Vangstoverzicht week 22/05

Zondag: weer: zonnig wind: W-4 Temp: 19ºC

Aarakanaal (Ijsbaan)

S

Open Jeugdwedstrijd Vitoge 5)

Nederrijn (Renkum)

G

Zie 7)

N

1) Rinus: in de Oude Rijn bij Koudekerk werd afgelopen zaterdag de driekamp gehou-den tussen de hengelvereni-gingen van Moordrecht, Wad-dinxveen en Zevenhuizen/ Mkp. 30 deelnemers, verdeeld over twee vakken, haalden gezamenlijk ruim 41 kg aan witvis op het droge. Er was dus sprake van een magere vangst, de overvloedige regenval is waarschijnlijk de boosdoener. Het Moordrechtse team (5 man) werd winnaar met 9.660 gr, dat van Wad-dinxveen tweede met 7.100 gr en het team van Zevenhuizen derde met 4.680 gr. Individueel winnaar (vissend in vak A) werd Aat van Leeuwen van de HSW met een knap vangstgewicht van 8.900 gram. Vak B werd gewonnen door A. van Erk uit Zevenhuizen met 1.900 gram. De overige prijswinnaars waren, in vak A: 2. T. Boogaard (Mod) 3.620 gr, 3. J. van Elswijk (Wvn) 3.200 gr, 4. E. Faas (Mod) 2.400 gr. In vak B: 2. R. Huisman (Zvh) 1.740 gr, 3. J. Visser (Zvh) 1.580 gr, 4. J. van Uunen (Mod) 1.440 gr.

2) Erik: begonnen met de vaste hengel op 11 m. Hierop was regelmatig een kolbleitje te vangen, al waren ze behoorlijk klein en was de frequentie te laag. Nadat de eerste boot voorbij kwam, heb ik me een uur toegelegd op de feeder (een meter of 10 uit de overkant) met als principe: grote haak met wormen (ook door het voer) als een soort forceeractie (omdat ik Aat al wat brasem had zien vangen). Dit leverde niets op. Vandaar de laatste 5 kwartier met een feedertje net achter de vaste hengellijn gaan liggen met 2 maden aan een klein haakje. Dit leverde constant beet op van kolbleien (wat groter) en nog een platje. Dit redde mijn wedstrijd nog enigszins. Ik had nog 2.400 gram wat een vierde plaats in het vak A opleverde. Aat v Leeuwen leverde in ons vak een puike prestatie door enkele meters uit de overkant een mooie klus brasem en een prachtige zeelt te vangen.

3) Ron: in de Oude Rijn met een groepje Moordrechtenaren tegen Zevenhuizen en Waddinxveen in het kader van de Driekamp. Ik lootte op nr 14, naast Erik en in het eerste vak. De wind kwam hard van links en het stroomde licht naar links. Ik koos voor de vaste hengel op 11 m en met de feeder tegen de overkant. Na de toeter op beide plekken gevoerd en ik begon met de feeder. Met de eerste korf ging het al weer mis. Na enkele meters binnengehaald te hebben, bleef ik vastzitten en er bleef niets over dan mijn voorslag eraf te trekken. Waarschijnlijk lag er een kabel of iets dergelijks en kon ik het feederen wel vergeten. Met de vaste hengel had ik er snel vis op maar er zat te weinig tempo in en de vis bleef te klein. Na 4 uur had ik ca 1.7 kg vis en een plek in de middenmoot. Als team deden we het beter. We hadden allemaal vis met als positieve uitspringer Tinus Boogaard die inviel voor Edwin en goed was voor een tweede plek in het vak. Totaal eindigden we als eerste en konden we bij verstek de wisselbeker in ontvangst nemen.

4) Rinus: Zat zelf op nr. 28 en kon er niet meer van bakken dan 1180 gr. Door de harde westen wind was secuur vissen met de stok niet mogelijk, op het eerste uur na. Toen een aantal maatblieken gevangen op 10 m. Met de feeder zo’n 10 m uit de overkant ook weinig beet gehad, slechts 3 blieken.

5) Guus: ’s ochtends meegeholpen met de jeugdwedstrijd van Vitoge in het Aarkanaal. Een redelijke opkomst. In totaal 41 deelnemers: 17 in categorie B (12 – 18 jaar) de overige 24 in categorie A (junioren) Het niveau van de deelnemers varieerde sterk. Naast clubvissertjes van Vitoge met een 8 meter hengel, gasten die met de topcompetitie meedoen, met complete wedstrijd stokken, elastiek, extra topsets en materiaal om mee te cuppen en ook de nodige feeder- en matchhengels. Het Aarkanaal viste helaas nogal slecht. Veel materiaal betekent niet altijd veel vis, vooral niet als je er bij de start veel te veel voer insmijt. De wedstrijd werd bij de oudere jeugd gewonnen door een deelnemer uit Harderwijk met de feeder. Hij had twee platten, een van 49 cm de andere van 47 cm, met een gewicht van 2.940 gram. Daarna liep het meteen terug naar 800 gram. Met ruim 300 gram zat je nog in de prijzen (1 op 3). Bij de jongste categorie waren de verschillen niet zo groot, met de winnende gewichten rondom de kilo. ’s Avonds voor het eerst dit jaar een paar uur met de belyboot gevist in zijkaal C (bij Spaarnwoude) Resultaat: twee snoekbaarzen op een zelfgebonden bucktail jig, de een rondom de 65 cm, de andere ondermaats. Ik had tot het donker door willen gaan, maar haalde dat niet door kramp in mijn benen.

6) Rinus: de eerste wedstrijd van de zomeravond werd gehouden bij de oude gasfabriek in Boskoop, het zogenaamde A-vak van de sportweekwedstrijd. Gesterkt door de goede vangsten toen met de feeder zetten meerdere hengelaars deze hengelsoort in om tegen de balk aan de overkant hun geluk te beproeven. Op een enkele brasem na was het eigenlijk net als alle andere doorde-weekse avonden, mager dus. Gokte zelf, mede door mijn kopplaats, op de vaste stok. Na het gebruikelijke aantal zandschuiten werd het rond half negen rustig en leverde het laatste uur nog een aantal mooie vissen op. De uitslag: 1. Rinus Reichard 4.780 gr (stok), 2. Jan Verhoef 4.760 gr (stok), 3. M. van Leeuwen 3.420 gr (stok/feeder), 4. J. van Elswijk 3.280 gr (feeder), 5. G. Reijm 3.180 gr (stok).

7) Rinus: met Rob naar de Amsteldrecht in bocht bij de nieuwe kwekerij, beide gevist met de vaste stok op 11,5 m. De start was zoals gebruikelijk met een aantal bliekjes en voornjes van 12-14 cm en na een uurtje de eerste brasem, maar wel een vals gehaakte. Dit was niet de enige deze morgen, herhaaldelijk hadden we last van lijners, zo af en toe werd er één binnengehaald. Toch vingen we beide een viertal goed gehaakte brasems, meestal met 1 made+1 caster en ca. 20 cm op de bodem. Beide met naar schatting 7-8 kilo vis waren we toch niet ontevreden.

8) Jan: na drie weken niet gevist te hebben in de Rijn nu eindelijk weer een comp.wedstrijd in Renkum. Na de derde wedstrijd ook gemist te hebben waarin de winnaar ruim 11 kilo had, nu de vierde wedstrijd. De bedoeling was om weer tussen de kribben te gaan vissen, maar omdat we dachten dat de stroming wel mee zou vallen aangezien de Rijn toch wel aan de lage kant stond, zijn we naar de strekdam gegaan. Daar aangekomen moesten we gaan vissen met korven van 80 gr met ankers op een erg vuile bodem, wat mij dan ook 7 korven, 10 onderlijnen, een voorslag (in drie keer) en 20 meter gevlochten lijn heeft gekost. En ik was niet de enige die spullen kwijt raakte. Na twee uur vissen nog geen beet gezien, alles geprobeerd maar niets hielp. Dan nog maar wat verder uit de kant dus van de 25 m naar de 30 m, hengel hoog en dat ging goed. De eerste worp leverde een 1600 gr zware brasem op en zo ving ik in de resterende tijd precies 5 kilo vis met maar 4 vissen. Zoals gezegd korven van 80 gr.+, onderlijnen van 0,15 mm en haken nummer 10. In het begin alleen maden aan de haak, geen beet, daarna een flinke worm met twee maden en daar ving ik de vissen mee. Dit alles was genoeg voor een tweede plaats, de winnaar had 5,2 kilo vis en de derde 1,2 kilo. Hoe de stand is weet ik nu niet, maar de winnaar van deze week heeft nu drie enen en nog twee afschrijvers en ik ben mijn afschrijvers al kwijt dus ik heb nu 3 punten.