Vreemde geloofsgenoten en verkeerde vrienden



Dovnload 10 Kb.
Datum25.08.2016
Grootte10 Kb.
Vreemde geloofsgenoten en verkeerde vrienden.
Een paar meditatieve aantekeningen bij Numeri 11: 24-29 en Markus 9:38-50.
Vreemde geloofsgenoten……

Nog onlangs hadden we een fantastisch gospelkoor in de kerkdiensten in P.I. de IJssel. Goeie muziek, ze waren als koor ver gekomen, heel ver bij Korenslag van een paar jaar geleden en ik heb veel goede herinneringen aan eerdere optredens met hun band en brede sound – rap, reggae, Caribbean -- in de Hunnerberg.

Maar nu, zonder band en alleen met hun stemmen, een keyboard, gitaar en viool, begon ik te vrezen. Er waren nl. een paar Opwekkingsliederen waarvan ik toen ik van tevoren de teksten daarvan las erg onrustig werd. Ze gingen intensief over Jezus en over hoe Jezus op ons wacht en hoeveel Hij van ons houdt en “ ik houd van U ” met zo’n zoet refrein die me wat “verkeerd week”maakten van binnen. Ik schreef daarover van tevoren naar een van de koorleden dat ik vreesde dat “de mannen en ik” die teksten niet meer zouden kunnen “trekken” en dat ze een beeld van Jezus neerzetten dat me veel te zoetsappig was. Dat het bij ‘Abba, Vader’ wel ongeveer ophoudt.

Ik moet tenslotte als professioneel Prot. GV/theoloog wel de grenzen bewaken. Ze begreep me wel en we hadden een prima telefoongesprek daarover.

Toch voelde ik mijn tenen krommen bij de start van een persoonlijk gebed van een van de koorleden voor de mannen tijdens een song en een eerlijk getuigenis van een ander. Tenslotte: wie is er hier nu de dominee….Die kromme tenen meende ik vervolgens bevestigd te zien bij sommige van de gedetineerden, toen er nog een toegift kwam ten koste van hun praatkwartiertje.

Desgevraagd kwam ik echter van een koude kermis thuis t.a.v. mijn tenen. Ze vonden het prachtig, die mannen, het kon ze niet lang genoeg duren en ze hadden er de beperkte koffie/thee tijd graag voor over. En ontroerend was het….

Die “duivel “ moest er dus wel even uitgedreven worden bij mij. En dat deden ze gratis, die mannen. (…) “Wie niet tegen ons is, is voor ons…” zegt Jezus. (vers 40). In mijn naam (vers 39). Hoe meer Geestdriftigen, hoe beter. ( Numeri 11). Van een andere kerk, een andere groep, op een andere plaats? Bij de illegale vreemdelingen op de boot in Rotterdam was het op een zondag in mijn kerkdienst wat minder druk: ja, vertelde me een trouwe bezoeker: ze/de Afrikanen vinden het wat saai hier en komen zelf bij elkaar op een kamer op de afdeling; een eigen voorganger, veel Amen en veel Halleluja. Het swingt daar de pan uit tot bezorgdheid van de toezichthouders. Tja.

Een lesje in danken voor de vreemde geloofsgenoten. Een koele beker water (vers 41) tegen het zuivere geloof/de hoogmoed dat ze van mijn club, want dat is de echte, zouden moeten zijn.
Bidden om de Heilige Geest, die met onze geest getuigt dat wij kinderen van God zijn, daar hoor ik deze teksten uit Numeri en Markus toe oproepen. Wij gaan niet over de Geest, de Geestkracht en Pinksteren, God zij dank. En Hij zorgt ervoor, zuivert, verdiept, breidt zijn (bajes)gemeente uit. Create in me a clean heart, o Lord. (past hier ook goed in de liturgie).
Verkeerde vrienden…

‘Maar hoe komt het toch dat zo’n leuke vent als jij hier binnen belandt?’

-- “Verkeerde vrienden, meneer/pater/dominee/Jan. Je weet toch… en ik weet en zij vertellen hoe dat kwam en hoe dat ging en dat zij er ook eigenlijk niets aan konden doen, want …

Hoe kap je met verkeerde vrienden? Hoe word je verantwoordelijk voor het feit dat ze aan jou vastzitten als een hand en voet en dat jij verantwoordelijk bent voor wat jij zelf met hen doet?

Relaties bepalen ons leven. Wij zijn geschapen om mens-in-relatie te zijn. Investeren in contacten, leren omgaan met mensen, sociaal zijn, werk en niet te vergeten in levensbeschouwing en zinvragen. (Vgl. de sleutels van Exodus)
Jezus’ woede is te horen. ‘Klopt het dat er in de bijbel staat dat ik zelf mijn hand moet afhakken als ik steel? (vers 43)’. Primitieve straffen. Je moet de woorden van de ‘profeet’ toch letterlijk nemen?

Nee, je moet Jezus’ woorden leren lezen en voelen en proeven.

Hoor je Jezus’ kwaadheid? Als er gesold wordt met kinderen, als ‘de geringen’ door ons van de goede weg afgebracht worden? (vers 42)

“Wat als je broertje ook hier terechtkomt? Wat doe je als je dochter ook verslaafd raakt?”

Denk na!
“welke toekomst zie je voor je, als je (ooit) vrijkomt?”
Kiezen

Je kunt zelf kiezen: de Gehenna in (vers 44) --- de NBV zet er niet voor niets dit moeilijke woord neer voor ‘hel’ ----- samen met je slechte vrienden/en noem je verslaving maar, dat vuur dat maar niet dooft, die dwangbuis van jalouzie op de ander die meer heeft dan jij – ja, waarom heeft die boef een jacht in Cannes en zit hij niet vast met z’n witte boorden bonussen en ik wel, ik ben tenslotte maar een “ kleine jongen” --- dat vuur houdt niet op en maakt zo wantrouwend en eenzaam; maakt alles stuk.

Of: MET de (amputatie)pijn die het stoppen van relaties ‘met verkeerde vrienden’ en de karweitjes die daaruit voortvloeien met supersnelle egoistische bevrediging met zich meebrengt, het Koninkrijk van God binnengaan.

-Amputatiepijn: je voelt die hand nog zitten, de zenuwen, de spanning, de kick van het snelle beroven, de kille woede en de onherstelbare gevolgen daarvan.

- Het Koninkrijk van God: de Ruimte in tijd en plaats waar God koning is; waar de liefde woont voor jou en de/jouw ander met evenveel recht.

Waar Christus’opstanding geldt na het lijden en door de pijn heen, als je begrijpt wat ik bedoel en anders: laten we er eens over doorpraten….


Bewaak dat zout in jezelf (vers 49). Dat is vrede houden onder elkaar. Het is Vredesweek in de kerken al is het alleen maar om gezouten te worden met het vuur van de onrecht- en crisis- mentaliteit van onze dagelijkse werkelijkheid.
Die vreemde geloofsgenoten? Mooi hoe ze in de bajes door elkaar zitten. En we elkaar verrijken kunnen. Orthodox en Afrikaans. Spaans warmbloedig en stille wateren.

Heerlijk zo’n koor. Beter hun vriendelijke eerlijkheid en enthousiaste Geestdrift dan mijn te kloppende theologie binnen de lijntjes. Ook niets mis mee, alleen: voor je het weet, wordt dat zoutloos geloof. En dat zou zonde zijn!



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina