Datum22.07.2016

895. MEERSSEN 6,6km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze heuvelachtige wandeling met verrassende kronkelende bospaadjes door de hellingbossen wandelt u via een veldweg naar de Wijngaardsberg. U klimt door het bos omhoog en boven loopt u langs wijnranken en een wijnboerderij. Hier heeft u prachtig uitzicht op de buurtschap Waterval. U loopt door het Vliekbos omlaag en passeert het Landgoed Vliek. Via weilanden en bos komt u aan de rand van buurtschap Schietecoven en dan wandelt u door natuurgebied Biesenbergbos waar een zitbank staat voor een pauze. Via het Kalverbos komt u weer in Meerssen. Tip voor een heerlijk dagje uit! Loop een van de fantastische wandelingen in en om Meerssen en kom na de wandeling zalig ontspannen in ons relaxcentrum.
Startpunt: Spa Marsana, Pastoor Nicolaus de Reimsstraat 12, Meerssen. (Tel:043-3653410).

U kunt parkeren in de straat of op de parkeerplaats van het gemeenschapshuis aan de Pastoor Dominicus Hexstraat. Met uw rug naar het gemeenschapshuis gaat u dan L. Aan de T-splitsing L. Negeer zijweg rechts en aan de ongelijke kruising R.

Gps afstand: 6600m, Looptijd: 1.30, Hoogteverschil: 69m

895. MEERSSEN 6,6km

1. Met uw rug naar Spa Marsana gaat u L omlaag. Beneden aan de T-splitsing gaat u L (Gasthuisstraat) omhoog. Aan de ongelijke 4-sprong bij wegkruis type vliegermodel loopt u RD (Humcoverstraat) verder omhoog. Aan de 3-sprong bij ANWB wegwijzer gaat u R (Op den Beukel) het fietspad omhoog richting Valkenburg. Boven aan de rotonde gaat u RD (Lange Raarberg) over het fietspad verder omhoog richting Schimmert. (U passeert de woningen 14 -16, die gebouwd zijn met Kunradersteen). Voorbij huisnr. 26 gaat bij wit wegkruis L (rood) de veldweg omlaag met rechts van u wijngaard Raarberg. Aan de 4-sprong bij stenen wegkruis gaat u RD (rood/Watervalweg) over de veldweg, die even verder een mooie holle dalende veldweg met dassenburchten wordt. Beneden steekt u de Watervalderbeek over. Aan de asfaltweg bij picknick- en zitbanken gaat u R (geel/rood). Na 20 m. gaat u bij zitbank L het bospaadje omhoog. Negeer zijpaadjes links en loop RD het bospad omhoog. Bijna boven aan de 3-sprong gaat u L (blauw) door het draaihekje/stegelke en volg bij zitbank het graspad RD met rechts van u wijngaard “de Wijngaardsberg”.. (Deze wijngaard bevindt zich op de oudste wijngronden van Nederland. Vermoedelijk sinds de Romeinse tijd, maar bewezen sinds 968, werd al wijn verbouwd op de hellingen van de Wijngaardsberg. In de 18e eeuw werd dit door de komst van de Fransen verboden. In 2002 werd de oude traditie weer opgepakt. Een eindje verder passeert u een oriëntatiebord). Loop RD over het erf van domein de Wijngaardsberg en volg de smalle asfaltweg RD (blauw). Voorbij 2 zitbanken gaat u L het voetpad in langs 2 draaihekjes. (Bij deze 2 zitbanken en heeft u schitterend uitzicht op o.a. schuin links de watertoren in Schimmert. Rechts in de verte ziet u de kerktoren van Berg en beneden het buurtschap Waterval).
2. Aan de smalle asfaltweg gaat u R. (Links ziet u hier de monumentale kasteelboerderij Hoeve Wijngaardsberg (18e/19e eeuw)). Na 200 m. gaat u bij bordje “einde grondwaterbeschermingsgebied” L het pad in, gelegen tussen twee afrasteringen. (Rechts ziet u de H. Catharina kerk (1904) in Ulestraten). Bij twee mergelpilaren loopt u het Vliekerbos in. Vlak daarna aan de 4-sprong gaat u RD het bospad omlaag. Beneden aan de T-splitsing voor ijzeren hek en voor vijvers van Huize Vliek gaat u R het pad omhoog. Aan de 3-sprong gaat u L omlaag. Negeer zijpad rechts omhoog. Voorbij 2 mergelpilaren steekt u via het bruggetje de Vliekerwaterlossing over. Meteen daarna aan de kruising gaat u L over de veldweg. Aan de voorrangsweg in Ulestraten gaat u L. Negeer bij vakwerkhoeve (1786) en wegkruis zijweg rechts