Datum22.07.2016

834. MEERSSEN 10,9km – 6,8km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze heuvelachtige en afwisselende wandeling met enkele boshellingen wandelt u even door het bos en steekt u via 2 ecoducten de snelweg over. Via leuke bospaadjes komt u in een oude kloostertuin met mooie Mariagrot en dan klimt u omhoog naar de buurtschap Kasen. Na een mooi stuk door het Bunderbos en langs weilanden en akkers steekt u weer via het ecoduct de snelweg over. Via kronkelige bospaadjes loopt u naar de buurtschap Humcoven. Dan beklimt u de Wijngaardsberg en boven wacht u een schitterend uitzicht op de buurtschap Waterval. Ook passeert u hier een mooie wijngaard. Via rustige veldwegen komt u weer in Meerssen. Bij punt 4 passeert u het boerderijterras De Peerdstael. Halverwege kunt u naar café Bergrust lopen voor een pauze. Aan het eind is een leuk overdekt terras. U kunt de wandeling inkorten tot 6,8km.
Startpunt: Bruncherie SillyDays, Markt 5, Meerssen. (Geopend maandag 9.00-19.00 dinsdag gesloten woensdag 9.00-19.00 donderdag 9.00-20.00 vrijdag 9.00-20.00 zaterdag 9.00-20.00 zondag 9.00-20.00).

Op de Markt kunt u betaald parkeren. U kunt gratis parkeren op de 2 parkeerplaatsen in de Gansbaan huisnr. 41 en huisnr. 75.
Auteur: Jos Wlazlo. Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur

Gps afstand: 10800m, Looptijd: 2.30, Hoogteverschil: 72m

834. MEERSSEN 10,9km – 6,8km

1. Met uw rug naar de bruncherie gaat u L over de Markt. (Voordat u verder loopt, kunt u even een bezoekje brengen aan de prachtige basiliek. Voor meer info over de basiliek zie geel infobord naast de ingang naar de kerk. Zeker doen). Aan het eind van het plein gaat u bij huisnr. 28 R over de klinkerweg. Aan de 4-sprong gaat u L. Meteen daarna aan de 3-sprong gaat u R (Gasthuisstraat) richting Ulestraten. Negeer twee zijwegen rechts. Aan de 3-sprong bij huisnr. 50 gaat u L (Pastoor Nicolaus de Reimsstraat) omhoog. Negeer boven zijweg links. Aan de 4-sprong gaat u R (Pastoor Goswijn à Castrostraat). Aan de kruising gaat u L (Pastoor M. Sterckenstraat). Negeer alle zijwegen. Let op! Waar bij huisnr. 46 deze weg naar links buigt, gaat u R (Cazenderstraat) over de doodlopende smalle licht stijgende klinker-asfaltweg en u verlaat de bebouwde kom. Een eindje verder passeert enkele huizen. (Dit buurtje is in Meerssen bekend onder de naam de Boskai). Aan het eind van deze asfaltweg volgt u RD het holle pad en u loopt het Kalverbos in. Aan de kruising bij wegwijzer en infobord gaat u L richting Kasen. Negeer meteen zijpaadje links. Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u R (rood). Negeer alle zijpaadjes en ga aan het eind RD het ijzeren hekje. Volg dan het pad naar rechts (U loopt nu parallel aan de asfaltweg. Links ziet u de parkeerplaats “Kruisberg aan de autoweg A-2). Loop onder het ecoduct door en ga meteen R het trappenpad omhoog. Boven bij het ecoduct gaat u meteen L en loop het volgende trappenpad omhoog richting Schietecoven.
2. Boven bij houten klaphek gaat u R. (Degene die 6,8 km loopt, gaat hier ook R. Negeer meteen zijpad rechts. Ga dan verder bij punt 5 ). Meteen daarna gaat u R het pad omlaag en steekt u via het “Kalverbosch” ecoduct de autoweg A2 over. (Dit ecoduct, oversteekplaats voor dieren, is de natuurlijke verbinding tussen het Maasdal en het Geuldal). Loop weer omhoog en ga boven links langs de vijver. Steek via het “Bunderbosch” ecoduct de andere rijbaan van de autoweg A2 over en loop dan RD het bospaadje omlaag (voorzichtig bij nat weer!). Beneden aan de T-splitsing bij oude vee drinkbak gaat u R. Volg nu geruime tijd dit bospad, dat even verder een stijgend pad wordt, RD. (Een eind verder ziet u boven links beneden door de bomen het sportcomplex van Bunde met o.a. de golfbaan. Een eindje verder passeert u drie zwerfkeien). Aan het eind van het pad gaat u L (rood/groen) het brede pad omlaag. Steek vlak daarna de asfaltweg over en loop RD het pad omlaag langs de afsluitboom. (Links ziet u het spitse torentje van de kapel (1876) van het voormalig klooster Huize Overbunde). Aan de 3-sprong gaat u R. Steek de toevoer van waterbuffer “Dennenberg” over en ga dan R door de mooie bomenlaan omhoog. (Als u hier 20 m. L gaat, dan komt u bij zitbank en het beeld van de H. Elisabeth van Thüringen. U loopt nu door het voormalig kloosterpark van Huize Bunde (zusters Franciscanessen van Heijthuijsen (1875 – 1977)).
3. Aan de 3-sprong gaat u R door het draaihekje en u verlaat weer het park. (Als u hier aan de 3-sprong 50 m. naar L loopt, komt u bij een mooie Lourdesgrot (1900). Hier staan ook twee zitbanken). Aan de smalle asfaltweg gaat u R. Meteen daarna gaat u L (rood) het bospaadje in. Aan de Y-splitsing gaat u L (rood) het steile bospad omhoog, een straffe kuitenbijter. Steek boven schuin links de asfaltweg over en ga RD (Op de Berg/geel) de asfaltweg omhoog. Aan de T-splitsing in de villawijk Kasen gaat u L (Op de Berg/geel) de klinkerweg omlaag. Let op! Voorbij het links gelegen huisnr. 6 en bij de brievenbus van huisnr. 20 gaat u bij bord “Zone” R het bospaadje omhoog. (U verlaat hier de rood/gele route), Even verder passeert u het terug gelegen woonhuis nr. 20. Aan de 3-sprong gaat u R omhoog. Let op! Bijna boven gaat u L het trappenpad omlaag en volg het bospad verder door het Bunderbos, het steilste hellingbos van Nederland. Negeer zijpaadjes. Beneden aan de 4-sprong gaat u R (blauw/groen) via het houten vlonderpad omhoog. Volg nu geruime tijd het stijgende en dalende pad. Boven aan de 4-sprong, met 2 bomen in het midden, gaat u R en via het draaihekje (stegelke) verlaat u het bos. Loop het weiland RD omhoog met links van u de afrastering. Bij het volgende stegelke gaat u L verder door het weiland richting grote manege. Loop bij manege Meijer verder RD het weiland met links van u de afrastering.
4. Aan het einde van het weiland gaat u door het draaihekje en ga dan L over de asfaltweg. (Links ligt het café/terras van De Peerdstael voor een pauze). Meteen daarna, tegenover de ingang van de hoeve daterend uit 1789, gaat u R (geel) door het draaihekje. Steek dan RD het weiland over. Ga aan het eind door het draaihekje en volg RD (geel) het smalle pad gelegen tussen afrastering en haag. Bij het volgende stegelke gaat u RD (geel/groen) over het pad gelegen tussen haag en laagstamboomgaard. Aan de asfaltweg in het buurtschap Kasen gaat u R (geel/groen) omlaag. Aan de 3-sprong gaat u L (zwart/rood) over de veldweg. Negeer graspad rechts en draaihekje rechts. Vlak daarna, waar de veldweg naar links buigt, loopt u bij drie stenen paaltjes RD de berm omhoog en ga R over de asfaltweg. (Hier aan de asfaltweg ziet u links ziet u de Mariakapel (1912), die in het verleden dienst deed als rustaltaar van de grote sacramentsprocessie van Bunde. De boerderij, wartegen de kapel is gebouwd dateert ui 1866). Steek via de brug de A2 over. Meteen daarna, waar de asfaltweg bij doodlopende weg naar links buigt, gaat u bij zwerfkeien R over het grindpad. (Als u wilt pauzeren, kunt u hier L de asfaltweg blijven volgen. Na 200 m. komt u dan bij het gezellige café Bergrust met de mooie tegelvloer en waarvan de uitbaatster het mooie Gronsvelds dialect spreekt. De route volgend passeert u even verder een zitbank met mooi uitzicht over het Maasdal o.a. op Maastricht en de Sint-Pietersberg). Loop het trappenpad omlaag en steek via het “Kalverbosch” ecoduct de autoweg A-2 weer over. Loop dan bij infobord het trappenpad RD/R omhoog richting Schietecoven. Boven bij klaphek gaat u R omlaag. Negeer meteen zijpad rechts omlaag.
5. In het bos wordt het pad een dalend “hol” pad. Let op! 150 m. verder gaat u L het eerste bospaadje omhoog. 20 Meter verder loopt u het steile heuveltje omhoog. Loop boven RD. Vlak daarna aan de 3-sprong gaat u L. Vlak daarna aan de volgende 3-sprong gaat u L (rood). (Meteen daarna heeft u prachtig uitzicht o.a. op de Basiliek van het H. Sacrament in Meerssen). Aan de 3-sprong gaat u RD. Het pad daalt en gaat even steil omhoog. Boven aan de 3-sprong bij bordje “Landgoed Schietecoven” gaat u L omhoog. (U verlaat hier de rode route). Let op! Na 10 m. gaat u R het smal bospaadje in. Aan de T-splitsing gaat u R over het pad dat meteen links omhoog buigt. Neem dan het eerste pad R. Vlak daarna bij weiland buigt het pad naar rechts. Aan de T-splitsing, aan het eind van dit weiland, gaat u L. Aan de T-splitsing bij 2 houten hekken gaat u R omlaag langs de afrastering van het weiland. Aan de 3-sprong in het bos gaat u R verder omlaag. U passeert links een waterpoel. Bijna beneden aan de Y-splitsing gaat u L. Beneden in het buurtschap Humcoven. gaat u R de asfaltweg omlaag.
6. Aan de voorrangsweg bij wegkruis gaat u L. Na 100 m. loopt u RD over het fietspad, dat links van de doorgaande weg is gelegen Neem bij verkeersspiegel en bij huisnr. 3 de eerste weg R richting Waterval. Waar de klinkerweg bij plaatsnaambord Waterval rechts omlaag buigt, loopt u bij 2 mergelpilaren RD de brede bosweg omhoog. Negeer zijpaden en loop de Wijngaardsberg omhoog. Boven volgt u RD de veldweg langs de mooie platanenbomen. (Een eindje verder ziet u voor u de kerktoren in Ulestraten). U passeert de monumentale gesloten kasteelboerderij Hoeve Wijngaardsberg (18e/19e eeuw). Waar de asfaltweg naar links buigt, gaat u bij breed ijzeren hek R het voetpad in gelegen tussen twee afrasteringen. Aan de smalle asfaltweg gaat u R (blauw). (Hier staan twee zitbanken met schitterend uitzicht o.a. op het in het dal gelegen buurtschap Waterval en schuin links op de watertoren in Schimmert). Loop RD (blauw) over het erf van domein de Wijngaardsberg en volg het graspad tussen de muur van Hoeve Wijngaardsberg en de wijngaard. (U passeert een oriëntatiebord. Domein de Wijngaardsberg bevindt zich op de oudste wijngronden van Nederland. Vermoedelijk sinds de Romeinse tijd, maar bewezen sinds 968, werd al wijn verbouwd op de hellingen van de Wijngaardsberg. In de 18e eeuw werd dit door de komst van de Fransen verboden. In 2002 werd de oude traditie weer opgepakt). Via draaihekje bij zitbank loopt u het bos in. Meteen daarna aan de Y-splitsing gaat u R. Negeer zijpaden rechts en volg het dalende bospad.
7. Beneden aan de asfaltweg bij zitbank gaat u R (rood/geel). Meteen daarna gaat u bij zitbanken en picknickbank L (Watervalweg/”Meersenderweg”) over de veldweg. Steek de Watervalderbeek over en volg de holle veldweg RD omhoog. (Deze beek ontspringt ergens in het bos van Waterval. Door allerlei bronnen in datzelfde bos groeit ze uit tot een kabbelende beekje en stroomt samen met de Vliekerwaterlossing in Meerssen in de Geul). Boven aan de 4-sprong bij wegkruis gaat u RD (rood) de veldweg omhoog. Steek bij wegkruis en links gelegen wijngaard Raarberg de doorgaande weg over en loop RD de smalle asfaltweg (voetpad) omlaag. Negeer bijna beneden zijweg links. Beneden aan de kruising gaat u bij verbodsbord RD over de smalle asfaltweg. Aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Aan de voorrangsweg gaat u R. Aan de 4-sprong bij bijzonder stenen wegkruis gaat u L (Kruisstraat). Neem nu de eerste weg R. (Als u hier even RD loopt, dan komt u bij het rijksmonumentale voormalig protestants Leopolds kerkje (1838/zie infobord). Het is nu één van de trouwlocaties van de gemeente Meerssen). U komt weer bij de bruncherie, de sponsor van deze wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken o.a. lekker ijs.