Webquest Vissen en Konijnen, werkbladen



Dovnload 26.61 Kb.
Datum23.07.2016
Grootte26.61 Kb.

Webquest Vissen en Konijnen, werkbladen


Naam/namen:

1. Twee vissen in een meertje

In een meertje worden twee vissen losgelaten. Na een tijdje krijgen ze jonge visjes. Die worden ook weer volwassen. Zo komen er steeds meer vissen.


1. Teken hieronder een grafiek van het aantal vissen in het meertje. Zo’n grafiek laat zien hoe het aantal vissen toeneemt. Hoe denk jij dat die toename gaat?


Schrijf onder de grafiek waarom je denkt dat die grafiek zo zal zijn, en niet anders.
Tip. Denk bij deze opdracht na over vragen als:

- Zal het aantal vissen steeds met dezelfde snelheid groeien, of gaat het steeds harder, of juist langzamer? Waarom denk je dat?

- Zou er een maximum aantal vissen zijn, of worden het er steeds maar meer?

Leg uit waarom de grafiek zo zal zijn.


2. Het visvangst-spel

Start het Visvangst spel. Klik eerst op ‘opnieuw’ en daarna op ‘start’. Doe verder nog niets, maar kijk hoe het aantal vissen toeneemt.

2. Is de grafiek die gemaakt wordt anders dan jouw eigen grafiek? Wat is er anders?
Speel nu het spel. Probeer zo veel mogelijk vissen te vangen. Speel het spel net zo lang totdat je hebt ontdekt wat je moet doen om een hoge score te halen.

3. Mijn hoogste score bij het spel was:

4. Leg uit wat volgens jou de beste manier is om zoveel mogelijk vissen te vangen.

3. Vragen bij het visvangst-spel

5. Dit is de grafiek van Abel. Hij ving maar 86 vissen.


Wat deed hij? Waarom is dat een verkeerde aanpak?

6. Dit is de grafiek van Elize. Ze ving 221 vissen, dat is ook niet zo veel.

Wat deed ze verkeerd? Waarom is dat verkeerd?

7. Dit is de grafiek van Jorit. Hij ving 208 vissen. Hoe zou Jorit zijn score hoger kunnen maken?



8. Dit is de grafiek van Eva. Ze ving 191 vissen. Hoe zou Eva haar score hoger kunnen maken?



9. Dit is de grafiek van Jop. Hij ving 277 vissen en dat is best veel.


Wat deed Jop, en waarom is dat een goede manier?

10. Als je helemaal geen vissen zou vangen krijg je deze grafiek.

a. Wanneer komen er maar heel langzaam nieuwe vissen bij?

b. Wanneer komen er heel snel nieuwe vissen bij?


11. Als je veel vissen wil vangen moet je goed op de grafiek letten. Waar moet je dan precies op letten?


12. Er zwemmen nooit meer dan 100 vissen in dit spel. In de echte zee gebeurt ook zoiets, de zee komt nooit helemaal vol met vissen.
Waar komt dat door? Leg uit.

4. Konijnen en gras

Vissen gaan dood als er niet genoeg voedsel is. Konijnen hebben ook voedsel nodig. We hebben een simulatie gemaakt waarin je de relatie tussen het aantal konijnen en de hoeveelheid gras kunt onderzoeken. Het is een model. In werkelijkheid eten konijnen niet alleen gras en zijn er ook bijvoorbeeld vossen die de konijnen opeten.

De zwarte stippen zijn konijnen, de groene vierkantjes zijn gras.
Als een konijn op een stukje gras komt eet hij en krijgt hij nieuwe energie.
Rondhoppen over het veld kost energie.
Jonge konijnen krijgen kost ook energie.
Als een konijn niet genoeg energie meer heeft gaat het konijn dood.

Je kunt met de schuifjes drie dingen regelen:

- Met hoeveel konijnen je begint.

- Met hoeveel gras je begint.

- Hoe snel het gras groeit.
Als je vind dat alles te snel gaat kun je met het grijze schuifje boven het konijnenveld de simulatie langzamer zetten.
13. Onderzoek wat er gebeurt als je dingen verandert. Speel net zolang met de simulatie totdat je denkt dat je alles ontdekt hebt dat er te ontdekken valt.
Schrijf hieronder op wat je allemaal ontdekt hebt.

14. Het is mogelijk om de konijnen te laten uitsterven. Welke getallen moet je daarvoor kiezen?


15. Zorg nu dat de konijnen niet uitsterven.
Maakt het dan nog uit met hoeveel konijnen je begint? Leg uit.

16. Maakt het uit met hoeveel gras je begint? Leg uit.



17. Maakt het uit welke groeisnelheid van het gras je kiest? Leg uit.

Webquest Vissen en Konijnen (0408), p.





De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht

    Hoofdpagina