Toelichting kijkwijzer Theater



Dovnload 7.32 Kb.
Datum26.08.2016
Grootte7.32 Kb.
Toelichting kijkwijzer Theater
1 Wat zie je: waar wordt gespeeld?

De plaats waar het stuk wordt gespeeld geeft de toeschouwer vaak al een idee wat voor soort stuk ze kunnen verwachten. Bovendien heeft elk soort theater weer een andere sfeer, een ander soort podium en soms ook een andere doelgroep.


2 Wat zie je: hoe begint het toneelstuk?

Als het doek op gaat, is er een duidelijk onderscheid tussen het moment voor de voorstelling en het begin ervan, het maakt de scheiding tussen publiek en toneel groot. Het doek is een onderdeel van het traditionele 'lijsttoneel'. Achter die lijst is een wereld die weinig met de onze te maken heeft. Moderne theatermakers kiezen vaak voor een minder groot onderscheid tussen toneel en publiek.


3 Wat zie je: hoe karakteriseer je decor, kostuums en rekwisieten?

In een realistisch decor staan echte meubelstukken alsof het een echte kamer is. Wanneer een klassiek stuk, bijvoorbeeld van Shakespeare, wordt gespeeld in een realistisch hedendaags decor met hedendaagse kostuums, beïnvloedt dat onze interpretatie. De vormgeving van een minder herkenbaar decor (abstract) zegt vaak veel over de manier waarop de regisseur wil dat je naar het stuk kijkt.


4 Wat zie je: welke rol speelt de belichting- en geluidstechniek?

De ene regisseur eist van de belichting- en geluidstechniek dat ze niet afleiden van de rest van het toneel. Andere regisseurs gebruiken licht als een zelfstandig theatraal middel. In dat geval is het interessant erop te letten wat die belichting en dat geluid toevoegen aan de betekenis van het toneelspel.


5 Werkwijze: welke speelstijl overheerst?

Dramatisch spel, met veel grote gebaren en flinke stemwisselingen, wordt vaak gezien als ouderwets. Beïnvloed door film en mogelijk gemaakt door moderne geluidstechniek wordt tegenwoordig vaak de voorkeur gegeven aan een meer natuurlijk spel. Blijspelen lenen zich goed voor karikaturaal spel, het neerzetten van een typetje.


6 Werkwijze: richten de spelers zich rechtstreeks tot publiek?

Een speler die zich rechtstreeks tot het publiek richt, doorbreekt de illusie dat wat zich op het toneel afspeelt echt is, hij stap uit zijn rol. Vooral in blijspelen, wordt dit vaak gedaan. De toneelschrijver Brecht werkt vaak met een verteller op het toneel om de illusie dat alles op het toneel echt is te doorbreken.


7 Inhoud: hoe heeft de regisseur bestaande tekst verwerkt?

Om allerlei praktische reden kan een toneeltekst worden aangepast, bijvoorbeeld omdat het toneelstuk anders te lang zou duren. Het kan ook zijn dat de regisseur de tekst helemaal verandert en naar eigen hand zet. In dat geval zijn er vaak andere zaken aan te wijzen, buiten de oorspronkelijke tekst, die in het maken van het stuk ook een rol spelen.


8 Inhoud: tot welk genre reken je de voorstelling?

Het klassieke Griekse toneel kende al het onderscheid tussen tragedie en komedie. Een komedie is om te lachen, met typetjes, zonder veel diepgang, een voor de hand liggende moraal en vaak een happy end. In een tragedie zit psychologische diepgang en is de afloop vaak dramatisch te noemen.


9 Betekenis: wat is de betekenis van de voorstelling?

Bij deze vraag kun je een of meer opties aankruisen. De meeste categorieën spreken voor zich. Ook al is de bedoeling van de makers niet helemaal duidelijk, kan de voorstelling toch stof tot nadenken geven en vragen oproepen. Bij theatraal spektakel is er van alles te zien en te genieten, zonder dat het verhaal belangrijk is. De overige categorieën spreken voor zich.



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina