Werken aan een spelvorm: ‘commedia dell’arte’



Dovnload 47.8 Kb.
Datum20.08.2016
Grootte47.8 Kb.
Werken aan een spelvorm: ‘COMMEDIA DELL’ARTE’

COMMEDIA DELL’ARTE belichaamt de scenische volkshumor die uitsluitend gespeeld werd door beroepsacteurs. Op vandaag wordt het genre door acteur en publiek nog altijd gegeerd. De kunst van de commedia dell’arte is een aartsmoeilijk gegeven. In de workshops leren we toespelingen op actuele gebeurtenissen en personen inlassen. Wat wordt in een commedia dell’arte vastgelegd en wat niet.

We leren scenario's uitrafelen en leggen eigen interpretaties.
Handelingen opvullen met visuele grappen en zorgvuldig voorbereide tirades en pantomimes.
Tot slot leren we begrijpen waarom improviseren een vak (arte) geworden is. 

Begeleider: John SCHOUPPE

Data: 21-23-27-28-30 april 19.30-22.30u

Deelname: 30 euro

Locatie: DE KRING Vichte

SPELEN MET VERSCHILLENDE STIJLEN EN EMOTIES

Sommige mensen hebben het idee dat anderen altijd aan hun gezichtsuitdrukking kunnen zien hoe ze zich precies voelen.


Hoe speel je de juiste emotie op scène, welke mimiek past bij welk gevoel.
De gezichtsuitdrukking speelt inderdaad een grote rol maar

wat zijn de basisemoties en hoe uiten we dat juist?

Hoe beleven we innerlijk gevoel?

Hoe roepen we bepaalde emoties op of komen die spontaan?


Gedragsmatige patronen (dieren)
Begeleider: John SCHOUPPE

Data: 18-20-22-25-27 mei 2009 – 19.30-22.30u

Deelname: 30 euro

Locatie: CC DE SPIL ROESELARE


DURF JE TE ACTEREN?

(30 euro)

Al heel vlug antwoorden mensen met een beetje lef volmondig 'ja' op deze vraag. En gelukkig. Want die durf is nodig. Ook al heel vlug merken die mensen dat het misschien niet zo simpel is en dat er een heleboel bij komt kijken. Plots voelen ze zich geremd, kampen ze met problemen, die ze op het eerste zicht niet kunnen oplossen.

Via speloefeningen, werken aan ons eigen lichaam, ontspanning, ademhaling en vooral heel veel spelplezier, herkennen we die moeilijkheden en doen er iets aan. Hoe komen we nu tot 'waarachtig' spelen met ons getraind instrument? En die teksten? En die gevoelens? Alles wordt weer geduid via speloefeningen, geleide improvisatie, tekstontleding en nog zoveel meer. Zelf voelen en doen...Personages en typetjes neerzetten zonder daarbij in overacting te gaan!
Begeleider: Bart GERARD

Data: 11-13-18-20-26-27 mei & 1-3-8-10 juni 2009 – 19.30-22.30u

Deelname: 30 euro ( na voleindiging van de cursus krijgen de deelnemers 20 euro terug onder de vorm van 4 theatercheques ter waarde van 5 euro )

Locatie: Wielingencentrum Wenduine

Theaterauteur Filip Vanluchene in de schijnwerper

[analyse oeuvre Filip Vanluchene]

Wie Filip Vanluchene zegt, denkt meteen aan zijn virtuoze vertalingen van de vele werken van Dario Fo.  Maar deze streekgenoot  (° Kuurne 1950) is ook de auteur van een eigenzinnig eigen oeuvre. Deze merkwaardige, waardevolle stukken behoren tot de pareltjes van de toneelliteratuur. Wij willen aantonen dat de werken van Vanluchene het verdienen om vaker gespeeld te worden omwille van hun taalrijkdom, herkenbare inhoud en toch haalbare opvoeringsmogelijkheden.  Het zijn stukken waarin Vanluchene, zoals ook Claus dat kon, de Vlaamse aard blootlegt en toch het anekdotische en de streekgebondenheid overstijgt en er een poëtisch-mythische diepte in legt.  Vanluchene heeft een eigen stijl ontwikkeld, in taal en structuur, die we in deze cursus nader zullen onderzoeken. We zullen proberen inzicht te krijgen in zijn dramaturgie en deze toetsen aan de opvoeringspraktijk.
Begeleiding: Philippe LEPEZ

Data: woensdag 11, 13(*), 18, 25 maart; 1 april en donderdag 26 maart 2009 – 19.30-22.30u

 

(*) op 13 maart wordt iedereen verwacht de voorstelling van het stuk ‘Racing Sladec' door Theater Pact Aalst mee te maken. De toegangskaart zit begrepen in het cursusgeld. Op 11 maart kunnen afspraken gemaakt worden rond vervoer naar Aalst.



Deelname: 36 euro 

Locatie: CC DE SCHAKEL Waregem
Theatergrime

[transformatie via grime]


Op het podium is make-up onontbeerlijk. Door afstand en belichting is de gelaatsexpressie minder zichtbaar. Theatergrime zet het karakter letterlijk en figuurlijk in de verf.
Je leert de basistechnieken van theatergrime, welke materialen er bestaan en hoe je ze gebruikt. Hierbij komt zeker aan bod: globale opmaak, verouderen, typetjes, haar, baarden en snorren, verwondingen, special effects.  Waar schmink en poederdoos te kort schieten komen er andere materialen aan te pas zoals bijv. latex om een kaalkop te creëren.

Materiaal die je zeker bij hebt naast grimemateriaal: washandje, keukenpapier, reinigingsmelk, handdoek


Begeleiding: Didier MATTELAER

Data: maandag 8/6 en donderdag 11/6 maandag 15/6 en donderdag 18/6/2009 – 19.30-22.30u

Deelname: € 24 + die grimemateriaal heeft, brengt dit mee; anders kan je via de lesgever een basispakket aankopen (incl gummimelk en derma wax voor special effects) : 34.20 euro*

Locatie: CC DE SCHAKEL Waregem

*opgeven bij inschrijving op de cursus
Improvisatie
In het leven gaan mensen risico’s uit de weg: we willen alles plannen en zo weinig mogelijk falen. Bij improvisatie is dat net omgekeerd: jezelf in een scène gooien, durven falen is hier de boodschap. Verder is improvisatie een les in samenwerking en het accepteren van elkaars ideeën. Het leuke is ook dat iedereen het kan leren: jong en oud, veel of weinig ervaring.

Deze workshop leert je de kneepjes van het improvisatievak. Status, associatie, blokkeren en accepteren, verhaalopbouw, … komen stuk voor stuk aan bod.

Omdat we bij improvisatie net het onverwachte opzoeken, ontstaan de mooiste en grappigste scènes.
Laat je onderdompelen! Of om het met improvisatietermen te zeggen: zeg ja!!!
Begeleidster: Bianca VANHAVERBEKE

Data: 28 mei & 11 juni – 19.00-22.00u & 13-20 juni – 14.00-17.00u

Deelname: 24 euro

Locatie: CC DE SCHAKEL Waregem

“DoBi” actieve theaterdagen voor jongeren.


“Improvisatie en acteren” voor jongeren van 8 tot 15 jaar.

We starten in aanwezigheid van de heel bekende jeugdboekenauteur Do VAN RANST. Hij zal een en ander vertellen rond een van de verhalen uit zijn nieuwe boek “DIT IS DINA”. Vanuit dit verhaal zal dan gewerkt worden naar een ‘theaterwerkje’ onder leiding van Bianca VANHAVERBEKE. ( Bianca is vaak op tv te zien: Megamindy, Familie, Hallo België, ….. )

Na drie dagen van hard werken sluiten we af met een toonmoment voor ouders en vrienden en dit in aanwezigheid van de jeugdboekenauteur Do VAN RANST. Hij zal, voorafgaand aan dit publiek toonmoment, met de groep het resultaat bespreken.
Locatie: CC DE STEIGER MENEN

Data/uren: 06 april & 7 april van 09.30u tot 16.30u ( pauze met eigen lunch van 12.30u tot 13.30u ) en 08 april van 09.30u tot 16.30 u gevolgd door een toonmoment voor ouders en vrienden. Om 17.00 wordt er afgesloten met een drink voor alle aanwezigen.

Aantal deelnemers: maximaal 15

Begeleiding/lesgeefster: Bianca VANHAVERBEKE

Deelname: 30 euro ( inbegrepen: verzekering, administratiekosten en drie dagen theatermaken! )

Inschrijven: ( kan ook ) via CC DE STEIGER Waalvest Menen

TEKSTANALYSE

een cursus voor wie meer wil dan alleen maar een tekst instuderen
Tijdens een zestal sessies van drie uur zullen we proberen om enkele analysetheorieën aan te reiken en die aan de praktijk te toetsen door ze toe te passen op enkele tekstfragmenten. Deze cursus richt zich zowel tot regisseurs als acteurs. Het is de bedoeling om in de praktijk bruikbare methodes te onderzoeken, analyse methodes die elke regisseur of acteur kan toepassen op eender welk genre stukken. Het doel is om inzicht te verwerven in de structuur en de opbouw van stukken. We zullen ook personageanalyse methodes bekijken die verder gaan dan de psycho-karakteriële analyses die meestal gehanteerd worden.
Begeleider: Philippe LEPEZ

Data: 6-13-27 mei en 3-10-17 juni - 19.30-22.30u

Deelname: 36 euro

Locatie: O.C. DE KLEINE BEER, Marichalstraat 5 8730 Beernem

DRAMATURGIE


In deze cursus zullen we drie belangrijke sporen bewandelen. Een historisch spoor: de ontwikkeling van de theaterschriftuur en de theoretische omkadering er van. (het domein van de theaterwetenschap) Een onderzoek naar de mogelijkheden van een actuele dramaturgische omkadering van een opvoering. ( het domein van de dramaturg als steun voor de interpretatie van de regisseur en de acteurs) En als derde spoor een onderzoek naar de dramaturgische praktijk van de schrijver. (het domein van de auteur). Deze drie sporen zullen we in theorie en praktijk proberen behandelen. Bij dit laatste luik zullen we ook extra stilstaan bij de mogelijkheden en moeilijkheden die het bewerken van stukken, romans, scenario’s… ons bieden. Dit is zeker iets waar we vaak in de praktijk mee geconfronteerd worden of die theatermakers toelaat om nieuw materiaal aan te boren. Dit is een cursus die zich richt tot wie meer wil weten over de achtergronden van het theater, al wie bezig is met regie, al wie speelt en meer wil weten over de materie waar we mee bezig zijn, al wie wil schrijven of stukken wil bewerken.
Begeleider: Philippe LEPEZ

Data: 7-24-28 mei & 4-11-18 juni – 19.30-22.30u

Deelname: 36 euro

Locatie: O.C. DE KLEINE BEER, Marichalstraat 5 8730 BEERNEM

1001 NACHTEN MET FRANK ADAM & DE WERF BRUGGE

een “actieve” cursus gespreid over 4 sessies en een voorstelling
Een reeks van 4 unieke workshops. De deelnemers zullen één van de verhalen uit 1001 nacht omzetten/bewerken naar theater en dit zal dan getoetst worden aan wat Frank Adam ermee aanvangt. Jullie volgen verder de opbouw van het stuk, de inbreng van de muziek en na de try-out volgt een bespreking met de begeleiders. Tot slot volgende we in groep de voorstelling op 31 oktober. ( ticket zit in de cursusprijs begrepen )
Begeleiders: Frank ADAM & Rik THEUNIS

Data: 10/09-24/09-08/10-15/10 en voorstelling op 31/10/2009 – 19.30-22.30u

Deelname: 35 euro ( toegangsticket voor de voorstelling inbegrepen )

Locatie: Groenplaats – Groenestraat Brugge – repetitieruimte De Werf – ( of theaterzaal van De Werf dit na afspraak tijdens de cursus )

STEMTRAINING


Voor wie zijn stem correct wil gebruiken……
Woord en lichaam zijn de instrumenten waar de acteur mee aan de slag moet. Het is zaak het publiek luisterbereid en meegaand te stemmen.

In de workshop stemtechniek willen we inzichten meegeven en technieken aanreiken om het instrument stem beter te doen functioneren.

Daarom gaan we, met hulp van een gevoelsmatige concentratie op de stem, op verkenning. We gaan, via relaxatie, op zoek naar de juiste stemspanning, stemplaatsing en de meest rendabele spreekademhaling. We ervaren wat spreken met ademsteun en in het masker spreken betekent. Al deze oefeningen leiden naar een meer optimale klankkwaliteit en draagkracht van de stem.

Vragen als: Zit mijn stem goed? Hoe roep je zonder hees worden?

Wat is spreken naar een mikpunt? Hoe kan ik mijn verstaanbaarheid opdrijven? Wat is economisch spreken? Wat is stemhygiëne?

Hoe raak ik van die storende West-Vlaamse klanken af zoals de g-h wissel, de implosie, het foutieve gebruik van de voorklinkers?

krijgen niet alleen een antwoord er zal actief aan gewerkt worden.
Deze workshop is niet af, maar de aangereikte technieken, stellen de deelnemer in staat zelf verder te oefenen om de eigen stem meer en meer te optimaliseren.
Begeleider: Hilde VANDERSTRAETEN

Data: 5-12-19 mei & 2 juni van 19.30u tot 22.30u

Deelname: 24 euro

Locatie: Ter Duinen, Westendelaan 6 8430 Middelkerke

LICHT AAN – LICHT UIT

FADE IN – FADE OUT

EEN WORKSHOP VOOR MENSEN DIE MET ‘BELICHTING’ BEZIG ZIJN……….


Op het menu:

LICHT: eenheden, begrippen, kleuren, lenzen en spiegels.

LICHTBRONNEN: lampen, toneelschijnwerpers, toebehoren, kleurfilters.

BELICHTING: functie van toneelbelichting, werken met licht, soorten licht, lichtrichtingen, schaduwen.

Lichtontwerp opstellen, installeren van belichting, praktijkoefeningen.

 

Dit is een basiscursus, er is dus geen voorkennis vereist. Mocht blijken dat de mensen reeds over de nodige basiskennis beschikken dan kan de cursus aangepast worden, en zullen meer praktijkoefeningen en uit te werken lichtontwerpen ingelast worden.    


Begeleider: Johan VANCOMPERNOLLE

Data: twee zaterdagen in juni ( onder voorbehoud )

Deelname: 24 euro

Locatie: regio Brugge

KLEINGOED

Een grootschalig theaterproject in samenwerking met ANTIGONE en CC DE SPIL ROESELARE


OPENDOEK wil met ‘Kleingoed’ de samenwerking tussen verschillende amateurgezelschappen stimuleren, maar ook de samenwerking met de professionele kunstensector. Daarbij gelooft OPENDOEK in het principe van wederzijds leren.

‘Kleingoed’ moet door het multidisciplinair karakter en de professionele begeleiding vernieuwing voor het amateurtheater kunnen bieden. Het project kan binnen optimale omstandigheden gecreëerd worden, veel nadruk op kwaliteitsverbetering door de samenwerking met professionele theatermakers en een cultuurcentrum met landelijke uitstraling.


Vertrekpunt:

Voor dit project is de regisseur, Tom Dupont op zoek gegaan naar minder bekende Vlaamse sagen en legendes. Hij vond een interessant boekje (“Kleingoed”) uit 1942, met daarin het volksverhaal “De Almacht der Wet”. Het verhaal raakt universele verhoudingen aan, maar plaatst die in een Vlaams dorpje. Notabelen en plebs, straf en tolerantie, haat en liefde, dorp en stad, kennis en vreemdeling, oud en nieuw ...

In het verhaal zijn de dorpsbewoners toeschouwer (en supporter) van een theatrale burenruzie tussen twee notabelen. De notabelen doen er alles aan om elkaars leven zuur te maken (m.b.v. de wet) en slepen alles en iedereen mee in hun conflict.
Proces:

Tom Dupont gelooft dat er in iedere mens een speler zit, die al dan niet moet wakker gemaakt worden. Daarom wil hij met iedereen werken die ‘goesting’ heeft om te spelen.

‘Het spelen’ is bij hem onlosmakelijk verbonden met ‘het maken’. Wie enkel dingen wil ‘uitvoeren’ is bij dit project aan het verkeerde adres. De regisseur en deelnemers beginnen samen en eindigen samen. Het kortverhaal is een vertrekpunt. Het eindpunt wordt niet door hemzelf bepaald maar in samenwerking met alle spelers/deelnemers. De gesprekken en improvisaties die uit het verhaal zullen volgen, zullen de basis vormen voor de voorstelling. Want Dupont gelooft dat hoe meer een speler een voorstelling mee maakt, hoe meer belang de voorstelling krijgt. Niet alleen voor de spelers zelf maar ook voor het publiek. De voorstelling kan niet anders zijn dan zoals ze is. Het eindresultaat is onlosmakelijk verbonden met het parcours van de groep en de verschillende individuen.

Omdat de dorpelingen in het verhaal buiten het conflict staan en commentaar geven over, wil Dupont graag met een koor werken. Hij is echter niet op zoek naar een groep zangers enerzijds en een groep acteurs anderzijds, maar naar een groep zingende acteurs die samen al zingend en spelend hun verhaal vertellen. Het wordt een volkse tragikomische opera.

Daarnaast wil Dupont graag een componist inschakelen, die de muziek voor deze voorstelling zal creëren.
Planning:

Ontmoeting:

Het zal onmogelijk zijn alle geïnteresseerden aan dit project te laten deelnemen. Vandaar dat Tom Dupont met alle kandidaten een gesprek zal hebben. Hij wil geen minimum of maximum aantal spelers vastleggen maar zoekt een aantal spelers/zangers die zich kunnen vinden in het vertrekpunt, de manier van werken en bereid zijn om te zingen. Daarom is dit geen auditie of selectie. Eigenlijk worden de deelnemers niet gekozen, maar kiezen zij voor het project.


1ste fase: december 2009 & januari 2010

In deze fase wordt het vertrekpunt verder uitgespit. Dit gebeurt door er over te discussiëren, dingen mee te brengen of te improviseren. In deze fase staat de regisseur ook stil bij de film “Dogville” van Lars Von Trier, omdat er veel parallellen te trekken zijn naar het verhaal.


2de fase: februari en maart 2010

Tijdens enkele maanden zondert Tom Dupont zich af en schrijft de basistekst aan de hand van wat er in de 1ste fase is gebeurd. Het project ‘Kleingoed’ is uniek in zijn grootschaligheid. Alle 200 West-Vlaamse amateurgezelschappen ( leden ) worden uitgenodigd deel te nemen aan het project. Bovendien zal via een mediacampagne ( persberichten, affiches, nieuwsbrieven, .) individuen los van OPENDOEK worden aangetrokken tot deelname aan het project. Er zijn heel wat dragende rollen die bovendien ook moeten/willen zingen; en er zal nood zijn aan amateurmusici. We zullen via het Forum voor Amateurkunsten een beroep doen op de discipline ‘Koor en stem’ om zo een aantal gevormde amateurzangers te rekruteren. Deze mensen zullen ook moeten bereid zijn te acteren. Omdat er zoveel mensen nodig zijn in het stuk zelf en op de specifieke deelterreinen als techniek, decor, film, kleding, publiciteit, catering …zijn er voor de amateurs tal van mogelijkheden om een steentje bij te dragen, iets op te steken.


In dit project proberen we bruggen te slaan tussen de verschillende medewerkers aan het project, tussen de gekende en nieuwe manieren van werken, met nieuwe en meer middelen. De deelnemers zullen er ook kennismaken met de mogelijkheden die een professioneel theater en cultuurcentra aanbieden.
Aan de voorstelling zal ongeveer een jaar gewerkt worden; verkennende gesprekken, uitschrijven concept en opbouw. Het is de bedoeling om alle mensen die willen meewerken van bij het begin te betrekken, zowel acteurs/actrices als zangers/koor, technici.
3de fase: april-mei-juni 2010

Gedurende de maanden april mei en deels juni zal er gewerkt worden aan de opbouw van het stuk en zal er ruimte worden gezocht voor minstens een 35 à 40 repetities.


4de fase:

Nu wordt de basispartituur getest en bijgewerkt op de speelvloer. In deze fase zoekt iedere speler zijn plaats binnen het verhaal. De basistekst staat in teken van de voorstelling en niet omgekeerd. Deze kan en mag veranderen tot de dag van de première.



Inhoud van de film Dogville van Lars Von Trier

In Dogville, het eerste deel van Lars von Triers USA Trilogy, komt de ingénue Grace (een prachtige Nicole Kidman) op de vlucht voor de justitie, in de kleine gesloten gemeenschap Dogville terecht waar ze het Goede probeert te brengen. De hele film is in een studio opgenomen met een minimalistisch decor: de muren van de huizen zijn vervangen door lijnen op de vloer.

HET PROJECT

Het project ‘Kleingoed’ is uniek in zijn grootschaligheid. Alle 200 West-Vlaamse amateurgezelschappen ( leden ) worden uitgenodigd deel te nemen aan het project. Bovendien zal via een mediacampagne ( persberichten, affiches, nieuwsbrieven, .) individuen los van OPENDOEK worden aangetrokken tot deelname aan het project. Er zijn heel wat dragende rollen die bovendien ook moeten/willen zingen; en er zal nood zijn aan amateurmusici. We zullen via het Forum voor Amateurkunsten een beroep doen op de discipline ‘Koor en stem’ om zo een aantal gevormde amateurzangers te rekruteren. Deze mensen zullen ook moeten bereid zijn te acteren. Omdat er zoveel mensen nodig zijn in het stuk zelf en op de specifieke deelterreinen als techniek, decor, film, kleding, publiciteit, catering …zijn er voor de amateurs tal van mogelijkheden om een steentje bij te dragen, iets op te steken.


In dit project proberen we bruggen te slaan tussen de verschillende medewerkers aan het project, tussen de gekende en nieuwe manieren van werken, met nieuwe en meer middelen. De deelnemers zullen er ook kennismaken met de mogelijkheden die een professioneel theater en cultuurcentra aanbieden.
Aan de voorstelling zal ongeveer een jaar gewerkt worden; verkennende gesprekken, uitschrijven concept en opbouw. Het is de bedoeling om alle mensen die willen meewerken van bij het begin te betrekken, zowel acteurs/actrices als zangers/koor, technici.
Gezocht:

Via audities gaan we op zoek naar acteurs, actrices, zangers en zangeressen leeftijd onbelangrijk. Ook kinderen en jongeren kunnen deelnemen. Er is één voorwaarde: de acteurs worden verwacht wat te kunnen zingen en de zangers worden verwacht wat te kunnen acteren.

Verder zoeken we allerlei medewerkers, decorbouwers, belichters, klankmensen, mensen die met een video overweg kunnen, ……
De audities zullen plaats vinden in de lokalen van Antigone. De voorbereidende bijeenkomsten ( fase 1 ) en de repetities ( fase 3 ) zullen plaats vinden in CC DE SPIL Roeselare. De laatste week (weken) zal er gewerkt worden in de zaal van Antigone waar de voorstellingen zullen plaats vinden.

Verder zal er gespeeld worden ( onder voorbehoud ) op SPOTS OP WEST ( juli 2010 ) en in CC DE SPIL Roeselare ( september 2010 )


Deelnameprijs: moet nog bepaald worden.

Belangstellenden kunnen zich vanaf nu aanmelden. De auditiedagen zullen later bepaald worden.



In aanloop naar SPOTS OP WEST in Westouter worden er van 6 juli tot 11 juli een drietal workshops aangeboden. Er is een aanbod naar jongeren toe, naar vertellers en naar volwassenen. Verblijf: tentenkamp ( eigen tent! )

Wie nog meer wil weten over het OPENDOEK aanbod aan cursussen en workshops kan steeds terecht op de website van OPENDOEK: www.OPENDOEK-vzw.be



De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2017
stuur bericht

    Hoofdpagina