omhoog. U passeert het Landgoed (Huize) Vliek. (Het herenhuis annex kasteelhoeve is gebouwd in Lodewijk XIV-stijl en dateert uit 1725. Het oorspronkelijke kasteel werd voor het eerst genoemd in 1373 onder de naam Huize de Dael). Steek nu de doorgaande weg over en ga L over het fietspad. (Hier ligt rechts de historische ecologische groentetuin de Kwallef van Vliek (zie infobord)). Let op! Na 30 m. bij bord ”einde bebouwde kom Ulestraten” gaat u R via het klaphekje het weiland in. Ga nu meteen L en volg het pad door het weiland met links van u de afrastering. Loop een eind verder rechts langs 4 bomen, die in een vierkant staan. Meteen daarna passeert u links een waterpoel. Vlak daarna verlaat u via klaphekje het weiland.
3. Meteen daarna aan de T-splitsing gaat u L over het bospaadje. Het pad buigt naar rechts en later naar links. Aan de 3-sprong gaat u L en loop meteen daarna de stenen trap omlaag. Beneden aan de asfaltweg bij plaatsnaambord Schietecoven gaat u R de asfaltweg omhoog. Even voorbij huisnr. 1 gaat u L het trapje omhoog en u loopt het Biesenbergbos binnen. Volg nu het kronkelende bospad RD. Via klaphek loopt u een weiland in. (Mogelijk komt u grazende Zwartbles schapen tegen). Volg RD het pad door het langgerekte weiland met voor u de toren van de basiliek in Meerssen. (Een eindje verder passeert u een zitbank met mooi uitzicht. Bijna aan het eind van het weiland passeert u rechts een waterpoel en insectenhotel). Boven bij infobord verlaat u via klaphek het natuurgebied Biesenberg en gaat u L de asfaltweg omlaag.
4. Let op! Na 100 m., bij klein stukje klinkerweg en bij rioolbuizen (oversteekplaats kleine dieren), gaat u R het bospaadje omhoog. Aan de T-splitsing gaat u R omhoog en u passeert een manegeweide. Meteen daarna aan de 3-sprong bij twee houten hekken gaat u L het bospaadje in met rechts van u de afrastering van weiland, waar afhankelijk van het jaargetijde mooie bloemen staan. Aan de 3-sprong, aan het eind van het weiland, gaat u R omhoog met rechts van u het weiland. Waar het weiland eindigt buigt het pad naar links. Vlak daarna aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Aan de 3-sprong gaat u L over het pad dat meteen naar rechts buigt. Volg enige tijd het pad boven door het hellingbos genaamd Kalverbosch. Aan de T-splitsing gaat u L omlaag. Meteen daarna gaat u bij bordje “Landgoed Schietecoven R (rood) het pad steil omlaag en dan steil omhoog. Boven aan de 3-sprong gaat u RD. (Hier heeft u aan de bosrand links mooi uitzicht over Meerssen o.a. op de Basiliek van het H. Sacrament). Aan de 3-sprong in het bos gaat u L omlaag. Aan de T-splitsing gaat u L het korte steile holle pad omlaag.
5. Beneden aan de kruising bij infobord gaat u L het holle pad omlaag richting Meerssen. Het pad wordt een dalende asfaltweg en u passeert het buurtje dat in Meerssen onder de naam Baskai/Kasenderweg bekend is. Aan de 4-sprong in Meerssen neemt u de tweede weg L (Pastoor Martinus Streckenstraat). Negeer zijwegen. Voorbij huisnr. 13 gaat u R (Pastoor Goswijn à Castrostraat). Aan de ongelijke 4-sprong gaat u L (of RD naar de parkeerplaats) en u komt weer bij Spa Marsana, de sponsor van de wandeling. (Wilt u iets eten of drinken, loop dan bij Spa Marsana RD omlaag. Beneden aan de T-splitsing gaat u R en na 100 m. komt u bij Vertierderie “de Zeute Inval “, waar u iets kunt eten en drinken. De Vertierderie is sponsor van de wandelgids).

Bij Spa Marsana kunt u sfeervol relaxen en bewust genieten in optimale privacy. Heeft u iets te vieren of wilt u uw partner verrassen? Of wilt u lekker ontspannen samen met vrienden of familie? Dan is Spa Marsana een ideale locatie voor een verrassend anders uitje.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij Wandelgids Zuid-Limburg. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.