Week 39 – 23 september 2013 – tekst niveau D



Dovnload 14.52 Kb.
Datum21.08.2016
Grootte14.52 Kb.


week 39 – 23 september 2013 – tekst niveau D



The Voice wint Emmy
John de Mol heeft zondagavond een Primetime Emmy Award in de wacht gesleept met zijn tv-programma The Voice, de Amerikaanse versie van The Voice of Holland. De muzikale talentenjacht won de prestigieuze tv-prijs in de categorie beste reality- en competitieprogramma. Het is de tweede keer dat The Voice was genomineerd in deze categorie. Dit jaar wist het programma geduchte concurrenten te verslaan.
Ook dit jaar was De Mol als bedenker van het programma naar Amerika afgereisd, al was het onduidelijk of hij live bij de uitreiking in het Nokia Theatre in Los Angeles aanwezig zou zijn. Maar toen actrice Mindy Kaling de winnaar bekendmaakte, bleek hij wel degelijk in de zaal te zitten. John stond al snel naast Mark Burnett, de producent van de Amerikaanse Voice, die het gouden beeldje namens zijn team in ontvangst nam. Burnett dankte De Mol en diens team voor het ‘ijzersterke format’.

Een woordvoerder van De Mols productiehuis Talpa liet aan persbureau Novum weten dat De Mol ‘totaal overdonderd’ was door de winst. In een reactie tegenover RTL Nieuws sprak De Mol van ‘een nieuwe dimensie van blijheid’. ‘Ik heb met The Voice en andere programma’s best veel prijzen gewonnen in Europa, maar een Emmy in Amerika – dat is toch wel bijzonder.’



Hoewel The Voice ook in Amerika populair is, was het programma geen favoriet in zijn categorie. The Amazing Race, vergelijkbaar met het Nederlandse Peking Express, heeft de Emmy al acht keer gewonnen en was ook dit jaar weer topfavoriet.
Van Ike tot Emmy

De Emmy is voor de televisie wat de Oscar is voor de filmwereld. De Emmy heeft inmiddels de status bereikt van belangrijkste tv-prijs ter wereld. In de Volkskrant van 21 september jl. gaat Julien Althuisius in op de geschiedenis van de Emmy. Over de naamgeving bericht hij: ‘Eigenlijk was het de bedoeling dat de televisieprijs Ike zou heten. Syd Cassyd – de oprichter van de Academy of Television Arts & Sciences (ATAS), die de Emmy-uitreiking organiseert – wilde het beeldje naar de iconoscoop noemen, een opneembuis in televisiecamera’s. Maar Ike was ook de bijnaam van oorlogsheld Dwight D. Eisenhower en dat was in die tijd (1948) te verwarrend. Iemand anders kwam met de naam Immy op de proppen, een verwijzing naar een ander mechaniek uit de televisiecamera’s van die tijd: het image orthicon, een soortgelijk onderdeel als de iconoscoop. Later werd Immy Emmy, omdat de leden van de ATAS dat beter vonden passen bij het beeldje.’

Er is niet één Emmy – er zijn er verschillende, zoals Daytime Emmy’s, Sports Emmy’s en International Emmy’s. De Primetime Emmy’s worden elk jaar aan de vooravond van het nieuwe televisieseizoen uitgereikt. Volgens Althuisius gaat hiernaar de meeste aandacht uit en zijn hierbij ook de grote sterren en tycoons uit de televisiewereld aanwezig.
Programmaformule

The Voice of Holland vormde de start van de Voice-franchise. Na het succes van het eerste seizoen werd het format wereldwijd verkocht. In de entertainmentindustrie, waar televisieprogramma’s onder ressorteren, is een format een programmaformule waar intellectueel eigendom op kan worden geclaimd. De formule kan niet zonder licentie door anderen worden gebruikt en je kunt er als bedenker dus (veel) geld mee verdienen. De crux zit ’m in het begrip ‘intellectueel eigendom’, want het is niet altijd duidelijk of een nieuw format wezenlijk verschilt van een al bestaand format. Het programma Big Brother werd destijds niet alleen als een geheel nieuw format gezien, maar ook als een nieuw genre, namelijk de realitysoap. Latere programma's in hetzelfde genre, zoals Fear Factor werden door bedenker en producent Endemol beschouwd als gebruikmakend van hetzelfde format. Nederlandse productiebedrijven doen erg hun best om steeds nieuwe formats te verzinnen, terwijl Amerikaanse bedrijven vaak bestaande formats net zo lang uitmelken totdat de kijkcijfers te laag zijn geworden.

The Voice of Holland werd bedacht nadat RTL4-baas Erland Galjaard enthousiast was over X Factor. Galjaard vroeg De Mol of hij niet een programmaformule kon bedenken die nog een stap verder gaat dan X Factor. De Mol is gaan brainstormen en kwam toen met het idee van de blind audition, waarbij de vier juryleden/coaches de kans krijgen om voor een zanger te kiezen op basis van muzikaliteit en stem. Het was coach Roel van Velzen die de inmiddels legendarische draaistoelen bedacht met de ‘I Want You’-knop. Daarnaast accentueert De Mol het aspect kwaliteit. Zo moeten de coaches topartiesten uit de muziekwereld zijn, en worden de productieaudities niet gefilmd zodat de kijker uitsluitend goede zangers en zangeressen krijgt voorgeschoteld. Niet alleen de kandidaten, maar ook de coaches moeten strijden, allereerst om de gunst van een kandidaat waarvoor meer stoelen zijn gedraaid. Vervolgens moeten de coaches ‘The Battles’ strategisch goed aanpakken. Verder is het de eerste grote talentenjacht waarbij social media groots en actief worden betrokken. Niet alleen mag het publiek thuis stemmen wie er na elke liveshow mag blijven, het kan ook deelnemen door bijvoorbeeld de ‘thuiscoach-app’ te downloaden.
Jury of Holland?

Alhoewel The Voice veel lof oogst om de positieve manier waarop dit format met zijn kandidaten omgaat, zijn er ook kritikasters. Zo plaatste Frank Verhoef op 23 september jl. een blog op de Dagelijkse Standaard waarin hij betoogt dat het in het vierde seizoen van The Voice of Holland niet meer draait om de zangtalenten, ‘maar om de juryleden en hun gekke gewoontes’. ‘Waar ik voorgaande seizoenen nog heb gevolgd, ben ik langzaam minder gaan kijken en ben ik zelfs afgehaakt bij het vierde seizoen dat nu een paar weken bezig is.’ Verhoef is van mening dat de balans is doorgeslagen naar de verkeerde kant: ‘De focus is te veel op de juryleden komen te liggen, die steeds gekkere dingen doen om de aandacht te trekken van kandidaten. Het proces van een keuze maken voor een bepaald jurylid duurt nu veel langer dan in vorige seizoenen. Als kijker heb je geluk als een auditie van anderhalve minuut níet wordt gerekt tot een fragment van 15 minuten waarin juryleden elkaar proberen af te troeven met poepflauwe grapjes en meestal net niet geslaagde sneren. Ali B staat per aflevering minstens tien keer op uit zijn stoel, omdat hij laaiend enthousiast is over een kandidaat, om iedere keer een – gespeeld – onsamenhangend verhaaltje af te draaien.’ Verhoef vindt dat The Voice is verworden tot ‘The Jury of Holland’. ‘Jammer. Ik kom wel weer terug als er een nieuw format voor een talentenshow is bedacht – of als de juryleden in het volgende seizoen een stapje terug doen.’


Talentenjachthoppers

Er is ook discussie over de trend dat dezelfde mensen aan verschillende programma’s meedoen. Zo begon Yuli Minguel afgelopen vrijdag met haar ongedoseerde schreeuwversie van This Is A Man’s World in The Voice aan haar derde avontuur in een talentenjacht, na de Nederlandse Idols in 2002 en de Britse X Factor in 2010. Een andere zangeres, Nicole Bus, was ook eerder te zien in een talentenshow; afgelopen seizoen nam ze deel aan de X Factor. Pikant detail is dat ze daar vóór de liveshows naar huis werd gestuurd door Ali B, die nu coach is in The Voice. Ze liet hem vrijdagavond dan ook zitten en koos voor een andere coach.



Marcus Lucas doet op nlpop.blog.nl een paar suggesties hoe we dit fenomeen kunnen benoemen: recyclekandidaten of talentenjachthoppers. Lucas is van mening dat het schadelijk is voor het unieke karakter van The Voice als er te veel ex-deelnemers uit andere talentenshows meedoen. ‘Voormalig winnaars en finalisten als Raffaëla en Floortje uitgezonderd, doet de producent er beter aan om de focus verder te houden op nieuw talent dat niet in een van de andere talentenshows voortijdig is weggestuurd,’ aldus Lucas.
Bronnen: NRC.nl, Elsevier.nl, Televizier.nl, www.wikipedia.org, Julien Althuisius in de Volkskrant van 21 september 2013, Frank Verhoef op www.dagelijksestandaard.nl/2013/09/the-jury-of-holland, Marcus Lucas op nlpop.blog.nl/talentenshows



pagina van






De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina