Werken met (kort)film in de godsdienstles



Dovnload 27.56 Kb.
Datum25.07.2016
Grootte27.56 Kb.
Werken met (kort)film in de godsdienstles

Werkwinkel Sancta MortaleKoen Dekorte

Werken met de film in de les & Artikel uit Filmmagie van S.De Bleeckere

Sancta Mortale, België, 1997, Ilse Somers, 15’

met: Laurien van den Broeck (Lieve), Julien Schoenaerts, Cara van Wersch, Ingrid Devos, e.a. – producent: www.sophimages.besophimages@skynet.be – kostprijs DVD: 30 euro.

Vooraf:


  • Belangrijk de film één keer onbevangen te kunnen zien

  • Nadruk leggen op concentratie [kijken naar film als ‘meditatie’ en ‘studie’ tegelijk] en een houding van KIJKEN en LUISTEREN

  • Enkele aandachtspunten formuleren:

    • Vb. wat staat op de grond geschreven op de speelplaats (kijkoefening)

    • Vb. aandacht voor de locaties, het gebruik van zwart en wit, licht en donker,

    • Vb. aandacht voor begin- en slotbeeld.

Het hoofdpersonage, Laurien Van den Broeck is als actrice bekend uit De Zaak Alzheimer, de telenovelle Sara, Mariken, Moonlight,.… [ www.laurienvdb.com ] Op haar site staat vermeld dat de kortfilm gaat over ‘extreme religie’… Ik denk persoonlijk dat deze omschrijving onrecht doet aan de film.


De film werd bekroond op het Filmfestival van Gent in 1997 als beste Belgische kortfilm.

Te koop als DVD bij Sophimages voor 30 euro: mail naar sophimages@skynet.be www.sophimages.be


Hoe met deze film werken in lessen van 50 minuten? [Drie lesuren lijkt lang, maar de spirituele blik komt door te verlangzamen en te verdiepen.]

LES 1 :


  • Korte inleiding op de film (zie hierboven): pas op dat je geen informatie geeft over de inhoud van de film ! De inleiding wil voornamelijk de concentratie scherpen.

  • Eerste visie van de film.

  • Na visie: leerlingen geven een persoonlijke score voor de film en noteren een beeld dat hen geraakt heeft (geen gedachte, visie of boodschap!). Geef lln tijd !

  • Klassegesprek vertrekkend van deze twee vragen met de nadruk op de subjectieve beleving van de film.

LES 2 :


  • Verdeling van de klas in kleinere groepen om a.d.h.v. ‘Structuurschema voor het filmgesprek’ de film opnieuw te bekijken. [dit worddocument, zit in de map, stuur ik u digitaal toe op eenvoudig verzoek: koen.dekorte@khbo.be]. Een groep kijkt gericht vanuit TECHNIEK, een ander vanuit HET VERHAAL, een andere groep vanuit de BETEKENIS. Eerst overlopen van het schema.

  • Tweede visie van de film.

  • Bespreking in kleine groepen

LES 3 :


  • Bespreking van wat in de kleine groepen gezegd werd in klasplenum.

  • Objectieve en inhoudelijke inbreng door de leerkracht [komt dus op het einde ! anders blokkeer je de inbreng van de leerlingen]

    • Vb. de structuur van de film: A – B – A’

    • Vb. het schilderslied als scheppingsverhaal

    • Vb. de proloog en het belang van een proloog als kort samenvatting van de film.

    • Vb. bepaalde zinnen naar voor brengen en kaderen, zoals ‘Wat ben je weer gedienstig vandaag?’ of ‘Compassie zal haar niet helpen, Maria’, ‘Ik begrijp niets van u Jezus’…

    • Vb. de titel commentariëren

  • Derde en laatste visie van de film.

  • Commentaar van de leerlingen bij derde visie.

  • Eventueel als opdracht: het artikel van S.De Bleeckere doornemen.






Werken met (kort)film in de godsdienstles

Werkwinkel Sancta Mortale – Koen Dekorte


Sancta Mortale, België, 1997, Ilse Somers, 15’

met: Laurien van den Broeck (Lieve), Julien Schoenaerts, Cara van Wersch, Ingrid Devos, e.a. – producent: www.sophimages.besophimages@skynet.be – kostprijs DVD: 30 euro.


SCHILDERSLIED

Heel heel lang geleden

In een huisje bij de zee

Woonde eens een schilder

Droef en ontevree
Hij zat bij het vensterraam

En voelde zich alleen

Niets meer om te schilderen

Niemand om hem heen


Tot op een dag een winterduif

Met fonkelende ogen

Vanuit de blauwe lucht bij hem

Naar binnen kwam gevlogen


Schildertje o schildertje

Zit toch niet te treuren

Kijk eens door het vensterraam

Zoveel mooie kleuren


Schilder mij jouw mooiste droom

Schilder al jouw wensen

Schilder mij jouw wereldbol

Vol met lieve mensen.


Hij was niet te stoppen

Hij werkte dag en nacht

En onze nieuwe wereldbol

Werd een kleurenpracht

Een strand, een zee en regenboog

Een kleurenlappendeken

Natuurlijk ook een winterduif

Nee die mocht niet ontbreken


Schilder mij jouw mooiste droom

Schilder al jouw wensen

Schilder mij jouw wereldbol

Vol met lieve mensen.

Structuurschema voor het filmgesprek1


  1. DE TECHNIEK

Camera/beeld



  • hoe is de beweging van de camera

  • welk perspectief wordt ingenomen (kikvors- , vogel-)

  • kadrering: wat komt in beeld en wat valt buiten het beeld

  • grootte: close-ups, opnames van op afstand,…

Micro/geluid



  • zien we de persoon die iets zegt (off screen)?

  • muziek ?

  • natuurlijke geluiden bij het beeld of toegevoegd door de regisseur ?




  1. HET VERHAAL

Structurering van het drama



  • begin: eerste beeld, generiek, openingscène

  • ontwikkeling van het drama

  • einde: laatste beeld, eindgeneriek, slotscène

Scenario


  • wat is het idee achter de film

  • personages: hoofd- en nevenpersonages

  • locaties: decor, architectuur, landschap, binnen/buiten

Montage (het verbinden van de verschillende beelden)



  • beeldritme: snel of traag

  • parallelmontage of lineaire montage

  • flash-backs of flash-forwards ?




  1. DE BETEKENIS

De stijl

De andere betekenisdragers



  • figuren: wie – wat – wanneer – hoe – waarom

  • voorwerpen: aard – plaats – werking

Zinschepping en zingeving



  • Vanuit de visie van de personages:

    • hoe verwerken zij de gebeurtenissen ?

    • hoe zien zij het leven ?

    • hoe beantwoorden zij de vraag ‘wat voor iemand is de mens ?’




  • Vanuit de visie van de regisseur:

    • wat is de persoonlijke achtergrond van de regisseur ?

    • wat wil hij/zij ons vertellen ?

    • wat wil hij/zij ons laten ‘zien’ ?

1 aangepast schema uit Leren Leven met Beelden, S.De Bleeckere


De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2016
stuur bericht

    Hoofdpagina