Vertaling: Johan Boonen Bewerking: Aus Greidanus/Jules Terlingen/Watze Tiesema



Dovnload 154.39 Kb.
Pagina1/9
Datum23.08.2016
Grootte154.39 Kb.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9



JOHN BARTON

Tantalus

een twaalf uur durende Appelproductie

onder regie van Aus Greidanus

vanaf 20 december in het Appeltheater

Vertaling: Johan Boonen

Bewerking: Aus Greidanus/Jules Terlingen/Watze Tiesema

Informatie-map Tatalus

Tekst: Watze Tiesema

Inhoudsopgave:

pag.


Aus Greidanus – Tantalus: een waanzinnige onderneming............................... 3

Tantalus-mythe .................................................................................................. 4

John Barton en Tantalus .................................................................................... 5

Over de Griekse namen in Tantalus .................................................................. 8

Fragmenten inleiding John Barton .................................................................... 9

Moderne interpretatie Epische Cyclus ............................................................. 11

Mythen ............................................................................................................. 12

Stambomen voornaamste geslachten in Tantalus ............................................ 14

Korte inhoud per stuk ...................................................................................... 16

Drie voornaamste geslachten in Tantalus ........................................................ 19

Voornaamste personages in Tantalus .............................................................. 21

De goden .......................................................................................................... 25

De klassieke wereld tijdens de Trojaanse Oorlog ............................................ 28

Uitgebreide persoonsbeschrijvingen belangrijkste personages ....................... 30



Tantalus: een waanzinnige onderneming

Al bij mijn aantreden als artistiek leider had ik mij voorgenomen met De Appel alleen die dingen te maken die we met elkaar ook wíllen maken. Met eens in de vier jaar iets uitzonderlijks. Tantalus is zo’n project. Het is vrij zelden dat er ergens in de wereld een theatervoorstelling van die lengte wordt gemaakt. Dat betekent niet dat we ons blind in het avontuur storten. Daarvoor hebben we met elkaar de laatste dertig jaar teveel ervaring opgebouwd. Het gaat erom dat je vertrouwen hebt in het materiaal, de tekst, en de groep waarmee de voorstelling gerealiseerd moet worden. Al is er natuurlijk wel altijd de twijfel of het je zal lukken.


Toen in het voorjaar van 2001 Tantalus op mijn pad kwam, was het besluit gauw genomen. Vanwege de inhoudelijke rijkdom, vanwege de uitdaging om een dergelijk project tot een goed einde te brengen, maar ook omdat je in mijn beleving zo’n waanzinnige onderneming alleen kunt volbrengen als je beschikt over een op elkaar ingespeeld ensemble. Mensen die een grotere verantwoordelijkheid hebben dan alleen het spelen van die ene rol.
Al bij de eerste keer lezen van het stuk was ik verkocht. Al die gebeurtenissen rond de Trojaanse Oorlog, waar je in de literatuur in flarden mee kennismaakt, wordt door John Barton samengebald tot één geheel. Eindelijk krijg je het hele verhaal over de aanloop, de strijd en de nasleep ervan in zijn geheel voorgeschoteld. Daarnaast is het stuk een tocht door de theatergeschiedenis. Hij begint in het heden bij de verteller. En via zijn verhalen duik je in de verschillende stukken. Om vervolgens in de epiloog weer in het heden terug te keren. Het is mede die vorm die mij inspireerde. Juist in combinatie met De Appel en de vraag waar wij - na dertig jaar - met al die ervaring in het spelen van de grote klassieken, met al die ervaring in het hanteren van die verschillende speelstijlen, nu zijn beland. Wij hebben met elkaar zoveel stukken gespeeld, van zoveel schrijvers, uit zeer uiteenlopende tijdvakken en behorend tot heel verschillende theatrale tradities. Dat verleden, die gemeenschappelijke geschiedenis, is iets waarvan ik in deze voorstelling gebruik wil maken. Grootste inspiratiebron is natuurlijk de tekst die de mogelijkheid geeft om per deel een andere benadering te kiezen. Soms dicht tegen de klassieke traditie aan van de oude Grieken zelf, maar vaak ook in heel andere stijl, zoals bijvoorbeeld die van de Amerikaanse toneelschrijver O’Neill.
Tal van dramatische gebeurtenissen uit de Trojaanse Oorlog zijn in de loop der tijden door toneelschrijvers gebruikt als stof voor hun stukken. In vrijwel iedere periode zijn er schrijvers die teruggrepen naar thema’s, ideeën, personages uit die fascinerende cluster aan verhalen rond de Trojaanse Oorlog. Shakespeare (Troilus en Cressida), Racine (Andromaque), Brecht (Antigone), O’Neill (Rouw past Electra), ieder van hen vond op zijn manier voldoende aanknopingspunten voor een eigen stuk, aansluitend bij de eigen tijd, de eigen persoonlijkheid.
Onze voorstelling begint in het hier en nu van het theater. Dat is ook de identiteit van de vrouwen die het koor vormen. Net als de toeschouwers weten ook zij niet wat hen staat te wachten staat. Tot de verteller begint met het vertellen van zijn verhaal, dat uitgroeit tot een vertelling met zelfstandige personages. Waarmee ook het drama wordt geboren. Behalve verbeeldingskracht heb je eigenlijk niet zoveel nodig. Langzaamaan worden ook de vrouwen onderdeel van het gespeelde, worden het uiteindelijk Trojaanse vrouwen die zich door de Griekse overwinnaars mee laten voeren als slavinnen. Tot ze aan het einde weer terugkeren naar het hier en nu.
Ongetwijfeld zal de voorstelling een sterk Appelsignatuur dragen. Min of meer constanten daarin zijn: het voortdurend herdefiniëren van onze relatie met het publiek, het gebruik van de piste, het hanteren van humor en archaïsche elementen. En natuurlijk de maskerade en de daaraan onlosmakelijk verbonden ontmaskering. Tantalus is beslist een mijlpaal, een markering in de geschiedenis van een gezelschap dat constant in beweging is, en dat ook wíl zijn.
Aus Greidanus

***





  1   2   3   4   5   6   7   8   9


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina