T enkele hellingen wordt beloond met schitterende uitzichten op Stokhem, Wijlre en Gulpen. De route gaat door weilanden, bos, holle wegen en langs de Geul. Neem zelf proviand mee

Datum23.08.2016

143. GULPEN 12,8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Deze, toch wel pittige wandeling met enkele hellingen wordt beloond met schitterende uitzichten op Stokhem, Wijlre en Gulpen. De route gaat door weilanden, bos, holle wegen en langs de Geul. Neem zelf proviand mee.
Startadres : Herberg De Zwarte Ruiter, Markt 4 Gulpen.

U kunt gratis parkeren op de parkeerplaats aan de Schoolstraat. Loop dan links naar de Gulp en de verkeerslichten. Steek de Rijksweg over en loop RD naar de Markt.
Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.

Gps afstand: 12800m Looptijd: 2.45 Hoogteverschil: 97m
143. GULPEN 12,8km

1. Met uw rug naar de herberg gaat u L. Meteen daarna gaat u weer L (Rosstraat). Tegenover de ingang van de H. Petrus kerk (1924), die geheel gebouwd is in Nivelsteiner zandsteen, gaat u R (Willem Vliegenstraat) omhoog. Aan de T-splitsing gaat u R. Negeer zijwegen. Aan de 6-sprong bij veldkruis gaat u L (geel) over de meest links weg langs huisnr. 2 (De 6-sprong is het punt waar de Witteweg overgaat in de Beversbergweg). Volg geruime tijd de veldweg omhoog met links mooi uitzicht over Gulpen. Boven aan de T-splitsing bij zitbank gaat u R over de smalle asfaltweg. (Vanaf de zitbank ziet u bij helder weer voor u in de verte de hooggelegen St.. Martinuskerk in Vijlen, de 133 m. hoge Tv toren in het Aachener Wald met rechts daarvan de Boudewijntoren (Drielandenpunt) en links daarvan de uitzichtoren Wilhelmina (Vaalserberg).

2. Aan de T-splitsing gaat u L (rood/geel-rood) over de veldweg. Aan de T-splitsing bij zitbank aan de bosrand gaat u L (rood/blauw). Na 100 m. gaat u R (blauw) het pad omlaag. Aan de 3-sprong RD (geel). Steek bij boven kastanjeboom de asfaltweg over en loop RD (geel-rood/Pelgrimspad naar Santiago) over het graspad. Aan de kruising gaat u R (geel-rood). Volg geruime tijd deze veldweg over het plateau van Margraten.

3. Negeer veldweg rechts. Neem nu bij ANWB-fietspaaltje de volgende veldweg R Negeer bospad links. Aan de verharde 4-sprong bij wegkruis in het buurtschap Berghof gaat u L over de asfaltweg. (Hier ziet u de rijksmonumentale uit mergelblokken gebouwde carréhoeve Berghof, die uit de 18e/19e eeuw stamt. In de zomer kunt u pauzeren op het terras van ’t Bakhuis. Ga dan hier R (blauw) over de asfaltweg en na 200 m. komt u bij het terras. Geopend van Pasen t/m okt.). Na 300 m. gaat u R (groen) het pad steil omlaag langs de bosrand. Negeer bospad rechts en loop verder RD omlaag. Beneden aan de T-splitsing de witte voormalige boswachterswoning gaat u R (geel).

4. Even verder stroomt de Geul even parallel aan de asfaltweg. Let op! 20 Meter verder gaat u bij wegwijzer L (geel/blauw/rood-wit) richting Wijlre. Volg nu het pad via draaihekjes door de weilanden met links van u de meanderende Geul. (U passeert een eind verder een zitbank, een mooie pauzeplek. De 58 km lange Geul, het snelst stromend riviertje van Nederland, ontspringt in het Belgische gehucht Lichtenbusch nabij de Duitse grens. Het riviertje mondt uit in de Maas nabij Bunde tegenover het gehucht Voulwames). Aan de smalle asfaltweg gaat u R (geel/blauw). Negeer bij ijzeren hek en zitbank zijpad links.
5. U loopt het buurtschap Stokhem binnen en passeert enkele leuke vakwerkhuisjes. Aan de 3-sprong bij wegkruis (1886) en zitbanken loopt u RD. U passeert rechts de opnieuw opgebouwde (2015) waterput van Stokhem. (Zie infobord aan zijkant. Achter de waterput is een leuk zithoekje, maar dat is niet altijd toegankelijk). Neem nu de eerste L (geel/blauw), die even verder een veldweg wordt. Aan de Y-splitsing bij veldkruis gaat u R de veldweg omhoog. (Boven aan de bosrand heeft u achteromkijkend mooi uitzicht over Wijlre. Rechts ziet u de wijngaard De Stokhemer Wingert). Loop rustig de steile helling door het bos omhoog. Negeer bospaadje rechts. Een eind verder buigt het bospad links omlaag. Beneden aan de T-splitsing gaat u L (geel/blauw) de veldweg omlaag.

6. Aan de 3-sprong gaat u scherp R omhoog. Aan de Y-splitsing gaat u R. (Als u hier 25 m. naar links loopt, dan heeft u bij zitbank schitterend uitzicht over het Geuldal o.a. op Wijlre). Volg geruime tijd het bospad RD. U verlaat het bos en loopt verder RD langs de bosrand. Aan de waterpoel gaat u verder RD langs de bosrand. Aan de T-splitsing gaat u L (blauw) de holle weg omlaag. Volg nu enige tijd de prachtige dalende holle weg. (Een eindje verder heeft u links bij het begin van weiland mooi uitzicht op o.a. weer de kerk van Wijlre).

7. Beneden komt u in het buurtschap Beertsenhoven. Let op! Neem vóór het wegkruis R de eerste veldweg steil omhoog. (Doe rustig aan. Het is een straffe kuitenbijter. Na 50 m. heeft u rechts mooi uitzicht op één van de mooiste vakwerkhuizen in Zuid-Limburg. Dit huis staat ook op de hoofdpagina van de website. Even verder staat links een zitbank met mooi uitzicht). Boven op de Dolsberg verlaat u weer het bos. (U passeert hier links de gedenksteen van Maurice Martinussen. Hier heeft u alweer een prachtig uitzicht. Even verder staat rechts een zitbank met het bijzondere opschrift “InMeMiriam Miriam Brauers). Het pad daalt en buigt bij stenen veldkruis en de volgende zitbank naar links.
8. Let op! Na 50 m. gaat u R (rood) via het draaihekje het weiland in. Volg het dalende en vervolgens stijgende “pad” RD de weilanden. Boven aan de smalle asfaltweg gaat u L omlaag. Aan de T-splitsing gaat u R (fietsroute LF 6A). Even verder buigt de weg links omlaag. Negeer alle zijwegen en volg deze weg RD omlaag. Bijna beneden aan de T-splitsing gaat u R.
9. Vlak daarna aan de voorrangsweg bij de kerkmuur gaat u R omlaag. (Hier staat de oude kerktoren van Gulpen. Deze romaanse toren bevindt zich op het oude ommuurde kerkhof en was de kerktoren van de oude Petruskerk. Deze werd in de jaren 1612-1614 herbouwd en in 1924 afgebroken De toren dateert uit de 11e-13e eeuw en is het enige nog bestaande deel van een middeleeuwse dorpskerk. De oude pastorie dateert uit 1732 en is tegen de toren aangebouwd. Vanaf 2010 doet deze volledig gerestaureerd toren dienst als expositieruimte en als officiële trouwlocatie van de gemeente Gulpen-Wittem. Even verder passeert u het Joods Monument ter nagedachtenis van de Gulpense joodse gemeenschap en de oorlogsslachtoffers). Negeer alle zijwegen en loop RD (Dorpsstraat) omlaag. Beneden aan de Markt komt u weer bij de herberg, de sponsor van de wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken.