The Armed Man ( a Mass for Peace ) Karl Jenkins



Dovnload 23.37 Kb.
Datum22.07.2016
Grootte23.37 Kb.
PERSBERICHT

Zeeuwse Concertzaal, Middelburg



Vrijdag 27 november 20u00


The Armed Man ( a Mass for Peace ) - Karl Jenkins

Vocaal ensemble Cantare uit Goes en TY het Zeeuws kamerorkest. Dirigent Léon Bours.

Dit concert staat in het teken van de herdenking van de bevrijding van de provincie Zeeland 65 jaar geleden.

Ter gelegenheid van het Millennium schreef Karl Jenkins in opdracht van Britain’s Royal Armouries The Armed man ( a Mass for Peace ), opgedragen aan de slachtoffers van Kosovo. De compositie is opgebouwd als de mis uit de christelijke traditie, maar gebaseerd op zowel religieuze ( div. wereldgodsdiensten ) als seculiere teksten. Na de introductie met een bewerking van de oude middeleeuwse melodie L’ Homme armé, volgt het aan Allah gerichte gebed: Allah is groot, gezongen door een imam. De vaste onderdelen van de mis zoals Kyrie, Sanctus en Agnus Dei, worden afgewisseld met verschillende teksten die een aanklacht zijn tegen oorlogsgeweld ( o.a. gemaakt door een overlevende van de atoombom op Nagasaki ). Verder is The Last Post (trompetsolo) die vaak gespeeld wordt bij oorlogsherdenkingen in het geheel opgenomen. Het slot van de mis is gebaseerd op de Bijbeltekst Openbaringen 21: ‘God shall whipe away all tears’. Zodoende ontstaat er min of meer een requiem voor alle slachtoffers van geweld en een oproep tegen geweld in het algemeen en een oproep tot vrede.

27 nov. Zeeuwse concertzaal in Middelburg aanvang: 20.00 uur

Noot voor de redactie:
Datum:
Vrijdag 27 november 2009, 20:00
Entree : € 17,50
Reserveren kaarten : 0900 3300033
Locatie : Zeeuwse Concertzaal, Verwerijstraat 14, Middelburg
Voor meer informatie : Zeeuwse Concertzaal, Douwe Eisenga / Jakko van der Heijden
T : 0118 637777 / 06 12274994 / 06 28799325
E : info@zeeuwseconcertzaal.nl
Op http://www.zeeuwseconcertzaal.nl/pers/ vindt u (bij het betreffende concert) extra info en fotomateriaal tbv persdoeleinden

Bijlagen

Karl Jenkins
Jenkins vader was behalve leraar ook organist en dirigent en gaf zijn zoon een brede muzikale opvoeding. Karl Jenkins werd zodoende de hoboïst van het National Children's Orchestra, waarna hij muziek ging studeren aan de universiteit van Cardiff en de Royal Academy of Music in Londen.

In beperkte kringen werd Jenkins beroemd als een jazz- en rockmuzikant, die zich vooral bezighield met de bariton- en sopraansaxofoon, verschillende toetsinstrumenten en de hobo. Hij voegde zich bij de jazzgroep van Graham Collier en werd later mede oprichter van Nucleus, een baanbrekende jazzband die in 1970 de prestigieuze eerste prijs op het Montreux Jazz Festival binnenhaalde. Tussen 1972 en 1984 speelde Jenkins toetsen en rietblazers in de band Soft Machine. Het eerste album dat hij met deze band maakte, Six was direct een succes, en zorgde ervoor dat de band in 1973 de Melody Maker British Jazz Album of the Year Award in ontvangst mocht nemen. Bovendien won Jenkins in 1974 de Melody Maker-award in de categorie Miscellaneous musical instrument. Tussen 1976 en 1984 had Jenkins de leiding binnen Soft Machine.

Na de opsplitsing van Soft Machine richtte Karl Jenkins zich samen met Mike Ratledge, die hij kende uit Soft Machine, vooral op het componeren van reclamemuziek. Eén van zijn bekendste werken is het klassieke thema dat hij schreef voor een reclamecampagne van De Beers, een groot diamantbedrijf. Dit thema werd in 1996 de titeltrack van Jenkins' gevarieerde Diamond Music-project. Tegenwoordig is Karl Jenkins ook samen met zijn zoon, Jody K Jenkins, actief in de reclame. Zo hebben zij de muziek geschreven van onder andere een McDonalds- en een BMW-reclame.

In 1995 maakte Karl Jenkins een begin aan zijn crossover-project Adiemus, met het album Adiemus: Songs of sanctuary. Dit project is gebaseerd op klassieke muziek, maar is erg gevarieerd. Zo zijn er invloeden van jazz in te herkennen, maar ook van klezmer en de azan, de muzikale oproep tot gebed binnen de Islam. Inmiddels zijn er binnen dat project zeven albums verschenen, waarvan de laatste in 2003. In 2005 werd Jenkins geridderd tot Officer in de Orde van het Britse Rijk (OBE).

Karl Jenkins heeft een aantal eigen bedrijven. Zijn eigen muziek wordt uitgebracht bij Karl Jenkins Music Ltd.. Daarnaast wordt de reclamemuziek van Jenkins en Mike Ratledge ondergebracht in het bedrijf Jenkins Ratledge en tot slot is Mustache (waarvan de naam, uiteraard, verband houdt met Jenkin's snor) het productiebedrijf van Karl Jenkins, Jody K. Jenkins en Helen Connolly. 


The Armed Man (A Mass For Peace)
Ter gelegenheid van het Millennium schreef Karl Jenkins in opdracht van Britain’s Royal Armouries The Armed man (A Mass For Peace), opgedragen aan de oorlogsslachtoffers in Kosovo. The Armed Man ging in première in The Royal Albert Hall in Londen.
The Armed Man is grofweg te verdelen in drie delen. Het eerste deel is als het ware een voorbereiding op het gevecht. Na de introductie met een bewerking van de Franse melodie
L’ Homme Armé uit de vijftiende eeuw, volgt de Adhaan (de islamitische oproep tot gebed), daarna het Kyrie en het Sanctus (twee vaste onderdelen van de traditionele mis) afgewisseld met Save Me from Bloody Men (gebaseerd op twee psalmteksten) en de Hymn Before Action (op tekst van Rudyard Kipling), waarin God wordt gesmeekt om steun bij de strijd. Het deel eindigt met de onvermijdelijke oorlog, die wordt uitgebeeld in Charge! (gebaseerd op teksten van John Dryden en Jonathan Swift) en wegstervend op de tonen van The Last Post.
Het tweede deel van The Armed Man laat ons zien wat oorlog teweegbrengt en toont ons de verschrikkingen in het gedicht Angry Flames van Toge Sankichi, overlevende van de atoombom op Hiroshima op 6 augustus 1945. Daarna volgt Torches, gebaseerd op het hindoeïstische geschrift de Mahàbhàrata - Adi Parva (vanaf de zesde eeuw v. Chr.) uit India.
Het laatste deel begint met het Agnus Dei (ook een van de vaste onderdelen van de traditionele mis) waarin tot God wordt gebeden om vergeving en wordt gevraagd om vrede. Daarna volgen Now the Guns have Stopped (op een tekst van Guy Wilson) waarin een overlevende aan het graf van een van zijn omgekomen kameraden mijmert, het Benedictus ( onderdeel van de traditionele mis) en Better is Peace (gebaseerd op teksten van Thomas Mallory en Alfred Lord Tennyson) waarin wordt opgeroepen de oorlogen achter ons te laten en de vrede in te luiden. Het slotkoraal van de mis is gebaseerd op de Bijbeltekst Openbaringen 21: 4 God shall wipe away all tears. Zodoende ontstaat er min of meer een requiem voor alle slachtoffers van geweld en een oproep tegen geweld in het algemeen en een oproep tot vrede.


Uitvoerenden
Vocaal ensemble Cantare, Goes o.l.v. Léon Bours
TY Zeeuws Kamerorkest o.l.v. Carlo Nabbe en Christiaan Blaha
Het koor bestaat uit 27 vaste leden + 17 projectzangers + 5 solisten (sopraan, alt, tenor, bas en muezzin) en het orkest heeft voor dit project een bezetting van 30 musici.

Als solisten werken o.a. mee: sopraan Saskia Gerritsen, alt Joke Wolters, tenor Hans Erbrink, bas Donald Bentvelsen en muezzin Akam Hoessein.

De algehele leiding is in handen van Léon Bours.

