Streetdance en ballet



Dovnload 49.48 Kb.
Datum22.07.2016
Grootte49.48 Kb.
LESBRIEF / EDUCATIEF PAKKET

GEBOEID, SUSANNE MARX

STREETDANCE EN BALLET

OOST EN WEST
De dansvormen in de voorstelling GEBOEID:

een kennismaking.




Geboeid
De voorstelling

De dans/muziekvoorstelling Geboeid is een urban opera over de liefde. De jonge Turks/ Nederlandse Konstanze wordt uitgehuwelijkt. Niet wetende wat voor haar ligt, fantaseert ze over de krachtige oude sjeik. Met zijn harem is sjeik Bassa tegelijkertijd heel aantrekkelijk en afstotend voor haar. Het onbekende boeit Konstanze meer dan haar geheime vriendje in Nederland, die veel te jong en onervaren is. Welk van de twee werelden en mannen zal ze kiezen?


Choreografe/ regisseuse Susanne Marx liet zich voor Geboeid inspireren door de opera Die Entführung aus dem Serail van W.A. Mozart. Het tijdloze liefdesverhaal over de ontvoering van een jong westers meisje naar een oosterse harem heeft Susanne Marx op verrassende wijze vertaald naar nu.
In de voorstelling Geboeid ontmoeten oud en jong en de twee culturen van Oriëntaalse opera en urban culture elkaar. De sjeik Bassa wordt gedanst door gepensioneerd topballetdanser van het Nationaal Ballet Francis Sincerretti. Naast twee jonge street-dansers, maakt rapster Rosa Ana haar opwachting.
De mix van klassieke en urban dans, opera en hip hop, decor- en personagewisselingen maken Geboeid tot een eigentijdse en afwisselende voorstelling.
Doelgroep

Geboeid is een voorstelling voor een breed en dus ook voor een jong en divers publiek.


Lesbrief

Het programmaboekje en dit Educatieve Pakket vormt de basis voor de Lesbrief. Er is per schoolniveau (VMBO, HAVO en VWO) een bijlage met opdrachten die de leerlingen ter voorbereiding en ter verwerking op school kunnen doen.

Deze lesbrief is bedoeld ter voorbereiding en ondersteuning van de voorstelling “GEBOEID” van choreografe Susanne Marx. Aan de hand van een aantal thema’s en vormkeuzes in het stuk worden antwoorden gegeven op vragen die bij jongeren worden opgeroepen.

Via muziek, dans en een discussie willen we jongeren de werelden van de hiphop dans en het klassieke ballet met elkaar in verband laten brengen.

Deze lesbrief en Educatie Pakket biedt geen pasklare oplossingen. Het is juist de bedoeling dat leerkrachten en leerlingen putten uit hun eigen creativiteit.
Doelstellingen:


  • het ontwikkelen van kennis over de kunstvormen opera, dans: ballet en hiphop / streetdance,

  • een bewustwording rond het fenomeen liefde in het kader van uithuwelijking

In de Lesbrief en het Educatie Pakket vindt u de volgende informatie:


1. Algemene informatie

  • informatie over de opera van W.A. Mozart, Die Entführung aus dem Serail

een vergelijking met het nieuwe verhaal: Geboeid

    • achtergrond informatie over opera

    • een stelling om over te discussiëren

  • achtergrond informatie over klassiek ballet

  • achtergrond informatie over streetdance en hiphop

Achtergrond informatie over het thema Liefde, uithuwelijken en verliefd zijn staat in het prgrammaboekje dat bij de voorstelling hoort.


2. Uitwerking

Bovenbouw VMBO – HAVO – VWO


Het is een dansvoorstelling, met een klassieke danser en twee jonge hip-hop dansers, een DJ en een klassieke compositie uitgevoerd door harpist en sopraan. De rapper vertelt het verhaal.
De thema’s van het stuk die onderzocht kunnen worden door jongeren op een middelbare school zijn:

- wat is een opera? wat is het verschil met een toneelstuk?

- wat is klassieke dans / ballet?, waar kun je dat zien?

- waar komt hip-hop muziek en dans vandaan? Wat is het verschil met klassiek ballet?


Het plezier en de uitdaging bestaan er in om

parallellen te vinden tussen culturen 'hier' en 'daar',

tussen een 18e eeuwse opera en de hedendaagse urban culture, en om

een dubbele moraal ten opzichte van het Oosten bloot te leggen, vroeger en nu. .


Het werken met de combinatie Oriëntaalse opera en urban culture lijkt vergezocht. Maar de vergelijking van een harem met de kamers vol babes uit r&b clips is al snel gemaakt. Beide zijn wellustige oorden, waar stoere mannen worden omringd door wulpse, schaars geklede dames, de muziek omfloerst klinkt en heupen immer wiegen, zwaaien en pulseren. De decoraties van de serail kunnen maken plaats voor wit leren bankstellen, design lampen en bling.
3. Nevenprogrammering

  • Demo lecture: Van Spitzen naar Sneakers

  • Workshops

  • Debat of Meet & Greet

Het originele verhaal:
Die Entführung aus dem Serail: De ontvoering uit de harem
Konstanze, de verloofde van graaf Belmonte, is met haar bedienden Blonde en Pedrillo in handen gevallen van piraten. Ze worden gekocht door Bassa Selim, een van oorsprong Spaanse edelman die moslim geworden is en in Turkije woont. Pedrillo heeft kans gezien Belmonte een boodschap te sturen over hun verblijfplaats: het paleis van Bassa Selim.
Eerste bedrijf: Belmonte moet in het paleis van Bassa Selim zien te komen om Konstanze te bevrijden. Osmin, de hoofdopzichter, verhindert dat. Pedrillo vertelt Bassa Selim dat Belmonte een beroemde architect is en omdat sjeik Bassa Selim in architectuur geïnteresseerd is, wordt Belmonte aan hem voorgesteld.

Tweede bedrijf: Bassa Selim heeft Blonde, het dienstmeisje van Konstanze, aan Osmin ‘gegeven’, maar Blonde vertelt hem openhartig hoe vrije Europese vrouwen behandeld willen worden. Zelf koestert Bassa Selim gevoelens voor Konstanze.

Konstanze verkeert in tweestrijd; ze houdt van Belmonte, maar voelt zich ook aangetrokken door Bassa. Belmonte is gearriveerd en heeft een ontsnappingsplan. Bewaker Osmin wordt uitgeschakeld met een paar glazen wijn. Als Belmonte en Konstanze elkaar weer zien, blijkt Belmonte jaloers. Is Konstanze hem wel trouw gebleven?



Derde bedrijf: Om middernacht wordt Osmin wakker en ze worden gearresteerd. Osmin barst uit in een triomflied: de gehate Europeanen zullen aan de galg eindigen. Als de vluchtelingen voor Bassa verschenen zijn om berecht te worden, probeert Belmonte hen vrij te kopen.

Het doodvonnis lijkt onontkoombaar, maar sjeik Bassa Selim blijkt een edelmoedig heerser en schenkt iedereen de vrijheid.

Het “nieuwe” verhaal:
Geboeid

Het dansmuziekproject Geboeid is geïnspireerd op de oude opera "die Entführung aus dem Serail" van W.A. Mozart.

In de opera 'Entführung aus dem Serail' ontmoeten oud (Bassa Selim) en jong (Konstanze), en ook twee culturen (Oost en West), elkaar in een tijdloos verhaal. Een verhaal over: wat is echte liefde?

Het gegeven van de ontvoering van een jong westers meisje naar een oosterse harem is vertaald naar een uithuwelijking van een jong Turks meisje naar Turkije nu.

Niet wetende wat voor haar ligt gaat zij fantaseren over een harem en de sjeik, die voor haar door zijn kracht tegelijkertijd heel aantrekkelijk en afstotend is. Het onbekende boeit haar meer dan haar geheime vriendje in Nederland, die veel te jong en onervaren is.

De sjeik raakt gefascineerd door het meisje, en het meisje raakt verliefd op de sjeik. Haar vriendje Belmonte gaat echter op pad om haar te bevrijden. Hij vindt haar, maar ze worden betrapt door de sjeik. Die haalt zijn hand over zijn hart en laat ze gaan.


De sjeik, Bassa Selim in Mozarts verhaal, wordt door gepensioneerd top balletdanser Francis Sincerretti gedanst en de twee jongeren, Konstanze en Belmonte, worden door twee hiphop dansers, Sarita en Tint uitgevoerd. Het verhaal wordt verteld door female rapper Rosa Ana.

Evrim Demirel, een jonge Turkse componist, heeft vrij maar wel geïnspireerd op de opera de muziek voor Geboeid gecomponeerd, die veel meer oosterse invloeden incorporeert dan Mozarts versie. Deze muziek wordt live door een harpist op het podium uitgevoerd. De keuze voor de harp komt voort uit een behoefte naar een verbeelding van romantische liefde.

De DJ mixt op het podium alle muziek met zijn samples en beats.

STELLING

Dit is de stelling van de choreografe Susanne Marx:


bestaat er eigenlijk zoiets als een puur emotioneel, romantisch gevoel van liefde of speelt er altijd een rationele factor mee?
Is het echte liefde of kies je soms voor het geld, of wordt je door je omgeving in de richting van een partner gedwongen?
Anders gezegd: bestaat er eigenlijk een duidelijk verschil tussen een oosterse uithuwelijking en de keuze van een westers iemand voor haar levenspartner?

- als je verliefd bent, waar let je dan op: schoonheid of slimheid?

In de jaren vijftig waren mannen ook al op zoek naar 'vlijtige meisjes', die goed voor het huishouden konden zorgen. Die overeenkomsten tussen de jaren vijftig en bepaalde moslimculturen nu, zijn duidelijk. Maar volgens mij zijn er dus ook veel meer overeenkomsten tussen mijn keuze voor mijn levenspartner en de keuze van de familie van een uit te huwelijken jong meisje als je zou denken. Behoefte aan status, betrouwbaarheid en zekerheid zijn in ieder geval al overeenkomsten.
Voor Geboeid zijn interviews met jonge en oude westerse en oosterse mensen in het Amsterdamse stadsdeel de Baarsjes en Bos en Lommer gedaan. Om meer duidelijkheid over deze kwestie krijgen.

Deze verhalen zijn ook in de voorstelling verwerkt. Zo is een collageachtig programma ontstaan.

Alles wat uit deze interviews niet op podium gezegd en gerapt wordt, staat in het programmaboekje, wat in het begin van de voorstelling uitgedeeld wordt.

Is het alleen verliefdheid? of ligt ook in de eerste verliefdheid al een rationele keuze voor geld en status? Wat maakt sommige mannen zo aantrekkelijk?

Wat betekent liefde na een levenslange relatie, was een vraag in de interviews met de ouderen. En: heb je in de verliefdheid ook een keuze?, als vraag voor de jongeren.
Daar ligt geen verschil in de culturen. Ratio en intuïtie gaan altijd een strijd aan.

ALGEMENE INFORMATIE

De geschiedenis van de opera
Wat is opera? Meestal zegt iemand dan: 'een toneelstuk dat gezongen wordt' en dat klopt inderdaad aardig. Een opera is een 'muziekdrama', een toneelstuk waarin mensen niet alleen zingen dat ze zo blij, of droevig, of boos, of verliefd zijn (dat doen ze ook in een musical!), maar waarin ze ook zingend iets 'doen'. Ze vechten zingend, ze vrijen zingend en ze gaan zelfs zingend dood.

Dat lijkt heel gek maar al vier eeuwen vinden mensen dat prachtig. Gewoon omdat muziek sterker maakt wat de mensen op het toneel op dat moment voelen - en natuurlijk omdat de muziek vaak zo mooi is en het publiek helemaal in die gevoelens kan meeslepen. Zo is opera ook ontstaan. Rond 1600 waren er in de Italiaanse stad Florence een paar kunstenaars die het oude Griekse drama na 2000 jaar nieuw leven in wilden blazen, en die dachten dat de Grieken op die manier, zingend of half zingend, toneel speelden.

Het Italiaanse publiek vond die nieuwe kunstvorm prachtig en al snel namen andere landen het voorbeeld over. Dit nieuwe 'opera in musica' (werk op muziek) werd zo populair, dat het in de 18de en 19de eeuw zelfs uitgroeide tot de belangrijkste kunstvorm. De 'opera', zoals de naam al snel luidde, werd voor de mensen in de 19de eeuw eigenlijk zo'n beetje wat de film en de musical werd voor de mensen van nu. Als de opera zich over heel West-Europa verspreidt, ontwikkelen zich verschillende nationale stijlen. De opera seria in Italië bijvoorbeeld is een ernstige opera met tragische, op mythologie geïnspireerde verhalen. Als tegenhanger ontwikkelde zich de opera buffa, waarin gewone mensen in komische, alledaagse situaties worden weergegeven. Opera is in de zeventiende en achttiende eeuw vooral een kunstvorm van en voor de adel geweest.

Vanaf 1637 kunnen ook gewone burgers tegen betaling een operavoorstelling bijwonen. De zangkunst steeg al snel naar een hoog peil en de aria's werden steeds belangrijker. Iedere zanger kreeg de kans zijn kunsten te tonen en het publiek eiste dat de beste zangers een aantal keren te horen waren. Componisten verwerkten daarom tientallen aria's in hun opera's. Aria’s zijn de sololiederen in de opera’s. In het Italiaans betekent ‘aria’ gewoon ‘lied’.

In het begin van de operageschiedenis was het noodzakelijk dat mannen vrouwenrollen speelden: vrouwen mochten niet optreden. Maar later bleek dat het publiek sowieso liever mannen hoog hoorde zingen dan vrouwen.

In Nederland is momenteel veel belangstelling voor opera en er zijn dan ook een aantal zeer grote operagezelschappen actief, bijvoorbeeld in Amsterdam: de Nationale Opera.


Lessuggesties

* Houdt een kringgesprek over opera. Zijn de leerlingen wel eens in het theater geweest, wat hebben ze gezien en wat vonden ze daarvan? Zijn ze wel eens naar een opera geweest, etc.?

* De kunstvorm opera is een sjieke tegenhanger van een musical als Cats, of Tarzan. Wat zijn de verschillen? Wat vind jij mooi, en waarom?

* Laat een muziekstuk horen dat je mooi vindt en leg de kinderen uit waarom je dat vindt. Misschien is het geen opera, maar een musical of operette stuk? Of vraag de kinderen een muziekstuk mee te brengen waar hun ouders graag naar luisteren. Vinden zij het ook mooi?

* Waarom zijn er zo veel liedjes in het Engels? En waarom is opera zo vaak in het Italiaans? Zing een lied in het Engels, Italiaans en Nederlands. Wat valt je op? Welke taal is makkelijker om in te zingen?, etc.

ALGEMENE INFORMATIE

Klassiek ballet
Klassiek ballet is de oudste vorm van dans zoals wij die kennen. Het ontstond in Frankrijk en werd beroemd door Koning Lodewijk XIV die veel feesten gaf en een liefhebber van dansen was. In 1661 werd door hem de eerste balletacademie opgericht. Vroeger dansten de hofmannen op feesten om de mensen te vermaken.

De meeste balletten bevatten: dans, pantomime, muziek met orkest of zang, zoals opera. Ballet is het meest gekend voor zijn pointes (de voeten in een punt naar voren strekken), grand pas de deux en het "hoog met de benen zwaaien". Veel van de ballet technieken lijken op die van het schermen (zoals de positie van de voeten) omdat ballet en schermen rond dezelfde periode ontwikkeld werden of omdat je voor beiden een goed gevoel van evenwicht en beweging nodig hebt.


Het ballet heeft zijn wortels in de Renaissance-hofschouwspelen van Italië, maar werd verder ontwikkeld door het Franse ballet de cour (hof). Die bestond uit sociale dansen opgevoerd door de adel met muziek, toespraken, gedichten, liederen, spektakel, decor en kostuum.

Ballet werd ook gebruikt in opera's als onderbrekingen voor de verschillende scènes.

De 19de eeuw was een periode van grote sociale verandering, die in het ballet weerspiegeld werd door een verschuiving weg van de aristocratie die vroeger het ballet hadden overheerst. De Russische compagnies, na de Tweede Wereldoorlog, ondernamen veelvoudige reizen over de hele wereld waardoor het weer populair werd. Het is één van de best bewaarde dansen in de wereld.
Meestal dragen de meisjes (vrouwen) op ballet een zwart balletpak, roze panty, tailleband en (soms) beenwarmers. Jongens vanaf ongeveer 12 jaar dragen een dancebelt. Tegenwoordig zijn ook een soort zwempakken intrek bij de professionals, bijvoorbeeld van Yumiko.

Als balletdansers/danseressen een pirouette draaien, bewegen ze hun hoofd snel in het rond. Daarbij gebruiken ze een spot: dit is een plek (bijvoorbeeld in het decor) waar ze zich op concentreren terwijl ze draaien. Hierdoor wordt men niet duizelig. Ze blijven net zolang naar het punt staren als ze kunnen, tot hun lichaam het niet meer toelaat. Dan draaien ze hun hoofd snel de andere kant op en concentreren ze zich weer op de spot.


Het klassieke ballet is heel strak geregeld en kent veel vaste regels en posities:

* Parallel - hierbij staan de voeten parallel (naast elkaar) tegen elkaar aan geplaatst.

* 1e positie - je zet je hielen tegen elkaar terwijl je voeten zijn uitgedraaid t/m de 5e positie - voorste voet sluit je aan de achterste. Beiden voeten staan soms parallel aan elkaar.
Professionele dansers zijn in de les bijna altijd vrijwel 180 graden uitgedraaid. Veel strenge balletleraren leren studenten om de uitdraai toch een beetje te forceren.

Lessuggesties

* Houdt een kringgesprek over klassieke dans. Waar zie jij wel eens klassiek dans? Ben je wel eens in het theater geweest of heb je het op tv gezien?

* Waarom doen meisjes meer aan klassieke dans dan jongens?

* Denk je dat als de wereld verandert de stijl verandert? Dus vroeger was ouderwets en daar hoort klassieke dans bij en nu, daar hoort hiphop bij. De smaak verandert door de eeuwen. En dat is goed?

* Wat zie jij als de verschillen tussen klassieke dans en hip hop / streetdance? Zijn er ook parallellen?

* Welke van de twee dansvormen vind je beter passen bij a) haatgevoelens uiten,

b) liefde, verliefdheid laten zien?

Waarom?


ALGEMENE INFORMATIE

Streetdance

Streetdance is een verzamelnaam van dansvormen die niet zijn ontwikkeld in dansinstituten, maar op straat, in clubs en middelbare scholen. Tegenwoordig kan het gezien worden als een onderdeel van de hiphop en funkdance stijlen, die hun oorsprong al in de zeventiger jaren hadden.


Het is ook een sport waarbij aspecten als improvisatie en aanmoediging van omstanders een rol spelen, en er vaak een sterke sociale interactie met omstanders en mededansers is. Streetdance wordt in Nederland vaak op sportscholen onderwezen. Er zijn echter ook een aantal gespecialiseerde hiphop/streetdance dansscholen in Nederland.
Streetdance is ontstaan begin jaren '80 in New York. Vooral in de achterbuurten werd er veel op straat gedanst. Hier komt ook de naam vandaan. Deze dansers zijn vaak gekleed in "baggy clothes". Dit is ruim en dansbaar zittende kleding. In Europa brak streetdance pas door in de jaren '90. Deze stijl had veel invloed op mode, videoclips, graffiti, dj's, rappers, scratchers etc. De ene na de andere film kwam uit met daarin veel aandacht voor de streetdance-cultuur. Bij streetdance zijn veel bewegingen gericht op bewegingen uit videoclips. Streetdance verandert hierdoor eigenlijk continu. De streetdance bewegingen zijn vaak vrij losjes en komen heel luchtig over. Er wordt meestal op heel snelle muziek gedanst, waardoor het een flitsend effect heeft. Een van de bekendste bewegingen is de snake. Deze is gebaseerd op de lenigheid van een slang. Het is hierbij eigenlijk de bedoeling dat men als het ware met zijn lichaam "rolt". Streetdance is "bouncen op de beat" men danst streetdance vooral op hiphop en R&B muziek. Streetdance is niet gewoon dansen, maar een combinatie van techniek, pasjes en goed ritmegevoel.

Lessuggesties

* Zie je wel eens ergens een hiphop battle of presentatie?

* Noem een s een paar hip hop helden.

* Welke muziek hoort daar bij?

* Waar is de streetdance ontstaan, en moet je een opleiding hebben om dat te doen?

* Waarom denk is er weinig hiphop dans in theaters te zien?

* Hoort het eigenlijk wel in het theater?

* Wat kun je er mee laten zien?



ALGEMENE INFORMATIE

W.A. Mozart

Wolfgang Amadeus Mozart wordt geboren in 1756 in de Oostenrijkse stad Salzburg in een muzikale familie en hij overleed in 1791 in Wenen. Hij is slechts 35 jaar geworden. Zijn vader Leopold is een violist. Van Mozart wordt gezegd dat hij een wonderkind was, want hij leerde op zijn derde al pianospelen, op zijn vijfde componeerde hij eigen concerten, op zijn zevende speelde hij prachtig viool en op zijn twaalfde had hij zijn eerste opera gecomponeerd.

Zijn vader begrijpt al snel dat Wolfgang een groot muzikaal talent is en hij stopt meteen met werken. De kinderen zijn de muzikanten van de familie en met hun optredens wordt voortaan het geld verdiend. Omdat iedereen dit wonderkind wil zien, wordt de familie uitgenodigd bij alle vorsten en vorstinnen van Europa. Zo bezoekt de familie ook Nederland. Uiteindelijk keert de familie Mozart terug naar Salzburg waar Wolfgang de opdracht krijgt van de keizer om muziek te componeren.

Mozart schreef klassieke muziek en dat is heel iets anders dan popmuziek. Het is vaak rustiger en wordt vooral gespeeld op instrumenten als viool, cello, contrabas, dwarsfluit, piano, etc. In de tijd van Mozart kwam klassiek heel veel voor, maar het waren geen concerten voor arme mensen. Alleen voor rijke, daar werden de concerten dan in hun woonkamers gehouden. Hele rijke mensen hadden een eigen orkest in hun paleis.

Je zou denken dat de familie Mozart schatrijk wordt met optredens voor al die belangrijke mensen. Maar al die koningen en hooggeplaatste figuren betalen niet zo goed. Soms krijgen ze een cadeautje, maar vaker helemaal niets. Ze krijgen wel geld, maar het is nooit genoeg. Als Wolfgang volwassen is kampt hij ook vaak met geldproblemen. Bovendien heeft hij dan ook een vrouw en kinderen om voor te zorgen. Hij is regelmatig ziek en is dan niet in staat op te treden of te componeren, waardoor er nog minder geld binnenkomt.

Mozart heeft heel veel muziekstukken geschreven en is in heel Europa bekend. Maar het laatste jaar van zijn leven is hij steeds vaker ziek en schrijft hij zijn muziek vanuit zijn ziekbed. Zijn laatste stuk is een requiem, een muziekstuk dat wordt opgedragen aan een dode. Mozart heeft het stuk niet meer af kunnen maken, want hij sterft op 5 december 1791. Maar zijn muziek wordt nog steeds met veel plezier beluisterd.


Nevenprogrammering
Demo lecture: Van Spitzen naar Sneakers
Voorafgaand aan de voorstelling kan er een interactieve demonstratie / lezing worden gegeven over de verschillende dansvormen die in de voorstelling gebruikt worden; Klassieke dans, moderne dans en hip hop.

De lezing gaat kort in op de ontwikkeling van de klassieke dans naar de moderne dans naar de Streetdance. Door de dansers worden van alle drie de dansvormen de kenmerkende basisprincipes getoond. Het publiek zal zien dat in elke stijl de dansers bij het vertellen van hun verhaal hun lichamen op een andere manier gebruiken.

Het publiek geeft opdrachten die door de dansers in de drie verschillende dansstijlen worden uitgewerkt. Zo kan het publiek op de interactieve manier kennismaken met de verschillende stijlelementen, vooral voor het jonge publiek is het interessant om de elementen van klassieke en moderne dans in de streetdance en hiphop die zij kennen van tv te leren herkennen.

In de voorstelling zullen zij zien hoe de interactie tussen de drie dansstijlen samen het verhaal van Konstanze vormgeven.



Duur: 30 minuten
Inleiding: Samengevat

Voordat de voorstelling begint wordt het verhaal van de opera kort samengevat in deze inleiding. In de inleiding wordt meteen duidelijk dat dit geen gewone opera is, maar een urban opera; een inleiding met beeld en geluid!



Duur: 15 minuten
Programmaboekje

Het boekje wordt voorafgaand aan de voorstelling aan het publiek uitgedeeld. Er staat informatie in over Mozart en de originele opera en citaten uit de interviews over ‘Echte liefde’ met ouderen en jongeren uit Amsterdam.


Workshops

De workshop kan op de scholen plaatsvinden, voorafgaand aan de voorstelling of achteraf. Maar kan ook na de voorstelling in het theater aan een groep belangstellenden uit het publiek worden gegeven. In de workshop gaan de jongeren zelf aan de slag met de drie verschillende dansvormen uit de voorstelling. Duur: 1,5 uur


Debat of Meet & Greet

Na afloop van de voorstelling is er de mogelijkheid voor een Meet & Greet met de dansers en muzikanten uit de voorstelling. Het organiseren van een debat behoort ook tot de mogelijkheden. In samenwerking met het theater of de school worden stellingen rond de thema’s uit de voorstelling bedacht. Hierbij kan worden gekozen voor een invalshoek vanuit de artistieke thema’s uit de voorstelling; klassieke dans versus hip hop, opera versus rap, etc. Er kan ook worden gekozen voor een debat over de maatschappelijke thema’s die aan bod komen; Bestaat echte liefde? Leven tussen twee culturen en uithuwelijken versus trouwen met een zelfgekozen liefde. Voor welke man en voor welke wereld zou het publiek hebben gekozen?



Duur: 20 minuten
oktober 2008

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Podium Mozaiek, Jorien Kuipers of Peter van der Hoop, Bos en Lommerweg 191 1055 DT Amsterdam, cultuureducatie@podiummozaiek.nl

T: 020 5800380 E: info@susannemarx.nl, www.susannemarx.nl (voor download)



Lesbrief en Nevenprogramma Geboeid, Susanne Marx




De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina