Datum26.08.2016

285. TEUVEN 15,3km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze pittige en schaduwrijke boswandeling met hellingen loopt u door het bos van Obsinnich tot de oude spoorlijn van Hombourg. Dan door het bos van Beusdael naar Sippenaeken waar u kunt pauzeren bij Hoeve de Eik (Alleen weekend open). De terugweg gaat langs het imposante kasteel Beusdael en door de bossen.
Startpunt: Café Modern, Dorpstraat 7 Teuven.

Gps afstand 15300m

Looptijd: 3.15

Hoogteverschil: 125m

285. TEUVEN 15,3km
(In de bossen hangen veel bordjes met privédomein. Dit geldt voor de bossen maar niet voor de paden!).

1. Met uw rug naar het café gaat u L. Een eind verder passeert u aan uw links de dalende oprijlaan naar kasteel Sinnich. Aan de 3-sprong gaat u RD (84) omlaag. Aan de grote 3-sprong (nabij bushalte) gaat u L (84/Kasteelstraat) omlaag. U passeert de brug over de Gulp. (De circa 22 km lange Gulp ontspringt in het gehucht Gulpen nabij het Belgische plaatsje Henri-Chapelle en mondt tussen Gulpen en het buurtschap Cartils in de Geulle. Even verder ziet u links kasteel Sinnich. Vroeger was dit een klooster. Oorspronkelijk was het adellijk Klooster Sinnich (12e eeuw) een vrouwenklooster van de adellijke stiftsdames van de orde der Sint Augustijnen. Het klooster was afhankelijk van de abdij van Rolduc. In 1797 verlieten de laatste zusters de abdij. Daarna kwam het in particuliere handen). Na de brug buigt de weg naar links. Waar de asfaltweg naar rechts buigt, negeert u bij afsluitboom zijpad links omhoog. Loop verder de asfaltweg omhoog. Let op! Ca. 150 m. verder, waar links het bos ophoudt, gaat u net vóór een breed ijzeren hek L het pad omhoog door de bosrand en langs het weiland. Aan de asfaltweg gaat u L omhoog.
2. Aan de T-splitsing gaat u R de doodlopende weg omlaag. Negeer zijpaden en blijf deze weg RD (77) omlaag lopen. Beneden steekt u via de brug het riviertje de Gulp weer over en loopt u RD omhoog. Boven aan de 4-sprong bij wegkruis en de ingang van kasteel Obsinnich gaat u RD (77) onder het spoorwegviaduct door. (Dit kasteel wordt nu Notre Dame genoemd. De ronde hoektoren uit 1641 vormt het oudste deel van het huidige gebouw. De rest dateert uit de 17de en 18de eeuw). Negeer bij het bushuisje “Station/La Gare” veldweg rechts omhoog. Meteen daarna aan de 3-sprong gaat L (78/Middelhof) over de brede asfaltweg richting Hombourg. Negeer vlak daarna zijweg links. Volg deze asfaltweg circa 1100 m. RD. Loop links van de weg. (Een eindje verder ziet u links het beschermd spoorwegviaduct van de Montzenlijn. Deze goederenspoorlijn (de Belgische Betuwelijn) van Antwerpen naar Aken gaat hier door verschillende tunnels). Negeer bij oorlogsmonument veldweg rechts omhoog en loop RD (81/Bounder). Neem nu 100 m., voorbij het volgende huis, de eerste veldweg L (81) omlaag. Beneden steekt u weer de Gulp over. Boven aan de T-splitsing gaat u R (81). Na geruime tijd verlaat u het bos. (Hier ziet u voor u het 15 m. hoge kruis op de Schaesberg in Hombourg, dat hier in 1979 is geplaatst). Volg de veldweg RD.
3. Aan de 4-sprong bij zitbank en wegkruis gaat u L (81) de veldweg omhoog. (Rechts ziet u de 133 m. hoge Tv-toren in het Aachener Wald en de 50 m. hoge Boudewijntoren (uitzichttoren) op het Drielandenpunt in Vaals). Negeer draaihekje (stegelke) rechts en volg het pad RD (81) omhoog. Boven aan de zitbank gaat u verder RD (81) over het brede bospad, dat u nog enige tijd volgt. Aan de 3-sprong gaat u R over de brede bosweg/grindpad. (U verlaat hier route no. 81. Negeer zijpad links. Aan de Y-splitsing bij stenen schuur gaat u L.
4. Negeer zijpad links. Volg het pad RD het dennenbos. Het dalend pad wordt steeds smaller en eindigt bij een draaihekje aan een weiland. (Hier heeft u een prachtig uitzicht op de uitlopers van de Ardennen en de Eifel). Steek het weiland schuin links omlaag over. Bij een draaihekje en een smal bos, waarin beneden een pad eindigt, gaat u L verder door het weiland en volg de haag rechts van u tot aan het volgende stegelke. (Hier heeft u voor u een schitterend uitzicht over het vijfsterren landschap Zuid Limburg). Ga door het stegelke en ga meteen L (rood-wit) over het smalle pad langs de akker. Het pad wordt verder een dalende holle weg.
5. Bij een prachtig vakwerkhuis buigt de weg naar links. (Hier heeft u rechts een mooi uitzicht op de kerk van Sippenaeken). Bij alweer een mooi vakwerkhuis (no.38) wordt de weg een asfaltweg, die rechts omlaag buigt. Beneden in Sippenaeken aan de T-splitsing bij wegkruis gaat u L omhoog.
6. Aan de kruising RD. (U passeert Hoeve de Eik waar u binnen of op het prachtig terras kunt pauzeren. Gesloten op ma-di.). Loop verder RD de doorgaande weg omhoog en vervolgens omlaag. Loop links van de weg. (In het begin van de afdaling passeert u rechts grenspaal no. 12 bij boomkruisje). Negeer beneden voor het kasteel zijweg rechts omlaag. U passeert het imposante kasteel Beusdael. (Volgens verhalen zou de donjon (verdedigbare woontoren) van het kasteel stammen uit de tijd van Karel de Grote (circa 800). Aannemelijker is de bouw van het donjon in de 13e eeuw). 50 M. verder neemt u de eerste veldweg L omhoog.
7. Aan het einde van de veldweg gaat u RD over het smalle stijgende pad. (Kijk voordat u het bos inloopt nog even achterom. U heeft hier een prachtig uitzicht o.a. weer op kasteel Beusdael en het er achter liggende 5 sterren landschap Zuid-Limburg). Loop nu verder RD het bospad omhoog. Het bospad wordt steeds breder. Aan de T-splitsing gaat u R. Aan de 3-sprong gaat u nu R (81). Negeer zijpaden rechts en volg dit bospad 1,5 km RD (81). (Er hoeft nu niet meer geklommen te worden, dus geniet van de zuivere boslucht!)
8. Steek bij gedenksteen de asfaltweg over en loop RD (82) over het brede bospad. (Deze gedenksteen is opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de elektrische draad (De Dodendraad) die tijdens de 1ste Wereldoorlog het door Duitsland bezette België scheidde van het neutrale Nederland). Aan de kruising van boswegen gaat u RD (83). Aan de kruising, bij open vlakte en waar links het bos eindigt, gaat u L (84) het bospad in. Even verder begint het pad te dalen. Beneden aan de 3-sprong gaat u L (85) omlaag. (Als u hier even RD loopt, dan heeft u na de bladerenval een mooi uitzicht op kasteel Sinnich). Aan de asfaltweg gaat u R (85) omlaag. U steekt weer de Gulp over. Boven aan de T-splitsing gaat u R (85) omhoog. Aan de 3-sprong RD (85). Na 500 m. komt u weer bij het café waar u nog iets kunt eten of drinken. Café Modern is door de VRT (Belgische televisie) uitgeroepen tot “Strafste café met het strafste interieur van Vlaanderen”.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.