting Roetgen met rechts van u de hoge afrastering van de Filterwerken. (U verlaat hier de Struffelt route). Boven aan de 3-sprong gaat u L (A3/Eifelsteig) de bosweg omhoog.
7. Na 150 m. gaat u aan de 3-sprong bij wegwijzer op 400 m. hoogte L (A3/Eifelsteig) het naaldbos in richting Roetgen/Westwall. Volg nu de wandelmarkering van de Eifelsteig en A-3 door het bos. Na 150 Meter wordt dit een duidelijk bospad. U verlaat bij grote steen ”Nord Wanderweg” het bos en volg RD (A3/Eifelsteig) het pad gelegen tussen afrasteringen. U passeert links een bosje en volg verder het (gras)pad RD. (Links ziet u de St. Hubertus kerk (1854 – 1857) van Roetgen). Let op! Aan het einde van het tweede linksgelegen weiland en bij begin bos, gaat u L (Eifelsteig) het bospaadje omlaag. Aan het brede pad gaat u R en loop dan RD (A-3) over de veldweg. (Links beneden hoort u de Grolisbach). Steek bij wegwijzer de asfaltweg over en loop RD (Eifelsteig) het bospad omhoog richting Roetgen. (Boven passeert u een zitbank waar u mooi uitzicht heeft over Roetgen o.a. op de St. Hubertus kerk). Bij grote steen “Nord Wanderweg” loopt u verder RD (Eifelsteig) over het soms begroeide paadje met rechts van u de asfaltweg (fietspad) Vennbahn. (U kunt hier ook over de asfaltweg/fietspad (Vennbahnradweg) lopen. Ga dan bij grote parkeerplaats en wegwijzer L omlaag richting Roetgen-Zentrum. Ga dan verder bij **** in dit punt). Bij Andreas kruis (restant voormalige spoorlijn) gaat u R (Eifelsteig) over de veldweg.
Aan de grote parkeerplaats bij 4-sprong en wegwijzer gaat u L omlaag langs huisnr. 1. **** Negeer zijweg links. (Rechts ziet u de Evangelische kerk (1779-1782)). Steek de voorrangsweg over en loop RD (Wiedevenn). Negeer alle zijwegen. Aan de T-splitsing voor huisnr. 20 gaat u R. U komt snel weer bij het café, de sponsor van deze wandeling, waar u kunt afsluiten met o.a. Kaffee und Kuchen. De vriendelijke medewerksters vernemen graag wat u van de wandeling vond. Op de uitgebreide kaart staan vele lekker dingen. Buiten de heerlijke Kuchen zijn er ook o.a. belegde broodjes, tosti’s, Strammer Max, soep, salades te krijgen. Maar u kunt er ook een heerlijk glas Eifeler Landbier en Bittburg pils krijgen. Een heerlijk stuk Kuchen mee naar huis nemen voor ’s avonds of de volgende dag bij de koffie, is natuurlijk ook niet verkeerd. Een heerlijk frühstuck is ook ’s middags te krijgen.

Samenstelling route: Jan Nobbe.
Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.