Vlak daarna aan de 3-sprong bij elektriciteitstoren gaat u rd (84) omlaag. Aan de ruime 3-sprong bij bushalte en zitbank gaat u L (84/Kasteelstraat) omlaag. Beneden steekt u bij de voormalige watermolen van Sinnich

Datum26.08.2016

285. TEUVEN 10,2km

www.wandelgidszuidlimburg.com

Tijdens deze pittige en schaduwrijke boswandeling met hellingen loopt u door het bos van Obsinnich tot de oude spoorlijn van Hombourg. Halverwege staat een zitbank.
Startpunt: Café Modern, Dorpstraat 7 Teuven.

Gps afstand: 10200m, Hoogteverschil: 118m, Looptijd: 2.15
Wandelen met een PAUZE in een GEZELLIG KROEGJE: www.kroegjesroutes.nl

285. TEUVEN 10,2km

1. Met uw rug naar het café gaat u L. Na circa 500 m. passeert u links de oprijlaan van kasteel Sinnich. (Vroeger was dit een klooster. Oorspronkelijk was het adellijk klooster Sinnich (1243) een vrouwenklooster van de adellijke stiftsdames van de orde der Sint Augustijnen. Het klooster was afhankelijk van de abdij van Rolduc. In 1797 verlieten de laatste zusters de abdij. Daarna kwam het in particuliere handen). Vlak daarna aan de 3-sprong bij elektriciteitstoren gaat u RD (84) omlaag. Aan de ruime 3-sprong bij bushalte en zitbank gaat u L (84/Kasteelstraat) omlaag. Beneden steekt u bij de voormalige watermolen van Sinnich (voor het eerst genoemd in 1147) het riviertje de Gulp over. (Hier ziet u links tussen de bomen weer kasteel Sinnich. Even verder bij het andere toegangshek van het kasteel heeft u ook nog mooi zicht op het kasteel). Na de brug buigt de weg naar links. Negeer in bocht naar rechts bij afsluitboom hol zijpad links omhoog en loop verder de asfaltweg omhoog. Let op! Ca. 150 m. verder, waar aan de linkerzijde het bos ophoudt, gaat u bij ingang van weiland L het pad door de bosrand omhoog met rechts van u een weiland. Aan de asfaltweg gaat u L omhoog.
2. Aan de T-splitsing gaat u R de doodlopende weg omlaag. Negeer zijpaden en blijf deze weg RD (77) omlaag lopen. Beneden steekt u via de brug het riviertje de Gulp weer over en loopt u RD omhoog. (De circa 22 km lange Gulp ontspringt in het gehucht Gulpen nabij het Belgische plaatsje Henri-Chapelle en mondt tussen Gulpen en het buurtschap Cartils in de Geulle uit). Boven aan de 4-sprong bij wegkruis en de ingang van kasteel Obsinnich gaat u RD (77) onder het spoorwegviaduct door. (Dit kasteel wordt nu Notre Dame genoemd. De ronde hoektoren uit 1641 vormt het oudste deel van het huidige gebouw. De rest dateert uit de 17de en 18de eeuw). Negeer bij het bushuisje “Station/La Gare” veldweg rechts omhoog. Meteen daarna aan de 3-sprong gaat L (78/Middelhof) over de brede asfaltweg richting Hombourg. Negeer vlak daarna zijweg links. Volg deze asfaltweg circa 1,1 km RD. Loop links van de weg. (Een eindje verder ziet u links het beschermd spoorwegviaduct van de Montzenlijn. Deze goederenspoorlijn (de Belgische Betuwelijn) van Antwerpen naar Aken gaat hier door verschillende tunnels). Negeer bij oorlogsmonument veldweg rechts omhoog en loop verder RD (81/Bounder). Neem nu 100 m., voorbij het volgende huis, de eerste veldweg L (81) omlaag. Beneden steekt u weer de Gulp over. Boven aan de T-splitsing gaat u R (81). Na geruime tijd verlaat u het bos. (Hier ziet u voor u het 15 m. hoge kruis op de Schaesberg in Hombourg, dat hier in 1979 is geplaatst). Volg de veldweg RD.
3. Aan de 4-sprong bij zitbank en wegkruis gaat u L (81) de veldweg omhoog. (Rechts ziet u de 133 m. hoge Tv-toren in het Aachener Wald en de 50 m. hoge Boudewijntoren (uitzichttoren) op het Drielandenpunt in Vaals). Negeer draaihekje (stegelke) rechts en volg het pad RD (81) omhoog. Boven aan de zitbank gaat u verder RD (81) over het brede bospad. Negeer zijpaden rechts en volg dit bospad 1,5 km RD (81). (Er hoeft nu niet meer geklommen te worden, dus geniet van de zuivere boslucht!)
4. Steek bij gedenksteen de asfaltweg over en loop RD (82) over het brede bospad. (Deze gedenksteen is opgericht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de elektrische draad (De Dodendraad) die tijdens de 1ste Wereldoorlog het door Duitsland bezette België scheidde van het neutrale Nederland. De circa 400 km lange dodendraad, die op Belgisch grondgebied stond, liep van het Zwin bij Knokke tot aan het Drielandenpunt in Vaals. In april 1915 werd gestart met de werkzaamheden en op 24 juli werd de draadversperring van stroom voorzien. De middelste versperring, waar 2000 volt op stond, telde circa vijf draden. Aan beide zijden van deze versperring stond op ongeveer anderhalve tot drie meter een evenwijdig lopende versperring waar op de draden geen of lage stroom (schrikdraad) stond). Aan de kruising van boswegen gaat u RD (83). Aan de 4-sprong, bij open vlakte (8-2013) en waar links het bos eindigt, gaat u L (84) het bospad in. Even verder begint het pad te dalen. Beneden aan de 3-sprong gaat u L (85) omlaag. (Als u hier even RD loopt, dan heeft u na de bladerenval een mooi uitzicht op kasteel Sinnich). Aan de asfaltweg gaat u R (85) omlaag. U steekt weer de Gulp over. Boven aan de T-splitsing gaat u R (85) omhoog. Aan de 3-sprong RD (85). Na 500 m. komt u weer bij het café, de sponsor van de wandeling, waar u nog iets kunt eten of drinken. Café Modern is door de VRT (Belgische televisie) uitgeroepen tot “Strafste café met het strafste interieur van Vlaanderen”.

Auteur: Jos Wlazlo

Het Auteursrecht van deze tekst en het Databankenrecht op deze route ligt volledig bij de auteur. Niets van deze wandelroute mag worden gekopieerd, verveelvoudigd of openbaar gemaakt zonder toestemming van de auteur.