Geslaagd concert cov steenwijk e o

Dovnload 6.79 Kb.
Datum16.08.2016
Grootte6.79 Kb.
Recensies in de Oprechte Steenwijker Courant van 29 april 2009

Geslaagd concert COV  Steenwijk e.o.

Het Festival Te Deum van Arthur Sullivan en het Lobgesang Symfonie van Felix Mendelssohn werden op zaterdag 25 april 2009 door de COV Steenwijk onder leiding van Rob Meijer uitgevoerd in de Grote Kerk van Steenwijk voor een talrijk publiek. De begeleiding werd verzorgd door het Dordts Kamer Orkest, de solisten waren Tetsje van der Kooi, sopraan, Sinje Kiel, sopraan en Govert Valkenburg, tenor. Fedde Tuinstra bespeelde het orgel.

Al direct in Sullivan's Te Deum was te horen dat het koor zich goed thuis voelt in deze muziek. De teksten, ook die van Mendelssohn's Lobgesang, geven blijk van een onvoorwaardelijk Godsvertrouwen, typerend voor het optimistische, wat naïeve negentiende eeuwse Protestantisme.  De koorpartijen waren duidelijk goed ingestudeerd en het koor zong met kennelijk plezier. Rob Meijer leidde voortvarend, met heldere gebaren, soms een tikkeltje te haastig. Tetsje van der Kooi zong de veeleisende soli op indrukwekkende wijze. Een openbaring, deze sopraan. Nauwelijks voor haar onder deden de tenor Govert Valkenburg, die een prachtige heldere wendbare tenorstem bleek te bezitten en Sinje Kiel, die in het ontroerende duet "Ich harrete des Herrn", haar rol voortreffelijk vervulde.

Na de pauze klonk niet alleen de Lobgesang cantate, zoals vaak het  geval is, maar de volledige symfonie, de drie eerste delen dus voor orkest en het laatste deel met koor en solisten. Het orkest speelde voortreffelijk en wist door deze uitvoering nog weer eens duidelijk te maken welk een groot componist Mendelssohn in feite was. gelukkig begint de waardering voor deze belangrijke Romanticus weer te groeien.                                                                                                                                                                   Wat in het Lobgesang jammer genoeg enigszins afbreuk deed aan de uitvoering was het feit dat de balans tussen koor en orkest mild gezegd niet optimaal was. Je vraagt je af of de dirigent het koor niet wat meer in bescherming had kunnen nemen tegen de weliswaar welluidende, maar vaak wat erg zwaar aangezette "aanvallen" van het orkest.                                                                                                  Afgezien van deze kleine smetjes blijft over een zeer positieve totaalindruk. Koor en dirigent hebben alle reden tevreden, om in stijl van de avond te blijven, dankbaar te zijn.

Harry  Camstra

De database wordt beschermd door het auteursrecht ©opleid.info 2019
stuur bericht