Vocaal Ensemble Cantare


is een Zeeuws koor en bestaat momenteel uit 27 leden. Cantare is in 1993 opgericht door de dirigente Jacqueline van Trirum met de bedoeling betere koormuziek te brengen voor een wat kleiner ensemble met een breed repertoire, dat muziek uit de Renaissance tot hedendaagse muziek bevat. In 2002 heeft Cantare een doorstart gemaakt onder leiding van dirigent Léon Bours.
Het ensemble heeft in 1996 meegedaan aan het ‘Zeeuws Zangers Manifest’, waar het koor de eerste prijs behaalde en de wisselbeker in ontvangst mocht nemen. In 1997 heeft Cantare meegewerkt aan een concertreeks met de Belgische koren Cantabile uit Gent en Die Boose uit Izegem. Onder leiding van de Gentse dirigent Jos Vanden Borre en met pianobegeleiding van Lieve Saerens en Hans Ryckelynck werden werken uitgevoerd van Mendelssohn-Bartholdy, Schubert en Brahms, waaronder die Liebeslieder.
In oktober 1999 heeft Cantare de korte opera Dido and Aeneas (1689) van de Engelse componist Henry Purcell uitgevoerd op diverse locaties in de provincie Zeeland.
In de zomer van 2001 voerde het ensemble From the The Bavarian Highlands (Edward Elgar) en Fancies (John Rutter) uit met pianobegeleiding van Bram Beekman.
In 2004 is er een uitwisseling geweest met Vocapella, een koor uit Zoetermeer, waarbij afzonderlijk en gezamenlijk delen werden uitgevoerd van de Carmina Burana (Gustav Holst). Bij de uitvoering in een volle kerk in ’s- Heer Abtskerke oogstten beide koren veel lof.
In het weekend van 18 en 19 november 2006 heeft Cantare een vijftal concerten gegeven in de Kloveniersdoelen te Middelburg, in het kader van het 400ste geboortejaar van Rembrandt. Aan dit concert verleenden het Giulianitrio en de V.J. Bernard Vercouteren hun medewerking, wat leidde tot een dynamisch geheel van zang, muziek, animaties en lichteffecten.
Op 31 januari 2008 trad Cantare op tijdens de opening van de tentoonstelling over de Watersnoodramp 1953 in het Stadskantoor van Goes. Cantare heeft daar een zevental toepasselijke liederen ten gehore gebracht, waaronder het speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde lied Hoort gij de zee... (Léon Bours) Dit werk is gebaseerd op tekst van Adriaan Roland Holst, te vinden als opschrift bij het beeld van Jan Wolkers bij de kerk van Kruiningen, opgedragen aan de slachtoffers van de Watersnoodramp in 1953.

Léon Bours, dirigent
Léon Bours studeerde het hoofdvak compositie aan het M.O.S. te Zwolle (de huidige Schumann Academie) en volgde bij diverse docenten privélessen koor- en orkestdirectie. Hij is o.a. vaste dirigent van het Scheldeloodsenkoor (Vlissingen), het gemengd koor Encore (Oostvoorne), popkoor Flashback (Goes) en het vocaal ensemble Cantare (Goes). Als gastdirigent was hij o.a. te beluisteren met het Zeeuws Orkest en (in Australië) met het Tasmanian Youth Symphony Orchestra.
Hij werkte samen met nationaal en internationaal bekende solisten, waaronder de Zeeuwse pianist Rien Balkenende, de Nederlandse bariton Ernst Daniël Smidt, de Italiaanse sopraan Maria Lurighi en jazz-zangeres Madeline Bell.
Als componist en arrangeur heeft hij al talloze composities en arrangementen op zijn naam staan. In 2004 schreef hij in opdracht van het Straatfestival Vlissingen de compositie By The Way voor het slotconcert, waarbij naast een harmonieorkest de 600 aanwezigen in het publiek een belangrijke rol vervulden, door met gebruik van stem, lijf en alledaagse gebruiksvoorwerpen o.l.v. 5 dirigenten deze compositie ten gehore te brengen. Voor Cantare schreef hij o.a. Hoort gij de zee… ter gelegenheid van de herdenking van de watersnoodramp op 31 januari 2008 en tijdens Middelburg Volkoren 2009 zong Cantare de wereldpremière van zijn compositie Mens (op een tekst van Leo Vroman).
Léon Bours heeft al diverse Cd’s op zijn naam staan, waaronder "Amsterdam Sailing" (opgenomen ter gelegenheid van Sail Amsterdam 1995), "First night of the Sea Proms", "The Golden Vanity", "Stormy Weather" en "Albertina" Tevens maakte hij, samen met het Scheldeloodsenkoor, deel uit van een door Mirasound geproduceerde DVD, waarin hij tevens als solist te zien en te horen is.
Naast zijn werkzaamheden als dirigent en componist zingt hij bas in het Zeeuwse Kamerkoor "Melopoëia".



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina